Nvidia Geforce GTX 600 och GTX 700 "Kepler" snart utan nya drivrutiner

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce GTX 600 och GTX 700 "Kepler" snart utan nya drivrutiner

I en uppdatering från Nvidia framgår att stödet för Kepler-arkitekturens grafikkort avvecklas i framtida drivrutiner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Någon som vet hur länge AMD stöder sina kort? Har för mig att de är bättre på det.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Någon som vet hur länge AMD stöder sina kort? Har för mig att de är bättre på det.

Det som är släppt före 7000 serien slutade dom stödja för några år sedan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Vilken tur då att mina två XFX GTX 660 Ti slutade fungera för flera år sedan!

Permalänk
Medlem

Som ni sjäva är inne på i sista meningen, det är inte ett egentligt problem då hårdvaran knappast orkar dra runt ett modernare spel på något sådär acceptabel nivå.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon som vet hur länge AMD stöder sina kort? Har för mig att de är bättre på det.

AMD stöder allt som går tillbaka till första GCN, dvs Radeon 7000-serien, samt ett fåtal äldre kort för att de fortsätter att användas i embedded-system (5450 och 6450). Det är i princip samma som Nvidia har just nu. Om AMD behåller det stödet efter den här versionen så är de lite bättre. Det som är skillnaden är att AMD har ett ganska helhjärtat stöd för allt tillbaka till GCN 1, medan nVidia har slutat att göra spelspecifika optimeringar för allt äldre än Turing. Det är därför Kepler-korten idag är extremt långsamma jämfört med de GCN-kort de konkurrerade med vid släppet. Nvidia gör oftast så - ungefär 6 månader efter att ersättaren är helt släppt lägger de ner allt jobb för den gamla modellen. Det är bara det att det inte märktes så mycket för Maxwell, eftersom den arkitektoniskt är väldigt lik Pascal och drar nytta av samma optimeringar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Som ni sjäva är inne på i sista meningen, det är inte ett egentligt problem då hårdvaran knappast orkar dra runt ett modernare spel på något sådär acceptabel nivå.

Men för de spel med flest spelare, d.v.s. e-sport titlarna, så duger ju gamla kort rätt så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon som vet hur länge AMD stöder sina kort? Har för mig att de är bättre på det.

Spelar det någon roll för grafikkort som fick ersättare 2014?

Den som sitter med ett sju år gammalt grafikkort lär inte göra det för prestandans skull.

Permalänk
Medlem

Dessa grafikkort må vara gamla men jag tycker ändå att det är synd hur de nedvärderas pga. sin ålder, då 770 och uppåt ändå fortfarande ger de flesta moderna titlar bättre prestanda än vad vad de har på PS4.

Men när det gäller spel kan ju framtida spel med relativ enkelt grafik, t.ex. Bloodstained och motsvarande, som egentligen ska fungera på all DX11-hårdvara, bli ospelbara pga. drivrutinsbuggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men för de spel med flest spelare, d.v.s. e-sport titlarna, så duger ju gamla kort rätt så bra.

Fast såna spel lär ändå inte ha någon större nytta av nyare drivrutiner, så det spelar ju ingen roll. Korten kommer ju som sagt fortsätta fungera med nuvarande drivrutiner, det enda som händer är att NVIDIA inte kommer släppa nya drivrutiner för dem.

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Dessa grafikkort må vara gamla men jag tycker ändå att det är synd hur de nedvärderas pga. sin ålder, då 770 och uppåt ändå fortfarande ger de flesta moderna titlar bättre prestanda än vad vad de har på PS4.

Det fungerar ju fortfarande.
Mina föräldrar har nu min gamla speldator och i den sitter det ett HD 6870, som inte fått några drivrutiner på många år.
Men det fungerar bra ändå. Och råkar man ut för någon bugg som förstör får man väl helt enkelt överväga att köpa ett några år modernare kort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fast såna spel lär ändå inte ha någon större nytta av nyare drivrutiner, så det spelar ju ingen roll. Korten kommer ju som sagt fortsätta fungera med nuvarande drivrutiner, det enda som händer är att NVIDIA inte kommer släppa nya drivrutiner för dem.

De fungerar tills MS ändrar något i Windows som kräver en uppdatering och tvångsinstallerar den på alla gamla burkar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

I vanliga fall skulle jag säga att det inte är något problem men i detta läget när man får leta gamla kort pga bristen så är det dålig timing. Många letar efter vad som helst just nu inkl 600 och 700 serien.

Men borde inte påverka gamla spel i alla fall.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Känns som ett dåligt beslut nu när det fortfarande inte sagt något lovord om att krets bristen är slut eller på väg mot en ljusare framtid.

Jag vet att korten är gamla men ändå...

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Jahopp. Min bror och jag har väntat ett halvår på våra 3080. Han sitter på ett 760 i dagsläget. Riktigt dålig timing av Nvidia här..

Permalänk
Medlem

Till 2024 är det nog bäst att dem ser till att ha nya grafikkort till salu till vettiga priser.
Jag känner inte behov av mer än mitt GTX780 för 1080p 60FPS, framförallt inte om jag måste betala minst 6000:- för 50% bättre prestanda.

Skrivet av frankof:

Som ni sjäva är inne på i sista meningen, det är inte ett egentligt problem då hårdvaran knappast orkar dra runt ett modernare spel på något sådär acceptabel nivå.

Jag sitter på ett GTX780 och det orkar dra runt CP77, acceptabel nivå är en smaksak.
Jag har även ett 650 Ti i den gamla burken

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med GTX680 och spelar lite indi samt andra simplare titlar, kommer det göra någon skillnad för mig framöver?

Tänkte uppgradera när nästa GPU serie eller Index 2 släpps, nyare spel spelas sålänge på konsol.

Nu spelar jag inte Fortnite, Minecraft och Roblox, men GTX 680 duger väl fortfarande bra till det?
Många integrerade kretsar är väl fortfarande sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag sitter med GTX680 och spelar lite indi samt andra simplare titlar, kommer det göra någon skillnad för mig framöver?

Tänkte uppgradera när nästa GPU serie eller Index 2 släpps, nyare spel spelas sålänge på konsol.

Nu spelar jag inte Fortnite, Minecraft och Roblox, men GTX 680 duger väl fortfarande bra till det?
Många integrerade kretsar är väl fortfarande sämre?

Med tanke på hur marknaden ser ut idag lär du få vänta innan nästa serie kommer, liksom 1000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men för de spel med flest spelare, d.v.s. e-sport titlarna, så duger ju gamla kort rätt så bra.

Beror på hur man ser på det, grabbens gtx 680 orkar inte ens fortnite i 1600x1050.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Att sluta släppa uppdateringar betyder ju inte att korten slutar fungera. Bara att ev grafikbuggar i nya spel inte kommer fixas, men nu snackar vi 9 år gammal hårdvara.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag sitter med GTX680 och spelar lite indi samt andra simplare titlar, kommer det göra någon skillnad för mig framöver?

Nej.

Skrivet av Fearnox:

Nu spelar jag inte Fortnite, Minecraft och Roblox, men GTX 680 duger väl fortfarande bra till det?
Många integrerade kretsar är väl fortfarande sämre?

Det duger. Alla de tre spelen du nämner finns ju till allt, inklusive en massa mobiler med sin udda TBDR-teknik, så då utnyttjar de inte specifika funktioner i modernare kort.

Att jämföra med modernare integrerade kort är alltid svårt, men om vi tar något så simpelt som total flyttalsprestanda, så ligger din 680 på lite drygt 3 TFLOPS. Det bästa man kan få tag i av integrerad grafik är nog Ryzen 4700G, som ligger på 2.15 TFLOPs.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolle99:

Jahopp. Min bror och jag har väntat ett halvår på våra 3080. Han sitter på ett 760 i dagsläget. Riktigt dålig timing av Nvidia här..

Korten kommer ju fortfarande att fortsätta fungera precis som de gör nu. Den enda dåliga timingen är att vänta för många generationer med att uppgradera.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag känner inte behov av mer än mitt GTX780 för 1080p 60FPS, framförallt inte om jag måste betala minst 6000:- för 50% bättre prestanda.

Skojar du nu eller tror du att det inte hänt mer sedan 700-serien?

Permalänk
Medlem

Då kan jag sitta på mitt 680 till 2024 innan jag behöver ett nytt kort. Skönt att veta!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

Jahapp, dags att uppgradera mitt 770 då. Tror jag kan få tag på ett 970. #Framtiden?

Eller har jag 3 år på mig? 2024?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolle99:

Jahopp. Min bror och jag har väntat ett halvår på våra 3080. Han sitter på ett 760 i dagsläget. Riktigt dålig timing av Nvidia här..

Fast det är ju inte som att korten slutar fungera för att det inte kommer några nya drivrutiner för dessa modellserier. Bara det att korten inte kommer dra någon nytta av framtida drivrutinssläpp.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jornathan:

Jahapp, dags att uppgradera mitt 770 då. Tror jag kan få tag på ett 970. #Framtiden?

Eller har jag 3 år på mig? 2024?

De nuvarande drivrutinerna kommer fortsätta fungera, det enda som händer är att du inte kommer få några fler nya drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

De nuvarande drivrutinerna kommer fortsätta fungera, det enda som händer är att du inte kommer få några fler nya drivrutiner.

Inte förevigt och han frågade hur lång tid han har på sig.

Svårt att sia om vad för krav Win kommer att ha på drivrutiner framöver / om något kommer att gå sönder tack vare uppdatering av någon del av Windows. Förmodligen inte på ett eller ett par år om jag fingo bara gissa, vilket torde räcka för de allra flesta : )

Det handlar om end of life av produkt och resursallokering hos Nvidia and makes a certain sense.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av CubaCola:

Att sluta släppa uppdateringar betyder ju inte att korten slutar fungera. Bara att ev grafikbuggar i nya spel inte kommer fixas, men nu snackar vi 9 år gammal hårdvara.

Så är det, de kommer att fungera utmärkt, med sin senast släppta drivrutin i i många år till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Blir kommande drivrutiner mindre i MB då? 🤔