2 frågar, tror min skrivare har gått sönder och behöver köpråd om ny skrivare

Permalänk
Inaktiv

2 frågar, tror min skrivare har gått sönder och behöver köpråd om ny skrivare

Hej. Det är såhär att min HP skrivare verkar ha gått sönder, jag har haft den sen 2010, men den vill inte dra in papper mer. Hjulet inne i skrivaren som drar i papperet, den rullar typ någon sekund och sen slutar den medans de andra hjulen som inte sitter där fortsätter. De andra hjulen sitter i taket, på kanten. Jag vägrar lämna in den på lagning för det kommer nog kosta mer än vad den är värd. Har ni förslag på vad man kan göra förutom att starta om vilket jag har gjort flera gånger redan?

Den här skrivaren tänkte jag köpa och vet inte om den bara är till för foton, utan undrar om den också är till för vanligt A4 papper: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/skrivare-...

Och nej tyvärr. Jag har inte råd med en skrivare som kostar 90-120 tusen med en massa multi flexibla och häftiga funktioner som jag inte behöver. Min budget är 800 kr helst mindre. Jag ska bara skriva ut papper med text, inget annat.

Permalänk
Medlem

Med den budgeten, köp vad som helst, om den skriver ut 500 sidor innan den pajjar har det varit ett kap

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

Hej. Det är såhär att min HP skrivare verkar ha gått sönder, jag har haft den sen 2010, men den vill inte dra in papper mer. Hjulet inne i skrivaren som drar i papperet, den rullar typ någon sekund och sen slutar den medans de andra hjulen som inte sitter där fortsätter. De andra hjulen sitter i taket, på kanten. Jag vägrar lämna in den på lagning för det kommer nog kosta mer än vad den är värd. Har ni förslag på vad man kan göra förutom att starta om vilket jag har gjort flera gånger redan?

Den här skrivaren tänkte jag köpa och vet inte om den bara är till för foton, utan undrar om den också är till för vanligt A4 papper: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/skrivare-...

Och nej tyvärr. Jag har inte råd med en skrivare som kostar 90-120 tusen med en massa multi flexibla och häftiga funktioner som jag inte behöver. Min budget är 800 kr helst mindre. Jag ska bara skriva ut papper med text, inget annat.

Har du försökt med att göra rent rullen som ska dra fram pappret? Den kanske inte får med pappret.

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis en HP 107w (800 kr i Webhallens fyndhörna, annars runt 1000). Enkel att ansluta över wifi och de testutskrifter jag gjorde fungerade bra.

Jag gick från bläck, som torkar vid oregelbunden användning.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Avstängd

Denna https://www.inet.se/produkt/3901604/canon-i-sensys-lbp6030w köpte jag 19:e maj 2016 för 600 kr inkl. frakt.

Har även ett extra pack "laserpatroner" till den som jag FORTFARANDE inte ha behövt använda på 5 år ännu!

Skriver främst ut verifkationer för bokföring. Långt ifrån bästa upplösningen men skriver ut helt dugliga textdokument.

Dessvärre finns det bara dubbelt så dyra varianter nu. Billigaste verkar gå på 1000 SEK (laserskrivare) men då räcker de som sagt var i flera år om du bara skriver ut enklare textdokument veckovis.

Och ja, de har förfärliga programvaror och har problem att ansluta till WiFi i början tills att det bara fungerar efter man försökt flera gånger. Men för övrigt är det bästa skrivarinvesteringen jag gjort på över 5 år!

P.S. Undvik bläckskrivare om du inte måste skriva ut supersnygga fotografier (vilket då kräver dyrdyra skrivare). Laser är framtiden!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem

Om du tänkt köpa dig en budgetgläckståleskrivare så kan du nästan köpa vad som helst tex en begagnad på secondhanden på hörnet, borde inte kosta med än en 50 lapp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts i tråden så är HP 107w en fantastisk skrivare (baserad på Samsung M202X/M202XW serien iom uppköpet av Samsungs skrivardivision).

Laser kommer betala av sig jämfört med en traditionell bläckstråleskrivare om text/monoutskrifter är primärt (bläckstråleskrivare är billiga i inköp, dyr i drift i förhållande till laser). Medföljer toner för ca 500 sidor till HP 107w.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Köpa begagnad bläckstråleskrivare är vanskligt. Skulle själv inte betala något för en sådan. Är den använd korrekt, har man använt rätt sorts bläck osv. Du kan sluta med en skrivare som inte skriver ut, trots att du betalat dyrt för nytt bläck. Intorkat bläck i skrivhuvudena som inte går rensa bort osv.

En ny bläckstråleskrivare kostar ungefär som att köpa en full uppsättning nytt bläck, och då får du ändå med bläck till skrivaren. Krasst är det så att tillverkarna i princip ger bort skrivarna, det är bläcket de tjänar pengar på. Vissa typer av ersättningsbläck är dessutom förödande dåliga för skrivaren.

Är det inte viktigt med färgutskrifter köp en monokron laserskrivare. Billigare, mycket billigare i längden, och avsevärt mycket mindre krångel.

Är det viktigt med färgutskrifter så finns det egentligen bara en väg att gå, en lite dyrare skrivare med separata påfyllningsbara bläckbehållare. Att pyssla med dessa patroner som ska bytas ständigt och jämt är en ekonomisk katastrof. Ska man köpa en färglaser som ger samma kvalité som en bläckstråle så måste man punga ut med rejält mycket mer pengar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv

Okej. Får bli en laserskrivare. Har lyckats låna pengar så nu är budgeten på 1000 kr. Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Det mesta från HP, Canon och Brother är okej. Undvik udda märken som kan bli svåra få tag på toner till framöver. Jag har själv en Brother HL-2350DW och är hur nöjd som helst. Lite dyrare än 1000 men med Wifi och automatisk duplex gör den ett bra jobb.

Det beror lite på hur den ska användas. Är det bara en dator som kommer använda den kan den ju kopplas via USB istället och då går det hitta lite billigare. Verkar dock vara svårt hitta även skrivare i lager just nu.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Danmyr:

Som tidigare nämnts i tråden så är HP 107w en fantastisk skrivare (baserad på Samsung M202X/M202XW serien iom uppköpet av Samsungs skrivardivision).

Laser kommer betala av sig jämfört med en traditionell bläckstråleskrivare om text/monoutskrifter är primärt (bläckstråleskrivare är billiga i inköp, dyr i drift i förhållande till laser). Medföljer toner för ca 500 sidor till HP 107w.

Då blir det HP 107 w: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/skrivare-scanner...

Den skriver ut svart text och inte svartgrå text?

Permalänk
Inaktiv

Vill bara kolla en sista gång innan jag köper Laserskrivaren HP 107 W. Finns det billigare och bättre ? annars tar jag den. https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/skrivare-scanner...

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av anon321431:

Vill bara kolla en sista gång innan jag köper Laserskrivaren HP 107 W. Finns det billigare och bättre ? annars tar jag den. https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/skrivare-scanner...

Det ser ut som att den kommer duga utmärkt för dina behov. Jag håller med övriga i tråden som föreslagit laserskrivare snarare än bläckstråle.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung