Permalänk

Matlabproblem hjälp

Hej,

Jag försöker att lösa nedanstående problem i matlab men får ej till koden, någon som kan hjälpa till?

Betrakta en cirkel med radie R och centrum i (x,y)=(0,0). Arean A av den del av cirkeln som finns mellan linjerna x = x 1 och x=x2 kan beräknas med integralen A=x2∫x1 (2*√(R^2-x^2) dx.

Att göra

Skriv ett program som beräknar arean av området mellan x1=-2 och x2= 1 för en cirkel med radie 3. Programmet ska uppfylla följande krav:

Programmet består av två filer: ett huvudprogram och en funktionsfil där integranden finns definierad.
Programmet använder en lämplig inbyggd funktion i MATLAB för att integrera.
För att det ska gå att ändra radien R från huvudprogrammet måste R vara inparameter till funktionen som definierar integranden.
Huvudprogrammet avslutar med att skriva ut en kort text, t.ex. “Arean är x”, där x ersätts med den beräknade arean. Utskriften måste inte nödvändigtvis vara snyggt formaterad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matlabassitans:

Hej,

Jag försöker att lösa nedanstående problem i matlab men får ej till koden, någon som kan hjälpa till?

Betrakta en cirkel med radie R och centrum i (x,y)=(0,0). Arean A av den del av cirkeln som finns mellan linjerna x = x 1 och x=x2 kan beräknas med integralen A=x2∫x1 (2*√(R^2-x^2) dx.

Att göra

Skriv ett program som beräknar arean av området mellan x1=-2 och x2= 1 för en cirkel med radie 3. Programmet ska uppfylla följande krav:

Programmet består av två filer: ett huvudprogram och en funktionsfil där integranden finns definierad.
Programmet använder en lämplig inbyggd funktion i MATLAB för att integrera.
För att det ska gå att ändra radien R från huvudprogrammet måste R vara inparameter till funktionen som definierar integranden.
Huvudprogrammet avslutar med att skriva ut en kort text, t.ex. “Arean är x”, där x ersätts med den beräknade arean. Utskriften måste inte nödvändigtvis vara snyggt formaterad.

Vad är det du har problem med exakt?

Permalänk

Matlabkod assistans

Hej,

Jag försöker att lösa nedanstående problem i matlab men får ej till koden, någon som kan hjälpa till?

En talföljd definieras av relationen ai = 1.4i-1 - 0.9ai-2. i = 3,4,5
och begynnelsevärdena a1=2, a2 = 1- De första talen i talföljden är alltså:

a1= 2
a2 = 1
a3 = 1.4a2 - 0.9a1 = 1.4*1 - 0.9*2 = -0.4
14 = 1.4a3 - 0.9a2 = 1.4*(-0.4) - 0.9*1 = -1.46

Att göra

Skriv ett program som beräknar de första 50 talen i talföljden och ritar en graf över dem Plotten ska ha talens nummer i följden på x-axeln och talen på y-axeln.

Permalänk

Dels vet jag inte hur jag ska få in "dx" i funktionen men sen får jag ut ett negativt värde när jag beräknar integralen i den separata filen.

Permalänk
Medlem

Hej! Du behöver posta

  • din kod och

  • ditt problem

för att få hjälp.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Går bra att fortsätta diskussionen i denna tråden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av matlabassitans:

Dels vet jag inte hur jag ska få in "dx" i funktionen men sen får jag ut ett negativt värde när jag beräknar integralen i den separata filen.

Det låter som att du har missuppfattat. Om du har ∫ f(x) dx är integranden f(x). Baserat på ditt svar tror jag att du tror att det är något annat som är integranden.

Eftersom du inte visat upp din kod vet jag inte varför du får ett negativt värde. Jag får ett positivt värde med godtyckliga R, x₁ och x₂.