Permalänk

Query och Container

Hejsan!
Är det någon som vet vad query och container står för/betyder?
Sammanhanget ser ut såhär: function sok(query, container)

Permalänk
Medlem

I sök-sammanhang brukar ”query” betyda det man söker efter. Om du till exempel har en sök-ruta i ett program och användaren skriver in ”strumpor” där så kommer query = "strumpor" i koden.

”container” har jag ingen bra idé på vad det kan vara i det här sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lydell:

I sök-sammanhang brukar ”query” betyda det man söker efter. Om du till exempel har en sök-ruta i ett program och användaren skriver in ”strumpor” där så kommer query = "strumpor" i koden.

”container” har jag ingen bra idé på vad det kan vara i det här sammanhanget.

"Container" skulle ju kunna vara det element man vill mata ut resultatet i? Men det är omöjligt att säga utan att se mer kod.

Permalänk
Hedersmedlem

Container lär väl vara det man söker i (typ en lista)? Men som sagt är det omöjligt att säga utan mer kod; det kan ju vara missvisande namn på både funktion och variabler och den kan göra precis vad som helst.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Query i detta fallet låter som att anropa en API som gör en query, databasfråga.

Denna kommer i sin tur returnera resultatet. Om det är SQL så t.ex.:

SELECT * FROM `tabell` WHERE `produkttyp` = "strumpor"

Så kommer alla strumpor som finns i databasen att returneras / visas.

Men litet lite information för att förstå.

I mina ögon ser det ut som en funktion som tar två parametrar. Dvs ingen databas query. But i don't know.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070