Videokamera förslag, 240 FPS, som kan styras över USB

Permalänk

Videokamera förslag, 240 FPS, som kan styras över USB

Hej,

Jag har tittat omkring en del, men hittar inget vidare alternativ och söker nu råd.

Jag söker en kamera vars egenskaper liknar en GoPro Hero 7/8/9, dvs 240 FPS, fisheye lens och god utomhus prestanda, men med den stora skillnaden att den ska kunna gå att styra över USB eller annan "trådad" teknik. Trådlösa alternativ är helt uteslutna!

Idealt ska kameran ha en öppen API, så jag kan styra dem med egen mjukvara.
Pris tak är 5 000 kr per kamera, men skulle ni känna till ett väldigt trevligt alternativ för en högre prislapp så är jag all ears.

Tänkte styra ett antal kameror remote och då skulle det vara trevligt att kunna göra följande remote:
- Se en live view (behöver ej vara bästa kvalitet, duger gott med en preview)
- Starta/stoppa inspelning
- Hämta och ta bort inspelat material
- Ändra kamera inställningar (framerate, upplösning etc.)

Trådlöst är uteslutet p.g.a avstånd mellan kameror och miljön de ska användas i.

Tack i förhand för alla tips !

Permalänk
Skrivet av MysteriousHaider:

Hej,

Jag har tittat omkring en del, men hittar inget vidare alternativ och söker nu råd.

Jag söker en kamera vars egenskaper liknar en GoPro Hero 7/8/9, dvs 240 FPS, fisheye lens och god utomhus prestanda, men med den stora skillnaden att den ska kunna gå att styra över USB eller annan "trådad" teknik. Trådlösa alternativ är helt uteslutna!

Idealt ska kameran ha en öppen API, så jag kan styra dem med egen mjukvara.
Pris tak är 5 000 kr per kamera, men skulle ni känna till ett väldigt trevligt alternativ för en högre prislapp så är jag all ears.

Tänkte styra ett antal kameror remote och då skulle det vara trevligt att kunna göra följande remote:
- Se en live view (behöver ej vara bästa kvalitet, duger gott med en preview)
- Starta/stoppa inspelning
- Hämta och ta bort inspelat material
- Ändra kamera inställningar (framerate, upplösning etc.)

Trådlöst är uteslutet p.g.a avstånd mellan kameror och miljön de ska användas i.

Tack i förhand för alla tips !

hur hade du tänkt usb?
usb har typ 5m max kabellängd för usb 2 och 3m för usb 3 utan repater så troligen kommer du längre på trådlöst än med usb.

hur som helst så tror jag det är svårlöst. vad jag vet finns inga kameror idag som fyller dina krav.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Samsung Sverige

Spontant så känns det som att det börjar vara inne på kameror för industriella tillämpningar, exempelvis något i stil med detta: https://www.imageops.com/image-processing/high-speed-camera/H...

Prislappen på 5000 kronor per kamera känns som att den kan bli tuff att möta. Kanske något sådant här via Ali? https://www.alibaba.com/product-detail/Jelly5-high-frame-240f...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Inaktiv

Kolla på Blackmagic Desings grejor dom har nog nån fiber lösning men det kostar nog en slant med kameror, converters och switcher och allt som går åt.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

hur hade du tänkt usb?
usb har typ 5m max kabellängd för usb 2 och 3m för usb 3 utan repater så troligen kommer du längre på trådlöst än med usb.

hur som helst så tror jag det är svårlöst. vad jag vet finns inga kameror idag som fyller dina krav.

Har ingen större betydelse bara det är trådat, eventuella begränsningar sett till räckvidden löses på annat vis.

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Spontant så känns det som att det börjar vara inne på kameror för industriella tillämpningar, exempelvis något i stil med detta: https://www.imageops.com/image-processing/high-speed-camera/H...

Prislappen på 5000 kronor per kamera känns som att den kan bli tuff att möta. Kanske något sådant här via Ali? https://www.alibaba.com/product-detail/Jelly5-high-frame-240f...

Trevligt förslag, ska utreda detta vidare kanske det kan tänkas gå att finna något som ger en god balans

Permalänk
Skrivet av anon317915:

Kolla på Blackmagic Desings grejor dom har nog nån fiber lösning men det kostar nog en slant med kameror, converters och switcher och allt som går åt.

Tog mig en titt, kostar nog dessvärre en lite väl stor slant