NAND-minnets uppfinnare föreslår ny standard för primärminnen

Permalänk
Melding Plague

NAND-minnets uppfinnare föreslår ny standard för primärminnen

En teoretisk ny minnesstandard liknande NAND Flash ska bli mer energisnål, ge högre minnesdensitet och längre intervall mellan refresh-cykler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Föredetting

Väntar spänt på att Rambus kommer inglidandes och meddelar vilka delar av Masuokas koncept de har patent på.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Väntar spänt på att Rambus kommer inglidandes och meddelar vilka delar av Masuokas koncept de har patent på.

Haha, ja de där trollen ja. De skulle väl helst vilja se oss återgå till RDRAM eller nån av dess efterföljare, hemska tanke

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Flash har ett begränsat antal skriv-cykler. Hur skulle den här tekniken komma runt det?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Flash har ett begränsat antal skriv-cykler. Hur skulle den här tekniken komma runt det?

Du får se det som en cool feature där datorn likt en automatkarbin kastar ur det rykande "magasinet" med förbrukade RAM-Flash-minnen ur sidan på datorn efter en lång spelsession. Och hur du likt Rambo kastar in ett nytt som ger dig en runda CS:GO till innan du måste lägga ny beställning på ett tiopack hos Komplett.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Drömmar är ju alltid kul, men om de får till det kanske man kan bygga om lagringspyramiden. Processorernas cache växer ju okontrollerat just nu, och det är fullt möjligt att placera ganska stora mängder minne väldigt nära processorn (alla mobila SOCer, HBM, eDRAM osv). Man skulle kunna tänka sig att dagens LLC ersätts av ett snabbare huvudminne i storlek som dagens mobiler ungefär (4GB eller däromkring) med fokus på låg latens, och sedan placerar man något i den här stilen på moderkortet där minnet sitter idag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Blir intressant och se hur detta pannar ut

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag, eller låter en teoretisk förbättring om 4x på något som de inte ens har en fysisk prototyp av ens som något häftigt? Känns ganska blygsamt. Nya tekniker brukar ju göra banbrytande hopp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det bara jag, eller låter en teoretisk förbättring om 4x på något som de inte ens har en fysisk prototyp av ens som något häftigt? Känns ganska blygsamt. Nya tekniker brukar ju göra banbrytande hopp...

Jag kan tycka att en ökning med x4 är ganska relevant ändå.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det bara jag, eller låter en teoretisk förbättring om 4x på något som de inte ens har en fysisk prototyp av ens som något häftigt? Känns ganska blygsamt. Nya tekniker brukar ju göra banbrytande hopp...

säg nåt annat som gett 4x mer prestanda? brukar vara kanske 30% oftast inte 400%.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

säg nåt annat som gett 4x mer prestanda? brukar vara kanske 30% oftast inte 400%.

Inte prestanda, densitet. Det är något som uppnås varje nod av tillverkningsförbättring

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte prestanda, densitet. Det är något som uppnås varje nod av tillverkningsförbättring

hehe jag som läst fel 😋👍

Visa signatur

In science we trust!