PCI Express 6.0 ger ovanligt stora förändringar innan årets slut

Permalänk
Melding Plague

PCI Express 6.0 ger ovanligt stora förändringar innan årets slut

Version 0.71 av specifikationen väntas inom kort och den slutgiltiga versionen ser ut att lanseras enligt plan innan årsskiftet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är snarare PCI Express 5.0 som kommer bli överflödigt eftersom lagringen kommer stanna på 4.0 och grafikkort sannolikt eventuellt kanske i undantagsfall kommer kunna utnyttja 4.0 hastighet de kommande 5 åren.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Det är snarare PCI Express 5.0 som kommer bli överflödigt eftersom lagringen kommer stanna på 4.0 och grafikkort sannolikt eventuellt kanske i undantagsfall kommer kunna utnyttja 4.0 hastighet de kommande 5 åren.

Det fina när det kommer till lagringen blir ju att man endast behöver 1 kanal istället för 4 för att nå samma hastighet. Så det finns fortfarande vinster med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Det är snarare PCI Express 5.0 som kommer bli överflödigt eftersom lagringen kommer stanna på 4.0 och grafikkort sannolikt eventuellt kanske i undantagsfall kommer kunna utnyttja 4.0 hastighet de kommande 5 åren.

Nu gissar jag bara, men om man kan ge en SSD/GPU samma bandbredd på hälften så många kanaler borde man inte vilja göra det då? Det kanske inte är någon brist på PCIE kanaler när man bygger en speldator, men i servrar borde det väl vara något man vill åt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Intel borde väl släppa någon av sina gpu:er med pci 5.0.
Borde kunna skicka data tillbaka till cpun då för att göra vissa beräkningar på lediga kärnor för att sedan skicka tillbaka.
Eller streama texturer över pcie 5 direkt från en nvme

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Satariel:

Det är snarare PCI Express 5.0 som kommer bli överflödigt eftersom lagringen kommer stanna på 4.0 och grafikkort sannolikt eventuellt kanske i undantagsfall kommer kunna utnyttja 4.0 hastighet de kommande 5 åren.

Varför skulle lagringen stanna på 4.0? Vi har ju sett ända sedan SATA 3 Gb/s att SSDs tar nåt år eller tre och sedan är det gränssnittet som flaskhalsar. De senaste 4.0-SSD:erna är ju redan i närheten av att bli flaskhalsade av PCIe 4.0, och ändå känns det fortfarande som att det är ett ganska nytt gränssnitt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Sötast

Vad är de ovanligt stora förändringarna? Kollar man bilden så ser det ut att vara en dubbling varje revision....?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu gissar jag bara, men om man kan ge en SSD/GPU samma bandbredd på hälften så många kanaler borde man inte vilja göra det då? Det kanske inte är någon brist på PCIE kanaler när man bygger en speldator, men i servrar borde det väl vara något man vill åt.

Ja, speciellt i extremt snabba lagringslösningar där man kan ha många tiotals diskar över PCIe (NVMe U.2).

Skrivet av Allexz:

Vad är de ovanligt stora förändringarna? Kollar man bilden så ser det ut att vara en dubbling varje revision....?

Om du läser artikeln står det att man har gått över till "Pulse Amplitude Modulation 4-level (PAM4).". Det är den stora förändringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Varför skulle lagringen stanna på 4.0? Vi har ju sett ända sedan SATA 3 Gb/s att SSDs tar nåt år eller tre och sedan är det gränssnittet som flaskhalsar. De senaste 4.0-SSD:erna är ju redan i närheten av att bli flaskhalsade av PCIe 4.0, och ändå känns det fortfarande som att det är ett ganska nytt gränssnitt.

Alder lake använder 4.0 för lagring och med tanke på hur varm 4.0 lagring blir idag så är nog det anledningen. Men visst 5.0 eller högre är fullt möjlig men inte sannolik i närtid åtminstone inte för konsumentplattformar.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

* Enkelriktad effektiv bandbredd och de siffror som oftast används. Ibland anges även dubbelriktad, där bandbredden är dubblerad.

Historisk kuriosa för de som kanske inte var med på den tiden:
Parallella ur-PCI högst upp i tabellen (samt senare efterföljande avarter, inkluderat PCI-X) var inte dubbelriktad, utan endast s.k. halv duplex. Först i och med seriella PCI Express blev bussen dels full duplex (dvs simultan trafik i båda riktningar), och för det andra inte längre ens en buss. PCIe är istället en länk, då den binder samman endast två enheter; en traditionell buss kan binda samman ett flertal enheter på samma gång.

(Seriell länk istället för buss valdes därför att det är svårt att upprätthålla signalintegritet på en parallell buss då hastigheten börjar komma upp en del.)

Skrivet av Satariel:

Det är snarare PCI Express 5.0 som kommer bli överflödigt eftersom lagringen kommer stanna på 4.0 och grafikkort sannolikt eventuellt kanske i undantagsfall kommer kunna utnyttja 4.0 hastighet de kommande 5 åren.

I konsumentdatorer blir det säkert så (en vanlig desktop-PC märker ju knappt någon skillnad alls mellan en SATA SSD och den snabbaste M.2-disk som går att uppbringa), men på professionell nivå kommer det säkert lagring för PCIe 5 också. För professionella grafikkort har ju Intel hittat på en variant av PCIe 5 för beräknings-GPUer som tydligen redan finns i bruk i några produkter, och fler lär följa. Minns dock inte vad den kallas, intresserade kan säkert hitta benämningen på egen hand.

Permalänk
Medlem

Bra bra. Känns väldigt lökigt att själva gränssnittet satt gränsen för hur snabba enheter kan bli, särskillt vad gäller lagring.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om jag förstår rätt, om jag sätter in ett grafikkort i tex en PCIE 6 x8 port, kommer det ha samma prestanda som en PCIE 5 x16?

Anledning till att jag frågar är för när jag hade mitt gamla 2080Ti så påverkade x8 prestandan. Kan man utesluta att det inte kommer bli fallet med PCIE 6 och x8?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Det är väl så redan idag, sätter du i ett 3080 eller 3090 t ex i en PCI 4.0 x8 så är det samma bandbredd som PCI 3.0 x16.

Jag provade mitt 3090 i PC 3.0 x4, x8, x16 och PCI 4.0 x8, x16 och endast i PCI 3.0 X4 märktes det att FPS gick ned under 120 i de spel jag spelar. I alla andra så låg det långt över det som min 120Hz 4k behöver. Inte ett vetenskapligt test, jag vet, men praktiskt så räcker PCI 3.0 x8 idag i princip så jag har svårt att se PCI 5.0 x16 som ett GPU behov inom närmsta tiden då 4.0 x8 inte ens är nära att bli maxad. (dock kan det synas i syntetiska benchmarks)

Permalänk
Medlem

Svar NEJ, det enda som är långsamt och uråldrigt är denna homo sapiens som snubblar runt på tangenterna och har huvudet fullt av en massa ostrukturerad data

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Känns ditt PCI Express 4.0-grafikkort helt plötsligt uråldrigt och värdelöst?

Nä. Mitt RTX 3070 hade klarat sig fint även på PCIe 3.0 x16, men nu råkar jag ha PCIe 4.0 x16 i maskinen. Det räcker och blir över för de spel jag spelar.

Har en PCIe 3.0 NVMe också, finns ingen nytta med snabbare för det jag (och de flesta andra här på forumet) gör med datorn.

Däremot bra att tekniken går framåt, men det känns som att vi behöver nya applikationsområden för att tillgodogöra oss den ökade prestandan...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pv2b:

Nä. Mitt RTX 3070 hade klarat sig fint även på PCIe 3.0 x16, men nu råkar jag ha PCIe 4.0 x16 i maskinen. Det räcker och blir över för de spel jag spelar.

Har en PCIe 3.0 NVMe också, finns ingen nytta med snabbare för det jag (och de flesta andra här på forumet) gör med datorn.

Däremot bra att tekniken går framåt, men det känns som att vi behöver nya applikationsområden för att tillgodogöra oss den ökade prestandan...

Applikationsområden kommer allt som oftast efter att tekniken implementerats. Nu när Sony och Microsoft petat in rätt snabb lagring i sina konsoler, kan jag tänka mig att snabbare lagring kommer nyttjas allt mer inom både spel och kringliggande mjukvara.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Om jag förstår rätt, om jag sätter in ett grafikkort i tex en PCIE 6 x8 port, kommer det ha samma prestanda som en PCIE 5 x16?

Anledning till att jag frågar är för när jag hade mitt gamla 2080Ti så påverkade x8 prestandan. Kan man utesluta att det inte kommer bli fallet med PCIE 6 och x8?

PCIe 6.0 x8 ger samma bandbredd som PCIe 5.0 x16, men bara om PCIe-kortet i fråga också använder PCIe 6.0. Om du t.ex. skulle sätta ditt 2080 Ti i en PCIe 4.0 x8-port så får du bara ut PCIe 3.0 x8, eftersom 2080 Ti bara har PCIe 3.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

I konsumentdatorer blir det säkert så (en vanlig desktop-PC märker ju knappt någon skillnad alls mellan en SATA SSD och den snabbaste M.2-disk som går att uppbringa),

Den overhead som idag gör att det är liten skillnad kommer inom en snar framtid att överbryggas med DirectStorage-implementationer för spel som gör att åtminstone de kan dra nytta av snabbare lagring.

Permalänk
Medlem

Mitt PCIe 4.0-kort kan nog inte klassas som mitt än då jag fortfarande väntar på det

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Mitt PCIe 4.0-kort kan nog inte klassas som mitt än då jag fortfarande väntar på det

Det är mycket vi kan vänta på... Nvidia RTX 3080 Ti kanske blir tillgängligt på riktigt nästa vår för vanliga konsumenter?

Permalänk

Verkar svårt att bygga riser kabel ens till 4.0. De som finns är dyra och tydligen inte helt "officiella".

Permalänk
Datavetare

För skrivbordet lär inte ens PCIe 4.0 bli någon större flaskhals de närmaste åren, möjligen finns en viss vinst för bärbara i att kunna gå ned till en enda PCIe-kanal för NVMe utan att påverka prestanda på något relevant sätt.

Som jag förstått det drar PCIe5 mer än PCIe4 som drar mer än PCIe3 vid en visst antal kanaler, men varje nyare revision drar mindre om man siktar på samma absoluta bandbredd.

För mig är PCIe5 riktigt intressant. Inte standarden i sig, utan för att man tyvärr inte hann få klart CXL innan lansering av PCIe4 så den tekniken kommer kräva PCIe5.

CXL, Compute Express Link, kommer öppna upp för flera nya sätt att accelerera specifika uppgifter med dedicerat kisel. Det på ett sätt att man kan välja vad man vill kosta på sig att accelerera extra mycket via externa kort.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klotim:

Anledning till att jag frågar är för när jag hade mitt gamla 2080Ti så påverkade x8 prestandan.

Satte du ditt 2080 i en PCIe 4-kontakt? Isåfall kan du inte dra nytta av den högre bandbredden hos PCIe 4 då Nvidias 2000-serie bara stödjer PCIe 3. Så du får en PCIe 3.0 8x-länk, med en marginell om än mätbar effekt på prestandan. Dock inget du borde behöva oroa dig över tycker man, enligt vad jag kan åminna mig var skilladen typ max 5%.

Kanske kan vara större skillnad med en spelmotor som strömmar förhållandevis mycket data över bussen, typ id Software Tech 5/6 (Rage, Wolfenstein New Order, Doom 2016 med mera), har inte kollat om det faktiskt är så dock.

Skrivet av Sveklockarn:

Den overhead som idag gör att det är liten skillnad kommer inom en snar framtid att överbryggas med DirectStorage-implementationer för spel som gör att åtminstone de kan dra nytta av snabbare lagring.

Jo jag läste lite om det i förbigående, låter intressant! Dock har jag inte något DirectX 12 Ultimate-kompatibelt grafikkort (bara gamla sletna Vega64) så jag kan inte få full nytta av DirectStorage. Det lär väl bli bättre ändå hoppas jag.

Och man får hoppas att MS ökar prestandan på alla former av diskaccesser om de kan, inte bara för spel!

Permalänk
Medlem

Det konstiga var ju varför inte tillverkarna hoppade över PCI Express 4.0 eftersom det inte var så långt kvar till att de kunde använda PCI Express 5.0. Blir bara rörigt när man gör så anser jag, dessutom är det ju först nu PCI Express 3.0 har börjat begränsa de flesta datorsystem hos hemanvändarna.

Att PCI Express 6.0 är viktigt för datacenters och annat är ju ganska självklart men för hemanvändare är det nog nästan helt ointressant. Några kanske har nytta av det men då kan man ju köpa server produkter istället etc.

Vi alla är ju drabbade av brist på grafikkort, ett mycket värre problem än att nya PCI express dragit ut på tiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DennisOlof:

Det konstiga var ju varför inte tillverkarna hoppade över PCI Express 4.0 eftersom det inte var så långt kvar till att de kunde använda PCI Express 5.0. Blir bara rörigt när man gör så anser jag, dessutom är det ju först nu PCI Express 3.0 har börjat begränsa de flesta datorsystem hos hemanvändarna.

Att PCI Express 6.0 är viktigt för datacenters och annat är ju ganska självklart men för hemanvändare är det nog nästan helt ointressant. Några kanske har nytta av det men då kan man ju köpa server produkter istället etc.

Vi alla är ju drabbade av brist på grafikkort, ett mycket värre problem än att nya PCI express dragit ut på tiden.

Inte det minsta konstigt, det blev ett försäljningsargument för AMD.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrAdde:

Applikationsområden kommer allt som oftast efter att tekniken implementerats. Nu när Sony och Microsoft petat in rätt snabb lagring i sina konsoler, kan jag tänka mig att snabbare lagring kommer nyttjas allt mer inom både spel och kringliggande mjukvara.

Och när det kommer så kommer kanske min setup vara föråldrad. Men då får vi se, det är ju ingen idé att framtidssäkra för tekniker som inte används. När de väl börjar användas kommer grejerna vara gamla och långsamma på andra sätt ändå...

Permalänk
Medlem

Det jag skulle vilja se är utökad strömstyrka över pci-e-bussen. Vi har haft ett maxvärde på 75 watt i nu snart 20 år. Kanske är det läge att pressa upp det till 150 watt för att därmed kunna undvika att behöva använda en extra strömkabel på de grafikkort som idag kräver en sexpinnars som ett RTX 3050. Förmodligen skulle även ett lite lägre klockat 3060 klara sig med 150 watt.

Permalänk
Medlem

Själv myser jag på med PCI-E 2.0 med inget sikte på uppgradering. Datorintresset har verkligen tagit sig en törn de senaste åren och med de galna komponentpriserna på senaste (GPU) sett till hur lite jag sitter med datorn och på intet sätt ens kommer nära att slå i något prestandatak lär min Mac Pro från 2010 med ett RX 580 få leva kvar länge ännu.

Men känns ju lite efter, haha.

Permalänk
Medlem

Laddtiderna kommer bli väldigt korta inom snar framtid!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ibis:

Själv myser jag på med PCI-E 2.0 med inget sikte på uppgradering. Datorintresset har verkligen tagit sig en törn de senaste åren och med de galna komponentpriserna på senaste (GPU) sett till hur lite jag sitter med datorn och på intet sätt ens kommer nära att slå i något prestandatak lär min Mac Pro från 2010 med ett RX 580 få leva kvar länge ännu.

Men känns ju lite efter, haha.

Erkänn att det är Apple-produkten som har dödat teknikintresset!

Skojar bara, jag är i nästan samma situation med en dator från 2013. Har länge tänkt uppgradera, men kan aldrig riktigt motivera varför det skulle behövas, eller varför det skulle vara värt pengarna.