Länsförsäkringar, hur köpa Bitcoin?

Permalänk
Medlem

"Hej Länsförsäkringar, Enligt kraken tillåter inte ni överföringar från dom, Varför?"
"-Hej Mindboogle, Länsförsäkringar bank har sedan 17 mars 2021 beslutat att köp av kryptovaluta inte ska kunna godkännas, du kan alltså inte handla längre med det hos oss."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag använder mig nu av safello.com för köp och sälj av krypto med bankID, funkar galant, men haade varit smidigare om banken inte hade utvecklingsstörda anställda som hatar och blockar krypto.

Deras sida är skit och ger inte mkt information.

Kan du utveckla lite mer hur deras tjänst funkar?
Vilka brinnande ringar måste du hoppa igenom för att få Fiat på ditt bankkonto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Deras sida är skit och ger inte mkt information.

Kan du utveckla lite mer hur deras tjänst funkar?
Vilka brinnande ringar måste du hoppa igenom för att få Fiat på ditt bankkonto?

Hur lätt som helst. Jag använder Binance som wallet. Det enda jag måste göra är att, om jag har annan crypto än Bitcoin, så måste jag först på Binance växla den till Bitcoin, det går på ett par sekunder.

Sedan via deras sida väljer man att sälja, anger antalet bitcoin man vill sälja, signerar med bankid och då får man upp en wallet adress att skicka bitcoin till.

När man skickat bitcoinen dit så har man pengarna på bankkontot samma dag om man gör det på förmiddagen, annars dagen efter.

Jag har oftast skickat på förmiddagen när jag börjat jobbet, säg 8-9 tiden, då har jag haft pengarna på kontot innan 16.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Så Binance gör en sepa betalning till ditt bankkonto?
Vilken bank?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Så Binance gör en sepa betalning till ditt bankkonto?
Vilken bank?

Binance för över kryptot till Safello som i sin tur gör en överföring till banken.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Hur lätt som helst. Jag använder Binance som wallet. Det enda jag måste göra är att, om jag har annan crypto än Bitcoin, så måste jag först på Binance växla den till Bitcoin, det går på ett par sekunder.

Sedan via deras sida väljer man att sälja, anger antalet bitcoin man vill sälja, signerar med bankid och då får man upp en wallet adress att skicka bitcoin till.

När man skickat bitcoinen dit så har man pengarna på bankkontot samma dag om man gör det på förmiddagen, annars dagen efter.

Jag har oftast skickat på förmiddagen när jag börjat jobbet, säg 8-9 tiden, då har jag haft pengarna på kontot innan 16.

Det potentiellt problematiska med att hoppa mellan flera kryptos på det sättet innan man kommer till fiat är att du genererar flera skattehändelser.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Det potentiellt problematiska med att hoppa mellan flera kryptos på det sättet innan man kommer till fiat är att du genererar flera skattehändelser.

Jag vet inte hur det där fungerar med skatten, har bara börjat med krypto för några månader sedan, men det jag kan säga är ju att t.ex. Binance, coinbase etc är ställen där man kan köpa och sälja krypto ungefär som på börsen med aktier.

Det kan man inte med safello. De är ingen kryptowallet och fungerar ingenting i närheten som Binance eller coinbase.

Deras enda uppgift är att om man har problem att köpa och sälja krypto p.g.a, att ens bank blockar det, så säljer man istälet krypto till dom, som ovandlar det till SEK och sätter in på ditt konto.

Åt andra håller är det samma sak. Kan man som svensk inte köpa direkt hos t.ex. Binance för att banken blockar kortköpet, så köper man av safello istället som sedan skickar krypto till din wallet.

Kan tänka mig att alla dessa köp och sälj också rapporteras in till skattemyndigheten eftersom det är ett Svenskt aktiebolag och man bekräftar allt med bankID osv.

La till sista stycket (råkade också anmäla mitt eget inlägg av misstag :) )
Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag vet inte hur det där fungerar med skatten, har bara börjat med krypto för några månader sedan, men det jag kan säga är ju att t.ex. Binance, coinbase etc är ställen där man kan köpa och sälja krypto ungefär som på börsen med aktier.

Då är det jättebra att du läser på lite om det redan nu så du inte får en överraskning nästa år när du ska deklarera.

Om du t.ex går denna vägen ETH->BTC->SEK så kommer du att få två skattehändelser där du får vinstskatta för din Ethereum och din BTC.

Skrivet av Bejje:

Kan tänka mig att alla dessa köp och sälj också rapporteras in till skattemyndigheten eftersom det är ett Svenskt aktiebolag och man bekräftar allt med bankID osv.

Hade varit intressant att veta om dom automatiskt rapporterar till skattemyndigheten så du slipper göra det själv. Har själv använt safello tidigare men endast för att köpa.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Då är det jättebra att du läser på lite om det redan nu så du inte får en överraskning nästa år när du ska deklarera.

Om du t.ex går denna vägen ETH->BTC->SEK så kommer du att få två skattehändelser där du får vinstskatta för din Ethereum och din BTC.

Jo tack, jag blev lite överaskad över deklarationen i år på aktier. Jag började med aktier förra året och valde då "fel kontotyp" för aktierna. Den typen som erbjöds per standard, men där man måste deklarera alla köp och sälj. Var inte kul på årets deklaration och även om jag gjorde det bara ett par veckor innan jag kom på mitt misstag och bytte kontotyp, så var jag ändå tvungen att deklarera det och det var ganska bökigt.

Men efter kontotypsbytet så behövs inget deklareras tack och lov och det bytet gjordes i slutet av Augusti/början av September, men ingen av köpen och säljen efter det dök upp på deklarationen så det var skönt och skönt också inför nästa års deklaration.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Avanza nekar inte betalningar från Kraken. Vet inte om det fungerar omvänt. Bästa "banken" idag? (överföring godkänd i mitten av maj)

Permalänk
Medlem

Sitter också på Länsförsäkringar och vill göra kortöverföring till Coinbase, men det är ju blockerat som vi vet.

Det är ju en hel jungel med banker och avgifter osv. Vad rekommenderas egentligen för att göra det så enkelt som möjligt?

Att göra SEPA överföringar hoppar jag bara på om det är sista alternativet, för fan vad omständigt det är.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiggZon:

Avanza nekar inte betalningar från Kraken. Vet inte om det fungerar omvänt. Bästa "banken" idag? (överföring godkänd i mitten av maj)

Hur får du över pengar från Kraken till Avanza direkt?

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Sitter också på Länsförsäkringar och vill göra kortöverföring till Coinbase, men det är ju blockerat som vi vet.

Det är ju en hel jungel med banker och avgifter osv. Vad rekommenderas egentligen för att göra det så enkelt som möjligt?

Att göra SEPA överföringar hoppar jag bara på om det är sista alternativet, för fan vad omständigt det är.

Har också Länsförsäkringar och jag kör med Revolut som mellanhand. Funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Har också Länsförsäkringar och jag kör med Revolut som mellanhand. Funkar hur bra som helst.

Är revolut ett alternativ till coinbase eller en form av bank?

Blir det LF>REVOLUT>CB som överföringsekvens?

Edit: Tänkte prova Revolut, men Körkort räknas inte som giltigt id och mitt pass gick ut 2019. Woo..

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Är revolut ett alternativ till coinbase eller en form av bank?

Blir det LF>REVOLUT>CB som överföringsekvens?

Edit: Tänkte prova Revolut, men Körkort räknas inte som giltigt id och mitt pass gick ut 2019. Woo..

Ja det är en bank där man får bankkort kostnadsfritt. Och precis som du beskriver så för man över till Revolut och sen till cb och tvärtom om man vill.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Ja det är en bank där man får bankkort kostnadsfritt. Och precis som du beskriver så för man över till Revolut och sen till cb och tvärtom om man vill.

Bankkortet är inte gratis om man inte hittat en reklamlänk på youtube. Det kostar 80 kr.
Men det är det värt. Man för över pengar från CB till Revolut utan problem. I Revolutappen kan man handla krypto (inte äkta men följer kursen i realtid) och man kan sälja direkt. Pengarna kan man använda med visakortet.
Man har ett fysiskt visa, ett digitalt visa och ett engångsvisa för internet köp. Engånskortet fungerar endast för ett köp sen är det låst. Perfekt om man är orolig för bedrägerier med kort ummer.
Det genereras ett unikt engångsvisa varje gång man vill använda det.
Såklart funkar visakortet med google pay.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Nu har även jag drabbats av LF:s pinsamma skenhelighet, då de viftat med sin fjantiga plastbannhammare och återbetalat en inkommande SEPA-överföring, givetvis utan att meddela om det (för det hade ju varit för jobbigt, stackarna.)

Finns det någon svensk bank (eller finansinstitut) kvar som tar emot SEPA-överföringar utan att kräma några kg diarré i sina byxor, eller måste man ta till omvägar (som Revolut) eller alternativa lösningar (som Paypal)?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Safello.se har funkat fint.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Nu har även jag drabbats av LF:s pinsamma skenhelighet, då de viftat med sin fjantiga plastbannhammare och återbetalat en inkommande SEPA-överföring, givetvis utan att meddela om det (för det hade ju varit för jobbigt, stackarna.)

Finns det någon svensk bank (eller finansinstitut) kvar som tar emot SEPA-överföringar utan att kräma några kg diarré i sina byxor, eller måste man ta till omvägar (som Revolut) eller alternativa lösningar (som Paypal)?

Vad jag hört så ska Danske bank, Handelsbanken, SEB och Nordea va vettiga.
LF, Swedbank och ICA banken hugger huvudet av en om man ens säger ordet "bitcoin".

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Vad jag hört så ska Danske bank, Handelsbanken, SEB och Nordea va vettiga.
LF, Swedbank och ICA banken hugger huvudet av en om man ens säger ordet "bitcoin".

Ok, jag har något gammalt konto hos SEB så får väl om inte annat kolla om även de har förlorat (mer av) förståndet på senare tid.

Har aldrig gillat banker, självömkande krokodiltårssprutande gnälliga svin som de alla är (mer eller mindre); det här är bara ytterligare ett lager avföring som de rullar sig i.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Safello.se har funkat fint.

Har du erfarenhet av att skicka krypto ifrån Safello till Binance? Jag har nämligen väntat i snart 1 timme nu och det står fortfarande som orderstatus att den "Bearbetas". Hur lång tid tar det för dig att skicka till Binance?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dotaponny:

Har du erfarenhet av att skicka krypto ifrån Safello till Binance? Jag har nämligen väntat i snart 1 timme nu och det står fortfarande som orderstatus att den "Bearbetas". Hur lång tid tar det för dig att skicka till Binance?

Ja jag har gjort det flera gånger, men nu var det nog ett halvår sedan, men de har bra support hos Safello om något inte funkar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av dotaponny:

Har du erfarenhet av att skicka krypto ifrån Safello till Binance? Jag har nämligen väntat i snart 1 timme nu och det står fortfarande som orderstatus att den "Bearbetas". Hur lång tid tar det för dig att skicka till Binance?

Safello ”batchar” troligtvis alla bitcointransaktioner, vilket innebär att dom väntar tills de har tillräckligt många transaktioner att utföra innan de utför transaktionen på Bitcoins blockkedja. Så gör nästan alla platformar, blir inte så märkbart på de större platformarna eftersom de har så många transaktioner om dagen dock.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

"Länsförsäkringar har tyvärr spärrat alla SEPA-överföringar till Trijo. Det brukar dock ändå gå bra att genomföra en insättning med Trustly. I övrigt kan vi bara hänvisa till att använda en annan bank."
https://trijo.zendesk.com/hc/sv/articles/360018946400-SEPA-be...

Visa signatur

Nerd is the new Cool