Intel "Alder Lake" med sockel LGA 1700 kräver ny kylarmontering

Permalänk
Medlem

Fram med borrmaskinen och borr och borra egna hål i moderkortet vet ja. Sen så tar man bara fogskum nör man ska montera kylaren. Vad kan gå fel? Ironi.......

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av SCORPIUS:

Fan kan inte AMD och Intel bara sätta sig ned och komma överens om EN standard som ska vara i minst tio år?
Hur jävla svårt ska det vara?

Angående kylpasta.. det är bara båg. Jag fäster isbitar med buntband på fläktarna som sig bör 👍

Det vore spontant ingen vidare idé om vi vill ha bättre produkter under sagda år. Både AMD och Intel måste kunna öka antalet kontaktstift om de behöver och någon gång kan man bli illa tvingen att göra processor/sockel större. Som i det här fallet, där Intel också lyckats öka antalet stift över 17 år utan att behöva göra processorerna större. Nu kom de till en punkt där de blev illa tvungna.

Att både AMD och Intel haft samma storlek på sina processorer över väldigt många år talar för att de helst gärna behåller kompatibilitet med kylare (utöver monteringsanordningen), då främst för datortillverkarnas skull. Men det ligger inte i någons intresse att en sådan detalj ska begränsa tekniska avancemang. Jag vill även argumentera för att kostnaden för en ny kylare är småpotatis om man redan använt den till flera byggen.

Skrivet av DavidtheDoom:

Snabb koll, har jag några frikort kvar? 😅

Det finns inga frikort när man försöker (och misslyckas) äga mig.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Själv förutsätter jag att alla SweClockare med självrespekt har en egen ritual för appliceringen av kylpasta, lite som japaner som dricker te ...

KfDTuNyup9Y

Kanske lite OT

Jag vet inte om just Japansk tebjudning är så bra i det här sammanhanget
För länge sedan praktiserat jag Iaido (konsten att dra det japanska svärdet)
Vädligt många kator börjar med just "du är på en tebjudning och behöver plötsligt anfalla"
Tänker osökt på Mae,
https://www.youtube.com/watch?v=4jJOyGjj1lI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

För första gången på 17 år ändrar Intel med "Alder Lake" måtten på sina processorer, vilket borgar för krav på nya kylare.

Läs hela artikeln här

Fler än jag som tycker att den nya kylarytan verkar vara mer än 8mm längre?
På bilderna verkar den nästan vara runt 30%-40% längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Men det gäller väl inte om kvitto är några år på nacken?

Det brukar inte spela någon roll hur gammal kylaren är, Noctua brukar skicka ut gratis adapterkit så länge som man kan bevisa att man köpt en kylare av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Själv förutsätter jag att alla SweClockare med självrespekt har en egen ritual för appliceringen av kylpasta, lite som japaner som dricker te ...

Vore ju sjukt att vara SweClockare och inte ha en ritual för det.

Värsta är att jag vet hur liten skillnad det gör men jag har ett tvångsmässigt krav att göra det tillräckligt rent för öppen hjärtkirurgi, även om det är en helt ny processor som aldrig sett kylpasta förut, och får jag inte till mitt X precis som jag vill ha det måste jag börja om.

(X;et som jag lägger har för övrigt visat sig ge en pefekt spridning så det är givetvis det enda rätta sättet att applicera kylpasta)

Jag tänker att en rimlig nivå av OCD ändå är positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Men det gäller väl inte om kvitto är några år på nacken?

Skrivet av perost:

Det brukar inte spela någon roll hur gammal kylaren är, Noctua brukar skicka ut gratis adapterkit så länge som man kan bevisa att man köpt en kylare av dem.

Samma med Be Quiet. Säkerligen andra i high-end segmentet med. NÄR kylaren är köpt är mindre intressant, de vill bara veta ATT du köpt den

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Undra om AMD ger sig in på liknande dimensioner på AM5, eller om de blir helt olika? Det har ju varit väldigt enkelt att köpa kylare, men detta kanske ändras nu till att bli unika lösningar på AMD och Intel.

Jobbigt isåfall.

Ser ut som om AMD stannar på 40x40 även med fler pinnar (1718) än Intel. Den stora ändringen är att pinnarna flyttar till sockeln!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad har jag missat? Det heter ju kylpasta, så jag har alltid haft det på fläktarna. Det är ju trotts allt de som kyler. Men kanske har reducerat fel då.

Jag har gjort en annan tolkning och ställt spaghettin i kylen. Det må väl vara kyl-pasta?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det vore spontant ingen vidare idé om vi vill ha bättre produkter under sagda år. Både AMD och Intel måste kunna öka antalet kontaktstift om de behöver och någon gång kan man bli illa tvingen att göra processor/sockel större. Som i det här fallet, där Intel också lyckats öka antalet stift över 17 år utan att behöva göra processorerna större. Nu kom de till en punkt där de blev illa tvungna.

Att både AMD och Intel haft samma storlek på sina processorer över väldigt många år talar för att de helst gärna behåller kompatibilitet med kylare (utöver monteringsanordningen), då främst för datortillverkarnas skull. Men det ligger inte i någons intresse att en sådan detalj ska begränsa tekniska avancemang. Jag vill även argumentera för att kostnaden för en ny kylare är småpotatis om man redan använt den till flera byggen.
Det finns inga frikort när man försöker (och misslyckas) äga mig.

Det är väl inget som hindrar dom att ha framförhållning i sin produktutveckling?
Nej det här håller faktiskt inte som argument. Det går att ha stiftyta som inte används när standarden sätts.
Tio år går snabbt, dom har redan en roadmapp klar för sig om hur det kommer se ut.
Så vill dom kan dom.

Tänk vad skönt att kunna köpa en kylare och den passar till alla system med bara ett medföljande fäste.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Ozzed:

Finns ju ITX med threadripoer till och med så det lär inte bli några större problem om man måste.

Fast 17x17 ITX med TR finns ju inte.
Sist jag var på Computex så pratade jag med ASRocks moderkortsutvecklare och han förklarade att det då inte var fysiskt möjligt att få plats på 17x17.
Nu finns ju ASRock EPYC ROME, men ja det är större.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av SCORPIUS:

Det är väl inget som hindrar dom att ha framförhållning i sin produktutveckling?
Nej det här håller faktiskt inte som argument. Det går att ha stiftyta som inte används när standarden sätts.
Tio år går snabbt, dom har redan en roadmapp klar för sig om hur det kommer se ut.
Så vill dom kan dom.

Tänk vad skönt att kunna köpa en kylare och den passar till alla system med bara ett medföljande fäste.

Några roadmaps på tio år finns inte. Planerna för konkreta produkter sträcker sig i regel uppemot 4-5 år. Däremot pratar man konceptuellt om produkterna tio år fram i tiden, men inte mer än så. För att ta en extrem, under de där tio åren kan den ena tomten få för sig att göra Quad-Channel och 40 PCI Express-kanaler till mainstream och då måste den andra haka på. Då pratar vi om en betydande ökning i antalet kontaktstift som krävs. Då är det givet att den andra aktören måste hänga på konkurrenten. Eller som i det här fallet har vi ett gäng nya funktioner som gör att Intel tvingas öka antalet stift rejält. Det är inte självklart att kunna förutse detta samt hur många stift som krävs inom en tidsram om tio år. Att behålla kylarkompatibilitet ligger sannolikt riktigt långt ned på priolistan.

Hur som haver har Intels 37,5 x 37,5 millimeter hängt med i 17 år så det känns som storm i ett vattenglas. Kanske gjorde de redan med LGA 775 precis det du efterfrågade – garderade sig för framtiden? Har man dessutom använt samma kylare i tio år har jag själv svårt att förstå varför det vore ett jätteproblem att köpa en ny kylare, om det nu är så att man faktiskt använt sagda kylare över flera plattformar som i sig kostat flera tusen vardera. Men det är bara jag!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Det brukar inte spela någon roll hur gammal kylaren är, Noctua brukar skicka ut gratis adapterkit så länge som man kan bevisa att man köpt en kylare av dem.

Det är nog inte många företag som gör så, då ofta är många pengar kåta.

Skrivet av Starric:

Samma med Be Quiet. Säkerligen andra i high-end segmentet med. NÄR kylaren är köpt är mindre intressant, de vill bara veta ATT du köpt den

ah, jag har hört tals om det, men att dom väljer att inte ha någon tidsgräns är så superbra.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av ackwell:

Förbereder mig för den oundvikliga debatten kring vilken appliceringsmetod av kylpasta som är bäst.

Dubbla riskorn vs dubbla kryss vs dubbla raka linjer.... vs... DUBBLA lager utspritt med kreditkort!!!

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Åh nej, vilket i-landsproblem.

Jag köper ny CPU-kylare från Noctua varje gång med tanke på hur liten andel av datorbudgeten det är. När man har satt ihop en ny dator är det ganska trevligt att allt på insidan är nytt, fint och dammfritt... men det kanske bara är jag som känner så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Åh nej, vilket i-landsproblem.

Jag köper ny CPU-kylare från Noctua varje gång med tanke på hur liten andel av datorbudgeten det är. När man har satt ihop en ny dator är det ganska trevligt att allt på insidan är nytt, fint och dammfritt... men det kanske bara är jag som känner så.

Samma här.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Större socket gör det ju lite knepigare med ITX - visst finns det ITX-moderkort med 2011-socket (mig veterligen), men man behöver ju kompromissa med större socket, speciellt på ITX.

Misstänker att anledningen till att de gjort den avlång är att det redan idag är platsbrist mellan VRM och Minnes sockeln. Så vi får hoppas de tänkt till i förväg.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Själv förutsätter jag att alla SweClockare med självrespekt har en egen ritual för appliceringen av kylpasta, lite som japaner som dricker te ...

KfDTuNyup9Y

Självklart.
I min familj gör vi det dessutom bara den 29e Februari om dagen är helgfria. Man får även vid undantag applicera kylpasta vid solförmörkelse och månförmörkelse om så krävs.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det är nog inte många företag som gör så, då ofta är många pengar kåta.

ah, jag har hört tals om det, men att dom väljer att inte ha någon tidsgräns är så superbra.

Det var rätt många nyheter när AM4 släpptes om tillverkare som erbjöd det gratis. Jag fick av phanteks och behövde bara maila med bevis på beställning av moderkort eller om det var på CPUn och sen kom det helt kostnadsfritt i brevlådan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kan ju inte alls se att det är ett problem...
Man köper prylar, bygger burk, färdigt.
Nästa gång det är relevant så gör man samma sak.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kanske lite OT

Jag vet inte om just Japansk tebjudning är så bra i det här sammanhanget
För länge sedan praktiserat jag Iaido (konsten att dra det japanska svärdet)
Vädligt många kator börjar med just "du är på en tebjudning och behöver plötsligt anfalla"
Tänker osökt på Mae,
https://www.youtube.com/watch?v=4jJOyGjj1lI

Jösses det var länge sedan man tränade iaido, men roligt var det Te bjudningar kan uppenbarligen vara farliga

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova