Ses man som en slarver om man inte har originalkartonger till prylar?

Permalänk

Ses man som en slarver om man inte har originalkartonger till prylar?

Om ni ska köpa datorkomponenter (eller vad som) privat, känner ni ett styng av misstänksamhet/besvikelse om säljaren inte har kvar kartongerna, eller om man vänder på det, ett styng av förtroende/glädje om säljaren har kvar dem?

Själv så har jag en liten lägenhet och pyttelitet förråd så jag kan helt enkelt inte hålla på att spara kartonger. Såvida de inte skulle generera tusenlappar extra i inkomst vid försäljning.

Kom på en sak
Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Om ni ska köpa datorkomponenter (eller vad som) privat, känner ni ett styng av misstänksamhet/besvikelse om säljaren inte har kvar kartongerna, eller om man vänder på det, ett styng av förtroende/glädje om säljaren har kvar dem?

Själv så har jag en liten lägenhet och pyttelitet förråd så jag kan helt enkelt inte hålla på att spara kartonger. Såvida de inte skulle generera tusenlappar extra i inkomst vid försäljning.

Jag har inga problem med att langa kartonger men det är så klart trevligt på dyrare modeller om det finns kvar.
Att du sullar bort en kartong med tillbehör till ett Threadripper moderkort efter tre veckor och inte hittar kvittot, då är du en slarvpelle.

Om du saknar kartong till ett par år gammalt grafikkort hade jag inte kunnat bry mig mindre om.

Personligen är det nog endast moderkortskartonger jag vill ha kvar då det finns så många tillbehör och korten är stora och lite svåra att förvara annars. Grafikkort staplar rätt bra utan kartong. Men, det ska ju finnas någon rimlig nivå. Dyrt moderkort, gärna kartong. Billigt moderkort, kartong spelar mindre roll 🤷‍♂️

Sedan finns det ju såklart produkter där folk verkar bry sig orimligt mycket, typ apple-produkter ska väl gärna ha kartong för andrahandsvärde? Jag är nog fel målgrupp.

Jag brukar alltid lägga alla tillbehör till en dator, inklusive skydd och plastblisters för CPU/RAM i moderkortskartongen. Lika så med kablar till nätaggregat mm. Sedan slänger jag alla andra kartonger om det nu inte är något riktigt dyrt som jag tror någon skulle bry sig om. Oftast ryker de då ändå för att jag inte kommer bry mig om 200 kr om 5 år när grejerna säljs.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har ofta kartonger sparat ute i garaget, mer pga lathet än något annat. Skulle inte falla mig in att reflektera över om en säljare skickade i orginalkartong eller ej - då är det viktigare hur varan emballeras och hur bra säljaren är att kommunicera med mig.

Edit. Men klart postaren ovsn har en poäng. Säljer du mig en två veckor gammal produkt känns det ju lite weird om inte kartongen finns kvar

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Jag tar väl hand om mina grejer men kartongerna ryker direkt!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk

Jag förstår tanken kring kartongen till en alldeles nyss köpt produkt ... och då tänker jag att kartongen åtminstone bör vara kvar så pass länge att originalköparen har sett att produkten faktiskt funkar etc. Men när det är säkerställt (kanske samma dag som köpet) så är kartongen i mina ögon iaf lika överflödig som den vore ett år efteråt.
Å andra sidan så köper jag bara grejer som jag vet att jag har användning för och är intresserad av

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Brukar spara kartongen så länge garantin gäller för att underlätta transport ifall man måste hålla på att skicka saker fram och tillbaka. Föredrar helt klart att få prylen i originalemballaget om man köper begagnat.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Förut sparade jag kartonger till allt....
När jag sedan skulle flytta från en lägenhet jag bodde i förut, och hade i princip hade ett helt
förråd fyllt med kartonger till diverse produkter sedan 10 år tillbaka... Kom jag på att det nog
inte var så "smart".

Nu mera sparar jag kartongerna i max ett par veckor tills jag vet att jag är "nöjd" med
produkten och att den fungerar som den skall, sedan kastar jag kartongen.

Permalänk
Medlem

Kartonger till grafikkort och spelkonsoler sparar jag som en värdehöjande detalj.
Kartong till skärmar sparar jag så länge skärmen har ett andrahandsvärde och kan tänkas säljas för att underlätta frakt. (i mån av plats såklart)
Kartonger till kringutrustning slängs oftast direkt.

Jag ser det väl som en fördel om det finns kartong kvar när jag köper nåt begagnat. Men det är inget krav.
Förstår mig inte på folk som ställer upp sina funko pop-figurer i vitrinskåp orörda i kartong.

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

Definitivt trevligare med CIB Sen är det en fördel att ha kvar om man säljer och ska skicka det i framtiden. Underlättar även vid flytt om man ex. sparar TV-kartongen.

Permalänk
Inaktiv

Slarvigt och man kan börja fundera på om det är stöldgods eller liknande, speciellt om det är en nyare produkt som bör ha garanti kvar. Har säljaren svårt att få fram kvitto så blir inte intrycket förmildrande direkt.

Normalt behåller jag kartonger under garantitid, sedan kan de slängas om värdet i att spara dessa är högre än utrymmet de tar. En stor del av kartongsamlingen i förrådet är senaste TVn och olika skärmkartonger. Smidigt att ha om dessa behöver skickas in i något garantiärende.

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Sparar alltid kartonger på de senaste datorprylarna. Genom att man uppgraderar kontinuerligt så säljs ju de gamla prylarna allt eftersom. På det viset blir det i stort sett ”bara” en chassikartong per dator som är fylld med tomkartonger.

Jag tycker definitivt det är trevligare att få med originalkartonger till elektronikprylar som jag köper.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Vissa grejer är viktigare än andra. Dyra grafikkort är ju trevligt om kartong finns kvar. Fotoprylar ännu mer. Helt vansinnigt när någon kastat en kartong för ett objektiv som kostade 20000 kr nytt. Det är också ett bevis på att man inte köper stulna grejer.

Permalänk
Medlem

Jag har kvar kartonger ifall jag ska flytta/sälja ömtåliga saker... men nästa gång blir nog ändå med fötterna före och vem vill ha en några år gammal LCD TV? Kanske ska upp på vinden och rensa ändå.

OnTopic: Nej, man är inte en slarver om man inte har originalkartongen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Förut sparade jag kartonger till allt....
När jag sedan skulle flytta från en lägenhet jag bodde i förut, och hade i princip hade ett helt
förråd fyllt med kartonger till diverse produkter sedan 10 år tillbaka... Kom jag på att det nog
inte var så "smart".

Nu mera sparar jag kartongerna i max ett par veckor tills jag vet att jag är "nöjd" med
produkten och att den fungerar som den skall, sedan kastar jag kartongen.

Det här! Sparade nästan alla kartonger förut också. Men efter några flyttar där man flyttat massa flyttkartonger med kartonger i så börja man fundera vad man håller på med! Nu är den enda kartong jag verkligen sparar kartongen till TV'n just för att det är så enkelt att transportera med den. Sen kan det vara nåt specialfall om det är samlargrejer eller liknande. Annars ryker allt!

Permalänk
Medlem

Sparar oftast kartonger till teknikprylar då jag har en tendens att sälja till slut. Vi hyr ett förråd ändå så där kan dom gott ligga i en större kartong märkt kartonger

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Jag är sådan som sparar kartongerna tills dess prylen säljs, eller slängs om den går sönder.
Det brukar vara väldigt uppskattat om sakerna säljs och skickas i original-kartonger.
Sen förstår jag att man inte har plats i en lägenhet t.ex.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Dyrare saker sparar jag om jag vet att dom eventuellt kommer slängas efter man kört dom tills dess död.
Allt annat sparar jag tills jag kört i några veckor och vet att jag inte kommer behöva returnera på grund av konstighet.
Även om jag hus (och en gård) så finns det bättre saker jag behöver plats till.
Som någon skrev innan, har sparat 1 st tv-kartong utifall att jag ska flytta.
Däremot har jag ett gäng antistatpåsar och en rulle bubbelplast.
Har inte heller något problem att köpa något begagnat utan originalförpackning, förpackningen säger ju ingenting om hur skicket är.

Lite som när man säljer en MX-hoj och sätter på ny plast, men ramen kan vara slut och man har inte skött fjädring eller motor.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag sparar kartonger till i princip alla teknikprylar. Dels för att det på något sätt har ett värde eller en trygghet för mig men också dels för att jag ibland kommer fram till att jag ska sälja en äldre grej när jag uppgradera datorn. Ibland kan det bli tidigare än jag planerat och då känns det super att kunna paketera i originalkartong. Jag använder prylar varsamt som man ska, så de fungerar och är oftast i mycket bra skick.

Datorkomponenternas kartonger tar inte upp så mycket plats. Har Tetrisat-ihop i en förhållandevis behändig mATX-chassikartong.

En av de stora fördelarna med originalkartonger till andra teknikprylar är när man ska flytta. Att flytta och inte kunna lägga in t.ex. en skärm för många tusen i en ordentlig kartong är otänkbart för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Om ni ska köpa datorkomponenter (eller vad som) privat, känner ni ett styng av misstänksamhet/besvikelse om säljaren inte har kvar kartongerna, eller om man vänder på det, ett styng av förtroende/glädje om säljaren har kvar dem?

Ja, blir alltid besviken när kartongen saknas. Det behöver inte betyda någonting i det enskilda fallet, men misstänker att de som behåller kartongen funderar över hela produktens livscykel, och därmed även tagit bättre hand om den. Jämför detta med de personer som kommer gående med varan i en ica-plastpåse och med alla tillbehör borta. Då börjar man ju fundera över hur de handskats med produkten innan.

Sedan finns det ju grader i helvetet. Att någon inte behåller originalkartongen till ett datorchassi är mer förståeligt än att någon gör sig av med både kartong, laddare och kvitto till en hyfsat ny mobiltelefon eller dator, dvs små saker med högt värde.

Sedan finns det en aspekt till, nämligen att köpa en begagnad produkt i fint skick och där kvitto och originalkartong finns kvar känns nästan som att köpa en ny sådan.

Spar själv alla originalkartonger till datorprylar. Dessutom perfekt att ha om man vill lägga undan dem själv på vinden. De blir kompakt lagrade tillsammans med sin laddare/nätadapter och övriga tillbehör. Behöver man aldrig fundera över var sådant hamnat. Och har man inga extra behov så talar vi inte om att det tar upp mycket yta i förrådet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pecken:

Kartonger till grafikkort och spelkonsoler sparar jag som en värdehöjande detalj.
Kartong till skärmar sparar jag så länge skärmen har ett andrahandsvärde och kan tänkas säljas för att underlätta frakt. (i mån av plats såklart)
Kartonger till kringutrustning slängs oftast direkt.

Jag ser det väl som en fördel om det finns kartong kvar när jag köper nåt begagnat. Men det är inget krav.
Förstår mig inte på folk som ställer upp sina funko pop-figurer i vitrinskåp orörda i kartong.

Kartonger till skärmar kan ju faktiskt vara användbara vid alla former av transport så det är bra att bra att spara dem för att skydda skärmen, kartonger till grafikkort och spelkonsoler är skräp direkt man packat ur dem.
Saker som är oanvändbara samlarprylar från början är ju en egen kategori av prylar och där är ju kartongen en del av helheten till skillnad från nått som man ska använda och inte samlar på/investerar i.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skärmkartonger har jag sparat 1, TV-kartong 1, mest för att jag har en äldre skärm och TV i dem. Annars har jag egentligen inte plats. Ett fåtal kartonger sparade, där gamla produkten (grafikkort) får bo i den nya produktens låda kanske.

Alltid trevligt att få med originalkartongen. Men skulle inte betala många extra kronor för det. Har dock köpt Wii, Wii U och Switch med originalkartong, det råkade bli så - antar att folk sparar kartongerna och har kvar manualer och lite extra sladdar och skräp i.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Jag brukar aldrig spara kartonger men vid en flytt så ångrar man att man inte sparat till TV t.ex. 65" OLED är varken smidig eller tålig tv att flytta runt på.
Min nya 34" skärm har jag sparat kartongen till men får se hur länge den får vara kvar då den tar upp ohyggligt mycket plats i förrådet.

Permalänk
Medlem

Jag sparar väldigt sällan kartonger längre än en månad. Det som brukar hända är att jag tar den nya kartongen och lägger den utbytta delen där. Brukar fungera fint. Än så länge har jag inte bytt ner mig i storlek på grafikkort och därför fungerar det där men vet inte vad som händer om jag köper ett mindre kort än det jag har!

Jag vill bara inte ha så mycket skräp så försöker slänga, sälja, återvinna så mycket som möjligt så att man frigör utrymme.

Gällande att ha kartonger till flytt så tycker jag det gick bra ändå utan kartonger till skärmar, TV och andra kanske känsliga produkter. Flyttade i vintras och det gick fint denna gång åtminstone.

Permalänk
Medlem

Sparade alltid kartonger förr för att kunna ha ifall prylarna skulle skickas vidare, men efter att ha insett att det till slut blir betydligt mer kartonger än prylar som finns kvar så slängs i princip alla kartonger inom några veckor (så prylarna hunnit bli testade).

Bryr mig inte om grejerna har orginalkartong när jag köper begagnat så länge det är bra förpackat om det skickas.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Musikälskare

Jag spara alltid kartongerna till saker jag köper några månader om man behöver skicka tillbaka, sen slänger jag dom

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Sparar bara kartonger där det finns extraprylar i. T.ex moderkort och hörlurar. Mitt senaste inköp var en Google Nest Hub 2 och den kartongen ryker om ca 2 veckor då jag testat allt och ångra köp gått ut.
Mobilkartongerna brukar jag spara med kvitto, avtal osv liggandes i.

Det enda jag ser att man skulle tjäna på att spara är TV kartongen. Det är lättare att bära TVn i kartongen och den är skyddad.
Tyvärr är kartongen oftast extremt otyplig och tar massa plats i förrådet så jag har slängt mina än så länge.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Saker som är oanvändbara samlarprylar från början är ju en egen kategori av prylar och där är ju kartongen en del av helheten till skillnad från nått som man ska använda och inte samlar på/investerar i.

Ja du har ju helt rätt Tycker ändå det är konstigt att inte ta ur små figurer ur sina kartonger när man ändå visar upp dem.

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pecken:

Ja du har ju helt rätt Tycker ändå det är konstigt att inte ta ur små figurer ur sina kartonger när man ändå visar upp dem.

Tror det är mer samlandet som är funktionen för människor som köper de där Funkopop. Jag kan delvis förstå det men känns urtypiskt konsumptionsrisigt.

Permalänk
Medlem

Om det inte är fråga om väldigt nya prylar så tycker jag det är helt naturligt att kartonger slängs. Finns liksom inte mycket poäng att ligga och spara på sådana år in och år ut.
Ett av de få undantagen är som nämnts kartonger för skärm/TV. Detta då dessa kan underlätta transporten av produkterna väsentligt.