Köpa laptop hos Proshop eller Inet?

Permalänk
Medlem

Köpa laptop hos Proshop eller Inet?

Proshop och Inet säljare nästan en identisk laptop. Ända skillnaden är
https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-Yoga-Slim-7-Pro-1...
https://www.inet.se/produkt/1966124/lenovo-yoga-slim-7-pro-14...

Proshop säljer Windows Pro och säljer den för 10990 medan inet säljer 11990
Men jag tänkte om det är värt att köpa från inet istället även om det är 1000kr dyrare om dem har bättre kundservice/reklamation?

Rubrik förtydligad /mod
Permalänk
Medlem

Har bara bra erfarenhet av båda. Jag skulle inte betala 1000kr extra för ingenting.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Har kompisar som köpt ifrån Proshop utan problem, så jag skulle nog inte lägga 1000.- mer men samtidigt bara få en home version av Windows 10, inget man märker av hemma kanske, men 1000kr mer är ju inget att rekommendera.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Den finns ju inte ens i lager... så varför stressa nu och dra i spaken? Det är en god bit kvar till slutet av Juli och mycket må hinna hända.

Permalänk
Medlem

Alla butiker fungerar bra att köpa från, frågan är vad som fungerar vid problem. Inet har varit bra. proshop har jag ingen erfarenhet av.

Permalänk
Medlem

Om du tror du behöver ha kontakt med supporten: Inet.
Om inte: Proshop.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Har handlat en del från proshop och en massa från inet.
Två gånger har jag behövt ta kontakt med inet och skicka tillbaks prylar på garanti vilket har gått på ett par timmar och inga bekymmer alls.

Och två gånger för samma sak hos proshop.
Där var det jävligare, främst att dom tog 3-4 dagar att svara på något kontakt försök och fick känslan att dom inte löäste mailet/etc alls dom första 3-4 gångerna utan bara svarade med standard svar som inte hade ett dugg med mina frågor att göra.
Samt att dom inför varje svar väntade så länge dom kunde kändes det som.

Sen när dom väl började läsa och svara på frågor så var absolut max antal frågor man kunde få svar på per mail/etc EN, övriga frågor/etc skets det fullständigt i.

Sen till slut efter ca 2-3 veckors bråkande så skulle dom skicka ut returbsedel, det tog 5-6 frågor om var den var och 2-3 veckor innan den kom.
2-3 veckor efter att dom enligt posten fått skiten levererat så erkände dom till slut att och vi hittade paketet, 3 veckor senare så började dom faktiskt att undersöka varan och en vecka efter det beslut om pengar tillbaks, som tog 3 veckor innan jag såg dom.

Dvs förhala/förhala/förhala/förhala och sa jag förhala så dom flesta tröttnar och ger upp verkar vara deras teknik ang reklamationer/garanti/ånger/etc.

Samtidigt så har jag ju läst liknade om inet här o där.

Så handla från proshop/inet? Är det värt 1000:- mer och handla på inet?
Pro vs home är ju en fördel som är värd några kr som bör tas i åtanke.
Sen ju dyrare vara desto mer lutar jag ju på att handla på inet, även vilken typ av vara är det nåt som är ömtåligt som tex en bärbar dator/mobil så lutar det ju återigen åt inet, nåt bärbart som man ofta släpar med sig överallt igen lutar åt inet.

Jag hade nog handlat från inet här men det hade inte varit med stor marginal!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har reklamerat varor hos Proshop två gånger, aldrig hos Inet. Jag har dock inte alls samma bild som grizzly666. Det fungerade hur smidigt som helst. Jag tvekar inte att köpa saker hos Proshop.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har inte fullt så dålig erfarenhet som @grizzly666. Men om man ser till den standard för kundtjänst som duktiga svenska konkurrenter etablerat är Proshop definitivt i ett lägre skikt. Det tar dem upp till någon arbetsdag att svara, och själva proceduren kring returer eller reklamationer är klumpigare än svenska diton.

Jag har enbart hört och sett bra saker om Inet. Visan om Proshop är desto mer nyanserad, och då tyvärr åt det sämre hållet.

Personliga tanken är att jag gärna köper aningen billigare saker där retur eller reklamation inte spelar så stor roll från Proshop. Men i ett fall där större summor ska växla händer föredrar jag Inet.

Permalänk
Medlem

Tack för era feedback. Jag tittade in och det ser ut som att laptopen ingår med Lenovos premium care garanti service som gäller 2 år. Där så erbjuder dem chatt och telefon till en specialist och skickar en tekniker hem till mig för att reparera laptopen.
Då betyder det att jag inte behöver ens kontakta proshop vid garantiärende utan vänder mig direkt till lenovo istället och jag spara 1000 kr samtidigt.

Permalänk
Medlem

Har inte titta på dom två länkarna nu.
Men du kanske bör se upp med om det är en gråimport! (som inte alltid är lätt att få reda på!)

Dvs en dator/vara som är importerad från annat land/region än sverige/norden, detta är långt ifrån ovanligt att det händer.
Problemet är att tillverkar garantier/osv kanske inte alls gäller längre då, och då i två olika "fall".
Dels om den gäller enligt svensk lag, men även om tillverkaren godkänner gråimporten att utnyttja garanti/etc.

Nåt som var vanligt för några år sedan var Samsung och deras världsgaranti (ingen aning om den finns idag?)=en vara köpt var som helst i världen lagas var som helst i världen av Samsung.
Det var VÄLDIGT vanligt att Samsung norden vägrade garanti om det handlade om en gråimport och dom hänvisade till Samsung EU istället och man fick skicka varan till nåt EU land för ganska dyr fraktkostnad (tror det var tyskland/frankrike för det mesta), särskilt om det handlade om stor tv.
Och enligt svensk lag så var detta helt ok!

Säger inte att det är samma sak här men risken kan finnas att lenovo ser att det är en gråimport och hänvisar dig landet den importerades ifrån, och enda sättet du kan utnyttja på plats garantin är att åka till landet och be dom komma till ett hotell/etc i det landet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

har behövt ha kontakt med support med både Proshop och Inet

jag hade valt Inet. du kommer få svar från Proshop också, och problemet kommer lösa sig. men utifrån den erfarenhet jag haft kommer det ta längre tid och med mer frustration. Jag hade, med de priserna, lag den där extra tusenlappen

Permalänk
Medlem

Köpt en laptop på inet, ingen bra erfarenhet alls vid rma, men skräckexempel finns nog hos alla återförsäljare så jag skulle inte lägga mycked vikt vid det. Skulle klippt den billigaste^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av yunos:

Proshop säljer Windows Pro och säljer den för 10990 medan inet säljer 11990

Jag har handlat en hel del grejer från Proshop, senast mitt RTX 3080. Man ska dock ha klart för sig att Proshop är billigare för att de kapat bort vissa kostnader i jämförelse med andra, t.ex. att deras kundsupport är begränsad samt att de har ett väldigt begränsat lager. Nu för tiden har ÅF i de allra flesta fall väldigt lite att göra med t.ex. garantiärenden, så det är inte värt att betala något större premium till ÅF för.

Jag hade köpt den av Proshop eftersom den både är billigare och har Windows 10 Pro, vilket gör att den faktiska prisskillnaden blir typ 1700 kr.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla feedback. Det har hjälpt mig mycket
Väljer proshop då det är 1000 kr billigare, inte gråimport utan köpt från lenovo nordics, får windows pro, 1års antivirus skydd från bullguard jämfört inets 1000 kr dyrare och windows home bara.

Laptopen medkommer garanti service från lenovo som har aktiv live chat och tekniker som kommer hem till mig för reparation så jag behöver inte ens kontakta proshop gällande garanti