Permalänk
Medlem

WIFI dåligt

Hej

Sista tiden upplever jag att min WiFi är extremt dåligt, det swichar mellan olika SSID (har bara 2st).
Har tre Unifi enheter (2 AP-s och en Mesh). En ligger i hallen, den andra i ett datarum och mesh ligger på
balkongen. När jag kollar på min Unifi Controller, hela tiden ser jag att telefonen kopplar upp sig till
den enheten som är längs bort, istället för den närmaste. När jag går till köket då tappar jag signalen helt.

Undrar kan man gör något åt den här problemet, samt finns det nåt sätt att ställa AP-s och mesh att
telefonen kopplas till närmaste enhet.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Vad för Unify-prylar är det du har? (dvs exakta modeller)

Permalänk
Medlem

Har alla enheter samma SSID?

Permalänk
Medlem

Varför har du olika ssid?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför har du mesh på balkongen? Varför olka SSID's? Exakt vad för modeller har du och hur är de konfigurerade?
Hur är planlösningen?

Permalänk
Medlem

@teejee @dlq84 @Haptic @tcntad

Hej alla

Tack för frågor grabbar. Modeller som jag har är AP-AC Lite och AP-IW samt AP AC Mesh.
En SSID använder jag själv och den andra till gäster. Mesh monterade jag på balkongen på grund av när jag sitter ute.
Planlösning ser ut så här:
https://imgur.com/a/EE6x0pK

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Kolla upp hur spektrat ser ut med en "WifiAnalyzer" app. Det finns antagligen många wifi-nät på samma frekvenser. Det kan till och med vara så att dina egna nät överlappar. Då bör du kanske ta bort någon av dina AP.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

@njanja Testa att sänka signalstyrkan till "low" på alla enheter. Det verkar som dina AP skriker över varandra.
Kan även vara grannars AP:s som stör. Kolla med mobilen som nämts ovan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem (fast har 5st AP i huset). Riktigt risig signal till en AP långt borta och enda sättet var att slå av/på WiFi på mobilen för att den skulle fatta att det finns en bättre signal på en annan AP.

På mitt nätverk försvann problemet när jag gjorde typ såhär:
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/221321728-UniFi-Underst...

Hos mig är -75dBm perfekt. Då flyttar mobilen automatiskt till en bättre/närmre AP när man kommer ned till ca "2 pinnar på WiFi-stapeln"... typ.

Visa signatur

i7 | R290

Permalänk
Medlem

En AP i hall borde räcka för hela lägenheten?

Permalänk
Medlem

Låter märkligt. Har du aktiverat fast roaming?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Låter märkligt. Har du aktiverat fast roaming?

Fast roaming handlar väl mest om att när enheten väl roamar till en ny access punkt så sker autentisieringen snabbare med Fast Roaming påslaget (eller 802.11r som är bakomliggande standarden).

Annars är det nog 802.11k som är mer intressant att kika på i detta fall. Har dessvärre inte i huvudet vad den kan tänkas heta i Ubiquti-värden men går säkert att söka upp

Apple har en trevlig artikel här som beskriver de olika standarderna:

https://support.apple.com/sv-se/HT202628

Att notera är ju också att telefonen i detta fall behöver ha stöd för dessa funktioner för att dra nytta av det.

Skrivet av njanja:

@teejee @dlq84 @swehunter2000 @tcntad

Hej alla

Tack för frågor grabbar. Modeller som jag har är AP-AC Lite och AP-IW samt AP AC Mesh.
En SSID använder jag själv och den andra till gäster. Mesh monterade jag på balkongen på grund av när jag sitter ute.
Planlösning ser ut så här:
https://imgur.com/a/EE6x0pK

mvh
Njanja

Har du slagit på både 2.4 & 5 GHz för SSID't som du använder för eget bruk(aka. dual band)? Du skulle kunna bryta upp detta till två SSID'n istället, ett för 2.4 och ett för 5 Ghz. Iom att 5 GHz-bandet har kortare räckvidd så borde din telefon roama över till en mer närliggande AP tidigare än ifall den hänger kvar på 2.4 GHz. För egen del så kör "Legacy"-enheter och annat som inte behöver hög bandbredd på mitt 2.4 och alla moderna enheter på 5 Ghz.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Låter märkligt. Har du aktiverat fast roaming?

Hej

Nej, den är inaktiv. Ska jag aktivera?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Hej

Hur man ska tolka den här? Bra eller dåligt?
https://imgur.com/a/1YA0gjP

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Avstängd

God afton,

I felsökningssyfte kan du testa att ta bort gästnätet ur telefonen så kan den ju inte byta.
Se sen om den beter sig annorlunda.

Vad är det för telefon? Vi har gjort en större installation på ett hotell och upptäcke att vissa iPhone med några år på nacken inte kunde hantera 2,4GHz och 5GHz aktiva samtidigt. Hann inte gå till botten då ägaren var nöjd med enbart 2,4GHz eftersom han slapp arga kunder

/Johannes

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av njanja:

Hej

Hur man ska tolka den här? Bra eller dåligt?
https://imgur.com/a/1YA0gjP

mvh
Njanja

Det är dåligt. Sämre (högre värde) än cirka ~70 dBm rekommenderas inte för relativt vanliga uppgifter som surf, streaming etc. Har du kanalsök på 5 GHz-bandet? Samt hur breda kanaler kör du, 80, 40 eller 20?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Det är alltid telefonen som bestämmer när den skall byta AP.
Det enda som en AP kan göra är att kicka telefonen och hoppas på att den kopplar upp sig mot en bättre AP.
@EviL har redan beskrivit hur man ställer in att en AP skall kicka en enhet om signalen blir för dålig.

Sedan kan det ju vara bra att veta att halva bandbredden försvinner när man slår på gästnätverket i Unifi.
Får 500 Mbit/s utan och 250 med guest på mina AP.

Ser ut som det är en del konstigheter på 5G. Har du någon radar i närheten?
Får du en massa "detected radar on channel " i alert loggen?

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Hur man ska tolka den här? Bra eller dåligt?
https://imgur.com/a/1YA0gjP

mvh
Njanja

Hur ser dina inställningar ut på resp AP? En skärmdump där man ser frekvens, frekvensbredd etc. hade varit nice (radiosfliken i controllern på resp ap).
Sen som något nämnde, du har för många APs, börja gå ner på 2st (ev kan faktiskt 1 räcka om du sätter den i hallen som någon också nämnde så testa det först och se om det täcker hela lägenheten). Annars så skulle jag skippat meshen och flyttat den i hallen till VR samt den i datarummet närmare hallen. Sedan ändrar du till "medium" i signalstyrka på dem båda, kan behövas ändras beroende på... Sen kör du MAX 80mhz bredd. Kolla med telefonen och ex "wifiman-appen" om du har android där ser du hur många nät du har i närheten samt vilken kanal/bredd de kör. Sen anpassar du dina baserat på det. Om du absolut inte måste ha 2,4 så kör bara 5 ghz nät.

Beroende på vart du bor så undvik DFS kanalerna. Men är det överfullt på de andra så prova någon av dem brukar vara lediga men får du stora dippar i wifit så byt bort ifrån dem, det är de som kanalerna som överlappar radar så de stänger ner sig eller byter om de upptäcker radarsvep.

Och självklart ska du ha kabel till alla APs om det inte redan körs. Finns ingen orsak att slå på fastroaming just nu, IEEE 802.11r.

Edit: "När jag kollar på min Unifi Controller, hela tiden ser jag att telefonen kopplar upp sig till
den enheten som är längs bort, istället för den närmaste." - Detta beror på att du har fler APs än du behöver då mottagningen på den längst bort är "bra nog" och för att det är fri sikt mellan dem. Detta är ett ex på när man har en lång korridor och monterar en ap i båda ändarna. Du kan lösa det med att justera rssi-värdet men det är bara onödigt, bättre minska på antalet APs och flytta dem lite så det inte är fri sikt mellan dem.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag har ett hus på 140 kvm (L-format). Hade 4 APs från början för jag tänkte det var bäst. UDM, Unifi Flex HD och 2 AP AC Lite. Slutade med att jag kör UDM och Flex HD bara, ena på meduim och andra på low. Band långt ifrån varandra med 20 i bredd. De störde varandra för mycket och skillnaden i signal var inte tillräckligt stor för att devicer skulle hoppa.

Det är dessutom den som kopplar upp sig som väljer den som den ska snacka med. AP kanske kan skrika jättehögt så att din telefon kan höra den och tror att den är nära och kan prata med den bra, men sändaren i telefonen är inte lika stark som AP:n. Testade att sätta minimum på RSSI, men det slutade bara i instabilitet.

Så var det för mig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?