USB Type-C ska börja leverera upp till 240 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

OK. Stort tack! Ja, jag har inget sådant agg liggande, jag bara undrade. Och kontentan är tydligen att jag kan trycka in i princip vad som helst och funkar det så funkar det. Jag kan i vart fall inte förstöra något?

Så länge den följer standard så går inget sönder. Men köper du vanliga usb-c PD 65W laddare hos inet, elgiganten, netonet så är det ju fine.
Det enda är att din dator som sagt kanske inte stödjer laddning på den porten alls, men då kommer bara inget hända, inget går sönder.
Om du nu har en kompis med en nyare laptop med usb-c laddning så testa och se om den laddar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Ja. Intelligens och att kunna dra grundläggande slutsatser går hand i hand. Sedan har självklart människovärde inte med intelligens att göra, vilket jag inte heller sagt.

Fast det är ju bara grundläggande om du redan kan det. Vet man inte hur el fungerar spelar det ju ingen roll om du har en IQ på 80 eller 140.

(jag skrev om människovärde eftersom du uttryckte dig nedsättande om de som inte kan de saker du kan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Så länge den följer standard så går inget sönder. Men köper du vanliga usb-c PD 65W laddare hos inet, elgiganten, netonet så är det ju fine.
Det enda är att din dator som sagt kanske inte stödjer laddning på den porten alls, men då kommer bara inget hända, inget går sönder.
Om du nu har en kompis med en nyare laptop med usb-c laddning så testa och se om den laddar.

Tack!. Ja, jag funderar på att kanske köpa en powerbank med USB-C att ha som extra krut när jag är på resor och då kan jag med trygghet plugga in den

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Tack!. Ja, jag funderar på att kanske köpa en powerbank med USB-C att ha som extra krut när jag är på resor och då kan jag med trygghet plugga in den

.

Ja. Men många powerbanks stödjer sällan över 25W så då kan man inte ens ladda min ultrabook.
De är lite luriga med faktisk uteffekt i databladet, så man får läsa noga om man nu vill ladda en laptop att den faktiskt ger den effekten som krävs.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Jag utgår från att det inte kommer gå använda vilken kabel som helst och få ut 240W. Dvs nya kablar blir bakåtkompatibla men gamla kablar blir inte framåtkompatibla så att säga, utan begränsas till 100W? Annas hållet jag med om att det eventuellt kan bli farligt.

Står ju trots allt att både kablage och nätadaptrar måste uppfylla kraven från USB-IF tänker jag. Då utgår ju jag från att de byggt in någon sån säkerhet iaf. Eller hoppas gör jag väl snarare.

Förvisso då gör ju företag i Kina som de vill så det lär väl myglas. Men köper man skit från Wish och på riktigt tror man alltid köper bra grejer får man kanske skylla sig själv.

De skall vara "electronically marked" med hjälp av ett litet chip. Detta gäller för alla kablar över 60W och hög datahastighet. Chippet talar om för enheterna vilka busshastigheter och strömstyrkor/spänningar som är tillåtna.

Jag misstänker dock starkt att detta chip inte är speciellt svårt att förfalska eller använda fel, så dessa små "fly-by-night" tillverkare som säljer billigt skräp till andra sidan jorden kommer nog kunna göra det ändå.

Fördel: Automatisk ljusfeedback på datorns laddström.
Nackdel: Sätta eld på huset

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ja. Men många powerbanks stödjer sällan över 25W så då kan man inte ens ladda min ultrabook.
De är lite luriga med faktisk uteffekt i databladet, så man får läsa noga om man nu vill ladda en laptop att den faktiskt ger den effekten som krävs.

https://www.webhallen.com/se/product/328048-GP-Powerbank-T20B...

Den här är nog utmärkt, bra pris också

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av cheben:

De skall vara "electronically marked" med hjälp av ett litet chip. Detta gäller för alla kablar över 60W och hög datahastighet. Chippet talar om för enheterna vilka busshastigheter och strömstyrkor/spänningar som är tillåtna.

Jag misstänker dock starkt att detta chip inte är speciellt svårt att förfalska eller använda fel, så dessa små "fly-by-night" tillverkare som säljer billigt skräp till andra sidan jorden kommer nog kunna göra det ändå.

Fördel: Automatisk ljusfeedback på datorns laddström.
Nackdel: Sätta eld på huset

Jag undrar om det verkligen kommer att finnas särskilt många tillverkare som på ett så medvetet sätt riskerar liv och hälsa för användarna. Kanske att någon mindre nogräknad fabrik väljer att ligga lite på gränsen, men det är ju en annan sak.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ja. Men många powerbanks stödjer sällan över 25W så då kan man inte ens ladda min ultrabook.
De är lite luriga med faktisk uteffekt i databladet, så man får läsa noga om man nu vill ladda en laptop att den faktiskt ger den effekten som krävs.

Skrivet av ChuniaC:

Toppentack för inputen, mycket värdefullt. Känner att jag har bättre grepp om USB-C nu, tack

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Fast det är ju bara grundläggande om du redan kan det. Vet man inte hur el fungerar spelar det ju ingen roll om du har en IQ på 80 eller 140.

(jag skrev om människovärde eftersom du uttryckte dig nedsättande om de som inte kan de saker du kan)

Nu börjar du gå lite väl mycket off-topic så detta blir mitt sista svar.

Jag har 0 kunskap om bilar, ändå köper jag inte mina däck för 100kr på wish.
Jag har 0 kunskap om medicin, ändå köper jag inte min Alvedon på wish.
Jag har 0 kunskap om tandvård, ändå köper jag inte tandkräm på wish.

Och så vidare, och så vidare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Med såhär många varianter av USB så försvinner ju poängen med USB, dvs att man ska kunna ha en kabel till många olika makapärer.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Fenrisulvfan:

Med såhär många varianter av USB så försvinner ju poängen med USB, dvs att man ska kunna ha en kabel till många olika makapärer.

Men de "bästa" kablarna blir ju också bakåtkompatibla? Att standarden utökas och byggs ut tycker jag är positivt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Vad är problemet? Det är helt bakåtkompatibelt med tidigare USB standards versioner. Bara att nu finns möjligheten att kunna dra på mer ström om alla delarna i kopplingen behöver och klarar det. Innan har det skett med proprietära lösningar men nu standardiserar man det. Hade man ökat 5W i taget hade det kanske varit lite väl många rent kvantitativt. Men nu går hoppar man från 100W till 240W vilket ändå får ses som ett rätt rejält kliv.

Genuint, jag ser inte vad problemet är öht med att man uppdaterar standarder på ett bakåtkompatibelt vis. Speciellt inte med en opt-in funktion som automatiskt kontrollerar om den kan användas.

Kommer ju ligga på en nivå som klarar av att driva en spelkonsol framöver

Kanske inte har någon större relevans, antar att USB-C främst är till för enheter som man kopplar in och ur ofta.

Eller kommer vi få se andra enheter som till exempel skärmar som drivs med USB C framöver, kommer bandbredden kanske då öka så att det räcker med en kabel för både bild och el?

USB 2x2 är ju redan uppe i 20Gbit och HDMI 2.1 ligger mellan 40-48Gbit, vet inte hur det ser ut med latenser via USB dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag undrar om det verkligen kommer att finnas särskilt många tillverkare som på ett så medvetet sätt riskerar liv och hälsa för användarna. Kanske att någon mindre nogräknad fabrik väljer att ligga lite på gränsen, men det är ju en annan sak.

Troligtvis inte de seriösa. Men det kommer helt klart säljas billigt skräp där någon gjort 10 000 kablar (kanske tom när en riktig lina är stängd för dagen) som sedan försvinner från jordens yta så snabbt det bara går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Nu börjar du gå lite väl mycket off-topic så detta blir mitt sista svar.

Jag har 0 kunskap om bilar, ändå köper jag inte mina däck för 100kr på wish.
Jag har 0 kunskap om medicin, ändå köper jag inte min Alvedon på wish.
Jag har 0 kunskap om tandvård, ändå köper jag inte tandkräm på wish.

Och så vidare, och så vidare.

De tre exemplen vet ju de flesta att man inte bör snåla med.
Att det är någon fara att köpa fel USB kabel tror jag inte de flesta känner till. Däremot tror jag de flesta skulle avstå att köpa vanliga vägguttag osv på wish och liknande för sådan "elektronik" förknippar folk med risker.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har 65w på min original-laddare ifrån RealMe. Har haft den i ca 6 månader och laddat vid ca 100 tillfällen. Hur stabil som helst. Lite varm adapter utanpå, men en laddning på 25 min (ifrån 10 till 90 %) är underbar. Rekommenderas "varmt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Kommer ju ligga på en nivå som klarar av att driva en spelkonsol framöver

Kanske inte har någon större relevans, antar att USB-C främst är till för enheter som man kopplar in och ur ofta.

Eller kommer vi få se andra enheter som till exempel skärmar som drivs med USB C framöver, kommer bandbredden kanske då öka så att det räcker med en kabel för både bild och el?

USB 2x2 är ju redan uppe i 20Gbit och HDMI 2.1 ligger mellan 40-48Gbit, vet inte hur det ser ut med latenser via USB dock.

Med skärmar så brukar det vara tvärtom, att nätdelen i skärmen strömförsörjer datorn som den är ansluten till samtidigt som kabeln också överför bild och data till ev. anslutningar i skärmen som ex. USB-hub, nätverkskort osv.

Permalänk
Medlem

240W + billiga skitladdare och kablar från Kina. Vad kan gå fel?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Ah, bilbatteriladdkablar med USB-C-kontakter i vardera ände.

Startkabel med USB-anslutning är väl vart vi är på väg med bilarnas ökande automatisering och mer eller mindre förseglade motorrum...?

Skrivet av ChuniaC:

Du kan ladda med vilken usb-c kabel + nätadapter som har stöd för USB-PD som helst, ...

Frågan är väl om man kan räkna med att kunna ladda datorn via den anslutningen?
Alla powerbanks jag stött på har skilda portar för laddning av powerbank och laddning från densamma.
Jag använder ibland USB-C-porten på min arbetsdator till att ladda telefonen. Aldrig har jag fått frågan om i vilken riktning energin ska röra sig. (Jag kunde ju ha anslutit telefonen i avsikt att från den ladda upp datorns batteri.)

Permalänk
Medlem

Intressant. 48v är rejält med spänning. Det smäller till ordentligt om man råkar få en kortis på det. Låter smått otroligt att man skall ha det i en liten USB-C.

För er som inte är bevandrade i kablar, det är bara strömmen som bestämmer hur tjock kabel man behöver. Spänning spelar ingen roll. Därför krämar man på ordentligt med 48v men ändå bara 5A i en tunn kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Fattar inte, blir det en "ny" usb c standard som kräver nya t.ex moderkort och kablar? Vad händer om man kopplar in en gammal usb kabel i ett nytt uttag isåf? Eller kommer dom inte passa i varandra?

Du får en varm och skön kabel att stoppa in bakom datorn, sedan piper brandvarnaren efter en stund.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Med såhär många varianter av USB så försvinner ju poängen med USB, dvs att man ska kunna ha en kabel till många olika makapärer.

Nejdå, det är ju jätteenkelt. Du behöver bara kolla på namnet USB-PD 3.2 v2x2 rev 9 model fR-m typ C spin Z mode 4Q standard 802.USB-99

Se bara upp så att du inte får model FR-m (med stort F) för då blir alltihop jättesegt. Litet f - flätad, stort F fast kärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Blixt symbolen är troligtvis för thunderbolt.

Hehe. Den nya USB C-spec:en påpekar att det kan bli en blixt/ljusbåge som ger skador på kontakterna om du drar ut en dåligt gjord sladd medans den överför högre spänning.. De nya kablarna ska innehålla filter som ska förhindra det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Hehe. Den nya USB C-spec:en påpekar att det kan bli en blixt/ljusbåge som ger skador på kontakterna om du drar ut en dåligt gjord sladd medans den överför högre spänning.. De nya kablarna ska innehålla filter som ska förhindra det.

Thunderbolt 5.. Överföring med ljusbåge. Annars är väl inte det ett problem. Kablar som används för PD100 är ju gjorda för det och sålda kablar kommer ju inte kunna klara PD240. Även om kabeln klarar det så är det bara nya kablar som kommer säga till power supply att den klarar det.
Dåliga kablar bör ju inte existera med märkning för högre spänning utan att bryta standarden.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket effekt i en ganska klen kontakt... det kan bli spännande

Kontaktytorna i en usb-c kontakt är inte stora och de är ganska lätta att smutsa ner. Men antar de tänkt på det och sänker ström och spänning om det är dålig kontakt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

USB Type-C ska börja leverera upp till 240 W

Skönt med något som ska leverera i dessa tider med komponentbrist.

Permalänk
Medlem

Gött, har varit så skönt med min bärbara som laddas med USB-C och varit så segt med min spelbärbara som måste ha helt egen strömadapter (dvs. kan inte ladda mobil eller padda med den också).

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Nu börjar du gå lite väl mycket off-topic så detta blir mitt sista svar.

Jag har 0 kunskap om bilar, ändå köper jag inte mina däck för 100kr på wish.
Jag har 0 kunskap om medicin, ändå köper jag inte min Alvedon på wish.
Jag har 0 kunskap om tandvård, ändå köper jag inte tandkräm på wish.

Och så vidare, och så vidare.

Extremt dåliga exempel, men visst.

Permalänk
Medlem

48 V? Ladda e-scootern yes please

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Låter farligt är min första reaktion med tanke på problematiken på vissa kablar redan. Blir ännu viktigare att man håller sig undan billiga "kinaprodukter".

Fast även de bra kablarna tillverkas nog i kina. Du skrev "billiga" så jag förstår dock helt.

Brukar vilja stödja supra som faktiskt görs i sverige men en sådan kommer nog att kosta 1500-2000 om jag får gissa.

Finns det andra fabrikat som faktiskt tillverkas någon annanstans än kina?

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Den nya USB C-spec:en påpekar att det kan bli en blixt/ljusbåge ...

Räcker med ett 9V batteri för att skapa en blixt om man går in för det.
Med ett bilbatteri kan man få en acceptabel svetsbåge.