Windows 95 eller 98? P2 233Mhz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Håller faktiskt med här.
Det tillför retrokänslan med lite hårddisk-knatter.
Och så länge man håller sig till sansade OS är dom inte sån flaskhals som man kan tro.

Men se upp med diskar på tradera.
Gott om säljare som skriver typ "tested" utan att specificera om disken testade OK eller inte
Handla bara om säljaren kan garantera att den fungerar.

Japp och flaskhalsen hör ju lite till den eran och är en del av charmen.. det är ju dagens grejer som gjort oss bortskämda.. men retro ska vara slå på datorn, gå sedan iväg och ladda kaffebryggaren, låt den brygga koppen kaffe och när man hällt upp den så har datorn bootat upp helt hundra hihihi

Jag håller med.. det finns absolut inga garantier för att det fungerar.. dock har jag klarat mig helt okej.. sedan ser man ju till att inte buda överpriser.. släpp auktionen när den når 100kr... det kommer nya auktioner hela tiden och har man is i magen så får man loss en disk för 50kr+frakt och det är acceptabel ekonomisk förlust ifall disken är knas på.. det är ju bara att ge attan i ettpar påsar chips och ettpar drickor så är ju pengarna tillbaka igen
Sedan kommunicera... fråga säljaren innan bud om hur han testat att disken är okej.. om han har lust att maila en printscreen på testet eller så... Men oftast om säljaren bara har goda omdömmen och de negativa som kanske finns inte är nya utan kan genomskådas som tjafs från irriterad köpare som misstolkat annonstext.. så är det troligtvis ett bra köp..

Jag har en princip att aldrig köpa från nyreggade.. de ska ha minst 6månader, uppnått ett visst antal försäljningar och haft goda omdömmen.. Jag har aldrig haft problem.. från smyckes saker i hobbytillverkning, kläder och dataprylar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och det har funkat innan ? du kan inte kolla cf kortet i nått utan adaptern ?

Goda nyheter, jag provade nollställa bios då jag var in och pillade lite där när det var minnesstrul, jag råkade nog komma åt något jag inte skulle rört.

Nu funkar det, jag brände ut en annan iso win98 och då gick det installera

Så nu är allt up and running, saknar dock drivers till mitt AWE32 ljudkort men bör ju gå hitta någerst.

Bjuder på en bild på delarna.

Nätverkskort nåt 10MBit BNC/RJ45 noname "NE2000 kompatibel enl windows"
Creative Voodoo 2 12MB
Creative Soundblaster AWE32
Matrox Mystique G220 - Detta kort är väl rätt kasst vill jag minnas, kanske likes köra det integrerade Cirrus Logic

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Hedersmedlem

Windows 98 har drivrutiner för de flesta Creative isa-ljudkort. Annars finns de fortfarande att ladda hem på Creatives hemsida

Matrox Mystique 220 är ett bra kort om man låter bli 3D... den delen är lite tveksam.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Windows 98 har drivrutiner för de flesta Creative isa-ljudkort. Annars finns de fortfarande att ladda hem på Creatives hemsida

Matrox Mystique 220 är ett bra kort om man låter bli 3D... den delen är lite tveksam.

Tack för info, verkar efter googling vara ett CT-4810 VIBRA 128 .. Märkligt aldrig hört talas om:)

Var så säker det var ett AWE32 men det bör ju finnas drivers till i win98.

3D bör ju vara lugnt så länge det finns 3DFX stöd

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MasteraCe:

Tack för info, verkar efter googling vara ett CT-4810 VIBRA 128 .. Märkligt aldrig hört talas om:)

Var så säker det var ett AWE32 men det bör ju finnas drivers till i win98.

3D bör ju vara lugnt så länge det finns 3DFX stöd

Tyvärr inget av Creatives roligare ljudkort men drivrutiner finns i vart fall att ladda ner.

Skulle säga att ett byte till ett riktigt SB32 eller SB64 skulle vara en bra uppgradering, speciellt om du vill kunna ha bra stöd för dos-spel.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Goda nyheter, jag provade nollställa bios då jag var in och pillade lite där när det var minnesstrul, jag råkade nog komma åt något jag inte skulle rört.

Nu funkar det, jag brände ut en annan iso win98 och då gick det installera

Så nu är allt up and running, saknar dock drivers till mitt AWE32 ljudkort men bör ju gå hitta någerst.

Bjuder på en bild på delarna.

https://i.ibb.co/2PhvF63/20210518-173458.jpg

Nätverkskort nåt 10MBit BNC/RJ45 noname "NE2000 kompatibel enl windows"
Creative Voodoo 2 12MB
Creative Soundblaster AWE32
Matrox Mystique G220 - Detta kort är väl rätt kasst vill jag minnas, kanske likes köra det integrerade Cirrus Logic

Härligt o grattis
Jag har väldigt mycket retro drivers och programvara då jag sparat på allt genom alla år sedan jag börja med datorer.
Så saknar du något, så jag kika om jag råkar ha det ?
Bara ett erbjudande

Permalänk
Medlem

Finns ju även:
http://vogonsdrivers.com/
Har det mesta men inte allt.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar,

Har provat lite glQuake och tycker det flyter dåligt /smålaggar lite på lägsta 640x480.
Känns konstigt P2 233 + Vodoo2 bör väl vara rätt top notch för Quake iallafall?

Spelat mest Future cop och det funkar ok på 640x480. lite smålagg ibland.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Tack för alla svar,

Har provat lite glQuake och tycker det flyter dåligt /smålaggar lite på lägsta 640x480.
Känns konstigt P2 233 + Vodoo2 bör väl vara rätt top notch för Quake iallafall?

Spelat mest Future cop och det funkar ok på 640x480. lite smålagg ibland.

Det finns en myriad av inställningar i GLQuake.
De flesta grafikkort har vissa finesser dom anitingen inte klarar av eller kör i software vilket ju ger FPS dips.
Klassikern är ju "gl_flashblend" som helt sabbar för matrox kort.

https://www.quakewiki.net/archives/frib/glquake.html#Commands
http://www.3dgw.com/Articles/v1tweak/index.htm

Och kom ihåg att slå på DMA på hårddisken om den stöder det.
Utan DMA får du fryslagg varenda gång hårddisken gör nånting.
I windows såklart, spelar du via DOS så gör det ju ingenting