Ny router, laptop vägrar hitta internet

Permalänk
Medlem

Ny router, laptop vägrar hitta internet

Just fått en ny router från Tele2 pga den gamla slutade nå in i sovrummet. Hade först problem med chromecasten, men det felet självlagade sig efter massor av futila försök att ominstallera chromecasten mha Home.
Jag kan dock ej få laptoppen att hitta mitt nätverk. Det finns ej medi listan över tillgängliga nätverk.
Har gjort hårda omstarter både av routern o laptopen. Laptopen befinner sig ca 3 meter från routern.

Felsökning säger "anslut ethernetkabel till datorn". Jag har aldrig haft en ethernetkabel ansluten till laptopen.

Den säger sig också vilja men ej kunna ansluta till ett öppet nätverk som heter vardagsrum.v. Det måtte vars nån grannes nätverk, för jag har inget som heter så. Hur som helst kan jsg inte få tillgång till internet gm att ansluta till det. Hur vet jag om "vardagsrum.v" är mitt nätverk (ifall jag råkade skapa det namnet när jag slet som ett djur med chromecastfanskapet i förrgår)?

Permalänk

Vet inte vilken Tele2 router du har, men brukar stå på en del av dem vad nätverket heter, Nätverksnamn eller SSID och sedan ett namn. På några står det också ip adress för att logga in på routern så du kan göra inställningar där. Några routrar från Tele2 har också knapp för att sätta på och stänga av Wifi. Vilken router har du?

Permalänk
Medlem

vardagsrum.v är din chromecast när den inte hittar något wifi att ansluta sig till. Fabriksåterställ din router så bör förkonfigurerat wifi hoppa upp igen, det som troligtvis står på någon lapp på routern. Borde dock redan finnas tillgängligt om du inte kopplat upp dig och konfigurerat om routern.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem

Tack jättemycket för svar! Jag ska följa råden! Det får vänta ett tag, närståendes anhörig har drabbats av en stroke så vi måste åka iväg.

Ville bara säga det, för jag är jättetacksam för hjälpen 💙

Permalänk
Medlem

Nu hemma igen.

Laptopen hittar en massa tillgängliga nätverk, dock inte mitt. Jag vet vad mitt nätverk heter och har lösenordet, för det fungerar hur bra som helst att ansluta mobiler och surfplatta.
Den nya routern heter WiFi Hub C3.
Där är en liten kortfattad bruksanvisning med, men det står bara hur man ska göra när ens enheter visar att de hittar nätverket. Inget om hur man ska göra för att få dem att hitta nätverket.

När jag gör nätverksdiagnostik på datorn får jag lite olika felmeddelanden, senast dessa 3:
Datorn är konfigurerad för manuell anslutning till Vardagsrum.v
En nätverkskabel är inte korrekt ansluten eller så är den skadad.
Det går inte att kommunicera med enheten eller resursen Primär DNS-server)

Jag har inte ändrat några sladdar på datorn och routern fungerar med telefoner, surfplatta och Chromecast.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Brigg:

Nu hemma igen.

Laptopen hittar en massa tillgängliga nätverk, dock inte mitt. Jag vet vad mitt nätverk heter och har lösenordet, för det fungerar hur bra som helst att ansluta mobiler och surfplatta.
Den nya routern heter WiFi Hub C3.
Där är en liten kortfattad bruksanvisning med, men det står bara hur man ska göra när ens enheter visar att de hittar nätverket. Inget om hur man ska göra för att få dem att hitta nätverket.

När jag gör felsökning på datorn säger den att en nätverkskabel är inte ansluten eller så är den skadad. Men det är sånt den säger ibland. Jag har inte ändrat några sladdar på datorn och routern fungerar med telefoner, surfplatta och Chromecast.

Du har alltså problem med wifi och inte ethernet ? Om du tvingas använda wifi så kan det bli problem om man använder en olämplig kanal eller kanalbredd, dess justerar du i accesspunkten/routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har alltså problem med wifi och inte ethernet ? Om du tvingas använda wifi så kan det bli problem om man använder en olämplig kanal eller kanalbredd, dess justerar du i accesspunkten/routern.

Ja, det är den trådlösa anslutningen som inte vill, har ej provat koppla datorn med ethernetkabel. Har nog ingen sån, hade behövt en oerhört lång sån (avståndet till routern är ca 3 meter fågelvägen, men en sladd hade behövt gå längs väggarna). Datorn hittar min mobila hotspot utan problem när jag stänger av wifianslutningen på telefonen.

Jag får googla på att justera kanal/kanalbredd. Jag har aldrig tidigare haft ngt problem med andra routrar eller enheter eller modem så jag har absolut noll erfarenhet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Brigg:

Ja, det är den trådlösa anslutningen som inte vill, har ej provat koppla datorn med ethernetkabel. Har nog ingen sån, hade behövt en oerhört lång sån (avståndet till routern är ca 3 meter fågelvägen, men en sladd hade behövt gå längs väggarna). Datorn hittar min mobila hotspot utan problem när jag stänger av wifianslutningen på telefonen.

Jag får googla på att justera kanal/kanalbredd. Jag har aldrig tidigare haft ngt problem med andra routrar eller enheter eller modem så jag har absolut noll erfarenhet.

Men nu har du fått en ny router och den har antagligen 802.11ac och kanske nån inställning som du inte råkat ut för tidigare ?
Vilken router har du fått och vad hade du tidigare och vilket wifikort har din laptop ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men nu har du fått en ny router och den har antagligen 802.11ac och kanske nån inställning som du inte råkat ut för tidigare ?
Vilken router har du fått och vad hade du tidigare och vilket wifikort har din laptop ?

Ja, det är ju ny situation nu.

Nätverkskortet tycks heta Realtek PCIe GBE Family Controller eller Intel(R)Dual band wireless AC3160

Routern heter
WiFi Hub C3
model: F@ST 3896 CHWU

lade till mer info
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Brigg:

Ja, det är ju ny situation nu.

Nätverkskortet tycks heta Realtek PCIe GBE Family Controller

Routern heter
WiFi Hub C3
model: F@ST 3896 CHWU

WiFi Hub C3 är den nya ? Den stödjer de modernaste formaten och de kan kanske ge upphov till missmatch mot äldre wifikort men "Realtek PCIe GBE Family Controller" säger inte mycket, det är i vart fall inte namnet på ditt wifikort utan verkar vara drivrutiner för ethernet. Jag antar att GBE står för GigaBitEthernet.
hur som helst så prova först att sänka kanalbredden till 40 MHz på 5 GHz bandet och 20 MHz på 2,4 GHz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

WiFi Hub C3 är den nya ? Den stödjer de modernaste formaten och de kan kanske ge upphov till missmatch mot äldre wifikort men "Realtek PCIe GBE Family Controller" säger inte mycket, det är i vart fall inte namnet på ditt wifikort utan verkar vara drivrutiner för ethernet. Jag antar att GBE står för GigaBitEthernet.
hur som helst så prova först att sänka kanalbredden till 40 MHz på 5 GHz bandet och 20 MHz på 2,4 GHz.

Såg det också att det var ethernet. Det enda andra jag hittar heter Intel R Dual Band Wireless AC 3160

Jag försökte konfigurera en ny bredbandsanslutning men fick felet:
Anslutningen returnerade felet 651 The modem (or other connecting device) has reported an error.

Jag kan inte komma åt ngra inställningar på routern. Där är inga knappar eller val. Kan man lämna in det till nån datorfirma som kan ställa in det? Jag känner mig helt uråldrig, jag fattar ju ingenting. Ber om ursäkt för det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Brigg:

Såg det också att det var ethernet. Det enda andra jag hittar heter Intel R Dual Band Wireless AC 3160

Jag försökte konfigurera en ny bredbandsanslutning men fick felet:
Anslutningen returnerade felet 651 The modem (or other connecting device) has reported an error.

Jag kan inte komma åt ngra inställningar på routern. Där är inga knappar eller val. Kan man lämna in det till nån datorfirma som kan ställa in det? Jag känner mig helt uråldrig, jag fattar ju ingenting. Ber om ursäkt för det.

Det är en operatörsenhet du har och jag hittar ingen manual på den så jag vet inte hur den funkar. Du kan troligen inte få bättre hjälp av en butik med den men du kan kontakta operatörens kundtjänst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mitt ungefär jämngamla nätverkskort från ASUS ser inte DFS-kanalerna om man kör Windows (däremot i MacOS), kan ju vara något sådant, att alla kanaler inte stöds i drivrutinerna eller att nån region är felvald. Någon mobil tillgänglig som kan visa vilken kanal routern ligger på? (På Android visas det enkelt med Wifi analyzer eller en myriad andra appar)

Åtminstone borde väl ett 2.4-band vara synligt om inte routern har det avstängt?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Vi har kontaktat Tele2, vår isp, men eftersom datorn inte är deras produkt så kan de inte hjälpa oss. Först hittade chromecasten inte det nya wifiet, Tele2 hade inga tips om hur vi skulle göra med den heller, iom att chromecast inte är deras produkt, men det "självlagade" sig över natten, efter att vi ägnat kvällen åt att starta om allting många ggr och djävlas.

Manualen vi fick med routern är synnerligen basic. Det står bara ca "anslut din dator till ditt nätverk när du ser ditt nätverk i listan över tillgängliga nätverk. Använd lösenordet du har fått av oss." (Jag begriper inte vem som har glädje av den manualen, det fattar man väl själv att man ska göra?) Där är ingen som helst troubleshooting.

Jag vill understryka att jag är oerhört tacksam över att du tar av din tid för att hjälpa mig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Brigg:

Vi har kontaktat Tele2, vår isp, men eftersom datorn inte är deras produkt så kan de inte hjälpa oss. Först hittade chromecasten inte det nya wifiet, Tele2 hade inga tips om hur vi skulle göra med den heller, iom att chromecast inte är deras produkt, men det "självlagade" sig över natten, efter att vi ägnat kvällen åt att starta om allting många ggr och djävlas.

Manualen vi fick med routern är synnerligen basic. Det står bara ca "anslut din dator till ditt nätverk när du ser ditt nätverk i listan över tillgängliga nätverk. Använd lösenordet du har fått av oss." (Jag begriper inte vem som har glädje av den manualen, det fattar man väl själv att man ska göra?) Där är ingen som helst troubleshooting.

Jag vill understryka att jag är oerhört tacksam över att du tar av din tid för att hjälpa mig.

Det fanns en snabbstartguide men den säger inget och vad man kan ändra i menyerna på den vet jag inte men dina problem har troligen med kanalval eller kanalbredd att göra om det inte är nått (mer osannolikt) fel i laptopen.
Kanske kan nån som har en C3 hub hjälpa dig med vad det finn för inställningar i den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Mitt ungefär jämngamla nätverkskort från ASUS ser inte DFS-kanalerna om man kör Windows (däremot i MacOS), kan ju vara något sådant, att alla kanaler inte stöds i drivrutinerna eller att nån region är felvald. Någon mobil tillgänglig som kan visa vilken kanal routern ligger på? (På Android visas det enkelt med Wifi analyzer eller en myriad andra appar)

Åtminstone borde väl ett 2.4-band vara synligt om inte routern har det avstängt?

Jag laddade ner den appen. Jag förstår inte vad den visar 🤣
Här är 2 bilder, 2.4 GHz och 5 GHz Tele2nätverket är mitt.

https://drive.google.com/file/d/15uPYtvCE78dxIOc5aBfbcyafItVD...

https://drive.google.com/file/d/15rJUpCtXUgrX0MduYMNmlrDf4fzb...

Permalänk
Medlem

5GHz-kanalen tycks vara 58; det är inte säkert att ditt nätverkskort stödjer det (även om det nog borde, rent hårdvarumässigt). 36-48 är standardkanalerna. Däremot borde du ju få in 2.4GHz-kanalen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag ger upp nu och köper en nätverkskabel istället. Funkar utmärkt med nätverkskabel men den jag har är för kort.
Tack för all hjälp!

Tror ni denna kan duga? Verkar tunn, liksom.
ethernet kabel

Permalänk
Skrivet av Brigg:

Tror ni denna kan duga? Verkar tunn, liksom.
ethernet kabel

Oftast verkar de runda rekommenderas eftersom de skyddar mot störningar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lighthydraecia:

Oftast verkar de runda rekommenderas eftersom de skyddar mot störningar bättre.

Ok! Den jag har nu är rund. Ska skaffa en rund fast lång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349865:

Hej,
Hoppas det löste sig.
Vi har också likadan router och installationen inga problem ej heller med kringutrustning.
Men, kommer inte in i Routern.
På routerns etikett på undersidan finns ingen info alls om PW.
Wifi Hub C3 sidan har jag uppe med admin och har testat allt från A - Ö.
Alla andra routrar vi haft har det stått fint på dess undersida.

Har startat om, fabrikåterställt 30-30-30 men den skiter i att godta mina sk lösenord.
Tele2 har vi "fått" routern ifrån men det är nog från ComHem tiden.
Användaruppgifter och lösenord fanns på en separat klisterlapp.
Någon idé ??

Förslagsvis så skapar ni en egen tråd då erat problem inte verkar ha med denna tråd att göra. Tråden är dessutom 2år gammal.

Ont:
Har ni kontakt tele2 support? Om inte, börja där.