Globalfoundries vill ta in 30 miljarder dollar vid börsnotering

Permalänk
Melding Plague

Globalfoundries vill ta in 30 miljarder dollar vid börsnotering

Efterfrågan på kretsar får Globalfoundries att se över bolagets värdering inför den kommande börsnoteringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur ser det egentligen ut med kostnad och energieffektivitet per transistor?

Är fördelarna i praktiken så stora på "7nm" jämfört med en väloptimerad 12nms process?

Som jag har förstått det så går kostnaden per kvadratmillimeter upp ganska mycket när en går nedåt i tillverkningsprocess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hur ser det egentligen ut med kostnad och energieffektivitet per transistor?

Är fördelarna i praktiken så stora på "7nm" jämfört med en väloptimerad 12nms process?

Som jag har förstått det så går kostnaden per kvadratmillimeter upp ganska mycket när en går nedåt i tillverkningsprocess.

Tror det beror helt på vilken typ av produkt det rör sig om. För produkter som inte är i behov av uppnå fullfjädrad prestanda så som bilar, mikrovågsugnar, bluetooth-högtalare exc så är förmodligen 12nm mer prisvärd och energieffektiviteten per transistor är inte av lika stor vikt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Säkert bra kortsiktigt, när TSMC och Samusung byggt nya fabs lär deras gamla så småningom kanibalisera Globalfoundries kundbas.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

GF 2018 - äsch, vi skrotar vår 7nm lina

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

GF 2018 - äsch, vi skrotar vår 7nm lina

Vore det bättre att rusa med huvudet före och kasta in alla sina tillgångar i en investering som man inte klarar av att fullfölja?

Som om de inte har som syfte att tjäna pengar och kalkylerar hur de tjänar pengar bäst..

Det är klart det är roligt med ny teknik, men att investera ihjäl sig tjänar inget till om man faktiskt genererar pengar på den teknologi man besitter.

Tänker på ett företag i byggden jag hörde om, de hade någon gammal helmekanisk relik som stod och spottade ut detaljer dag och och dag in och genererade pengar, in kom någon ny förmåga och skulle minsann modernisera och slängde ut denna maskin och ställde in en ny modern, som faktiskt visade sig mycket mindre produktiv än den gamla för de produkter som tillverkades.

Men den var ju ny iaf.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Men den var ju ny iaf.

Jo, det där med att nytt skulle innebära bättre... Ofta blir det bara annorlunda, och ibland sämre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Vore det bättre att rusa med huvudet före och kasta in alla sina tillgångar i en investering som man inte klarar av att fullfölja?

Som om de inte har som syfte att tjäna pengar och kalkylerar hur de tjänar pengar bäst..

Det är klart det är roligt med ny teknik, men att investera ihjäl sig tjänar inget till om man faktiskt genererar pengar på den teknologi man besitter.

Tänker på ett företag i byggden jag hörde om, de hade någon gammal helmekanisk relik som stod och spottade ut detaljer dag och och dag in och genererade pengar, in kom någon ny förmåga och skulle minsann modernisera och slängde ut denna maskin och ställde in en ny modern, som faktiskt visade sig mycket mindre produktiv än den gamla för de produkter som tillverkades.

Men den var ju ny iaf.

Jovisst billigt skämt på GFs bekostnad, ägarna tyckte säkert att de inte hade råd att hänga på TSMC och Samsung. Samtidigt hade GF kommit ganska långt innan de stängde ner så de måste ha underskattat utmaningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hur ser det egentligen ut med kostnad och energieffektivitet per transistor?

Är fördelarna i praktiken så stora på "7nm" jämfört med en väloptimerad 12nms process?

Som jag har förstått det så går kostnaden per kvadratmillimeter upp ganska mycket när en går nedåt i tillverkningsprocess.

Kostnad per transistor eller funktion har historiskt fallit fort men planar nu ut. Vinsten är dock fortsatt betydande reduktion av effektförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Vore det bättre att rusa med huvudet före och kasta in alla sina tillgångar i en investering som man inte klarar av att fullfölja?

Som om de inte har som syfte att tjäna pengar och kalkylerar hur de tjänar pengar bäst..

Det är klart det är roligt med ny teknik, men att investera ihjäl sig tjänar inget till om man faktiskt genererar pengar på den teknologi man besitter.

Tänker på ett företag i byggden jag hörde om, de hade någon gammal helmekanisk relik som stod och spottade ut detaljer dag och och dag in och genererade pengar, in kom någon ny förmåga och skulle minsann modernisera och slängde ut denna maskin och ställde in en ny modern, som faktiskt visade sig mycket mindre produktiv än den gamla för de produkter som tillverkades.

Men den var ju ny iaf.

Jo det gäller att göra en avvägning. Ibland blir det bra ibland fel.
Min gamla lärare i högstadiet tog upp ett företag som byggde grävmaskiner. De var experter på att bygga dem med vajrar. Även då hydraliken slog igenom var de bäst. Men i det fallet hade de inte satsat på att hoppa på tåget med hydralik separat.
I det fallet vart det utkonkurrerande på sikt.
Svår avvägning.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.