EU:s användning av molntjänster granskas

Permalänk
Melding Plague

EU:s användning av molntjänster granskas

EDPS granskar hur molntjänster från Microsoft och Amazon används, till följd av av oro för dataläckor till USA.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite småjobbigt nu inom EU, inga kretskort och inga molntjänster?
Mycket skall tas igen på kort tid, tur vi har ett inflöde av *

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar det gå upp för politiker att vi måste kunna stå på egna ben. Att extern import bör ses som en lyx som endast går att unna sig under fredstider. Att sätta essentiell infrastruktur och produktionsled helt på importbasis är som att leka rysk roulette med sitt eget land som insats.

Även EU är egentligen ett gränsfall borde vi ge oss själva kapaciteten att kunna starta upp inhemsk produktion med kort varsel om något händer.

Permalänk
Medlem

Oroa sig?
Är inte det ett faktum att Amerikansk underrättelsetjänst har rätt att kräva "vad de vill" från Amerikanska företag och att företaget inte ens får informera att det händer?
Var det inte för ett år sedan eller så som något som detta inträffade och att företagets advokat ljög i rätten för att de inte för säga något om det?
Kommer inte på vad detta kallas, National Security Act eller liknande.

Sedan kan väl jag tycka att molnen här i Europa är fina, framförallt de i Sverige...

Permalänk
Medlem

Så fort data passerar landets gränser är det ett föremål för avlyssning, och FRA har redan ett intimt samarbete med USA's NSA och britternas GCHQ. Det vanliga med dessa molntjänster är att dess data passerar landsgränserna.

Permalänk
Medlem

Att de äns använder dessa tjänster istället för tjänster inom EU är ofattbart.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Att de äns använder dessa tjänster istället för tjänster inom EU är ofattbart.

Vilken stor molntjänst är skapad av ett europeiskt företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Att de äns använder dessa tjänster istället för tjänster inom EU är ofattbart.

IMO som jobbat med både Grpc, Azure och AWS så ligger redan AWS långt före de andra. Även om det kom en europeisk uppstickare idag så skulle de i princip aldrig komma ikapp tyvärr.

Men det sagt så finns det fortfarande många företag, t ex inom vården, som fortfarande jobbar med svenska servrar just pga av detta.

Men jag välkomnar en granskning, vissa grejer borde inte ligga på amerikanska servrar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Vilken stor molntjänst är skapad av ett europeiskt företag?

Måste de vara STORA?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kommer inte på vad detta kallas, National Security Act eller liknande.

Du kanske tänker på så kallade National Security Letters i USA. Utöver det officiella systemet har de även sysslat med verksamhet utanför rättsordningen så vem vet vad de hittar på. Snowden visade att de är kriminella och inte bryr sig om varken deras egna eller andras lagar.

För att inte tala om alla deras tidigare brott över hela världen. De installerade signalavlyssningsutrustning i Danmark för några år sedan. De spionerade bland annat på SAAB för att kunna konkurrera ut Sveriges försäljning av flygplan. "Fri marknad och regler" för länder som Sverige och industri-spionage för USA. Och sedan klagar de på Kina om spioner och en regelbaserad världsordning. Jag uppfattar det som att de projicerar mycket av deras egna beteende på andra.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Enkel lösning: använd så få molntjänster så lite som möjligt (centralisering och outsourcing är minus i min bok) och använd inte MS Office överhuvudtaget (ingen måste göra det, särskilt då bland andra LibreOffice finns.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Sedan kan väl jag tycka att molnen här i Europa är fina, framförallt de i Sverige...

Får man fråga vilken molnleverantör du pratar om då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Får man fråga vilken molnleverantör du pratar om då?

SAAB cloud kanske?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av backfeed:

Enkel lösning: använd så få molntjänster så lite som möjligt (centralisering och outsourcing är minus i min bok) och använd inte MS Office överhuvudtaget (ingen måste göra det, särskilt då bland andra LibreOffice finns.)

Kan säga att jag personligen vill aldrig gå tillbaka till att dela Word-dokument på USB-sticka eller vandra runt med externa hårddiskar i väskan i alla fall.

Jag kan förstå att det är nödvändiga ont om man jobbar inom ett jobb som potentiellt hanterar nationella intressen och det kan vara förödande om en fil kommer på språng. Men för gemene man eller vanliga kontorsnissen är molnet alldeles för bekvämt för att nackdelarna ska överskugga det.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Enkel lösning: använd så få molntjänster så lite som möjligt (centralisering och outsourcing är minus i min bok) och använd inte MS Office överhuvudtaget (ingen måste göra det, särskilt då bland andra LibreOffice finns.)

Du vet nog inte riktigt vad du pratar om..

Molnet är ju fortfarande servrar, bara att de ligger någon annanstans, dvs du slipper mycket huvudvärk och kostnader på att hosta och bygga tjänster. Det är otroligt gött att jobba med t ex lambda, S3 och liknande då man t ex enkelt kan skala upp, integrera med diverse byggverktyg och slippa tänka på säkerhet, certifikat som ska förnyas, nycklar roteras, servrar som ska driftas och mycket annat.

Permalänk
Medlem

I jobbet använder vi molnleverantörer för att tillhandahålla hosting för våra webbaserade produkter. Då det är arkivapplikationer av olika slag så hör det till saken att lagringsvolymerna är rätt stora. Det är här AWS har en stor fördel jämfört med andra med att det går att lagra hur mycket som helst och det är billigt. Sen funkar ju också alla tjänster runt det där alldeles utmärkt och vi har inte haft ett server- eller databortrfall sen vi startade med dom 2016. Sen AWS satte upp sina svenska servrar så flyttade vi allt hit och ligger nu 100% på svensk mark. Det är ingen data som "behandlas" utanför sverige. Men ändå slår EU stopp pga av att U.S.A möjligen kan tvinga Amazon att släppa från sig data. Men det är ingen rimlighets-faktor i detta då det ju slår på ALL lagring och data oavsett hur känselig eller icke den är. Det är ju en sak med säkerhetsklassad information osv, men gamla arkiv? Bara för att kunden är en myndighet och det finns en prejudicerande dom från EU så blir det alltså stopp.

Vi har därmed flyttat en kund till en lokal molnleverantör. Prismässigt så är det inte riktigt i paritet, men i stort ok både server- och lagringsmässigt. Allt baserat på Openstack vilket är en open source miljö för molnleverantörer som gör det hela rätt standardiserat och bra. Men, det är inte på långa vägar lika stabilt och bra som AWS. Samma dag vi skulle acceptanstesta systemet kördes en uppgradering (som vi inte visste om). Plötsligt var det svarstider på ca 30 sekunder för filer i object storage, motsvarande S3 för S3. Mot normala kanske 150 ms. Det varade i nån dag. Sen fick de problem med "resizing" av servrar.

Tyvärr får man konstatera att rent tekniskt är det en bit kvar till AWS, speciellt när man räknar in alla tjänster de har runtikring...
Men, vi supportar svenska leverantörer nu, och det känns ju bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du vet nog inte riktigt vad du pratar om..

Molnet är ju fortfarande servrar, bara att de ligger någon annanstans, dvs du slipper mycket huvudvärk och kostnader på att hosta och bygga tjänster. Det är otroligt gött att jobba med t ex lambda, S3 och liknande då man t ex enkelt kan skala upp, integrera med diverse byggverktyg och slippa tänka på säkerhet, certifikat som ska förnyas, nycklar roteras, servrar som ska driftas och mycket annat.

Jodå, jag är tillräckligt insatt, men det går alldeles utmärk att lösa in-house, on-premise. Lokala "moln" har jag inget problem med. Externa, särskilt internationella, är däremot mer ont än gott och oftast totalt onödigt i min bok.

Sen är det ju konstnaderna; i varenda exempel jag sett eller hört talas om så har "molnlösningar" i slutändan alltid blivit dyrare (specifikt över tid med alla avgifter summerade), och när problem uppstått har det tagit betydligt längre tid att komma igång igen än om man haft maskinerna lokalt.

Men, självklart, om man inte har den lokala kompetens som krävs så kan det bli svårt. Eller om den maskinpark som krävs blir för dyr up-front för att det ska gå ihop. Så ja, det finns för- och nackdelar med allt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kan säga att jag personligen vill aldrig gå tillbaka till att dela Word-dokument på USB-sticka eller vandra runt med externa hårddiskar i väskan i alla fall.

Jag kan förstå att det är nödvändiga ont om man jobbar inom ett jobb som potentiellt hanterar nationella intressen och det kan vara förödande om en fil kommer på språng. Men för gemene man eller vanliga kontorsnissen är molnet alldeles för bekvämt för att nackdelarna ska överskugga det.

Alla de där problemen löses enkelt med ett lokalt nätverk, det krävs inga externa molntjänster.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jodå, jag är tillräckligt insatt, men det går alldeles utmärk att lösa in-house, on-premise. Lokala "moln" har jag inget problem med. Externa, särskilt internationella, är däremot mer ont än gott och oftast totalt onödigt i min bok.

Sen är det ju konstnaderna; i varenda exempel jag sett eller hört talas om så har "molnlösningar" i slutändan alltid blivit dyrare (specifikt över tid med alla avgifter summerade), och när problem uppstått har det tagit betydligt längre tid att komma igång igen än om man haft maskinerna lokalt.

En stor fördel med stora plattformar är att det finns mycket dokumentation och exempel samt snabbare inkörsport för nyanställda. Lättare att hitta folk helt enkelt. Ang kostnader så finns det säkert många fall där det blir dyrare men också billigare. Att slänga ut servrarna från källaren och sparka några devopsare som kostar 100k eller mer i månaden lönar sig säkert. Jag kan tyvärr inte gå in på några konkreta siffror för de företag jag jobbat på som flyttat till molnet.

Men ja molnet är ingen silver bullet.

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är inte det ett faktum att Amerikansk underrättelsetjänst har rätt att kräva "vad de vill" från Amerikanska företag och att företaget inte ens får informera att det händer?

Cloud Act säger att amerikanska företag som lagrar data på servrar inom EES måste utlämna dessa data till amerikanska staten om amerikanska staten så begär. GDPR säger att dessa data inte får skickas till ett land utanför EES (inklusive USA) om de innehåller personuppgifter. Lämnas dessa data inte ut blir det böter i USA. Lämnas dessa data ut blir det böter i EES.

I en begäran enligt Cloud Act står det ofta att företaget inte får tala om för någon att filerna lämnats ut. Samtidigt räknas en utlämning som en läcka enligt GDPR och då måste man meddela behörig myndighet (Datainspektionen om servern står i Sverige) inom 72 timmar och jag tror att man också måste meddela kunden om läckan. Hemlighåller man inte informationen om läckan blir det böter i USA. Hemlighåller man informationen om läckan blir det böter i EES.

EU försöker väl kolla om företagen följer reglerna som finns i GDPR för att se om böter behöver delas ut. EU skulle även kunna komma med ett vitesföreläggande om säkerhetshålet så att personuppgifter kan lämnas ut till USA fortfarande inte åtgärdats, med ökande belopp tills det åtgärdas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

En stor fördel med stora plattformar är att det finns mycket dokumentation och exempel samt snabbare inkörsport för nyanställda. Lättare att hitta folk helt enkelt. Ang kostnader så finns det säkert många fall där det blir dyrare men också billigare. Att slänga ut servrarna från källaren och sparka några devopsare som kostar 100k eller mer i månaden lönar sig säkert. Jag kan tyvärr inte gå in på några konkreta siffror för de företag jag jobbat på som flyttat till molnet.

Men ja molnet är ingen silver bullet.

Det är ju lättare att konsumeta en tjänst än att bygga upp något själv. Är det väl lätt att kunna skylla på leverantören om något går fel också. 😉

Sen finns det en poäng i att kunna skala upp och ner när det behövs utan dyra infra investeringar.
Men ni som kör all in cloud, nyttas den möjligheten i någon större utsträckning?

Sen var får en devops >100k/mån? Jag behöver leta mig dit känner jag.

Permalänk
Medlem

@henkiii Den bruttolön du får i handen motsvaras för företaget av nästan dubbla kostnaden i form av sociala avgifter, pensionsavsättning, sjukvårdsförsäkring m.m.

Vi hade tidigare en egen serverhall för vår hosting. Kostade flera hundra tusen och då använde vi ändå begagnad utrustning. Det var visserligen en lite overkill lösning som siktade över målet. Det som kostar i driften är el och kyla (som då också blir el). När vi skrotade den lösningen och gick över till molnet så fanns all infrastruktur "på köpet". Dvs redundant strömförsörjning, backuphantering, nätverkslösning, brandväggar, kyla, larm, brandsläckning, hårdvara och diskar som "aldrig" behöver bytas, oändlig lagring m.m.

Allt det för nån tusenlapp kr per månad i den nya slimmade miljön. Aldrig behöva byta en strejkande disk, aldrig behöva åka in till serverhallen för att strömmen gick längre än batteribackupen tålde och allt gick ner, aldrig behöva åka in när temperaturlarmet gick och hallen förvandlats till bastu för att kylningen för 3:e gången strejkade, aldrig behöva tilldela jourtjänst för serverhallen, oroa sig för hårdvaran på semestern etc etc. Det är DET som är molnets verkliga vinstpotential. Det är billigt, det är enkelt, det är tryggt, det har allt du behöver.

De som säger att det är bättre att ha egen hårdvara glömmer ofta bort att krav på 24/7-drift innefattar så mycket mer - redundans på i princip allt som kan gå sönder och det blir DYRT.

Men, om man i princip bara behöver lagra delade dokument så funkar förstås en NAS skitbra som lokal lösning!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av backfeed:

Alla de där problemen löses enkelt med ett lokalt nätverk, det krävs inga externa molntjänster.

Det förutsätter ju mer eller mindre att man jobbar på plats, för ska man hålla på med lokala nätverk med möjlighet att tunnla in, då sitter man nästan i samma sits igen som om man jobbade med en molntjänst till att börja med. Och förmodligen då med sämre säkerhet om det inte är ett väldigt stort företag som har råd med en riktigt kompetent IT-avdelning.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Hur i hela friden ska internetet fungera om vi inte kan använda molntjänster som lagrar all vår data på andra sidan jorden. Om EU lägger hinder för detta så kommer internetet gå sönder, helt säker på detta.

Skämt åsido, tycker det är helt rätt att våran data ska skyddas med motsvarande lagar som vi har när vi skapar och behandlar sagda data.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

@henkiii Den bruttolön du får i handen motsvaras för företaget av nästan dubbla kostnaden i form av sociala avgifter, pensionsavsättning, sjukvårdsförsäkring m.m.

Dessutom brukar den anställde behöva en plats att arbeta ifrån, som typ ett kontor, en dator att arbeta på, en mobiltelefon med abonnemang, kanske en tjänstebil osv. Därtill så kostar det pengar att värva rätt personal för jobbet, samt administration för personalen i fråga.

I Sverige så har vi ex. ca. 20 000 poliser med en polismyndighet som har en budget om ca 20 miljarder kr per år. En polis kostar alltså 1 miljon kr om året, eller 83 000 kr i månaden. Någon som tror att poliser i snitt har så bra löner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

@henkiii Den bruttolön du får i handen motsvaras för företaget av nästan dubbla kostnaden i form av sociala avgifter, pensionsavsättning, sjukvårdsförsäkring m.m.

Vi hade tidigare en egen serverhall för vår hosting. Kostade flera hundra tusen och då använde vi ändå begagnad utrustning. Det var visserligen en lite overkill lösning som siktade över målet. Det som kostar i driften är el och kyla (som då också blir el). När vi skrotade den lösningen och gick över till molnet så fanns all infrastruktur "på köpet". Dvs redundant strömförsörjning, backuphantering, nätverkslösning, brandväggar, kyla, larm, brandsläckning, hårdvara och diskar som "aldrig" behöver bytas, oändlig lagring m.m.

Allt det för nån tusenlapp kr per månad i den nya slimmade miljön. Aldrig behöva byta en strejkande disk, aldrig behöva åka in till serverhallen för att strömmen gick längre än batteribackupen tålde och allt gick ner, aldrig behöva åka in när temperaturlarmet gick och hallen förvandlats till bastu för att kylningen för 3:e gången strejkade, aldrig behöva tilldela jourtjänst för serverhallen, oroa sig för hårdvaran på semestern etc etc. Det är DET som är molnets verkliga vinstpotential. Det är billigt, det är enkelt, det är tryggt, det har allt du behöver.

De som säger att det är bättre att ha egen hårdvara glömmer ofta bort att krav på 24/7-drift innefattar så mycket mer - redundans på i princip allt som kan gå sönder och det blir DYRT.

Men, om man i princip bara behöver lagra delade dokument så funkar förstås en NAS skitbra som lokal lösning!

Arbetsgivareavgifterna är väl 31%. Pension 5% eller så.
Försäkring kan inte vara många procent per anställd.
För att besparingen ska vara över 100k måste ju den anställde ändå upp och nosa över 70k.

Men det verkar som er tidigare lösning var overkill på flera vis, och då blir det ju förståss dyrt.
Kanske är det en del av problemet. Man har "lärt" sig att en egen datahall är bra och ska se ut på ett visst vis, med massa finesser som kostar skjortan. Precis som servrar gärna ska vara redundanta i flera steg och dessutom ligga på dyra serviceavtal eftersom innehållet är "viktigt".
Sen man siktar orimligt högt och det blir komplext, dyrt och svårare att underhålla än vad behovet egentligen är.

Det kanske är lättare att köpa något lagom i molnet eftersom man lätt kan byta upp och ner. Oavsett är det väl bra att ni hittat en lösning som ni är nöjda med och som inte kostar skjortan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Måste de vara STORA?

Nä men tillräckligt stora och duktiga för att vara pålitliga ur ett säkerhetsperspektiv. "Stora" var kanske ett fel ordval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Cloud Act säger att amerikanska företag som lagrar data på servrar inom EES måste utlämna dessa data till amerikanska staten om amerikanska staten så begär. GDPR säger att dessa data inte får skickas till ett land utanför EES (inklusive USA) om de innehåller personuppgifter. Lämnas dessa data inte ut blir det böter i USA. Lämnas dessa data ut blir det böter i EES.

I en begäran enligt Cloud Act står det ofta att företaget inte får tala om för någon att filerna lämnats ut. Samtidigt räknas en utlämning som en läcka enligt GDPR och då måste man meddela behörig myndighet (Datainspektionen om servern står i Sverige) inom 72 timmar och jag tror att man också måste meddela kunden om läckan. Hemlighåller man inte informationen om läckan blir det böter i USA. Hemlighåller man informationen om läckan blir det böter i EES.

EU försöker väl kolla om företagen följer reglerna som finns i GDPR för att se om böter behöver delas ut. EU skulle även kunna komma med ett vitesföreläggande om säkerhetshålet så att personuppgifter kan lämnas ut till USA fortfarande inte åtgärdats, med ökande belopp tills det åtgärdas.

Enl SÄPO är det bara Kina som behöver lämna ut data till myndigheter. Tänker på 5G.
Men även komponenter från USA borde förbjudas i utbyggnaden av 5G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det är ju lättare att konsumeta en tjänst än att bygga upp något själv. Är det väl lätt att kunna skylla på leverantören om något går fel också. 😉

Sen finns det en poäng i att kunna skala upp och ner när det behövs utan dyra infra investeringar.
Men ni som kör all in cloud, nyttas den möjligheten i någon större utsträckning?

Sen var får en devops >100k/mån? Jag behöver leta mig dit känner jag.

Vi har föredettingen Bill Gates. Han hade lite mer än futtiga 100K i månaden men försök där, han har dragit sig tillbaka numer, anser att det är bättre att syssla med filantropiska saker numer. Annars går det säkert att starta ett eget bolag också.