Nvidia Geforce RTX 3080 Ti Founders Edition fastnar på bild

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 3080 Ti Founders Edition fastnar på bild

Bilder på villovägar bekräftar nu att en Founders Edition-version av RTX 3080 Ti är på ingång, men också att det är den tunnare RTX 3080-kylaren som används.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade velat ha ett FE 3080ti då 3090 är för stort och dyrt för min del.

Permalänk

Det blir 500st 3080 Ti och 200st 3090 Ti för mina miningriggar.

Permalänk
Medlem

Intressant val med kylaren- utan minnen på baksidan funkar det nog bättre än med 3090, men å andra sidan så testar swec i sitt test inte junction temp vilket vad jag förstår kan vara ganska hög på även 3080 i vissa spel. Dock kanske de tänkt till lite denna gång och slängt i lite mer thermal pads etc.

Hela grejen med LHR och att det inte finns på FE.... kunde lika gärna ha skitit i det hela om de inte tänker strypa annat än ETH- ETH är bara knappt den mest värda valutan att mina nu och kommer inte vara det länge till. Detta är bara rent PR-bullshit i bästa fall och i värsta fall ett precedent för att strypa CUDA i utvalda scenarion.

Inte en chans att miners kommer se allt detta och inte köpa korten i mängder ändå för att mina ERG.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag undrar om 3080Ti blir ett LHR kort? De sa ju att deras andra FE kort inte kommer bli det.

Permalänk
Medlem

Den bilden är väl det enda man kommer få se av det kortet!

Permalänk
Medlem

Grafikkort börjar bli något som endast existerade pre-2020, en historisk artifakt. Bör döpas om till MPU(Mining Processing Unit) snarast.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Papperslansering nu igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Grafikkort börjar bli något som endast existerade pre-2020, en historisk artifakt. Bör döpas om till MPU(Mining Processing Unit) snarast.

Satte fan groggen i halsen när jag läste "Mining Processing Unit". Synd jag bara kan upvota dig en gång <3

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Antar att de gör detta för att få ner priset en smula. Men samtidigt lör det ju inte vara en lätkyld historia så prestanda eller ljudnivån blir lidande. Founders edition går väl inte köpa här ändå så spelar kanske ingen jättestor roll för oss. Det mest intressanta med detta tycker jag skall bli hur tillgängligheten påverkas. Inte på founders edition då de fegade ur, men på partnerkorten som är LHR.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att ni slutar med att presentera nya grafikkort i den situation som nu är. Finns ju inget gott med att få läsa om produkter som ändå inte går att köpa, man blir bara förbannad! Om alla slutade, då skulle vi nog få se en reaktion, i bästa fall att proppen gick ur och priserna normaliserades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Grafikkort börjar bli något som endast existerade pre-2020, en historisk artifakt. Bör döpas om till MPU(Mining Processing Unit) snarast.

Det gör Intel till ett bättre val då de flesta Intel processorer har integrerad grafik.
Så man kan åtminstone ha en skärm ansluten till datorn, köra grafiska miljöer, spela upp video, spela äldre och/eller enklare spel etc.

Går väl än så länge inte köpa en Ryzen processor med Zen 3 arkitektur och integrerad grafik ?
Zen 2 processorerna med integrerad grafik gick väl endast till OEM ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det gör Intel till ett bättre val då de flesta Intel processorer har integrerad grafik.
Så man kan åtminstone ha en skärm ansluten till datorn, köra grafiska miljöer, spela upp video, spela äldre och/eller enklare spel etc.

Går väl än så länge inte köpa en Ryzen processor med Zen 3 arkitektur och integrerad grafik ?
Zen 2 processorerna med integrerad grafik gick väl endast till OEM ?

Ja, Zen 3 APU finns bara i laptops, eller på Ebay från Kina(säljs i Kina).

Zen 4 eller 5 ryktas få en grafik chiplet, det är lite mer spännande.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det gör Intel till ett bättre val då de flesta Intel processorer har integrerad grafik.
Så man kan åtminstone ha en skärm ansluten till datorn, köra grafiska miljöer, spela upp video, spela äldre och/eller enklare spel etc.

Går väl än så länge inte köpa en Ryzen processor med Zen 3 arkitektur och integrerad grafik ?
Zen 2 processorerna med integrerad grafik gick väl endast till OEM ?

Sure, om man planerar att bygga en dator utan GPU till att börja med. Det finns ju grafikkort att köpa, bara inte några superintressanta alternativ.

Om du faktiskt köper en dator för att köra enbart med integrerat så är intel eller M1 bästa alternativet- men om du tänker spela eller iallafall vill bygga en speldator och inte kan få tag i den GPU du vill ha än så är det nog mer värt att köpa vilken CPU du än skulle vilja para med GPUn (vare sig det är intel eller AMD) och köpa ett 1030 eller 710 eller något. Om ditt enda behov är att spela saker som inte rimligen någonsin drar nytta av en dedikerad GPU ändå så finns det ju ingen anledning att oroa sig över GPU's till att börja med.

UHD 750 som sitter i intels 11xxx cpus är bättre än tidigare men fortfarande inte särskilt bra

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Grafikkort börjar bli något som endast existerade pre-2020, en historisk artifakt. Bör döpas om till MPU(Mining Processing Unit) snarast.

Amen!

Snart är lagringsdiskar också ett minne blott -> "Mining (flash) drives". Bara en tidsfråga innan pixlarna på ens skärm blir "Mining Screens".

Barnbarnen kommer knappt att tro sina öron, "Jo serru, när jag var liten fanns det något som hette graphic processing unit, kretskort för att få uppleva bättre grafik i spel, de' ä' sant dä!"

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Fanken då satt man inte längre på bästa kompakta grafikkort som finns. Eller ja.. hur man får tag på detta som svensk lär ju bli en utmaning som heter duga.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Antar att de gör detta för att få ner priset en smula. Men samtidigt lör det ju inte vara en lätkyld historia så prestanda eller ljudnivån blir lidande. Founders edition går väl inte köpa här ändå så spelar kanske ingen jättestor roll för oss. Det mest intressanta med detta tycker jag skall bli hur tillgängligheten påverkas. Inte på founders edition då de fegade ur, men på partnerkorten som är LHR.

Säljs inte founders edition i Sverige?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Sure, om man planerar att bygga en dator utan GPU till att börja med. Det finns ju grafikkort att köpa, bara inte några superintressanta alternativ.

Om du faktiskt köper en dator för att köra enbart med integrerat så är intel eller M1 bästa alternativet- men om du tänker spela eller iallafall vill bygga en speldator och inte kan få tag i den GPU du vill ha än så är det nog mer värt att köpa vilken CPU du än skulle vilja para med GPUn (vare sig det är intel eller AMD) och köpa ett 1030 eller 710 eller något. Om ditt enda behov är att spela saker som inte rimligen någonsin drar nytta av en dedikerad GPU ändå så finns det ju ingen anledning att oroa sig över GPU's till att börja med.

UHD 750 som sitter i intels 11xxx cpus är bättre än tidigare men fortfarande inte särskilt bra

Jag är nyfiken på hybridkonstruktionen i kommande Alder Lake och hur bra/dåligt det fungerar i verkligheten.
Jag kommer nog inte köpa någon ny dator/cpu/moderkort innan det åtminstone finns recensioner ute där man kan jämföra hur Core 12000 serien står sig mot Core 11000 serien och Ryzen 5000 serien.
Så inget nytt de närmsta månaderna för mig.

Däremot om tillgången på grafikkort hade varit god och man hade kunnat köpa grafikkort för runt msrp så hade jag kunnat tänka mig ett nytt grafikkort till nuvarande dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Säljs inte founders edition i Sverige?

Nej, inte nu längre.

Nvidia bytte från att sälja FE på sin egen sajt till att sälja de korten genom utvalda återförsäljare istället. Men de valde bara ut återförsäljare för vissa länder.
(Sedan var ju tillgången lika dålig som för övriga kort, men det är väl givet i sammanhanget.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur mycket snabbare 3080 Ti blir än befintliga 3080 OC.

Gissar i alla fall att priset blir någon tusenlapp per procent snabbare det är.

Permalänk
Medlem

När man fick höra om 3090 Ti så vart 3080 Ti så ointressant.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag är nyfiken på hybridkonstruktionen i kommande Alder Lake och hur bra/dåligt det fungerar i verkligheten.
Jag kommer nog inte köpa någon ny dator/cpu/moderkort innan det åtminstone finns recensioner ute där man kan jämföra hur Core 12000 serien står sig mot Core 11000 serien och Ryzen 5000 serien.
Så inget nytt de närmsta månaderna för mig.

Däremot om tillgången på grafikkort hade varit god och man hade kunnat köpa grafikkort för runt msrp så hade jag kunnat tänka mig ett nytt grafikkort till nuvarande dator.

Mycket av det kommer nog hänga lite på microsoft förutsatt att du kör windows, schedulern kommer ju behöva ta hänsyn till snabba och långsamma kärnor osv. Sedan kommer ju frågan särskilt för spel vara hur mycket poäng det är med 8 snabba och 8 långsamma kärnor snarare än säg 10, 12 eller 16 snabba kärnor. Kan köpa att det är en bra ide att reserverar mer strömbudget och värmekapacitet åt de snabbar kärnorna men såvidare man inte kör en fast all-core OC så anpassar ju sig även dagens processorer efter hur mycket enskilda kärnor faktiskt brukas.

Blir absolut intressant, jag kommer nog vänta åtminstone tills både intels och AMD's nästa plattformar är väl inne på marknaden och genomtestade med DDR5 osv innan jag skaffar något nytt. Angående GPU's kan man hoppas att alla återförsäljare börjar hantera GPU's som den bristvara de faktiskt är och begränsar dem baserat på köpare till 1 per lansering eller dylikt. Trist att det ska behöva vara så och kommer sannolikt inte faktiskt att hända då alla i ledet förutom konsumenter tjänar stort på nuvarande situation, men man kan hoppas.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Säljs inte founders edition i Sverige?

Nej. De har gjort det förr tror jag men inte nu längre. Vi har väl lite högre krav på bra kylning och så här i norden även om just 30-serien verkar ha rätt OK referenskylare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej. De har gjort det förr tror jag men inte nu längre. Vi har väl lite högre krav på bra kylning och så här i norden även om just 30-serien verkar ha rätt OK referenskylare.

Har svårt att tro att det skulle ha något med kylaren att göra. Dessutom sålde de ju 30-serien här inledningsvis.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej. De har gjort det förr tror jag men inte nu längre. Vi har väl lite högre krav på bra kylning och så här i norden även om just 30-serien verkar ha rätt OK referenskylare.

Det är inte därför dom inte säljs här. Det är för att Nvidia tycker att Sverige är en insignifikant marknad och att dom har begränsat med kort. Dom allra flesta går till kedjan Best Buy i USA(såklart)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är inte därför dom inte säljs här. Det är för att Nvidia tycker att Sverige är en insignifikant marknad och att dom har begränsat med kort. Dom allra flesta går till kedjan Best Buy i USA(såklart)

Seriöst? Trodde Nvidia hade lite högre krav än 2 stjärnor på Trustpilot. Men ja ja... Tur då att en del partnertillverkare verkar tycka att Sverige är värt att sälja till, och jag får väl trösta mig med att Svenskar då får mycket svårare att få tag på kort utan HLR

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av NutCracker:

Jag föreslår att ni slutar med att presentera nya grafikkort i den situation som nu är. Finns ju inget gott med att få läsa om produkter som ändå inte går att köpa, man blir bara förbannad! Om alla slutade, då skulle vi nog få se en reaktion, i bästa fall att proppen gick ur och priserna normaliserades.

Hörde från Inet att vissa har väntat på sina 3080 sen i mitten av oktober. Börjar förstå varför vissa betalar runt 18000 för sina kort.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Hörde från Inet att vissa har väntat på sina 3080 sen i mitten av oktober. Börjar förstå varför vissa betalar runt 18000 för sina kort.

17e september*

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är inte därför dom inte säljs här. Det är för att Nvidia tycker att Sverige är en insignifikant marknad och att dom har begränsat med kort. Dom allra flesta går till kedjan Best Buy i USA(såklart)

Skulle vara kul om du hade någon källa på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Skulle vara kul om du hade någon källa på det.

Dom har väl dock inte hävt det förra beslutet om att inte sälja FE i europa? Dåligt för oss, men Nvidia skiter väl i det så länge dom säljer slut på korten. Tror Nvidia själva höjt priset rejält på alla FE-korten också. Tycker mig ha sett dom sälja 3090 korten för 30000kr, men jag kan givetvis ha sett fel.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.