Vad är det med datorentusiaster och katter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag avskyr husdjur (dvs konceptet). Djur (hund och katt) luktar illa, är ohygieniska och strör päls runt sig. Katter sprider kattsand överallt dessutom. Hundar skäller och kan bitas, vilket gör dem tröttsamma. Katter bits kanske inte lika gärna, men klöser desto mer. Även hundar har klor som kan rispa. Nä, djur och hem hör inte ihop, enligt mig.

Du har ju rätt i att det kan bli lite hårigt i ett hem med katt. Går ju att undvika med en nakenkatt eller devon rex. En katt som trivs och mår bra har väldigt god hygien, de tvättar sig ju trots allt flera timmar per dygn. Sprider kattsand omkring sig? Beror på vilken kattsand man köper. Biter, river, klöser? Vet man hur man ska ta hand om ett djur så slipper man sånt.

Det är helt okej att inte tycka om husdjur. Men att anledningarna inte stämmer överrens med verkligheten är en annan femma

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Vi har 2 katter 🐱🐈 och en hund 🐕.
Jag är en hundperson och frun är en katt persson, men vi båda uppskattar alla våra husdjur väldigt mycket. Vår son på 2,5 uppskattar också husdjuren även om han inte alltid behandlar dem med tillbörlig respekt så har han och hunden det rätt kul ibland.
Jag nog svårt att tänka mig att inte ha husdjur, det ger varadagen struktur och mening som inte så lätt fås på annat sätt.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Jag hör att du inte har barn och spenderar tid i sandlådor. Majoriteten av katter är ju tränade att gå på sandlåda hemma och de fortsätter med det utomhus. Bygger man egen sandlåda så är rekommendationen att täcka över den just för att katter går där.

Va, vilket märklig mening. Jag har förstås varit ung och lekt i sandlådor men man behöver heller inte alltid personlig erfarenhet för att veta hur saker är. Grannens trädgårdar brukar få de flesta "presenterna" när katter gör sina rundor för att bevaka sina territorium. Där fick vi ibland klagomål från katten som levde 18 år.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Generellt rätt emot idén med husdjur, åtminstone i stort sett allting förutom hundar och utekatter då de i praktiken lever i fångenskap vilket jag ur ett ideologiskt perspektiv är emot. Dessutom så har jag alltid varit av åsikten att katter är små själviska dryga as och inte varit särskilt förtjust i dem på grund av det. Alltid varit hundälskare däremot.

Sen träffade jag världens finaste tjej som dessutom råkar ha en innekatt vid namn Klas-Otto som hon tog över från tidigare ägare på grund av lite olyckliga omständigheter -- inte särskilt bra bakgrund på den katten så jag förstår att han är som han är, tre olika hem och single kitten syndrome bland annat -- så nu ett tag senare nu när vi har flyttat ihop så är även jag kattägare. Svart devon rex, gullig som bara den. Kattlådan är hemsk, han bits(så han leker), han är mycket riktigt ett riktigt litet as som petar mig i ansiktet på morgonen i sängen när han vill ha mat(jobbar på det, tjejen har varit för snäll), men trots det är han ändå väldigt mysig och det är tydligt att han gillar mig väldigt mycket. Alltid mitt knä han vill sitta i och han sover alltid mellan mina ben när vi går och lägger oss.

När man dessutom tittar på hur han ter sig generellt så är det ganska uppenbart att han inte hade klarat sig själv i det vilda. Utöver det är han lat och rätt bortskämd. Exempelvis när vi öppnade balkongdörren i vintras så sprang han in igen på två sekunder för att det var för kallt ute...

Vad gäller det faktiska ämnet så är datormänniskor generellt rätt introverta vilket enligt mig kan förklara sambandet. Finns ju teorier om att alla katter är på autismspektrumet.

Så, ja! En osannolik kattägare är jag.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av LudvigLindell:

Du har ju rätt i att det kan bli lite hårigt i ett hem med katt. Går ju att undvika med en nakenkatt eller devon rex. En katt som trivs och mår bra har väldigt god hygien, de tvättar sig ju trots allt flera timmar per dygn. Sprider kattsand omkring sig? Beror på vilken kattsand man köper. Biter, river, klöser? Vet man hur man ska ta hand om ett djur så slipper man sånt.

Det är helt okej att inte tycka om husdjur. Men att anledningarna inte stämmer överrens med verkligheten är en annan femma

Kallas uppfostra katten
Som du säger!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag avskyr husdjur (dvs konceptet). Djur (hund och katt) luktar illa, är ohygieniska och strör päls runt sig. Katter sprider kattsand överallt dessutom. Hundar skäller och kan bitas, vilket gör dem tröttsamma. Katter bits kanske inte lika gärna, men klöser desto mer. Även hundar har klor som kan rispa. Nä, djur och hem hör inte ihop, enligt mig.

Katter tvättar sig majoriteten av dagen (de timmar de inte sover.. eftersom de sover 16 timmar) om man ser till att de är friska och mår bra. Strör päls, visst men då dammsuger man lite oftare. Vilket kanske leder till ett overall renare hem.. dock är det sistnämnda bara spekulationer.

Katter klöser inte så ofta om man tar hand om dem. Ofta klarar de sig på enbart en klösbräda.

Folk med husdjur lever ju generellt sett längre också och de hjälper folk att må bättre. Många som är datorentusiaster kanske gillar att vara lite mer ensamma av sig, kanske har en diagnos och då är det lättare att ha husdjur som sällskap.

Tycker det har en positiv påverkan på samhället överlag. Generellt är det jobbigare med folk som går runt och avskyr saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hundar är som bebisar. Kräver nästan konstant uppmärksamhet och kan inte lämnas ensamma speciellt långa stunder. Skriker för minsta lilla. Låter mig inte ta sovmorgon.

Katter är som tonåringar. Klarar sig för det mesta själva så länge det finns mat.

Jag bor och jobbar så pass att jag skulle kunna släppa ut en hund fritt, men även komma hem varannan timme under en arbetsdag för att gå ut extra. Men jag har redan barn i tonåren och vill inte ha en till bebis. Jag har katt.

Tycker nog det här ser ut som en tonåring med sedvanliga startproblem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Hund is the way to go

Kan man ha mer fel än så? Katter äger världen.

Men mer seriöst. Aldrig haft hund. Katt däremot. Jag är kattmänniska ut i fingerspetsarna. Skulle inte falla mig in att ha hund. Därmed inte sagt att jag troligen skulle "kära" ner mig totalt i om jag "blev" med hund.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Katter äger världen.

Katter tror att dom äger världen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusHuddinge:

Katter tror dom att äger världen.

Tror de sover hellre. Människan däremot..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Intelligenta varelser dras till varandra eller så fungerar dom åtminstone med varandra.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Katt är ett enkelt djur att ha.
Man kan lämna det, kräver typ nästan inget osv.

Skaffa ex en hund är ett betydligt större jobb och kräver en jäkla massa.
Vet själv väldigt många som bor ensamma i lägenheter som har katt, fast de helst skulle vilja ha en hund. Men det går helt enkelt inte för många.

Varför man skaffar ett djur är ju för sällskap, och då är en katt bättre än inget fast man kanske egentligen vill skaffa en hund ex.

Jag funderar också på skaffa katt, fast jag betydligt hellre hade velat ha en hund. Men jag vet att det är omöjligt att ta hand om en hund. Och en katt är ju roligare sällskap än inget alls.

Sen finns de ju många crazy cat people också som helt enkelt älskar katter

Omöjligt? Utveckla gärna

Permalänk
Medlem

Intressant ämne.
Kan ju vara så att dataentusiaster tycker att katter är ett lämpligare sällskap, än att ha en sambo/partner.

Själv är jag uppväxt med katter, och min sambos föräldrar har både katt och två hundar.
Gillar både katter och hundar, men för mig räcker det med att gosa med andras, än att äga dem själv.
Eftersom jag tycker det är viktigt att ta ansvar, skulle jag inte heller bli en bra katt- eller hundägare, eftersom jag har svårt att ta allt ansvar som krävs, i synnerhet med hundar.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Jag avskyr husdjur (dvs konceptet). Djur (hund och katt) luktar illa, är ohygieniska och strör päls runt sig. Katter sprider kattsand överallt dessutom. Hundar skäller och kan bitas, vilket gör dem tröttsamma. Katter bits kanske inte lika gärna, men klöser desto mer. Även hundar har klor som kan rispa. Nä, djur och hem hör inte ihop, enligt mig.

Alla dina argument faller ju in på barn också? Barn och hem kanske inte heller hör ihop iofs.

Att hundar "bits" är inte sant, är extremt få hundar som biter människor, och gör dem det är det nog avlivning nästa ändå.

Människor är betydligt farligare än djur, luktar minst lika illa och skiter ner mer. Enda som var korrekt är ju päls, det blir väldigt mycket päls överallt och katthår är speciellt drygt för det penetrerar kläder och fastnar på alla klädesplagg.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du menar i barnens sandlådor och våra rabatter?

Och för att inte tala om fåglarna som bajsar på din uppfart. Att djur inte förstår att det är din tomt.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Och för att inte tala om fåglarna som bajsar på din uppfart. Att djur inte förstår att det är din tomt.

Har aldrig haft problem med fåglar, men med katter som släpps ut i villaområden och bland hyreshus av ägare som inte ser efter sitt djur ett endast skit. Jag gillar katter, men en del kattägare tar tyvärr inte ansvar.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Har aldrig haft problem med fåglar, men med katter som släpps ut i villaområden och bland hyreshus av ägare som inte ser efter sitt djur ett endast skit. Jag gillar katter, men en del kattägare tar tyvärr inte ansvar.

Upplever samma sak. Är uppvuxen med katter (gård) men dagens lagstiftning är för mig märklig. Att ha tamdjur som löper amok på någon annans fastighet är ju förutom katt inte tillåtet.

Permalänk
Avstängd

Min katt var min bästa kompis, hon var som en hund fast smartare det gick att prata med henne och hon kunde svara.

Hon kommer när man ropa på henne.

Hon gillar att hon sova mitt emot min kunde, när jag börja rör på mig för mycket så hoppar och hon och sitter ibland och vänta tills jag inte rör på mig så mycket så hoppar hon upp igen.

Hon fråga alltid om hon får hoppa upp eller inte.

Hon respektera att hon inte fick gå in i mitt rum, så hon vänta snällt utanför och prata med mig, hon sa att hon vill att jag ska komma ut, och jag bruka svara till henne att jag inte kan gå till mamma istället så gick hon vidare.

Hon verka dricka vatten med sin tassen, när hon äter torrfoder så bruka hon ibland ta ner tassen och skaka ut på golven så plocka hon dom hon tyckte om, hon gillar inte att äta ensam så man fick klappa henne eller prata med henne ibland för att hon skulle äta.

Hon förstår ordet gotta, så om man fråga henne om hon vill "ha gotta" så svara hon tillbaka så ger vi henne godis eller tex skinka.

Sen så kunde man bära henne som en bebis och det gick att vagga henne så somnar hon.

Hon dog för några år sen, fast hon var dönade så kryp hon till hallen när hon hörde att jag kom hem.

Katten är din bästa vän som aldrig sviker än.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Och för att inte tala om fåglarna som bajsar på din uppfart. Att djur inte förstår att det är din tomt.

Du kanske har missat att kattägare lyder under samma lagar som hundägare och ska plocka upp efter katten? Att de släpper lös katten är ju ytterligare ett problem...

Och om du hade haft småbarn som äter sand med kattbajs o kattkiss i så tror jag inte du hade låtit lika dryg... Andra djur sprider ut sin avföring överallt. Katter tränas att göra sitt i sand... Din liknelse faller platt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du kanske har missat att kattägare lyder under samma lagar som hundägare och ska plocka upp efter katten? Att de släpper lös katten är ju ytterligare ett problem...

Och om du hade haft småbarn som äter sand med kattbajs o kattkiss i så tror jag inte du hade låtit lika dryg... Andra djur sprider ut sin avföring överallt. Katter tränas att göra sitt i sand... Din liknelse faller platt.

Skiter fullkomligt i vad den lagen säger. Katter är självständiga djur som vill vara ute. Får harar och andra smådjur finnas i naturen bör det gälla även katter. Du kanske ska hålla lite bättre koll på dina ungar så de inte stoppar vad som helst i munnen? Eller du kanske låter dem leka med spikar vid eluttaget också?

Det är märkligt att vi har 6 stycken katter vi ser gå runt huset men jag har aldrig sett deras avföring. Jag har förvisso inte medvetet byggt en stor toalett heller…

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Skiter fullkomligt i vad den lagen säger.

Trevlig inställning, jag hoppas du bor långt från andra människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Trevlig inställning, jag hoppas du bor långt från andra människor.

Ja vilken hemsk inställning att djur ska få finnas.

https://www.viivilla.se/djurliv/regler-och-lagar-for-utekatte...

Det här stryker ju också min inställning. Den där lagen har jag inte hittat men det säger ju sig själv att man inte kan följa efter sin katt och kolla ifall den bajsar.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Ja vilken hemsk inställning att djur ska få finnas.

https://www.viivilla.se/djurliv/regler-och-lagar-for-utekatte...

Det här stryker ju också min inställning. Den där lagen har jag inte hittat men det säger ju sig själv att man inte kan följa efter sin katt och kolla ifall den bajsar.

Jag antar att du fortfarande bor hemma hos föräldrarna, då du inte verkar bry dig i att den där inställningen kan leda till rejäla konflikter med grannarna. Man kan tycka att det här inte är sån stor grej och skita i vad grannarna tycker, men grannkonflikter kan spåra ur rejält. Har man grannar med hund kan det ju hända att hunden "råkat få tag på katten". När jag bodde i min första lägenhet var det knivslagsmål i tvättstugan. Om en tvättid...

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

När jag bodde i min första lägenhet var det knivslagsmål i tvättstugan. Om en tvättid...

Säger sig själv att det måste ha varit en kulturkrock. Naturligtvis så har man med sig en avsågad jaktbössa med sig ner till tvättstugan om man avser att följa best-practice regler. Att enbart gå ner med kniv är förknippat med livsfara.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Ja vilken hemsk inställning att djur ska få finnas.

https://www.viivilla.se/djurliv/regler-och-lagar-for-utekatte...

Det här stryker ju också min inställning. Den där lagen har jag inte hittat men det säger ju sig själv att man inte kan följa efter sin katt och kolla ifall den bajsar.

Mja nu var det regelefterlevnaden jag kommenterade, att bara följa de lagar som passar en själv fungerar ju inte i ett demokratiskt samhälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag antar att du fortfarande bor hemma hos föräldrarna, då du inte verkar bry dig i att den där inställningen kan leda till rejäla konflikter med grannarna. Man kan tycka att det här inte är sån stor grej och skita i vad grannarna tycker, men grannkonflikter kan spåra ur rejält. Har man grannar med hund kan det ju hända att hunden "råkat få tag på katten". När jag bodde i min första lägenhet var det knivslagsmål i tvättstugan. Om en tvättid...

Det var bara felaktiga antaganden där. Jag förstår inte riktigt hur man kommer till sin slutsats. Det är väl att se förbi ett så pass litet problem som att grannens katt bajsar i mina buskar som gör att man får bra relationer med sina grannar?

Jag skulle exempelvis kunna irritera mig över att grannens barn väsnas ute när de leker. I den bästa av världar hade det varit tyst när jag vill ta det lugnt i trädgården men det skulle aldrig falla mig in att klaga över det. Barnen får också bo där. Börjar du skönja ett mönster?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Mja nu var det regelefterlevnaden jag kommenterade, att bara följa de lagar som passar en själv fungerar ju inte i ett demokratiskt samhälle.

Eftersom du drog till med dagens överdrift så var jag ju tvungen att visa vilken hemsk person jag är. Du följer säkert alla lagar till punkt och pricka. Antar att du aldrig varit lite tung på foten när du varit ute och kört bil? Ett brott som kan få väldigt allvarliga konsekvenser. Med ditt resonemang får vi ha väldigt lång mellan husen.

Nu är detta dock en ickefråga eftersom det inte finns någon lag som säger att man ska plocka upp efter sin katt.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Eftersom du drog till med dagens överdrift så var jag ju tvungen att visa vilken hemsk person jag är. Du följer säkert alla lagar till punkt och pricka. Antar att du aldrig varit lite tung på foten när du varit ute och kört bil? Ett brott som kan få väldigt allvarliga konsekvenser. Med ditt resonemang får vi ha väldigt lång mellan husen.

Nu är detta dock en ickefråga eftersom det inte finns någon lag som säger att man ska plocka upp efter sin katt.

Det var specifikt

Skrivet av LeonHart:

Skiter fullkomligt i vad den lagen säger.

jag syftade på. Den inställningen oavsett vilket ämne det handlar om är bara dum.
Sen vet jag inte varför du kommer med egentillverkade anklagelser mot mig men hör och häpna så försöker jag följa våra regelverk även om jag inte alltid håller med. Vill man ha en förändring finns det bättre kanaler att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag avskyr husdjur (dvs konceptet). Djur (hund och katt) luktar illa, är ohygieniska och strör päls runt sig. Katter sprider kattsand överallt dessutom. Hundar skäller och kan bitas, vilket gör dem tröttsamma. Katter bits kanske inte lika gärna, men klöser desto mer. Även hundar har klor som kan rispa. Nä, djur och hem hör inte ihop, enligt mig.

"Djur och hem" hör i allra högsta grad ihop!

Finns väldigt många dokumenterade studier där ex. barn får ett bättre, psykologiskt välmående av husdjur.
Finns oerhört många fördelar. Även om du inte gillar det så är det väldigt bra för många andra.

ändrat ä till ö
Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"