"Beast Canyon" är Intel NUC för entusiaster – lådvolym på 8 liter

Permalänk
Melding Plague

"Beast Canyon" är Intel NUC för entusiaster – lådvolym på 8 liter

Intel stöper om NUC Extreme-plattformen till ett renodlad SFF-bygge, med färdiga Compute Element-kort och dedikerat grafikkort som beståndsdelar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Smidigt! Blev dock sugen på att byta ut frontpanelen med dödskallen till något eget...

Permalänk
Medlem

Jag hajjar inte riktigt varför någon väljer denna maskin istället för att bara köpa en vettig vanlig burk med valda mITX-komponenter. Förutom det är ju denna Beast Canyon helt otroligt ful, nästan objektivt ful.

Permalänk
Medlem

8 liter med vanlig gpu och säkert bättre "planlösning" än mitx då den är custom låter väl ändå lockande?.
Blir säkert billigare också med tanke på rövarpriserna för mitx chassin.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Är det någon som kommer byta instickskorten någonsin? Tror jag inte.

Ska man ändå betala premium för en NUC så ska den ju vara så kompakt och väldesignad som möjligt. NUC'arna utan GPU var coola eftersom man i princip kunde fästa de bak på skärmen i vesa fästet.

Ska det vara en fullspeccad micromaskin så hade jag förväntat mig integrerad specialare kyllösning för både grafik och cpu. kanske en 140mm som drar ut varmluften genom någon rörliknande kylanordning.

Permalänk
Datavetare

Som andra redan gett uttryck för i tråden: ställer mig också lite frågande till värdet hos en "NUC" som i praktiken är en OEM-byggd mini-ITX.

Har använt NUC väldigt väldigt mycket i arbetet.

Den uppenbara fördelen är att man får en standardiserad hårdvara som använder mobila kretsar i en formfaktor som är otroligt kompakt, men ändå betydligt lättare att kyla jämfört med en traditionell 15-28 W bärbar.

Intel har klassledande Linux-stöd och de likt många som jobbar med Linux använder därför ofta NUC som testplattform. På förra jobbet körde jag under många år NUC som stationär Linux-desktop, svårt att hitta HW som kompatibilitetsmässigt fungerar bättre för just detta.

Finns tydligen även de som kör NUCs i serverrummet, säljs 1,5U chassirack med plats för 3 NUCs samt 3U rack med plats för 8 NUCs. Just sådana saker kräver extremt hög grad av standardisering samt riktigt bra stöd på drivrutinssidan, något "vanliga" NUC:en definitivt har. Men det är knappast som kommer fungera för "Beast Canyon"...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

NUC var ju ett koncept att få en minidator. De första "NUCarna" var ju rätt billiga och uppgraderingsbara.

De senare har ju varit så dyra att man får mycket bättre desktop prylar eller nästan en spellaptop för de pengarna.

Ser inte mycket mening med denna nya formfaktor, men det gör säkert nån glad.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Min första tanke när jag såg detta var också, varför då?

Fördelarna som en NUC har försvinner ju helt och hållet. Sen att den är otroligt ful gör ju inte saken bättre

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kanske ändrar mig angående det jag skrev tidigare.
Kollade prislappen på Intels äldre NUC som också kunde ta grafikkort, om än något mindre grafikkort och såg sedan prislappen...

Med en i9 med 8 kärnor och 16threads och ett RTX2070 så var prislappen 3000 USD. Dock i en 5 liter stor låda vilket ändå får ses som rätt coolt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag hajjar inte riktigt varför någon väljer denna maskin istället för att bara köpa en vettig vanlig burk med valda mITX-komponenter. Förutom det är ju denna Beast Canyon helt otroligt ful, nästan objektivt ful.

Ja, det känns som att de irrar allt längre från det ursprungliga NUC-konceptet med de här "extreme"-modellerna.

Men vad gäller din fråga så antar jag att det skulle vara någon som inte vill bygga från grunden i ett litet chassi.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Som andra redan gett uttryck för i tråden: ställer mig också lite frågande till värdet hos en "NUC" som i praktiken är en OEM-byggd mini-ITX.

Har använt NUC väldigt väldigt mycket i arbetet.

Den uppenbara fördelen är att man får en standardiserad hårdvara som använder mobila kretsar i en formfaktor som är otroligt kompakt, men ändå betydligt lättare att kyla jämfört med en traditionell 15-28 W bärbar.

Intel har klassledande Linux-stöd och de likt många som jobbar med Linux använder därför ofta NUC som testplattform. På förra jobbet körde jag under många år NUC som stationär Linux-desktop, svårt att hitta HW som kompatibilitetsmässigt fungerar bättre för just detta.

Finns tydligen även de som kör NUCs i serverrummet, säljs 1,5U chassirack med plats för 3 NUCs samt 3U rack med plats för 8 NUCs. Just sådana saker kräver extremt hög grad av standardisering samt riktigt bra stöd på drivrutinssidan, något "vanliga" NUC:en definitivt har. Men det är knappast som kommer fungera för "Beast Canyon"...

Samtidigt kanske man behöver bra stöd för linux och ett grafikkort för exempelvis GPGPU eller liknande? Mitt jobb har köpt in åtminstone ett tjugotal Hades Canyon-NUC:ar för att ha som test- och demo-maskiner. Helt onödigt i mina ögon då vi inte behöver grafikkortet som är vad som skiljer de från billigare och mindre NUC:ar, men de har funkat bra, har allt vi behöver i form av trådar och minne, och formatet är ju ändå rätt smidigt liksom. De kör ett trettiotal containers och ett par Windows VM's (för tredjepartsgrejer) som standard och det är ju inte omöjligt att vi skulle börja använda GPGPU i någon specifik container exempelvis. Hades Canyon är dock inte det bästa valet för det då GPGPU-marknaden ganska hårt har landat i Nvidia, men i alla fall.

Permalänk
Snusfri

Är tyvärr inte förvånad att många här gnäller på denna Beast Canyon NUC då många verkar ha svårt att se något än från sin egen synvinkel.

Detta är en oerhört attraktiv lösning för väldigt många personer, väldigt många varken kan, vill, eller har noll intresse att plöja igenom massvis med recensioner, leta upp komponenter som passar ihop, se om allt finns i lager för att sedan bygga ihop allt till en liten dator.

Oavsett vad vi på DIY-sidan tror så är vi en väldigt liten del.

Om Intel säljer paket med dessa Beast Canyons och ett DG2 XE-HPG så kan de komma att sälja riktigt mycket av dessa.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Varför den fula P12 fronten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Varför den fula P12 fronten?

Det är en tröttsam tradition Intel kört med i åtminstone ett decennium.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem

Intressant men tänk om de hade kunnat packa ihop den med en av sina nya gpuer och kunnat leverera....
Spelkunderna hade stått på kö

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hypermode:

Jag hajjar inte riktigt varför någon väljer denna maskin istället för att bara köpa en vettig vanlig burk med valda mITX-komponenter.

Skrivet av Yoshman:

Som andra redan gett uttryck för i tråden: ställer mig också lite frågande till värdet hos en "NUC" som i praktiken är en OEM-byggd mini-ITX.

Skrivet av Trigger:

Min första tanke när jag såg detta var också, varför då?

En anledning jag kan tänka mig: Det här är enda sättet att kombinera Intel 10nm med en dGPU med full PCIe-prestanda just nu.

Det kan vara så, beroende hur bra Tiger Lake-H är, att den här plattformen kan vara sättet att bygga den ultimata "hög fps"-datorn, givet att man monterar någon vettig kylning för CPU:n och låter CPU:n dra den energi den behöver för att komma upp till sin maximala potential.

Jag har ingen aning om det är vettigt eller ej (har plattformen ens VRM nog för att göra detta?), men det hade vart spännande att se någon testa modda en sådan med custom vattenkylning och pressa den lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som andra redan gett uttryck för i tråden: ställer mig också lite frågande till värdet hos en "NUC" som i praktiken är en OEM-byggd mini-ITX.

Har använt NUC väldigt väldigt mycket i arbetet.

Den uppenbara fördelen är att man får en standardiserad hårdvara som använder mobila kretsar i en formfaktor som är otroligt kompakt, men ändå betydligt lättare att kyla jämfört med en traditionell 15-28 W bärbar.

Intel har klassledande Linux-stöd och de likt många som jobbar med Linux använder därför ofta NUC som testplattform. På förra jobbet körde jag under många år NUC som stationär Linux-desktop, svårt att hitta HW som kompatibilitetsmässigt fungerar bättre för just detta.

Finns tydligen även de som kör NUCs i serverrummet, säljs 1,5U chassirack med plats för 3 NUCs samt 3U rack med plats för 8 NUCs. Just sådana saker kräver extremt hög grad av standardisering samt riktigt bra stöd på drivrutinssidan, något "vanliga" NUC:en definitivt har. Men det är knappast som kommer fungera för "Beast Canyon"...

Helt enig. Linux är en dröm att köra på dessa

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av pv2b:

En anledning jag kan tänka mig: Det här är enda sättet att kombinera Intel 10nm med en dGPU med full PCIe-prestanda just nu.

Det kan vara så, beroende hur bra Tiger Lake-H är, att den här plattformen kan vara sättet att bygga den ultimata "hög fps"-datorn, givet att man monterar någon vettig kylning för CPU:n och låter CPU:n dra den energi den behöver för att komma upp till sin maximala potential.

Jag har ingen aning om det är vettigt eller ej, men det hade vart spännande att se någon testa modda en sådan med custom vattenkylning och pressa den lite.

Den marknaden måste ju bara vara så enormt begränsad att den helt enkelt inte kan ha varit anledningen..
Synålar i titan har säkert större mrknadspotential

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känns som om de helt enkelt mjölkar det sista ur befintlig plattform med ddr4 och pcie 3/4 innan generationsskifte med onödigt dyra produkter som pga dåligt genomslag kommer ha dåligt drivrutinsstöd.

Känns lite smått som bondfångeri.
PS. No offense med uttrycket, men det är väl fortfarande gångbart? (Förlåt har kollat på för mycket Mythic Quest )

Ontopic igen: Gillar dock initiativet att göra något nytt men bättre då att tillsammans med industrin i stort jobba fram en ny standard i mitt tycke.. Om vi får mer smidiga nätaggregat med nya ATX12V så vore det trevligt, men även nytänk kring moderkort och interface känns som ett måste. Kanske en sub mini-itx standard med fler PCI-e genom mindre kontakter som en sätter risers i istället?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trigger:

Den marknaden måste ju bara vara så enormt begränsad att den helt enkelt inte kan ha varit anledningen..
Synålar i titan har säkert större mrknadspotential

Nä, jag tror inte heller att det är anledningen att den utvecklades. Men det kan ju vara en vettig anledning att köpa produkten. Det är inte samma sak.

Permalänk
Medlem

Döskallen är sjukt ful. Bort. Förhoppningsvis följer det med en svart täckplåt som det gjort i andra fall.

NUCar i allmänhet har man funnit massa användning för på jobbet. Lätta att flytta på och gömma. Kan till och med göra en del lite svårare uppgifter beroende på vad man vill betala. Jag tror denna ser lite färre användningsområden men som en semi-portabel gradestation med desktop-class GPU hade den kanske kunnat sälja in sig. Dock behövs inte många sådana.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Spontant när man hör NUC tänker man på små maskiner, den som nämns är ju något annat. Kunde ju vara lämpligt att dela upp dem i två kategorier där ena är det traditionella mindre formatet och andra en slags SFF.
Ser Intel NUC som en liten, smidig och strömsnål mediadator. Minidatorer från andra märken är mer av arbets-/kontorsmaskiner.
Min (professionella) erfarenhet av NUC är att de har en något lägre kvalité och håller sämre än t ex Lenovo ThinkCentre, Dell Optiplex, HP Elitedesk.

Men visst, väldesignade och kompakta maskiner med alla de senaste teknikerna är nog inte helt fel. Intel kan här använda sina idéer för att etablera nya tekniker och koncept.
Att själv bygga kompakt och få till allt ordentligt kräver ju sitt, gäller att noga kolla upp mått osv för att få det att stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Spontant när man hör NUC tänker man på små maskiner, den som nämns är ju något annat. Kunde ju vara lämpligt att dela upp dem i två kategorier där ena är det traditionella mindre formatet och andra en slags SFF.
Ser Intel NUC som en liten, smidig och strömsnål mediadator. Minidatorer från andra märken är mer av arbets-/kontorsmaskiner.
Min (professionella) erfarenhet av NUC är att de har en något lägre kvalité och håller sämre än t ex Lenovo ThinkCentre, Dell Optiplex, HP Elitedesk.

Men visst, väldesignade och kompakta maskiner med alla de senaste teknikerna är nog inte helt fel. Intel kan här använda sina idéer för att etablera nya tekniker och koncept.
Att själv bygga kompakt och få till allt ordentligt kräver ju sitt, gäller att noga kolla upp mått osv för att få det att stämma.

Det är väl skillnaden på "NUC" och "NUC Extreme", typ?
Men man kan ju absolut argumentera för att "NUC Extreme" kanske borde heta något helt annat än NUC.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Extremt cool framsida, dom riktigt talar till gamers med en rgb-dödskalle... ☠️🙈

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det är väl skillnaden på "NUC" och "NUC Extreme", typ?
Men man kan ju absolut argumentera för att "NUC Extreme" kanske borde heta något helt annat än NUC.

Ja, varför ens använda NUC 2021...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den där "NUC":en är ju större än en Dan Case A4-SFX, eller lika stor som en Louqe Ghost ­— två mITX-lådor som stödjer standardkomponenter och fullstora grafikkort.

För mig handlar SFF om att burken ska ta liten plats på skrivbordet, och då framförallt att att den är liten i djup-led. Den där är för stor!

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Musikälskare

Bort med den tuffa döskallen så blir det 100% bättre!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Bort med den tuffa döskallen så blir det 100% bättre!

Va? Det skulle vara lika knasigt som att vilja köpa en Appledator utan ett äpplemärke.
Så kan man ju inte göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Är tyvärr inte förvånad att många här gnäller på denna Beast Canyon NUC då många verkar ha svårt att se något än från sin egen synvinkel.

Detta är en oerhört attraktiv lösning för väldigt många personer, väldigt många varken kan, vill, eller har noll intresse att plöja igenom massvis med recensioner, leta upp komponenter som passar ihop, se om allt finns i lager för att sedan bygga ihop allt till en liten dator.

Oavsett vad vi på DIY-sidan tror så är vi en väldigt liten del.

Om Intel säljer paket med dessa Beast Canyons och ett DG2 XE-HPG så kan de komma att sälja riktigt mycket av dessa.

Jag tror inte dom som vill göra ett enkelt köp utan förkunskap köper en bare bone, i detta fall en "bare bone i en bare bone" dessutom, då du måste lägga till lagring, minne och en GPU. Köper du den färdig, då finns det rimligen billigare alternativ fast lite större formfaktor, och det är inte mer avgörande än priset för en stor majoritet

Hade detta varit en produkt för den stora massan så hade vi sett liknande produkter från andra tillverkare. Vi ser inte ens konkurrenter till NUC 11 Phantom Canyon, vilket är att bara sätta sitt bärbara moderkort i ett stationärt chassi, och hoppsan så har komponenterna större volym och du får bättre grossistpriser, men verkar inte finnas intresse. Troligen på grund utav låg efterfrågan

Jag hade gärna haft en Phantom Canyon som stationär hemma, men då får man ha lite mer modern hårdvara och till ett pris som inte är dyrare än en bärbar dator. Jag ser inte den stora charmen med produkterna, och jag ser inte var den stora målgruppen finns heller. Vilka köper dessa enheter?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av THB:

Är tyvärr inte förvånad att många här gnäller på denna Beast Canyon NUC då många verkar ha svårt att se något än från sin egen synvinkel.

Detta är en oerhört attraktiv lösning för väldigt många personer, väldigt många varken kan, vill, eller har noll intresse att plöja igenom massvis med recensioner, leta upp komponenter som passar ihop, se om allt finns i lager för att sedan bygga ihop allt till en liten dator.

Oavsett vad vi på DIY-sidan tror så är vi en väldigt liten del.

Om Intel säljer paket med dessa Beast Canyons och ett DG2 XE-HPG så kan de komma att sälja riktigt mycket av dessa.

Många på den här sidan är unga, och har svårt att se saker från ett "vuxet" perspektiv. Det blir lätt så, att folk sitter och skriver "amen, det är ju bara att ladda in en custom boot loader, ladda in en ROM från den här ryska githuben, sen typ 20 kommandon senare så är det klart!".

Dom allra flesta vill bara köpa färdig produkt och slippa allt tjafs, jag är med i den gruppen nu för tiden.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com