Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Jag har klickat hem en Trotec 200 från Amazon. Inte hunnit testa den ännu då min AC inte levererats men den ska vara bra och fungera med både 1 och 2 slangar.

Sedan finns trotec 100 som är samma som 200 men det går endast att köra en slang.

trotec 100 - https://www.amazon.se/TROTEC-f%C3%B6nstert%C3%A4tning-luftkon...

trotec 200 - https://www.amazon.se/TROTEC-AirLock-f%C3%B6nstert%C3%A4tning...

Den där har jag haft ögonen på, dock så är jag osäker på om den kommer passa mitt tänkta fönster då det är litet och den verkar vara för standard fönster.

Permalänk
Medlem

Jag har en Argo Holly på 10 000 BTU, köpt för någon sommar sedan. Skulle vilja tvåslangskonvertera den, någon som gjort det med den modellen? Det sitter två luftinsug, ett nere, ett uppe. Utblås av varmluft i mitten. Misstänker att det nedre är för kompressorkylning, och att det övre är det jag behöver boxa in och dra en slang ut från. Någon som råkar veta eller till och med har testat på just denna modell?

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericus:

Jag har en Argo Holly på 10 000 BTU, köpt för någon sommar sedan. Skulle vilja tvåslangskonvertera den, någon som gjort det med den modellen? Det sitter två luftinsug, ett nere, ett uppe. Utblås av varmluft i mitten. Misstänker att det nedre är för kompressorkylning, och att det övre är det jag behöver boxa in och dra en slang ut från. Någon som råkar veta eller till och med har testat på just denna modell?

Tänk logiskt, sprutar den ut den kylda luften i den övre delen så drar den också in luften den kyler i den övre delen. Finns bara två komponenter som delas upp i olika kammare och det är evaporatorn och kondensorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericus:

Testa, täck för ett av inblåsen med papper, plast, kartong eller något och känn vilket utblås som påverkas kraftigt. Inte bra att göra så över tid så klart men tillfälligt skadar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tänk logiskt, sprutar den ut den kylda luften i den övre delen så drar den också in luften den kyler i den övre delen. Finns bara två komponenter som delas upp i olika kammare och det är evaporatorn och kondensorn.

Skrivet av QRikard:

Testa, täck för ett av inblåsen med papper, plast, kartong eller något och känn vilket utblås som påverkas kraftigt. Inte bra att göra så över tid så klart men tillfälligt skadar inte.

Testade innan jag postade, körde den bara på fläkt-läge. Den drar luft från båda två ändå, men markant mycket mer från övre (samt att utluften blir minskad om jag håller för det övre).

Så övre delen bör vara den jag vill täcka över och dra slang ut från. Hoppas bara att det inte går för tungt att dra in luft genom en slang.

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericus:

Testade innan jag postade, körde den bara på fläkt-läge. Den drar luft från båda två ändå, men markant mycket mer från övre (samt att utluften blir minskad om jag håller för det övre).

Så övre delen bör vara den jag vill täcka över och dra slang ut från. Hoppas bara att det inte går för tungt att dra in luft genom en slang.

Tror du tänker baklänges. Läs manualen så ser du att övre delen är för evaporatorn – den kylda luften – och den nedre för kondensorn som är den varma luften. Anledningen att dräneringshålet är i nedre delen är för att det mesta av kondensen förångas i den nedre delen.

I fläktläge så blåser du inget ur utluftsslangen, bara en fläkten är ju igång då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror du tänker baklänges. Läs manualen så ser du att övre delen är för evaporatorn – den kylda luften – och den nedre för kondensorn som är den varma luften. Anledningen att dräneringshålet är i nedre delen är för att det mesta av kondensen förångas i den nedre delen.

I fläktläge så blåser du inget ur utluftsslangen, bara en fläkten är ju igång då.

Med utluft menar jag luften som går ut i rummet, skrev lite otydligt. Så nedre är det jag ska dra in luft utifrån till, hmm. Okej, får testa!

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tubsen32:

Någon som har ac från Biltema / Jula / Lyfco (outl1) och kan lämna ett betyg?
Letar efter en i 2000-3000 kr klassen som jag ska ha i husvagn.

Har en sån här och tycker den funkar kanon, haft min senaste 4 åren utan problem.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det finns maskiner som kan kylas med vatten från kran eller att man har separat slinga vatten med cirkulationspump för (fläktade) radiatorer utomhus - men du gillar inte prislappen på dem då det är mer industriprylar för kontor och serverrum än för hemmet.

Om man går tillbaka många sidor så tror jag det finns något om det och slutsatsen var nog att om man betalar 1-2 öre litern för vattnet själv så kommer inte elkostnaden vara den stora utgiften då det är rätt många liter per timme (vattnet går inte att värma hur mycket som helst om man skall ha bra kyl-COP, utan som mest jummet.)

och sommartid brukar det också vara önskan om låg konsumtion och vattningsförbud - vilket gäller även i en sådan tillämpning och du får inte använda den när du vill ha den som mest.

Om man har AC med separat del med evaporativ kondensor (som tex min gamla) och somliga Honywell-maskiner från början av 2000-talet så kan man spara typ 30% ström och kylverkan ökar typ 20% med vatten i maskinen än när det går torr (och bara ångar upp sin egna kondensvatten) så är det ett sätt att minska behovet av grov luftslang.

Nackdel med evaporativ kondensensor - det kalkar igen väldigt fort och kräver underhåll med avkalkning ofta och tömma det som är kvar i sumpen då dess salt och mineralhalt ökar fort - kan man köra vattnet genom avhärdningsfilter innan maskinen bör man göra det - dock inte den typen som genereras med koksalt utan engångs... (eller syra-genereras om det är rätt sorts 'beads' av katjon-typ och inte en blandning av båda)

Att ånga upp vatten drar väldigt mycket mer värme än att bara värma upp det 20-25 grader eller så innan det går ut i avloppet.

Ånga upp vatten har en entalpi på runt 680 Wh/litern medans värma 20 grader C flytande vatten ger runt 23.3 Wh/l i värmeabsorbtion vilket motsvarar >=170 liter timmen för en maskin med 3 KW kylverkan och kompressorn behöver 1 kW för jobbet och som också värmer vattnet. - så runt 3.5 kr/h för vattnet och runt 2 kr/kWh ger runt 6 kr/h för en kranvattenkyld AC-maskin på 3 kW kylkapacitet - inte så farligt, men det hänger till stor del på vattenpriset och risken med vattenförbrukningsförbud under torr och het-perioder när man inte få köra det...

Underbart bra svar. Jag hade nog duschtänkt att dra vatten direkt genom kondensatorn (på en portabel slangmaskin) med någon sorts 3d-printad omslutning utan "systemtryck" eller vad man säger om vattensystem. Det är rätt mycket kalk i mitt område så det skulle nog bli stopp rätt snart. Bygga en sekundärloop med en offer-värmeväxlare känns ju lite överbyggt.

Vatten skulle vara "gratis" så min tanke var mest på att få ner ljudnivån genom att skippa en fläkt och spola ut värmen. Men med ~200l per timme så kanske någon börjar undra vart vattenläckan är efter en tid. Vi får se hur desperat jag blir om det blir en lång och varm sommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geuken:

Vatten skulle vara "gratis" så min tanke

Gratis finns inte, möjligen att någon annan betalar eller kommer senare indirekt som höjning av hyra eller avgift, och som sagt det finns säkert bevakning om vattenräkningarna plötsligt ökar mycket och man skickar ut folk för att undersöka var och om det är läcka - eller orimlig förbrukning av enskild... (och kanske tom. är vräkningsgrundande)

Sådant kan troligen avtalas innan med hyresvärden/BRF och tex. ha en separat vattenmätare och debiteras för det - men då pratar vi om fasta installationer med behöriga installatörer och godkännande av hyresvärd/BRF. - det är inte bara till-vattnet som skall säkras i kapacitet - också avrinning i avlopp så att inte någon källare blir fylld - eller i modernare områden kanske reningsverk som inte räcker i kapacitet...

Permalänk
Medlem

Att ha en portabel AC är ungefär samma som att ha en laptop som gamingdator: Inte helt optimalt.
Ni/vi som kan bör ha fast installerad AC/värmepump, multiplar bättre effekt. Ungefär som att en desktop har mer "datakraft" än en laptop..

Men alla kan inte ha fast installerat, så därför följande råd från mig:
Köp en "portabel AC" där utluftsslangen enkelt kan sättas fast/monteras i/på ett fönster eller genom vägg.

Jays 2 cents har gjort lite roligt om detta, även om det mest handlar om datorkylning:
https://www.youtube.com/watch?v=CvBWDTCKspg

Men rekommenderas inte. Inte ens som AC om man ska "sova". (Låter för mycket oavsett).
LTT om AC som lyckad kylning för dator: https://www.youtube.com/watch?v=HMtvEbD2MQo

Bäst är att ha fast monterade värmepumpar i huset, de är avdragbara på skatten också! (Portabla är det inte).

Permalänk
Medlem

Electrolux ChillFlex Pro EXP34U338HW nedsatt idag.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4670834

https://www.whiteaway.se/hem-tradgard/klimat-och-ventilation/...
4.709kr just nu. Tills lagret räcker.
10+ på lager.

Permalänk
Medlem

NYHET! Portabel AC - UTAN SLANG!

Är det någon här som hunnit beställa den än och testat och kan skriva en recension?

Man måste ha den nära eller ha tillgång till en lång vattenslang istället för möjlighet till fönster/dörr för att få ut värmen med denna modell. Men även kunna öppna ett fönster för att vädra ut värmen när den "laddar sig". Hur fungerar detta i praktiken i en lägenhet?!

Qlima luftkonditionering PES7125

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_qlima-pes7125-9000btu-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stressad:

Är det någon här som hunnit beställa den än och testat och kan skriva en recension?

Man måste ha den nära eller ha tillgång till en lång vattenslang istället för möjlighet till fönster/dörr för att få ut värmen med denna modell. Men även kunna öppna ett fönster för att vädra ut värmen när den "laddar sig". Hur fungerar detta i praktiken i en lägenhet?!

Köp och ge oss en recension. Själv är jag skeptisk till effektiviteten. Hur man än vänder och vrider på detta så kommer ju den här avge värme om man inte gör sig av med värmen i tanken. Det är väldigt mycket värme som ska bort, jag ser inte att en tank på 37 liter ska räcka speciellt länge innan det är ordentligt varm.

Men jag blir gärna motbevisad. Vore kul med en recension.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Köp och ge oss en recension. Själv är jag skeptisk till effektiviteten. Hur man än vänder och vrider på detta så kommer ju den här avge värme om man inte gör sig av med värmen i tanken. Det är väldigt mycket värme som ska bort, jag ser inte att en tank på 37 liter ska räcka speciellt länge innan det är ordentligt varm.

Väntar också på fler användarvideo's och recensioner men rätt klent än så länge.
Väntar även på svar på varför medföljande vattenslangen är så kort, om den går att skarva samt varför den inte har Gardena standardkoppling. Det vore betydligt enklare och bättre än medföljande universalplastgrej som man ska behöva skruva på kökskranen varje dag.
Måste den varje dag rullas då till köket för att koppla på den där, sedan rulla den till ett fönster (enligt videoinstruktioner jag sett) och där vänta på att den "laddar sig" genom att släppa ut värme, för att sedan rullas till det ställe man vill ha svalka på?! Det verkar så. Sedan går den i max 7 timmar före denna process måste göras om igen.
Är det värt över 10 tusen k? Väntar som sagt även på recensioner. Gör absolut inget köp än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Skrivet av Stressad:

Väntar också på fler användarvideo's och recensioner men rätt klent än så länge.
Väntar även på svar på varför medföljande vattenslangen är så kort, om den går att skarva samt varför den inte har Gardena standardkoppling. Det vore betydligt enklare och bättre än medföljande universalplastgrej som man ska behöva skruva på kökskranen varje dag.
Måste den varje dag rullas då till köket för att koppla på den där, sedan rulla den till ett fönster (enligt videoinstruktioner jag sett) och där vänta på att den "laddar sig" genom att släppa ut värme, för att sedan rullas till det ställe man vill ha svalka på?! Det verkar så. Sedan går den i max 7 timmar före denna process måste göras om igen.
Är det värt över 10 tusen k? Väntar som sagt även på recensioner. Gör absolut inget köp än.

Har som redan nämnts också tittat på videon. Det verkar vara en jäkla process innan man faktiskt kan börja använda den för sitt ursprungliga ändamål, den lockande inte mig som kund iaf

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Är denna vettig för att kyla ner ett sovrum på 20 kvadrat?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4670834

Kan ingenting om ac. 😄

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stressad:

Qlima luft/luft värmepump är väll ett billighetsmärke som sälja av bland annat Jula? Skulle vilja testa denna AC men märket skrämmer bort mig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Den väger 40 kg utan vatten. Är nog bara tolererbart om man kan rulla iväg den den och dumpa värmen i annat rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är denna vettig för att kyla ner ett sovrum på 20 kvadrat?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4670834

Kan ingenting om ac. 😄

Har den mindre varianten på 2600W sen förra sommaren och klarar mitt sovrum om ca 20 kvadrat fint, tar ca 10-15 min från start till den varvar ner på auto i sommar värmen (mitt på dagen) sen kör jag den på låg fart när jag ska sova och den är väll inte den tystaste men fungerar för mej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Electrolux ChillFlex Pro EXP34U338HW nedsatt idag.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4670834

https://www.whiteaway.se/hem-tradgard/klimat-och-ventilation/...
4.709kr just nu. Tills lagret räcker.
10+ på lager.

Har precis beställt denna.

Någon som kan tipsa om fönsterkit för fönster som öppnas med handtaget nere?

Tog någon annans bild här i forumet men mitt fönster öppnas inte så långt. Så "normalt" fönster av den modellen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stressad:

Gent emot de som har slang så är sådan typ kass.
Då du måste springa och tömma vattenbehållaren så fort den är full.
Men bättre än ingenting dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

https://i.imgur.com/yIcRnWU.jpg

Tog någon annans bild här i forumet men mitt fönster öppnas inte så långt. Så "normalt" fönster av den modellen.

Min polare har likadana typ av fönster.. han köpte det där kittet för typ 600kr på typ elgiganten/netonnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

https://i.imgur.com/yIcRnWU.jpg

Skrivet av stgr:

Min polare har likadana typ av fönster.. han köpte det där kittet för typ 600kr på typ elgiganten/netonnet.

Jag har trotec och samma konstruction fast annan form på fönstret. Funkar bra ändå.
Vill du ha bild dock får du vänta lite så jag hinner montera upp det i veckan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resania:

Har den mindre varianten på 2600W sen förra sommaren och klarar mitt sovrum om ca 20 kvadrat fint, tar ca 10-15 min från start till den varvar ner på auto i sommar värmen (mitt på dagen) sen kör jag den på låg fart när jag ska sova och den är väll inte den tystaste men fungerar för mej.

Tack, då borde den vara tillräcklig!

Ny fråga ang installation. Vi renoverade sovrummet förra året och fick då fel fönster utan inbyggd ventil. Upptäckte inte det förrän fönstret var på plats så valde då att sätta en "vanlig" ventil bredvid. Funderar om det skulle vara möjligt att sätta utluftsslangen från AC:n i ventilen direkt? Diametern är ca 9cm mätte jag precis. Det blir inte för stort fall? Det är ungefär 2 meter från golv till ventilen.

https://imgur.com/a/m6s0f3i

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ny fråga ang installation. Vi renoverade sovrummet förra året och fick då fel fönster utan inbyggd ventil. Upptäckte inte det förrän fönstret var på plats så valde då att sätta en "vanlig" ventil bredvid. Funderar om det skulle vara möjligt att sätta utluftsslangen från AC:n i ventilen direkt? Diametern är ca 9cm mätte jag precis. Det blir inte för stort fall? Det är ungefär 2 meter från golv till ventilen.

Om diametern är densamma som ACns slang ska det inte vara några problem. Är den mindre kan det bli problem med bottlenecking i luftflödet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Om diametern är densamma som ACns slang ska det inte vara några problem. Är den mindre kan det bli problem med bottlenecking i luftflödet.

Hmm, tittade på reservdelar och sökte på EAN koden. En dansk butik listar diametern som 15 cm. Jag vet inte om man kan styra fläkthastigheten? Kanske bara problem om man kör på full styrka tänker jag.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hmm, tittade på reservdelar och sökte på EAN koden. En dansk butik listar diametern som 15 cm. Jag vet inte om man kan styra fläkthastigheten? Kanske bara problem om man kör på full styrka tänker jag.

Man ska kunna styra fläkthastighet i low medium high typ.
Men vet inte om det räcker ändå, jag har inte testat dock!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Den väger 40 kg utan vatten. Är nog bara tolererbart om man kan rulla iväg den den och dumpa värmen i annat rum.

Jag ser inte att den kan rulla på speciellt länge innan vattnet är så varmt att man måste byta. Jag ser inte att den kan stå och kyla ett rum i timmar i alla fall.

Men jag är väldigt nyfiken, alltid roligt med nya sätt att lösa problem. Men känns mer som att man skulle kunna använda sig av någon slags lösning där man drar in vattenslangen för sommarvatten här. Inte kommunalt vatten utan vatten från egen brunn tex.
Men har man egen brunn eller eget sommarvatten så har man säkert bättre lösningar ändå. Som att köpa en vanlig lutvärmepump med kyla.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har två stycken acn i min lägenhet. Slangarnas diameter är 13cm på ena och 14cm på andra.
Har dragit slangarna till varsin ventil och dom är 9cm i diameter precis som din. Jag märkte ingen skillnad på kylningen i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48