Intel: "Att köpa en bärbar med Intel-processor är det enda vettiga"

Permalänk
Medlem

Va? Kastar Intel bajs på konkurrenterna igen? Måste vara måndag...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Thomas:

Intel har väl inga problem med lagerstatus?
Åtminstone vad gäller stationära så finns 11400, 11600K, 11700K och 11900K i lager lite här och var just nu.
(Fast å andra sidan finns även 5600X, 5800X, 5900X och 5950X i lager nu.)

Se på fan!

Lagom till sommaren då de flesta inte kommer spendera pengar på aktiviteter som håller dem inomhus

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Musikälskare

Väldigt märklig marknadsföring, tomtar...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Intel letar efter varje liten sak de kan peka på och säga "Titta! Detta har inte konkurrenten". Oavsett om det är relevant för slutkund eller inte.

Folk köper inte en Mac för att spela spel, Att de nämner att deras nya chip har bättre prestanda än 100% av alla mac datorer i gaming är fullkomligt irrelevant för Apple kunder och är dessutom inte sant. Intel jämför maxade laptops med dedikerade grafikkretsar mot en M1 macbook och säger att de har bättre prestanda. De borde istället titta på t.ex. en Dell XPS 13 med core i3 processor för jämförelse. Dem datorerna har ungefär samma formfaktor och prisklass om en M1 Macbook air men då ser man snabbt att Intels kretsar inte duger i jämförelse, varken i CPU eller GPU prestanda. Effektivitet både när det gäller värme och ström är något Intel måste arbeta på rejält innan de börjar kasta skit på konkurrenter.

Orkar inte gå in på deras jämförelser mot AMD men de är precis lika fåfänga som mot Apple.

Lägg era pengar på att utveckla bättre produkter istället för att försöka göra "bättre" marknadsföring som istället ger känslan av ett barn som skriker för att de inte fick det de önskat sig på julafton.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Alltså, som dom håller på så vill jag bara ta grabbens mobo och CPU och kasta i poolen och ersätta med AMD bara för att, eller en MAC... Men det får nog sitta kvar där en stund till.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av icogniito:

Folk köper inte en Mac för att spela spel, Att de nämner att deras nya chip har bättre prestanda än 100% av alla mac datorer i gaming är fullkomligt irrelevant för Apple kunder och är dessutom inte sant.

Håller med allt du skrev förutom detta.
Hedt cpuer till pc säljs inte för att spela. Spelprestanda är dock inte ointressant för att många även spelar lite på dem.
Exakt samma sak med Apple datorer. Där man dock får jämföra samma typ.
M1 är en ultraportabel och får då jämföras emot en sådan, snart kommer det större Apple laptops och självklart ska spelprestanda jämföras emot liknande. Och med liknande så menar jag inte släpbara tröskverk.

*edit*
Varför spela på Hedt. Säg att man lägger ner runt 40 000kr på en schysst workstation, mycket pengar men bra grejer. Så är det väldigt få som har råd att också köpa en speldator vid sidan av. Deras Hedt får allt agera som spelmaskin den med och spelprestanda blir viktig även om man prioriterar råkraft för annat.
Varför spela på en Apple laptop? Även om man har råd så vill man inte ha med 2st laptop i väskan, den laptoppen som man bär med sig får allt klara av det mesta man vill göra ute med en sådan. De som väljer en Apple istället för en Asus ROG kanske prioriterar gaming lite mindre, men att gå till att ha absolut noll intresse är det nog få som har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Intel letar efter varje liten sak de kan peka på och säga "Titta! Detta har inte konkurrenten". Oavsett om det är relevant för slutkund eller inte.

Folk köper inte en Mac för att spela spel, Att de nämner att deras nya chip har bättre prestanda än 100% av alla mac datorer i gaming är fullkomligt irrelevant för Apple kunder och är dessutom inte sant. Intel jämför maxade laptops med dedikerade grafikkretsar mot en M1 macbook och säger att de har bättre prestanda. De borde istället titta på t.ex. en Dell XPS 13 med core i3 processor för jämförelse. Dem datorerna har ungefär samma formfaktor och prisklass om en M1 Macbook air men då ser man snabbt att Intels kretsar inte duger i jämförelse, varken i CPU eller GPU prestanda. Effektivitet både när det gäller värme och ström är något Intel måste arbeta på rejält innan de börjar kasta skit på konkurrenter.

Orkar inte gå in på deras jämförelser mot AMD men de är precis lika fåfänga som mot Apple.

Lägg era pengar på att utveckla bättre produkter istället för att försöka göra "bättre" marknadsföring som istället ger känslan av ett barn som skriker för att de inte fick det de önskat sig på julafton.

Jag håller i stort med, men jag tror inte man ska förutsätta att det ena utesluter det andra.
Problemet är väl just att nya produkter har flera års ledtid, under tiden går marknadsavdelningen loss med det de har just nu.

(Ingenjörer med flera på Intel är väl rimligen minst lika besvärade över marknadsavdelningens uttalanden.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Testpilot

Förstår inte riktigt varför Intel kände att det var nödvändigt att ladda hagelbössan på detta viset faktiskt?
Taktlöst, på gränsen till barnsligt och minst sagt skrattretande i flera aspekter.

Det har ju kompetenta produkter på marknaden igen:

  • i7 11800/11850H verkar vinna på den mobila fronten när det kommer till spelande åtminstone.

  • i5 11600K slåss direkt med R5 5600X ner på någon procent skillnad i både för- och nackdel.

  • i5 11400F har AMD inte något att kontra med i dagsläget alls sett till prisvärdighet vid spelande.

Om Intel vill slå på den stora trumman för just spelande behövde man inte göra något sådant här, utan kunde med enkelhet visa siffrorna för ovanstående processor. Man kunde bara helt enkelt säga att "vi är nu ikapp igen, framtiden ser väldigt intressant ut och vi hoppas AMD kan fortsätta driva oss till innovation". Snyggt, enkelt och rent.

Att jabba på Apple är jag dock för alla dagar i veckan, spelar ingen roll hur smutsig Intel, Qualcomm eller annan aktör blir här i min mening. Avskyr hur Apple hanterar allt från support, deras instängda ekosystem och hantering av kundbemötande. Enda ljuset i tunneln jag sett från deras håll är deras ingenjörer för M1-chippen, vilket jag inte ens vill ge 'Apple' cred för i slutet av dagen med risk att lämna äcklig eftersmak längst bak i gommen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Haha, att de bara orkar våra storkar...
Snacka om att ha nyhetstorka när det enda man kan komma på är att smutskasta andra!
Leverera och håll tyst! Prestandan lär tala för sig själv om allt svammel stämmer.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

"Thin and light gaming leadership"

Men i deras jämförelse är deras lägsta TDP högre än motparens högsta...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pingu1337:

Räck upp handen om du också är advanced gamer

Advanced gamer som ska ha en tunn laptop!

Permalänk
Medlem

Förstår inte att de aldrig lär sig. Denna typ av marknadsföring fungerar inte längre, inte med så många olika teknik-kanaler som granskar allt på såväl social som klassisk media. Det slår bara tillbaka på dem själva och de framstår bara som desperata. Fortsätter Intel såhär kommer de bara gräva sin egen grav.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Intel låter som fullaste killen i baren. De verkar jobba hårt för att ta över rollen som hatobjekt från Apple. Jag tror inte att de kommer att lyckas med det (heller), men de kämpar på, det får man ge dem.

Jag misstänker att de inte hade så mycket i pipelinen när nya VDn klev in, så planen är kanske att väsnas en massa fram till dess att man faktiskt kan visa upp något.

Permalänk
Medlem

Som en Mac-användare tycker jag att nya xbox eller playstation duger fint för mitt spelande och använder datorer (pc eller mac) bara för jobb numera. Jag förstår att folk resonerar annorlunda (var likadan själv förr), men jag tycker inte att det är värt att köpa en dator för 20000+ för att bara spela.

Permalänk
Medlem

bla bla intel
bla bla mac
bla bla amd

Är det ingen seriös människa som begriper att med nuvarande standarder är en gaming laptop pengar i sjön? Att man ger en slant för släpbarhet begriper jag men knappast med samma prestandeönskemål som man kan ha på en desktop, där det faktiskt går att UPPGRADERA.

... att jag orkar...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intels bärbara processorer drar mer ström, men är också i de flesta fall snabbare. Så nu när Intel faktiskt har en processor som presterar bra är det sorgligt att de inte kan hålla sig till rättvisa jämförelser, även med PR standard i åtanke.

Permalänk
Medlem

"Våra gaming laptops är bättre än laptops som inte är gjorda för gaming!"

Pinsamt Intel, nu får ni skärpa er.

Vad kommer härnäst, ska Porche gå och ut säga att deras sportbilar är snabbare än Scanias lastbilar?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Tomma tunnor skramlar mest!

Permalänk
Medlem

Ja är man gamer så är väl påståendet sant!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Som om Intel kan leverera? HA HA HAHAA

Köpte en Dell XPS på deras kampanj nu - 16 dagars lev tid - fram tills dess jag betalat och commitat mig. Då ändrar de till 45 dagars leveranstid, för det finns inga CPU:er

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

"Våra gaming laptops är bättre än laptops som inte är gjorda för gaming!"

Pinsamt Intel, nu får ni skärpa er.

Vad kommer härnäst, ska Porche gå och ut säga att deras sportbilar är snabbare än Scanias lastbilar?

Fast en stillastående porsche är långsammare än en Scania

Eller som herr Clarksson sa i Top Gear, if the Ferrari is doing 30, the Skoda can easily pass it!

// LZ

Permalänk
Medlem

Ironin i att Intel säger att det är det enda vettiga, när det inte finns ett uns av vett i Intels nuvarande processor-linup...

Permalänk
Medlem

Det jag inte förstår är hur Intel bara verkar ha en arkitektur som sedan fintrimmas till olika segment. Intel borde väl vid det här laget har kunnat ta fram en helt ny arkitektur som kan matcha ARM när det gäller både prestanda och energieffektivitet. Intel skulle väl t.o.m. kunna använda ARM kärnor och bygga på sin egna interface (Thunderbolt) och egen GPU.

Tyvärr tror jag mycket av Intels problem beror på Microsofts oförmåga att förnya Windows. Microsoft är livrädda för att bryta bakåtkompatibilitet så att Gösta 85 år inte längre kan köra sitt dosbaserade släktforskningsprogram. Detta gör att Intel blir ganska låsta i sin arkitektur. Samtidigt känns det lite märkligt att Apples M1 processor kan tugga x64 kod med minimal prestandaförlust, så varför har då Microsoft så himla svårt att porta sitt Windows till ARM?

Jag har kört Intel sedan tidigt 90-tal och har aldrig övervägt någon annan tillverkare, men nästa dator lär blir en Apple. För vill jag absolut spela på min Mac så kan jag alltid strömma från min gamla PC som står och skäms i ett hörn.

Permalänk
Medlem

11000H*-serien på 10nm verkar ju dock väldigt stark, tar mobil-prestandakronan från ryzen5000 enligt https://www.youtube.com/watch?v=MW3_VUgRafE
Köpte själv en som verkar prestera bra med 11800H och 3070 (msi leopard), men antagligen var tex lenovo legion och liknande populära med ryzen5000 och 3070 ca samma pris/prestanda, men det hjälper ju inte när de intressanta amd-modellerna inte finns i lager och intel-leoparden gick att få imorgon

Jag var inställd på att köpa någon sorts ryzen5000+3070-laptop, men så blev det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

"Thin and light gaming leadership"

Men i deras jämförelse är deras lägsta TDP högre än motparens högsta...

https://i.imgur.com/Ii5nUQs.png

https://i.imgur.com/cbiJh4E.jpg

Det är intel. dom skulle kunna köra med TDP på 5000 och ge sin konkurent 5 och säga att deras är bättre, inget som man blir förvånad över längre. Det värsta är att dom inte behöver vara som finniga 14åringar, men dom verkar välja att vara det ändå...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Som om Intel kan leverera? HA HA HAHAA

Köpte en Dell XPS på deras kampanj nu - 16 dagars lev tid - fram tills dess jag betalat och commitat mig. Då ändrar de till 45 dagars leveranstid, för det finns inga CPU:er

// LZ

Vi har minst 5månaders leveranser på datorer på jobbet som kör med Intel i3, så dom kan inte leverera direkt mkt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om denna typ av kommunikation fungerar för någon speciell målgrupp som de vill rikta in sig mot? Det är ju ganska tydligt här i tråden att vi svenska entusiaster tycker att kommunikationen i bästa fall är direkt pinsam.

Någon som vet hur tongångarna går i Asien eller Amerika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Är det någon som vet om denna typ av kommunikation fungerar för någon speciell målgrupp som de vill rikta in sig mot?

Någon som vet hur tongångarna går i Asien eller Amerika?

Är det inte direkt översatt frän jänke-land?

Visa signatur