AMD direktsänder från Computex 2021

Permalänk
Medlem

Och de slipper reta upp Linux Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Trevligt att AMD låter sig öppna upp genom att låta NVIDIA grafikkort få ta del utav nya AMD FidelityFX Super Resolution.

Vad ska man med det till om man redan har DLSS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad ska man med det till om man redan har DLSS?

Nu är väl 1060 och liknande kort vanligare . Så bra att alla får bättre framrate .Det innebär tex att mitt 1070 blir bättre där det är aktiverat .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Blah blah, APU, laptop etc etc, Vem bryr sig. Men 64MB mer L3 cache per CCD? WOW!
https://twitter.com/chiakokhua/status/1399555893637771266

https://twitter.com/AMD/status/1399556074491973635

Värt att notera, de verkar inte ha gjort existerande L3 mindre, Lisa sa 96MB per CCD, så den tidigare L3 på 32MB verkar vara kvar. Nu är frågan då om den extra 3D-stackade 64MB cachen är en del av L3 eller någon sorts L4? Oklart.

Produktion av deras "highest end products" ska börja i slutet av året. Mjaha, så kanske ser produkter nästa Computex då eller? Vad menas tro, får bara Epyc dethär eller också de dyraste "vanliga" dektops? 3D V-CACHE låter ju smarrigt, men man lägger ju också ett extra lager kisel ovanpå CPU-kärnorna, vad betyder det för klockfrekvensen? Demo:t var ju på 4GHz, är man lite misstänksam kan man ju tänka sig att CPUn med den extra V-CACHE inte klockar lika högt? Ska bli intressant i vilket fall.

utveckling
Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Nu är väl 1060 och liknande kort vanligare . Så bra att alla får bättre framrate .Det innebär tex att mitt 1070 blir bättre där det är aktiverat .

Jag trodde fidelityfx var mer eller mindre enbart ett sharpening filter?
Tror oavsett inte att Nvidia är intresserad av att använa det, då de har bättre teknologier själva

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Nu är väl 1060 och liknande kort vanligare . Så bra att alla får bättre framrate .Det innebär tex att mitt 1070 blir bättre där det är aktiverat .

Ganska gamla kort vid det här laget, så frågan blir väl om det hinner komma några spel med det stödet innan korten faller för åldersstrecket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ganska gamla kort vid det här laget, så frågan blir väl om det hinner komma några spel med det stödet innan korten faller för åldersstrecket.

Det är bara titta på Steam siffrorna finns där 2000 serien floppade så folk behöll korten . Dom korten är ju i topp när det gäller användare .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag trodde fidelityfx var mer eller mindre enbart ett sharpening filter?
Tror oavsett inte att Nvidia är intresserad av att använa det, då de har bättre teknologier själva

Lool . Nej men tror Nvidias användare vill ha det .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Det är bara titta på Steam siffrorna finns där 2000 serien floppade så folk behöll korten . Dom korten är ju i topp när det gäller användare .

Jag vet inte om 20-serien floppade, men somliga hade väl svårt att förutse RTX-teknologiernas genombrott. Nu sitter ju de med 10-serien i en mycket sämre sits istället eftersom det nästan inte går att få tag på några grafikkort och 20-serien säljs till överpriser.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se jämförelser mellan FSR och DLSS med både bildkvalité och prestanda.

Hoppas på bästa möjliga resultatet för FSR, hoppas även det kommer bra överens med mitt 3080 i sådana fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag vet inte om 20-serien floppade, men somliga hade väl svårt att förutse RTX-teknologiernas genombrott. Nu sitter ju de med 10-serien i en mycket sämre sits istället eftersom det nästan inte går att få tag på några grafikkort och 20-serien säljs till överpriser.

Nja funkar FSR hyfsta och det läggs in i spel kan ju det förlänga livslängden ett tag. Vill man ha strålspårning och ser någon nytta med det så är det lite surt just nu, men kan man vänta på lite bättre mognad så är det ju inte så farligt .

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag trodde fidelityfx var mer eller mindre enbart ett sharpening filter?
Tror oavsett inte att Nvidia är intresserad av att använa det, då de har bättre teknologier själva

Beror ju på genomslag. Kommer det många spel som får implementeringen(och Nvidia måste göra mer jobb själva för att få DLSS implementerat) kan det ju bli som med G-sync där man även efter ett tag började stödja samma bakomliggande teknik som AMD använder sig av. Och isåfall kanske använda dlss som Premium i större spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Lool . Nej men tror Nvidias användare vill ha det .

Varför vill man ha ett sharpeningfilter?
Dessutom finns det sådana inställningar i nvidias kontrollpanel

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Varför vill man ha ett sharpeningfilter?
Dessutom finns det sådana inställningar i nvidias kontrollpanel

LMAO när jag läste det .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Cutress har en bra video med den info han lyckades få fram om den extra cachen.
https://www.youtube.com/watcVi h?v=FqmcWOVv2eY

Vilket iofs inte var så mycket mer än det som Lisa sa. Dock verkar han vara inne på att det är L3 och inget annat.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag vet inte om 20-serien floppade, men somliga hade väl svårt att förutse RTX-teknologiernas genombrott. Nu sitter ju de med 10-serien i en mycket sämre sits istället eftersom det nästan inte går att få tag på några grafikkort och 20-serien säljs till överpriser.

Är inte 10-serien bra nog för dom flesta spel i dagsläget ändå?

20-serien var väl inte direkt prisvärd när den lanserades i jämförelse med 10-serien.

Vilka spel utnyttjar RTX-teknologierna på ett så viktigt sätt idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimraug:

Nja funkar FSR hyfsta och det läggs in i spel kan ju det förlänga livslängden ett tag.

Javisst. Jag tänker väl mer på hur lång tid det tagit för DLSS att etablera sig. Trots att det varit ute i över 2½ år så är det mindre än 50 spel som stödjer det i dagsläget, varav flera bara stödjer DLSS 1.0.

Om AMD följer en liknande kurva så hinner 10-serien bli irrelevant.

Skrivet av Kilroy:

Är inte 10-serien bra nog för dom flesta spel i dagsläget ändå?

Med tanke på vad jag skrev ovan så är det kanske 2-3 år bort innan finns mer än någon handfull spel börjar implementera AMDs lösning.

Skrivet av Kilroy:

20-serien var väl inte direkt prisvärd när den lanserades i jämförelse med 10-serien.

Jag har ingen uppfattning, hoppade över 10-serien och köpte ett RTX 2080 för 7990 kr, vilket råkar vara samma som jag betalade för mitt RTX 3080. Billigare än mitt GTX 980 Ti som kostade 8200 kr.

Skrivet av Kilroy:

Vilka spel utnyttjar RTX-teknologierna på ett så viktigt sätt idag?

Åter igen så är det 2-3 år framåt i tiden jag pratar om, när vi har fler spel som använder raytracing eller som utnyttjar t.ex. DirectStorage. De teknologierna rullar ju ut genom portarna nu, så man kan nog räkna med att de flesta AAA-titlar kommer ha stöd för t.ex. raytracing framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag trodde fidelityfx var mer eller mindre enbart ett sharpening filter?
Tror oavsett inte att Nvidia är intresserad av att använa det, då de har bättre teknologier själva

Du tänker på FidelityFX Adaptive Sharpening. Det har ju funnits ett tag. Nu pratar vi om FidelityFX Super Resolution vilket är AMDs svar på DLSS. Inte samma sak alltså men visst, det kanske är olyckligt att de använder ett paraplynamn för båda.

Nu påstår jag inte att FFSR är bättre än DLSS men att direkt säga att den senare är bättre innan vi ens sett hur den förra fungerar är väl ändå att ha lite för bråttom.

Om FFSR fungerar tillräckligt bra, och det dessutom fungerar på såväl AMDs som Nividias GPUer är sannolikheten stor att en stor del av speltillverkarna väljer AMDs variant, just för att det skapar möjlighet för fler att spela spelen och därmed genererar större intäkter. DLSS kan gå samma väg som G-sync pga detta.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Med tanke på vad jag skrev ovan så är det kanske 2-3 år bort innan finns mer än någon handfull spel börjar implementera AMDs lösning.
Jag har ingen uppfattning, hoppade över 10-serien och köpte ett RTX 2080 för 7990 kr, vilket råkar vara samma som jag betalade för mitt RTX 3080. Billigare än mitt GTX 980 Ti som kostade 8200 kr.
Åter igen så är det 2-3 år framåt i tiden jag pratar om, när vi har fler spel som använder raytracing eller som utnyttjar t.ex. DirectStorage. De teknologierna rullar ju ut genom portarna nu, så man kan nog räkna med att de flesta AAA-titlar kommer ha stöd för t.ex. raytracing framöver.

Då sitter väl folk som köpte 10-serien väldigt nöjt kvar då 20- och 30-serien inte direkt varit prisvärda relativt sett och spelen som kommer om 2-3 år nog görs sig ännu bättre på 40-serien eller AMDs motsvarighet?

Skrivet av Sveklockarn:

Nu sitter ju de med 10-serien i en mycket sämre sits istället eftersom det nästan inte går att få tag på några grafikkort och 20-serien säljs till överpriser.

Dom med 10-serien sitter alltså i en väldigt bra sits då dom inte betalade överpriser för Gen1 av "RTX" tekniken?