AMD släpper Ryzen 7 5700G och 5 5600G – prisvärda och integrerad grafik

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper Ryzen 7 5700G och 5 5600G – prisvärda och integrerad grafik

Vida populära Ryzen 7 3700 och Ryzen 5 3600 får till slut ersättare, som förutom mer attraktiva prislappar bestyckas med integrerad grafik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Sjusovarn

Intressant, men det känns som att dessa är minst ett halvår sena. Minns något om att AMD skulle få ut 5600 21Q1, antar att detta är ersättaren.

Permalänk
Medlem

ska bli intressant och se prestandan på den med 8 kärnor bra pris på den .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Sedan är frågan: Går dom att köpa?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

ska bli intressant och se prestandan på den med 8 kärnor bra pris på den .

finns redan tester på både 5600g ocg 5700g då dessa var oem först

5700g:
https://www.youtube.com/watch?v=ImrIc0PJEDw

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Tur att de kommer med integrerad grafik nu när det inte går att få tag på grafikkort längre.

AMD är alltid lite snåla på bandbredd. Med integrerad grafik tycker man ju att det borde satsas på quad channel eller ddr5.
Deras gamla APU'er var det ju alltid minnet som flaskade vad jag vill minnas.

Permalänk
Medlem

För billigt med tanke på hur teaterns av OEM- varianterna visat att de presterar. Men kan ju vara värdefullt för den att signalera att de inte tänker låta Intel härja i budgetsegmentet utan motstånd. Och som konsument så är det såklart positivt att få mycket mer än man betalat för. Så detta är goda nyheter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kraftigt förbättrad CPU jämfört med 3400G men.. GPUn är bara marginellt bättre än en snart tre år gammal modell. 5600G är tyvärr inget mer än en nödlösning för spel.
https://www.youtube.com/watch?v=_zqZ5IceOD8

Permalänk
Medlem

ugh... Vega.. igen??

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Taget! 5700g blir min nästa

Permalänk
Medlem

Halverad L3 cache, PCI-E 3.0 och en gammal Vega-arkitektur. Jag ville verkligen se Zen 3 med iGPU till min VM-workstation, inte Zen 2.5... Om priset hade varit 2000 kr och 2800 kr, så kanske. Svårt att sälja PCI-E 3.0 i de högre prisklasserna oavsett prestanda.

Tillägg: 5:e augusti?! De behövdes 6 månader sedan. Lika bra att vänta på Alder Lake, då får man åtminstone en helt ny platform istället för en gammal.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Taget! Har satt ihop en "office" burk med 5800X, RX 6800 och Louqe Raw S1 chassit som bas för att ersätta Lenovo laptopen jag har. En 5800G är perfekt för mig i den.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem

För dyrt för för lite.

Har svårt att se varför man ska köpa en R5-5600G istället för en i5-11400 eller t.o.m. en i5-11600.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ceji:

Kraftigt förbättrad CPU jämfört med 3400G men.. GPUn är bara marginellt bättre än en snart tre år gammal modell. 5600G är tyvärr inget mer än en nödlösning för spel.
https://www.youtube.com/watch?v=_zqZ5IceOD8

"APU" (CPU med integrerad GPU) lär aldrig bli speciellt optimal för spel. Detta då spel använder GPU på ett sätt som behöver rejält med minnesbandbredd, något som man alltid kommer få kompromissa med i en iGPU.

Visst kan man tänka sig lösningar med dedicerat VRAM, men då får man två nya (på många sätt ännu större) problem: TDP är begränsas och delas med en relativt effekthungrig x86 CPU samt kostnaden på kretsen åker iväg rejält om en massa högpresterade VRAM ska integreras.

Den stora poängen med en APU är att moderna GPUer kan göra en rad saker mycket snabbare och effektivare än en CPU. Just detta användningsområde var huvudidén AMD hade med APU, problemet är att man totalt misslyckats på denna punkt. Inte p.g.a. bristande HW-stöd, här är faktiskt Vega på många sätt ett bättre val än RDNA p.g.a. hur den hanterar GPGPU.

Problemet är att programvarustödet för GPGPU är ingen höjdare för Radeon och det är en direkt katastrof för deras APU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Känns inte så framtidssäkert med pci 3 när 5 är runt hörnet...

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns möjlighet till hdmi 2.1 (4k@120hz) med den integrerade grafiken?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Det ingen nämner är att detta indirekt dödar förhoppningen om en prissänkt 5800X i form av 5700X. Jag tror att AMD lärde sig läxan förra generationen med 3700X och 3800X

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Någon som vet om det finns möjlighet till hdmi 2.1 (4k@120hz) med den integrerade grafiken?

Jag tror det är mer upp till moderkort makarna att sätta en sån port än GPUn. Men vad jag läst har iaf inga X570 det, och vissa använder bara nån funktion från HDMI 2.1 men inte alla funktioner.

Så väldigt oklart faktiskt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

dock fortfarande Vega som grafikkrets. Så nej tack.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på 100$ billigare. Men då mitt behov av gpu är väldigt lågt är detta ett av alternativen som är väldigt lovande när dator ska köpas efter sommaren.

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

dock fortfarande Vega som grafikkrets. Så nej tack.

Vad skulle man vinna på att ha en RDNA 2 krets? Har för mig att man knappt fick någon prestanda av att överklocka GPU på föregångarna, pga att minnesbandbredden var begränsande.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Känns inte så framtidssäkert med pci 3 när 5 är runt hörnet...

Skulle inte kalla någon cpu/moderkort-kombo "framtidssäker" men det beror på ens definition såklart. Är "framtid" när diskreta grafikkort blir rimligt prissatta och enkla att få tag på igen? Ex att man spelar indiespel i ett par tre år tills dess och då skaffar nåt värre än en RTX 3070 och hoppas att PCIE-3.0 inte flaskar, eller vad?

(Verkar inte göra så stor skillnad https://www.youtube.com/watch?v=i622qEj9-Lo för RTX 3070 med en Ryzen 5 5600X )

Kanske du tänkte mer på lagring, även där är kanske behovet rätt nischat.

Dom som köper denna APU vet vad de vill ha och gör det för att de har användning för den integrerade grafiken i augusti. Resten köper X-variant.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Känns inte så framtidssäkert med pci 3 när 5 är runt hörnet...

Brukar just pcie-version vara en så stor flaskhals att den får folk att byta system?

När jag tittar bakåt i tiden kan jag se att folk uppgraderade sina system för att få fördelarna med pcie över agp, USB3 över USB2, nya cpu-generationer eller en ny version av DDR med högre densitet, men pcie-version?

Visst, det finns säkert något edge-case man kan hitta på, men för en genomsnittlig swecmedlem som gillar att spela spel och har grafikkort + nvme på pcie-bussen? Absolut går det att mäta upp ett tapp när man kör en version lägre än vad de anslutna enheterna stödjer, men är det kännbart? Är det värt att köpa helt nytt system för?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Varför är dessa så billiga? I stort sett samma frekvenser (5600G har t.o.m högre bas) med lägre TDP, extra grafikdel, IO byggd på dyrare 7nm, sämre yields pga monolitisk krets. Bara L3-cache som är mindre, men den är ju stor hos X-varianterna pga latenserna med chiplets, vilket man skippar här. Och PCIe är en version lägre, men det gör inte så stor skillnad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ajp_anton:

Varför är dessa så billiga? I stort sett samma frekvenser (5600G har t.o.m högre bas) med lägre TDP, extra grafikdel, IO byggd på dyrare 7nm, sämre yields pga monolitisk krets. Bara L3-cache som är mindre, men den är ju stor hos X-varianterna pga latenserna med chiplets, vilket man skippar här. Och PCIe är en version lägre, men det gör inte så stor skillnad.

De måste ta hänsyn till hur Intel sina CPU:er gissar jag på.

De framstår redan som dyra jämfört med Intel.

Permalänk
Sötast

Jag skulle behöva integrerad grafik till min maskin men har en 5600X.

Synd att de nu är i lager överallt, annars kanske man kunde bytt mot någons nya G modell

Permalänk

väntar fortfarande på 3400g uppföljaren i pris alltså mindre pris än 2000 kr... men starkare gpu... - spelar enklare 3d spel...

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Inaktiv

kommer definitivt gå över till processor med integrerad grafik

Permalänk
Inaktiv

noscope hs kd 9

Permalänk

Kommer ni testa dessa nu vid release @UndaC ?

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4