Microsoft: "Nästa version av Windows avslöjas inom kort"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det räcker med att förhindra datorn från att nå internet under det steget i installationen.

Går att klicka på lokalt konto också utan att krångla till det under installationen

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Går att klicka på lokalt konto också utan att krångla till det under installationen

Nej, inte på Home-versionen av senare Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det blir inte obetydligt om de spärrar OS från alla andra program än från deras "store". Fast då får de väl konkurrensmyndigheterna på sig antagligen. Fanns väl någon värdelös win10-version som bara kunde installera programvara från deras "store". Vad den nu hette. OS:et alltså.
Själv har jag bara installerat Netflix och något annat jag inte minns nu från microsofts store. Två program totalt.
Ogillar konceptet.

Tror inte de behöver spärra oset, utan om de får över utvecklarna mer och mer så blir det mer användare som blir tvungna till att installera/köpa genom MS Store om de ska ha ett visst program. Och där kan utvecklarna börja med en prenumerationsmodell och det är det jag tror hela nyheten handlar om. Det är viktigt att få användarna att tänka i rätt mönster, och där ligger ju Android, IPhone och även till viss del Linux(pakethanterarna) bättre till. "-Jag behöver ett program, sök i Store som hör till oset"

Jag har installerat Netflix på HTPC och Huetro for Hue på min stationära, håller mig borta från store annars.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Tror inte de behöver spärra oset, utan om de får över utvecklarna mer och mer så blir det mer användare som blir tvungna till att installera/köpa genom MS Store om de ska ha ett visst program. Och där kan utvecklarna börja med en prenumerationsmodell och det är det jag tror hela nyheten handlar om. Det är viktigt att få användarna att tänka i rätt mönster, och där ligger ju Android, IPhone och även till viss del Linux(pakethanterarna) bättre till. "-Jag behöver ett program, sök i Store som hör till oset"

Jag har installerat Netflix på HTPC och Huetro for Hue på min stationära, håller mig borta från store annars.

Poäng på det! Tror ungefär samma som du/microsoft. Klart är att stora "svensson-marknaden" kommer att köpa från "storen", då de antagligen inte vågar något annat, kan liknas vid att folk fortfarande köper HP, Dell och liknande skit, pardon my french. Snackar om stationära burkar med "proprietära" egentligen "ALLT" så datorerna ska hamna som amerikanerna säger "in land fill", dvs. miljöförstöring och "no right to repair" etc.

Vi får väl se hur m$ gör denna gång. Tror knappast att det blir "konsumentvänligt", det vill vill säga "billigt och bra"..
Som sagt, vi får väl se..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Går att klicka på lokalt konto också utan att krångla till det under installationen

Hur "krångligt" är det att ta ut Ethernet-kabeln eller låta bli att skriva in wifi-lösenordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Nej, inte på Home-versionen av senare Windows 10.

Vem kör home numera? Kostar cirka $2-4 för att lagligt köpa full pro-licens på ebay. Kanske kan det vara något som ska stoppas i "framtiden"/relativt snart?

Kan förstå microsoft lite i så fall. Tror det blir något liknande prenumeration av Office365. "Normala" win 10 stöds kanske något år till, men därefter släpps stödet/uppdateringarna/uppgraderingarna. Typ windows 3.11..

(Ja, jag är född under det "kalla kriget, har svårt med tillit"!)
Men går Microsoft över till "365" gällande OS, så lägger jag av win och kör Linux istället. Linux är betydligt bättre idag 2021 än det var ska vi säga 2008? (GUI funkar bättre. Orkar inte köra "command line", jag är lat GUI-människa!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Kostar cirka $2-4 för att lagligt köpa full pro-licens på ebay.

Rent tekniskt är det en förskingrad volymlicens som kan deaktiveras när som helst. Jag tror att alla vuxna med ett heltidsjobb mäktar med den ekonomiska bördan att köpa en Windows-licens i Sverige.

Skrivet av Networker:

Kan förstå microsoft lite i så fall. Tror det blir något liknande prenumeration av Office365. "Normala" win 10 stöds kanske något år till, men därefter släpps stödet/uppdateringarna/uppgraderingarna. Typ windows 3.11..

(Ja, jag är född under det "kalla kriget, har svårt med tillit"!)
Men går Microsoft över till "365" gällande OS, så lägger jag av win och kör Linux istället. Linux är betydligt bättre idag 2021 än det var ska vi säga 2008? (GUI funkar bättre. Orkar inte köra "command line", jag är lat GUI-människa!)

Jag tror du underskattar hur bra Windows har blivit sedan revolutionen med Vista.

Linux spelar inte i samma division varken då eller nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Rent tekniskt är det en förskingrad volymlicens som kan deaktiveras när som helst. Jag tror att alla vuxna med ett heltidsjobb mäktar med den ekonomiska bördan att köpa en Windows-licens i Sverige.
Jag tror du underskattar hur bra Windows har blivit sedan revolutionen med Vista.

Linux spelar inte i samma division varken då eller nu.

Linus/Linux spelar inte i samma division än. Om nu inte microsoft försämrar "sitt läge i ligan". V får väl se.
Sedan är det inga "förskingrade licenser" jag pratar om, har gått till högsta rätt där microsoft fick fel. Andrahandsmarknaden är okej. Även om microsoft givetvis hatar andrahandsmarknaden. (Helt logiskt).
Kolla gärna på Techyes City där han går omkring i ROC och Japan för att köpa skrotade moderkort med tillhörande licens för att aktivera win10.

-Klart att microsoft inte "gillar sådant", men det är helt lagligt, och fungerar finemang!
Det är ungefär därför jag funderar på om microsoft kommer att ändra "licenserna", det vill säga blir någon slags "prenumerationstjänst", som liknande Office365 eller "spotify".

Inte jättekul. Har nog lagt ner helt privat runt 20.000 -40.000 kronor sedan 1980-talet på licenser från microsoft. Därför köper jag gärna licenser för ett par dollars som är helt lagliga. Är trött på att "göda världens rikaste man" om man säger som så. Gates kanske inte är det längre. Möjligen Bezos? Strunt samma, förändrar inget i min hypotes.

Win är helt okej, om man kör "lite". Tech yes city har visat hur man gör, länkade till honom nyss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Är trött på att "göda världens rikaste man" om man säger som så. Gates kanske inte är det längre. Möjligen Bezos? Strunt samma, förändrar inget i min hypotes.

Det är ändå stöld rent moraliskt, lite som om någon tömde en restaurang på de kostnadsfria tillbehören till lunchen för att sedan sälja dem billigt till dig så att du kan använda dem på din restaurang.

Sen är det ju knappast Bill Gates som drabbas personligen utan de anställda hos Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är ändå stöld rent moraliskt, lite som om någon tömde en restaurang på de kostnadsfria tillbehören till lunchen för att sedan sälja dem billigt till dig så att du kan använda dem på din restaurang.

Sen är det ju knappast Bill Gates som drabbas personligen utan de anställda hos Microsoft.

Finns ingen moral i affärer. Det har Bill Gates visat när han "lurade" Tim Paterson cirka 1980 på QDOS. "Quick and dirty OS". Lika lite (eller mycket) är det att "lura" microsoft på andrahandsmarknaden när man köper licens för $2 som det var när Bill Gates betalade småpengar för QDOS, som windows/microsoft "fortfarande" bygger på. I alla fall microsoft om inte mindre.

Kul att du är begåvat med ett slags samvete i affärer, för det saknar de flesta! (Lika stor brist på samvete som bra grafikkort). Inte heller många som tycker synd om microsoft. Fler tror jag tycker synd om Apple, framförallt Jobs för han är tydligen döder som det heter..

Så länge det är lagligt att köpa licenser för $2 på ebay, kan jag leva med att maximalt skadestånd jag kan få från microsoft är $5 oavsett vilken skada microsoft tillfogar mig.. Stod faktiskt så i gamla licenser, och ja, jag läste dessa..
Kanske är ändrat nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Finns ingen moral i affärer. Det har Bill Gates visat när han "lurade" Tim Paterson cirka 1980 på QDOS. "Quick and dirty OS". Lika lite (eller mycket) är det att "lura" microsoft på andrahandsmarknaden när man köper licens för $2 som det var när Bill Gates betalade småpengar för QDOS, som windows/microsoft "fortfarande" bygger på. I alla fall microsoft om inte mindre.

Två fel gör ändå inte ett rätt.

Skrivet av Networker:

Inte heller många som tycker synd om microsoft.

Min moral regleras inte av hur synd det eventuellt är om ett företag. Mitt ställningstagande bygger inte på att jag tycker synd om företaget Microsoft utan på att jag vill göra rätt för mig. Det finns dessutom inget företag i världen som gett PC-användare lika mycket som Microsoft, så jag ser ett egenintresse i att se till att de t.ex. har råd att avlöna sin personal och utveckla nya grejer i ett större perspektiv.

Skrivet av Networker:

Så länge det är lagligt att köpa licenser för $2 på ebay, kan jag leva med att maximalt skadestånd jag kan få från microsoft är $5 oavsett vilken skada microsoft tillfogar mig.. Stod faktiskt så i gamla licenser, och ja, jag läste dessa..
Kanske är ändrat nu?

Du tänker kanske på detta?
https://www.techrepublic.com/article/microsoft-offers-5-windf...

Dålig undanflykt att dra paralleller till det angående att betala för sina licenser, särskilt med tanke på hur absurda skadeståndskrav folk kan få igenom i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Två fel gör ändå inte ett rätt.
Min moral regleras inte av hur synd det eventuellt är om ett företag. Mitt ställningstagande bygger inte på att jag tycker synd om företaget Microsoft utan på att jag vill göra rätt för mig. Det finns dessutom inget företag i världen som gett PC-användare lika mycket som Microsoft, så jag ser ett egenintresse i att se till att de t.ex. har råd att avlöna sin personal och utveckla nya grejer i ett större perspektiv.
Du tänker kanske på detta?
https://www.techrepublic.com/article/microsoft-offers-5-windf...

Dålig undanflykt att dra paralleller till det angående att betala för sina licenser, särskilt med tanke på hur absurda skadeståndskrav folk kan få igenom i USA.

Affärer bör vara lagliga, om man ska slippa undan med affärerna. (Tänk microsoft).
Däremot gör du feltänk när du sätter likhetstecken mellan moral=lag=microsoft.
Finns ingen moral gällande affärer, finns bara laglighet och förhoppningsvis vinst.

Moral och lag har inget sammanhang. I alla fall inte gällande affärer.
Blir intressant att se hur microsoft hanterar att "Win10 är microsofts sista OS". Eller hur det nu hette för 7-8 år sedan.
Kommer microsoft ha evighetssupport på win10 eller svika kunderna som trott det där att det är "sista OS de behöver köpa"?

Vi får väl se. Steve Ballmer gillar jag i alla fall. Han är en kul typ med samma humor som jag.
ORDER TODAY!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Finns ingen moral i affärer. Det har Bill Gates visat när han "lurade" Tim Paterson cirka 1980 på QDOS. "Quick and dirty OS". Lika lite (eller mycket) är det att "lura" microsoft på andrahandsmarknaden när man köper licens för $2 som det var när Bill Gates betalade småpengar för QDOS, som windows/microsoft "fortfarande" bygger på. I alla fall microsoft om inte mindre.

Det var inget konstigt med den affären och Microsoft betalade 50-75 000 USD för DOS, beroende på hur man räknar. Tim Paterson har sedermera varit anställd hos Microsoft vid flera tillfällen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Hade väl gärna sett ett Windows som man kan använda sömlöst mellan dator, surfplatta, mobil, notebook. Någon form av VDI lösning?

Dock ska möjligheten att använda lokala profiler som tidigare givetvis finnas kvar.

Vdi lösning finns. Kallas VWD i Azure

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det var inget konstigt med den affären och Microsoft betalade 50-75 000 USD för DOS, beroende på hur man räknar. Tim Paterson har sedermera varit anställd hos Microsoft vid flera tillfällen.

Tja, och därmed är det inget konstigt att betala $2 för en win10pro licens heller. Helt lagligt och affärsmässigt. Det var min poäng. Precis som Bill Gates, med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Affärer bör vara lagliga, om man ska slippa undan med affärerna. (Tänk microsoft).
Däremot gör du feltänk när du sätter likhetstecken mellan moral=lag=microsoft.
Finns ingen moral gällande affärer, finns bara laglighet och förhoppningsvis vinst.

Moral och lag har inget sammanhang. I alla fall inte gällande affärer.
Blir intressant att se hur microsoft hanterar att "Win10 är microsofts sista OS". Eller hur det nu hette för 7-8 år sedan.
Kommer microsoft ha evighetssupport på win10 eller svika kunderna som trott det där att det är "sista OS de behöver köpa"?

Vi får väl se. Steve Ballmer gillar jag i alla fall. Han är en kul typ med samma humor som jag.
ORDER TODAY!

Det kommer vara en gratis uppdatering precis som det var för Windows 7 och 8 givetvis alla uppdateringar på Windows 10 har varit gratis när man väl köpt en licens Microsoft kan inte ta betalt för en uppdatering till det här nya operativsystemet det är på stört omöjligt när alla konkurrenter har det gratis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Tja, och därmed är det inget konstigt att betala $2 för en win10pro licens heller. Helt lagligt och affärsmässigt. Det var min poäng. Precis som Bill Gates, med andra ord.

Skillnaden är att köpa Windows-licens för $2 är moraliskt tveksamt.