Dolby Atmos och Vision är inte Xbox-exklusivt i två år

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Blomman:

Såg precis det samma. Om inte MS ljuger rakt ut så finns det alltså inget sådant avtal. Det är ju ett väldigt tydligt uttalande, menar jag.

"A blog post was mistakenly published by a local Xbox team that included inaccurate information regarding exclusivity of Dolby Atmos and Dolby Vision on Xbox Series X|S. There is no exclusivity agreement of either tech on Xbox."

... om någon inte vill klicka.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv

Så man får anta att Sony inte ville/inte hade råd att betala för Dolby licens? Min gamla 55B7v har både Dolby Vision och Dolby Atmos. Inte direkt ny och exklusiv teknik idag.

Låt de kunder som vill ha stödet betala för en licens istället om det är där skon klämmer.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Nyheten uppdaterad med uttalandet från Microsoft. Tack @emilakered för ping!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Njae, Atmos stödjer också hundratals kanaler men de valde att bara nyttja 32 i de första spelen. Om de fortfarande bara nyttjar 32 låter jag dock vara osagt. Dolby publicerade en artikel om detta efter att Sony hävdat att Atmos var cappad vid 32.
Och även om Tempest stödjer hundratals kanaler, hur många nyttjar t.ex. Returnal som du tar upp? 100? 200? 500? Eller kanske "bara" 20?
Bara för att en teknik stöder "upp till" behöver nödvändigtvis inte alla kanaler nyttjas.
Nu har jag inte en PS5 än så har inte testat Tempest men Atmos är sjukt bra implementerat på många spel och jag har aldrig känt "om dom bara nyttjat X antal hundra kanaler till". Sen finns det spel där man inte ens märker av Atmos, men det hänger nog mer på hur mycket kärlek utvecklarna gett ljudet än tekniken i sig, misstänker att det kommer vara samma sak på PS.

Det är hundratals virtuella högtalare som ökar upplösningen avsevärt från t ex PSVR som hade 50 och ljudet har dessutom prioriteringsnivåer. Fiender utanför ditt synfält får en liten boost. Det är mycket lätt att urskilja var ljudet kommer ifrån i Returnal med helt vanliga hörlurar. Har inte testat 3D-lurar än, men fick mersmak efter detta. Det är ingen "cap" som på något sätt tvingar ner kanalerna till 20 för att ta ditt exempel utan ljudmotorn är "bred" från start. När regndroppar får egna kanaler fattar man hur maffigt det blir.
De som gjorde REVII-ljudet till PSVR kommenterade upplösningens ökning från PSVR till Tempest som chockande, så när ljudfolk hyllar Tempest förstår man att det är mera än en gimmic. Då var ljudet i PSVR ändå riktigt bra.

Men här kan du avgöra själv, PS5 har just nu bara 5 profiler för ljudet, men oftast är det ett av dom som "klickar" med användaren lite extra och har man bra lurar blir såklart upplevelsen bättre:

När spelet är "tyst" kan man provskuta vapnet på olika ställen. Varje kula skickar ut 3D-ljud mot omgivningen för blandade resultat och rikoschetter låter löjligt bra! Vissa kistor kräver att man skjuter sönder ett "lås" som piper svagt. En av de var bakom och under mig till vänster, så jag vände mig, kollade ner över kanten och där satt den till vänster. Hade missat helt utan lurarna, så man kan inte gå tillbaka till att köra utan, speciellt inte när det är mycket fiender samtidigt.

Det finns en hel del att läsa på nätet, de flesta är allt från positiva till rent av lyriska när de pratar om Tempest.

Sen kan jag tillägga att DualSense "hjälper" ljudet i Returnal på olika sätt. Det brinnande skrovet vid krashen och regndropparna t ex, måste upplevas för att man ska tro det, snuskigt bra gjort. Såg introt när flickvännen testade först, sen när det var min tur fick jag en wtf-moment, det gör mycket mera än man förväntar sig. När jag sedan testade med lurarna själv trillade slanten ner. Det är så här man ska spela på PS5.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

När spelet är "tyst" kan man provskuta vapnet på olika ställen. Varje kula skickar ut 3D-ljud mot omgivningen för blandade resultat och rikoschetter låter löjligt bra! Vissa kistor kräver att man skjuter sönder ett "lås" som piper svagt. En av de var bakom och under mig till vänster, så jag vände mig, kollade ner över kanten och där satt den till vänster. Hade missat helt utan lurarna, så man kan inte gå tillbaka till att köra utan, speciellt inte när det är mycket fiender samtidigt.

Låter helt enkelt som det du beskriver är bra implementerad 3D ljud och inte något som är unikt för Tempest. Men jag kanske ändrar uppfattning sen när jag själv får möjligheten att testa
Gears 5 har sjukt bra implementation av Atmos och jag var lika frälst av det som du låter av Returnal

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Inaktiv

Underbart, nu kan jag nyttja mitt utrustning mot ytterligare en produkt. Tur att jag köpte Xbox Series X istället för PS5 (OBS: har kört PS3, PS4 innan). Är dock väldigt trött och besviken på Sony...

Permalänk
Medlem

Aha det stämde inte med exklusiviteten. Då var det nog Sony som inte ville betala licenskostnaden.
Hade som sagt varit bra om alla de stora följde samma standard för utvecklarnas skull.

Tror båda teknikerna är så pass bra att vanliga dödliga kommer ha svårt att höra skillnad men skulle vara kul om någon ljudnördsite gjorde ett jämförande test.

Permalänk
Skrivet av Michael1:

Tror båda teknikerna är så pass bra att vanliga dödliga kommer ha svårt att höra skillnad men skulle vara kul om någon ljudnördsite gjorde ett jämförande test.

Som jag förstått det så är Tempest bättre för hörlurar (och kaaaanske blir det för vanliga tv-högtalare när det rullas ut).
Atmos är bättre för ordentliga ljudsystem som inkluderar overhead högtalare.
Vanliga 5.1 eller 7.1 system är det ingen skillnad mellan tempest och atmos på

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Som jag förstått det så är Tempest bättre för hörlurar (och kaaaanske blir det för vanliga tv-högtalare när det rullas ut).
Atmos är bättre för ordentliga ljudsystem som inkluderar overhead högtalare.
Vanliga 5.1 eller 7.1 system är det ingen skillnad mellan tempest och atmos på

Det är ju också två ganska olika saker:
Tempest är ju mer något i stil med EAX. Dvs det påverkar hur du skapar ljudet.
Dolby (i det här sammanhanget) tar befintligt ljud och gör grejer med det.
(Om man ska förenkla det så långt det går).

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är ju också två ganska olika saker:
Tempest är ju mer något i stil med EAX. Dvs det påverkar hur du skapar ljudet.
Dolby (i det här sammanhanget) tar befintligt ljud och gör grejer med det.
(Om man ska förenkla det så långt det går).

Tempest ska väl jämföras med Project Aucostics som är MS verktyg för att skapa ljud. Medans sonys 3D Audio ska liknas med Atmos/Sonic

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Skrivet av issue:

Tempest ska väl jämföras med Project Aucostics som är MS verktyg för att skapa ljud. Medans sonys 3D Audio ska liknas med Atmos/Sonic

Är inte Tempest Sonys 3d Audio för PS5an?

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är ju också två ganska olika saker:
Tempest är ju mer något i stil med EAX. Dvs det påverkar hur du skapar ljudet.
Dolby (i det här sammanhanget) tar befintligt ljud och gör grejer med det.
(Om man ska förenkla det så långt det går).

Skrivet av issue:

Tempest ska väl jämföras med Project Aucostics som är MS verktyg för att skapa ljud. Medans sonys 3D Audio ska liknas med Atmos/Sonic

Det blir lite rörigt men som jag förstått det hela, utan att lita blint på företags PR-avdelningar, så är Tempest Sonys svar på Sonic dvs spatialt ljud som kräver fysiska beräkningar(finns dedikerad krets för att avlasta cpu på både Xbox series och PS5).

Permalänk
Skrivet av Michael1:

Det blir lite rörigt men som jag förstått det hela, utan att lita blint på företags PR-avdelningar, så är Tempest Sonys svar på Sonic dvs spatialt ljud som kräver fysiska beräkningar(finns dedikerad krets för att avlasta cpu på både Xbox series och PS5).

Tror jag vet var förvirring uppstått.
Tempest Engine är Sonys audio engine
Tempest 3d AudioTech är Sonys objektbaserade 3dljud

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer