Skrivet av issue:
Njae, Atmos stödjer också hundratals kanaler men de valde att bara nyttja 32 i de första spelen. Om de fortfarande bara nyttjar 32 låter jag dock vara osagt. Dolby publicerade en artikel om detta efter att Sony hävdat att Atmos var cappad vid 32.
Och även om Tempest stödjer hundratals kanaler, hur många nyttjar t.ex. Returnal som du tar upp? 100? 200? 500? Eller kanske "bara" 20?
Bara för att en teknik stöder "upp till" behöver nödvändigtvis inte alla kanaler nyttjas.
Nu har jag inte en PS5 än så har inte testat Tempest men Atmos är sjukt bra implementerat på många spel och jag har aldrig känt "om dom bara nyttjat X antal hundra kanaler till". Sen finns det spel där man inte ens märker av Atmos, men det hänger nog mer på hur mycket kärlek utvecklarna gett ljudet än tekniken i sig, misstänker att det kommer vara samma sak på PS.
Det är hundratals virtuella högtalare som ökar upplösningen avsevärt från t ex PSVR som hade 50 och ljudet har dessutom prioriteringsnivåer. Fiender utanför ditt synfält får en liten boost. Det är mycket lätt att urskilja var ljudet kommer ifrån i Returnal med helt vanliga hörlurar. Har inte testat 3D-lurar än, men fick mersmak efter detta. Det är ingen "cap" som på något sätt tvingar ner kanalerna till 20 för att ta ditt exempel utan ljudmotorn är "bred" från start. När regndroppar får egna kanaler fattar man hur maffigt det blir.
De som gjorde REVII-ljudet till PSVR kommenterade upplösningens ökning från PSVR till Tempest som chockande, så när ljudfolk hyllar Tempest förstår man att det är mera än en gimmic. Då var ljudet i PSVR ändå riktigt bra.
Men här kan du avgöra själv, PS5 har just nu bara 5 profiler för ljudet, men oftast är det ett av dom som "klickar" med användaren lite extra och har man bra lurar blir såklart upplevelsen bättre:
När spelet är "tyst" kan man provskuta vapnet på olika ställen. Varje kula skickar ut 3D-ljud mot omgivningen för blandade resultat och rikoschetter låter löjligt bra! Vissa kistor kräver att man skjuter sönder ett "lås" som piper svagt. En av de var bakom och under mig till vänster, så jag vände mig, kollade ner över kanten och där satt den till vänster. Hade missat helt utan lurarna, så man kan inte gå tillbaka till att köra utan, speciellt inte när det är mycket fiender samtidigt.
Det finns en hel del att läsa på nätet, de flesta är allt från positiva till rent av lyriska när de pratar om Tempest.
Sen kan jag tillägga att DualSense "hjälper" ljudet i Returnal på olika sätt. Det brinnande skrovet vid krashen och regndropparna t ex, måste upplevas för att man ska tro det, snuskigt bra gjort. Såg introt när flickvännen testade först, sen när det var min tur fick jag en wtf-moment, det gör mycket mera än man förväntar sig. När jag sedan testade med lurarna själv trillade slanten ner. Det är så här man ska spela på PS5.