EU planerar digital plånbok

Permalänk
Melding Plague

EU planerar digital plånbok

Invånare i EU:s medlemsländer ska få tillgång till en digital plånbok som ska lagra ID-handlingar och ge åtkomst till samhällstjänster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

NFC chip härnäst?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Väntat i över tio år på detta redan. Vore väldigt välkommet av mig

Permalänk
Medlem

Inkludera då digitalt körkort och pass i detta så blir det komplett.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Jag tycker detta är bra. Det känns som rätt sätt att gå. Men de måste tänka till hur de ska hantera offlinebetalning.
Min tanke är något liknande Cash att man kan flytta pengar offline till mobilen, där detta offline borde fungera även om batteriet är tomt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Cash_(betalsystem) För just då kan man helt överge sedlar.

*edit*
Min bild av dagens "ungdomar". Det är extremt viktigt att mobilen är kompakt tar lite plats i fickan, men det är helt okej om man hela tiden behöver släpa med sig en skottkärra med saker som egentligen kunde finnas i mobilen.
-Det går ej betala överallt med mobilen, man kan ej ha leg/körkort. -Svar: Det går att ha en plånbok i fickan. Batteriet är ej tillräckligt, bara ha en powerbank i fickan. Kameran är ej den bästa: -Det går att ha en systemkamera också i fickan. Skärmen är för liten. Svar man kan också ha en 12,9" iPad i fickan osv.

Permalänk
Medlem

Trevligt tycker jag.

Så länge dom har bra säkerhet. Hoppas personligen inte det är nån NFC-lösning utan mer någonting som en QR-kod fysiskt måste visas och scannas för att legitimeras vilken också likt en authenticator-app byts ut med jämna mellanrum.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det låter som att det åtminstone har potential att bli en utmärkt lösning. En sådan pass viktig funktion som det ska tillhandahålla lägger jag hellre i händerna på staten/myndigheter än på privata företag (som Bank-ID t.ex).

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Det var fanimej på tiden. Har asat runt på min plånbok i flera år nu enbart pga körkortet. VISA-kortet och allt annat har man ju i mobilen.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Det var fanimej på tiden. Har asat runt på min plånbok i flera år nu enbart pga körkortet. VISA-kortet och allt annat har man ju i mobilen.

Precis min åsikt med. Sverige har utrett digitalt körkort hur länge som helst men vi har inte ens sett ett förslag. Danmark har väl redan infört det? Om inte så håller de på att testa det nu. https://www.newsoresund.se/danmark-har-infort-digitalt-korkor...
Här ligger Sverige långt efter.
Om det även kan införas digitalt pass vore det ju riktigt bra.

EDIT: Norge har visst infört det med https://computersweden.idg.se/2.2683/1.724490/digitalt-korkor...

Sverige sist på bollen då. Vi var först med flygskatt så vi är ju inte sämst på allt "ironi"

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Ja tack.
Framförallt digitalt ID/Körkort.

Permalänk
Medlem

Ännu ett område som EU försöker roffa åt sig makten på. Gärna digitalt, men det klarar vi nationellt, precis som BankID.

Permalänk
Medlem

Varför i &$^#&# ska man blanda in id-handlingar i detta?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Trevligt tycker jag.

Så länge dom har bra säkerhet. Hoppas personligen inte det är nån NFC-lösning utan mer någonting som en QR-kod fysiskt måste visas och scannas för att legitimeras vilken också likt en authenticator-app byts ut med jämna mellanrum.

Bygger det på den standard jag tror det bygger på så är det en Aztec-kod som mycket riktigt byts ut regelbundet, och som har en hel del säkerhet inbakat.

Det skulle även gå att ha på ett nfc-chip som följer den standarden, och som inte lagrar informationen utan endast agerar ID. Men jag spekulerar bara utifrån vilken standard som diskuterats användas för vaccinationspasset, men jag vet inte hur det blev där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Varför i &$^#&# ska man blanda in id-handlingar i detta?

Det är ju just det som är det viktigaste, betaltjänster har privata aktörer löst för länge sen. Har bara med min plånboken då jag kör bil eller ska inhandla alkohol, annars funkar mobilen.

Permalänk
Medlem

Bara jag som är skeptisk? Jag litar inte på att det kommer vara säkert och med en lösning för hela eu blir det ju extremt utsatt för intrång.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Som med alla liknande plattformar så är säkerheten helt avgörande. Annars tror jag att det är en bra grej. När man blivit van vid Bank-id, Swish, Kivra, Apple-pay (eller motsvarande) så är det svårt att leva utan. Med en internationell standard så blir det i min värld bättre!

Dock är sårbarheten hög. Även om jag använder denna typen av tjänster dagligen så har jag fortfarande kontanter hemma, liksom jag kommer ha ett fysiskt id hemma.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Bara jag som är skeptisk? Jag litar inte på att det kommer vara säkert och med en lösning för hela eu blir det ju extremt utsatt för intrång.

Mjo, och speciellt om dom nu vill få det klart på 1 år så lär det vara stressat och troligen fullt av säkerhetshål...
Tanken är bra men först om 5+ år tror ja det faktiskt kommer gå använda.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Inkludera då digitalt körkort och pass i detta så blir det komplett.

"Den digitala plånboken utvecklas som en mobil applikation och agerar säker digital lagring av känsliga dokument, som ID-handlingar, körkort, betalkortsinformation och liknande"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gelantious:

Mjo, och speciellt om dom nu vill få det klart på 1 år så lär det vara stressat och troligen fullt av säkerhetshål...
Tanken är bra men först om 5+ år tror ja det faktiskt kommer gå använda.

Mycket av tekniken finns redan i andra former utav plattformer. Te.x. FrejID, MobilBankID m.m.
Om vi sedan ser till dom andra EU länderna har dom säkerligen teknologi som är delvis redo för detta så mer eller mindre sätta upp en gemensam GIT och merga koderna och sedan finslipa

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Bara jag som är skeptisk? Jag litar inte på att det kommer vara säkert och med en lösning för hela eu blir det ju extremt utsatt för intrång.

Du menar jämfört med "säkerheten" på en bit plast med en bild på där en fullgod skrivare för att kopiera identiskt utseende kostar under 20k?
Och ditt passfoto är publikt så det kan man bara hämta hem.

Så även om det digitala inte blir 100% säker, så blir det banne mig bra mycket bättre än idag.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hoppas företag hoppar på detta så slipper jag ha med mig gymkortet etc.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Gelantious:

Mjo, och speciellt om dom nu vill få det klart på 1 år så lär det vara stressat och troligen fullt av säkerhetshål...
Tanken är bra men först om 5+ år tror ja det faktiskt kommer gå använda.

Rent spontant gissar jag på att lösningen utvecklats under längre tid än det år som kvarstår eller att det handlar om anpassning av redan existerande lösningar. Men att göra något väldigt omfattande på ett år i den skala som är tänkt här är definitivt väldigt lite tid och då håller jag helt med om att det troligen ökar risken för säkerhetshål betydligt.

Permalänk
Medlem

Snegla på Kina och deras sociala kreditsystem. Det här luktar som starten på det, massorna kommer att heja på utan att förstå vidden av det innan de tär ett faktum. Tyvärr.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Inaktiv

Behöver vi svenskar något annat än BankID för detta? Osäker på om ännu mer EU-överstatlighet är rätt väg att gå..

Permalänk
Medlem

Inget positivt att EU lägger sig i detta. Det blir en över dyr skitlösning tillslut. Nationell lösning är att föredra.

Morgonirriterad hemma och dricker kall kaffe just nu pga deras idiotregler om att kaffekokaren ska slås av efter 30 minuter. Åt helvete med EU...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Äntligen! Internationella samarbeten som jag brottas mycket med i jobbet kommer underlättas avsevärt, inom EU då. Men ett steg på vägen.
Till alla som är tveksamma till säkerheten, om du som lekman tittar på någons utländska pass för att se om det är rätt person att släppa in på ditt företag, fysiskt eller digitalt. Vad är lättast att förfalska? ett pass som du förmodligen inte ens vet hur det bör se ut, eller på något sätt fejka en digital identitet som du dessutom kan göra en realtidsverifiering på inom ett par sekunder?

Inget är 100% säkert, men dagens fysiska lösningar är inte direkt bra i många lägen där själva autentiseringen överlämnas till någon utan kompetens eller verktyg för granskning.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Mjo, och speciellt om dom nu vill få det klart på 1 år så lär det vara stressat och troligen fullt av säkerhetshål...
Tanken är bra men först om 5+ år tror ja det faktiskt kommer gå använda.

Är kanske 80% säker på att det här bygger på en standard som redan finns etablerad och används av de flesta av Sveriges nya kollektivtrafik-appar, där säkerhet varit ett högt fokus.

Jag vet i alla fall att den standarden användes som grund (eller i alla fall är väldigt nära släkt) för specandet av det som lades fram som förslag för digitalt vaccinationspass, och med tanke på hur tätt inpå detta kom skulle jag gissa man tagit vara på samma standard eftersom man har sett möjligheterna i lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det låter som att det åtminstone har potential att bli en utmärkt lösning. En sådan pass viktig funktion som det ska tillhandahålla lägger jag hellre i händerna på staten/myndigheter än på privata företag (som Bank-ID t.ex).

Även att det blir gemensamt över hela blocket skulle vara en enorm förbättring. Utbytesstudenter som kommer till Sverige har ett rent helvete i början. BankID kan vara lurigt att få igång (bankkontoren i studentstäderna kan vara duktiga på att vägra ta in studenter som kunder) och man är ju seriöst handikappad utan det idag. Jag antar att det lätt blir blir samma sak om man som svensk tillfälligt flyttar till någonstans. Och det lär ju bli värre med ökad digitalisering.

Är det någon som har lyckats hitta info om licensmodell? EU har ju börjat göra väsen om sig att främja EU baserad FOSS mjukvara. Detta skulle ju vara en utmärkt kandidat för det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HenKenny:

Snegla på Kina och deras sociala kreditsystem. Det här luktar som starten på det, massorna kommer att heja på utan att förstå vidden av det innan de tär ett faktum. Tyvärr.

Jag trodde starten var kreditkort och nationella personregister över medborgare samt passverksamhet ;).
Steget för allt det här är ju egentligen taget för många år sedan. Its already done. Det här är väl inte en utökning av någon del egentligen - utan ändringen är samordningsnivån.

Och uppförande/agbrott och liknande är det ju såklart inte tal om här.

Jag är inte helt övertygad om liknelsen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag trodde starten var kreditkort och nationella personregister över medborgare samt passverksamhet ;).
Steget för allt det här är ju egentligen taget för många år sedan. Its already done. Det här är väl inte en utökning av någon del egentligen - utan ändringen är samordningsnivån.

Och uppförande/agbrott och liknande är det ju såklart inte tal om här.

Jag är inte helt övertygad om liknelsen.

Läs på mer.

Jag har gladeligen använt produkterna du nämner ovan, det är en väldig utökning vi står inför.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]