Kommer inte in på specifik sida utan VPN.

Permalänk
Medlem

Kommer inte in på specifik sida utan VPN.

Hej,

Försöker komma in på netonnet med telefon, surfplatta eller dator - inget fungerar.
Enda sättet att komma in är via VPN.

Prövat stänga av brandväggar i router, prövat whitelista, prövat manuell dns server (olika), flushat dns och renew ip etc.
Mailat netonnet & Viasat (ISP) men ej fått svar ännu.

Förslag på andra åtgärder att prova?
Har inte problem med någon annan hemsida.

Står så här när jag försöker komma in på sidan:

Webbplatsen kan inte nås
Anslutningen återställdes.
Testa att kontrollera anslutningen
kontrollera proxyn och brandväggen
köra nätverksdiagnostik för Windows
ERR_CONNECTION_RESET

MVH
Johan

Permalänk
Medlem

Vad blir resultatet av en traceroute? Om du sitter på Windows tar du upp ett kommandoskal och kör kommandot

tracert www.netonnet.se

Prova sen att göra samma sak via VPNet för att se skillnaden och jämför gärna med andra webbsidor t.ex. "tracert sweclockers.com".

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Vad blir resultatet av en traceroute? Om du sitter på Windows tar du upp ett kommandoskal och kör kommandot

tracert www.netonnet.se

Prova sen att göra samma sak via VPNet för att se skillnaden och jämför gärna med andra webbsidor t.ex. "tracert sweclockers.com".

Här är utan VPN:
1 <1 ms <1 ms <1 ms RT-AC86U-38A8 [192.168.1.1]
2 2 ms 1 ms 1 ms 65.99.128.97
3 5 ms 5 ms 5 ms 213.212.14.106
4 5 ms 5 ms 4 ms 213.212.14.105
5 * * * Request timed out.
6 7 ms 7 ms 7 ms 146.247.201.22
7 15 ms 23 ms 14 ms 146.247.202.157
8 15 ms 14 ms 14 ms lag-150.ear2.Stockholm2.Level3.net [212.73.250.253]
9 15 ms 13 ms 13 ms ae-2-25.edge2.Stockholm1.Level3.net [4.69.133.154]
10 16 ms 15 ms 16 ms avk-core-1.bundle-ether25.tele2.net [130.244.200.20]
11 21 ms 20 ms 26 ms bck-core-1.bundle-ether12.tele2.net [130.244.39.185]
12 20 ms 20 ms 31 ms bos181-cpe-5.tele2.net [130.244.2.25]
13 19 ms 19 ms 19 ms www.netonnet.se [91.198.164.24]

Här är med VPN:
1 65 ms 64 ms 65 ms 10.5.0.1
2 65 ms 65 ms 65 ms vlan312.as03.sof1.bg.m247.com [185.216.32.153]
3 65 ms 65 ms 65 ms vlan2902.bb1.sof1.bg.m247.com [212.103.51.132]
4 98 ms 98 ms 98 ms no-mans-land.m247.com [82.102.29.32]
5 92 ms 91 ms 92 ms vlan2906.bb1.ams1.nl.m247.com [37.120.128.248]
6 98 ms 98 ms 98 ms vlan2913.bb1.ams1.nl.m247.com [77.243.185.234]
7 99 ms 98 ms 98 ms ae2-1000.core1.ams1.nl.m247.com [82.102.29.233]
8 98 ms 98 ms 97 ms 176.10.83.119
9 98 ms 98 ms 98 ms ams13-peer-1.hundredgige2-3-0.tele2.net [80.249.209.139]
10 119 ms 118 ms 117 ms ams-core-2.bundle-ether8.tele2.net [130.244.38.232]
11 117 ms 131 ms 118 ms gbg-core-1.bundle-ether1.tele2.net [130.244.205.178]
12 117 ms 118 ms 118 ms ten-ncore-1.bundle-ether3.tele2.net [130.244.206.157]
13 117 ms 117 ms 117 ms www.netonnet.se [91.198.164.24]

Här är utan VPN mot swec.
1 <1 ms <1 ms <1 ms RT-AC86U-38A8 [192.168.1.1]
2 1 ms 1 ms 2 ms 65.99.128.97
3 5 ms 5 ms 5 ms 213.212.14.106
4 6 ms 4 ms 4 ms 213.212.14.105
5 * * * Request timed out.
6 8 ms 7 ms 8 ms 146.247.201.22
7 8 ms 8 ms 8 ms 146.247.201.80
8 6 ms 6 ms 6 ms PNI-iponly-bahnhof.bahnhof.net [46.59.116.216]
9 17 ms 17 ms 17 ms gbg-cr3.gbg-cr4.bahnhof.net [176.10.181.174]
10 16 ms 16 ms 16 ms gbg-cr4.sto-cr2.bahnhof.net [46.59.112.130]
11 15 ms 15 ms 15 ms sto-cr2.sto-cr3.bahnhof.net [46.59.113.239]
12 16 ms 15 ms 15 ms sto-cr3.sto-ste-dr3.bahnhof.net [176.10.178.173]
13 16 ms 15 ms 15 ms h-213-136-33-173.NA.cust.bahnhof.se [213.136.33.173]
14 * * * Request timed out.
15 * * * Request timed out.
16 16 ms 15 ms 15 ms www.sweclockers.com [158.174.189.9]

Jag blev dock inte klokare av detta, hur såg det ut?

Permalänk
Medlem

För mig verkar det som att du når fram hela vägen både med och utan VPN, det blir inte stopp på vägen. Det mig säger också att din DNS-uppslagning verkar funka. Men vad som är fel vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njakke:

Hej,

Försöker komma in på netonnet med telefon, surfplatta eller dator - inget fungerar.
Enda sättet att komma in är via VPN.

Prövat stänga av brandväggar i router, prövat whitelista, prövat manuell dns server (olika), flushat dns och renew ip etc.
Mailat netonnet & Viasat (ISP) men ej fått svar ännu.

Förslag på andra åtgärder att prova?
Har inte problem med någon annan hemsida.

Står så här när jag försöker komma in på sidan:

Webbplatsen kan inte nås
Anslutningen återställdes.
Testa att kontrollera anslutningen
kontrollera proxyn och brandväggen
köra nätverksdiagnostik för Windows
ERR_CONNECTION_RESET

MVH
Johan

Hej Johan!
Jag har samma problem som du fast med arbetsformedlingen.se istället för netonnet. Jag har varit i kontakt med min ISP och webbansvariga på AF, utan att ha blivit klokare av det. Dela gärna med dig av lösningen om du hittar något, så lovar jag att göra detsamma.
Mvh,
JJ

Permalänk
Medlem

Sådant där har jag ständigt problem med hos ett företagshotell jag hjälper ibland.
Det rör sig då om att IP adressen blivit svartlistad av en eller annan anledning. Där handlar det givetvis om att det är väldigt många bakom samma IP, så den får lite dåligt rykte om någon åker på virus eller liknande. Det drabbar då alla.

Lite märkligare då att man som privatperson blir blockad...

Permalänk
Medlem

Har du även provat med en annan router? Alternativt med datorn direkt inkopplad utan routern?

På telefonen som inte funkar att koppla upp sig, börjar det funka om man byter till mobildata?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repetera:

Har du även provat med en annan router? Alternativt med datorn direkt inkopplad utan routern?

På telefonen som inte funkar att koppla upp sig, börjar det funka om man byter till mobildata?

Ej prövat annan router, tänkte ansluta med bärbar dator direkt i tjänstefördelaren (den på väggen).
Och på telefonen fungerar det direkt när man slår på mobildata.
Så antingen mobildata eller VPN so far, får se med datorn direktansluten.

:edit: Kollade in mig direkt i tjänstefördelaren med en laptop och då fungerar det.
Går alltså inte med routern, har försökt lägga till www.netonnet.se i vitlistan, inaktiverat brandvägg och stänga av AiProection... inget hjälper -,-
Antar nästa steg är att resetta hela routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njakke:

Ej prövat annan router, tänkte ansluta med bärbar dator direkt i tjänstefördelaren (den på väggen).
Och på telefonen fungerar det direkt när man slår på mobildata.
Så antingen mobildata eller VPN so far, får se med datorn direktansluten.

:edit: Kollade in mig direkt i tjänstefördelaren med en laptop och då fungerar det.
Går alltså inte med routern, har försökt lägga till www.netonnet.se i vitlistan, inaktiverat brandvägg och stänga av AiProection... inget hjälper -,-
Antar nästa steg är att resetta hela routern.

Jag antar att resetta routern är vettigt att testa speciellt om du använder eller har använt mer ovanliga features i routern. Är ju inte jättemycket man behöver man göra efter en reset, byta admin lösenord, mata in wifi namn och lösenord och slå av WPS. Något mer? Kanske även lägga in en sekundär DNS om det stöds i Asus router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repetera:

Jag antar att resetta routern är vettigt att testa speciellt om du använder eller har använt mer ovanliga features i routern. Är ju inte jättemycket man behöver man göra efter en reset, byta admin lösenord, mata in wifi namn och lösenord och slå av WPS. Något mer? Kanske även lägga in en sekundär DNS om det stöds i Asus router.

Precis kört factory reset 2 gånger (just in case) utan success.. kvar på ruta ett
Ska pröva maila Viasat(Allente) om nytt IP(?), kanske fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njakke:

Precis kört factory reset 2 gånger (just in case) utan success.. kvar på ruta ett
Ska pröva maila Viasat(Allente) om nytt IP(?), kanske fungerar.

Kan fungera. Du kan ha blivit blacklisted på någon "ryktesdatabas" som alltså händer tämligen ofta för större installationer. Man kan ha väldigt otur och dras med av andra, kanske framförallt om man sitter bakom CG_NAT, för då kan grannar surfa på suspekta sidor och du dras med i deras svartlistning...

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare skribenter om att IP-adressen nog har blivit svartlistad.

Själv fick jag SMS från skatteverket tidigare idag om att Brightcloud var anledningen till att vi inte kunde deklarera från den fasta fiberlinan. Man kunde begära omprövning för att bli fri igen. Har gjort det nu och det återstår att se hur det går...

Byter du router eller spoofar MAC-adressen får du en ny IP som förhoppningsvis inte är svartlistad nånstans. Det var just ett routerbyte som gjorde att vi fick en 'dålig' IP-adress, för tidigare har det inte varit några problem.

Permalänk
Skrivet av klomasdo:

Byter du router eller spoofar MAC-adressen får du en ny IP som förhoppningsvis inte är svartlistad nånstans.

Brukar också gå att höra av sig till ISP och be om en ny. Är väl inget de ”har support för” egentligen, men har man lite tur och får någon som inte är helt färsk eller ointresserad så brukar det gå att lösa (beroende på nätägare såklart). Alternativt bara sitta urkopplad till leasetiden för nuvarande IP löper ut. Är väl ingen höjdare men man slipper ett routerbyte åtminstone

Permalänk

Har du lyckats lösa problemet? Har nämligen samma problem med kommunens inloggningssida. Min mamma jobbar inom kommunen och behöver kunna logga in där för att se sitt schema o.s.v., men vi fick en ny router nyligen och sedan dess får jag bara upp "Säker anslutning misslyckades" när jag försöker gå in på sidan. Har testat flera olika webbläsare, olika datorer, samt även via mobilen och inget fungerar. Via VPN samt 4G så går det dock bra. Ringde Tele2's support men de kunde såklart inte hitta vad felet beror på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av klomasdo:

Håller med tidigare skribenter om att IP-adressen nog har blivit svartlistad.

Själv fick jag SMS från skatteverket tidigare idag om att Brightcloud var anledningen till att vi inte kunde deklarera från den fasta fiberlinan. Man kunde begära omprövning för att bli fri igen. Har gjort det nu och det återstår att se hur det går...

Byter du router eller spoofar MAC-adressen får du en ny IP som förhoppningsvis inte är svartlistad nånstans. Det var just ett routerbyte som gjorde att vi fick en 'dålig' IP-adress, för tidigare har det inte varit några problem.

Nu är vi inte svartlistade längre. Det tog ett par dagar och så får vi hoppas att det inte händer igen.

Permalänk
Medlem

Efter 3 mail till Viasat (Allente) ang. nytt ip så fungerar det.
Var dock bortrest cirka 6 dagar, när jag kom hem så var routern utslagen - inget internet så jag startade bara om den och nu fungerar allt.
Vet inte om nytt ip kan bråkat lite med routern eller ej.
(För den som inte läst tidigare kommentarer så hade jag startat om routern och resettat flertal gånger innan)