Ica provar paketrobotar i samarbete med Postnord

Permalänk
Skrivet av pellen:

Varför i hela friden ska man sträva efter använda pappersavi?? Du får vänta ytterligare en dag på besked att du har paket att hämta ut, och det är helt och hållet ett slöseri på resurser. SMS är helt ok, men den stora fördelen är ju appen. Så galet smidigt att kunna använda bank-id för att hämta ut paketet istället för att mecka med körkort/legitimation, direkt notifikation när paketet är redo att hämtas, osv. Jag ser verkligen ingenting som appen gör sämre än att man ska få SMS/pappersavi.

Är det inte bättre att Postnord kan lägga resurserna på annat än att behöva hålla på med fysiska fraktsedlar för att du av någon outgrundlig bakåtsträvande anledning tycker att du får något mervärde av det?

Påtal om att använda Bank-ID för att hämta ut paketet.

Har en handfull med gånger prövat att identifiera mig med Bank-ID i appen innan jag hämtar paketet, för att just slippa ta med körkort/ID kort, men har under alla dessa gånger ändå blivit ombedd att visa mitt körkort/ID kort.

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathan0101:

Påtal om att använda Bank-ID för att hämta ut paketet.

Har en handfull med gånger prövat att identifiera mig med Bank-ID i appen innan jag hämtar paketet, för att just slippa ta med körkort/ID kort, men har under alla dessa gånger ändå blivit ombedd att visa mitt körkort/ID kort.

Det har jag sluppit. Sannolikt handlar det bara om bristande kunskaper hos den som lämnar ut paketet. Om du hade tjafsat så hade de nog ringt någon chef eller något och så hade du sluppit visa leg.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Swedish Berserk:

Det stora problemet är att få alla kunder att pröva PostNord appen. Sen i ungefär 50% av fallen funkar det ändå inte för kunder att legitimera sig genom appen tyvärr vilket gör att vi måste skriva ut QR kod till kund.

Problem med QR scanner i maskinen har vi också där det ända som hjälper är en omstart på systemet.

Även en del kunder som kör mina paket appen ( tror den heter så ) förväntar sig att den ska fungera att legitimera sig i för skåpen vilket den i nuläget inte gör.

Även extremt opraktiska saker som om ett paket legat för länge och ska gå i retur kan man inte sköta det i skåpets system utan måste manuellt få ut paketet för att sen göra retur i PostNord dator.

Vi har även luckor som blir inaktiva när kund inte stänger lucka efter de hämtar sitt paket vilket leder till mer underhåll för oss att aktivera dom igen.

Amazon är där också problem med för de klarar inte av att skriva ut namn och adress på sina paket..

Folk kan inte legitimera paket om det står i företagets namn tex.

Men när det väl funkar så går det bra haha! 🤣

Det är en del av sakerna jag kan komma på nu.

Superintressant feedback! Kul att du kunde svara på det

Känns som att åtminstone en del av det stämmer in ganska väl på de tveksamheter som uttryckts här i tråden med vilket är lite spännande. Vad synd att det inte sker någon typ av automatiskt urval där paket som exempelvis är företagspaket och dylikt automatiskt väljs bort för det utlämningsviset. Blir ju extremt osmidigt om personal ska springa och skriva ut QR-koder, då hade det troligen varit smidigare att scanna och hämta själv. Hoppas för er skull att det förbättras, i teorin känns det ju smart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Påtal om att använda Bank-ID för att hämta ut paketet.

Har en handfull med gånger prövat att identifiera mig med Bank-ID i appen innan jag hämtar paketet, för att just slippa ta med körkort/ID kort, men har under alla dessa gånger ändå blivit ombedd att visa mitt körkort/ID kort.

Och du har såklart visat upp QR-koden i appen och inte kommit med kollinummer eller liknande (om det nu spelar roll)?

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Superintressant feedback! Kul att du kunde svara på det

Känns som att åtminstone en del av det stämmer in ganska väl på de tveksamheter som uttryckts här i tråden med vilket är lite spännande. Vad synd att det inte sker någon typ av automatiskt urval där paket som exempelvis är företagspaket och dylikt automatiskt väljs bort för det utlämningsviset. Blir ju extremt osmidigt om personal ska springa och skriva ut QR-koder, då hade det troligen varit smidigare att scanna och hämta själv. Hoppas för er skull att det förbättras, i teorin känns det ju smart

Det allra största problemet med detta systemet är att kunderna inte får lov att välja om det ska hamna i paketskåpet eller ej. För det är upp till oss såvida det inte är så att avsändaren blockerat den möjligheten för oss. För många kunder kommer det som en överraskning och de vill absolut inte skaffa någon app och lägga till sitt mobilnummer ect. Och då får vi ändå springa och hämta en massa QR-koder hela tiden.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Släng in ett par såna här bakom luckan

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Och du har såklart visat upp QR-koden i appen och inte kommit med kollinummer eller liknande (om det nu spelar roll)?

Ja faktiskt, alltid visat QR koden i appen

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Så det är därför dom har stängt ner post delen i deras Butiker.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag tror ärligt talat det sista där är ett stort, om inte det största, incitament till varför det provas. De vill slippa irriterade och missnöjda kunder som vill tippa, köpa korv, blommor, få hjälp att aktivera sitt ICA-kort för självscanning eller vad det nu kan vara man vanligen gör i förbutiken, som nu istället upptas av alla som ska hämta ut paket.

Sen framgår det inte, men min gissning är att roboten inte helt ersätter utlämning under pilotprojektet. Man kan ju redan beroende på vilken tjänst som väljs välja var paketet ska landa, och det vore ju rimligt om paket under testperioden inte automatiskt går till roboten, utan att det endast går dit för de som aktivt väljer det, särskilt när QR-kod behövs. Annars lär personalen få extrajobb med att hämta ut paket från roboten istället, vilket knappast ökar effektiviteten.

Jag gillar det dock i teorin oavsett, jag har använt instabox mycket och ser det här som ett bra nästa steg för mig personligen

Antar att roboten endast kan hantera en viss storlek samt att du inte får ha postförskott eller någon annan avgift som skall betalas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Här är det väldigt sällan så. Däremot finns det ju många mindre "service-butiker" som numera i princip bara är paketutlämnare, de kanske har några godisbitar och drickor typ men annars tas nästan hela ytan upp av paket. Men det är ofta lång kö till ombuden oavsett vart man går, speciellt om man är snabb efter att ha fått aviseringen. Tio-femton pers i kö ute på gatan är inte ovanligt en vanlig sketen tisdag vid lunch exempelvis. Och det är sällan det går särskilt snabbt, varje person ska visa avi, ofta legitimera sig, och sen ska personen leta upp paketet och scanna av det och så. Än värre är ju de som ska skicka paket för de har sällan koll på någonting, så det ska vägas, adress ska skrivas och frimärken klistras på.

De större butikerna har det däremot oftast i någon form av förbutik där de också säljer spel, tobak och liknande. Så om ens paket kommer samtidigt som tipset ska in (eller vad det nu är, jag har dålig koll) så är det två grupper av ganska irriterade kunder som står och stampar. Instabox och liknande lösningar slipper man ju allt detta på, även om det förstås kan vara lite kö där också.

ja jo allt är olika beroende på vart man bor tydligen är glad att jag bor i Västmanland så många paket jag fått senaste året =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Påtal om att använda Bank-ID för att hämta ut paketet.

Har en handfull med gånger prövat att identifiera mig med Bank-ID i appen innan jag hämtar paketet, för att just slippa ta med körkort/ID kort, men har under alla dessa gånger ändå blivit ombedd att visa mitt körkort/ID kort.

Aldrig hänt mig. Och då hämtar jag ut paket lite då o då. Märkligt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

va ? asså vet inte hur det är där du bor men i Västmanland är det väldigt många ställen där du inte ens behöver gå in i butiken för att komma till postombudet. och postombuden är bara just postombud och inte någon förtkoisk eller liknande.

Jag bor i Sala så jag vet mycket väl hur det ser ut i Västmanland. Här har vi tre ombud, i förbutiken på ICA,i förbutiken på Coop, och i en kiosk som heter Natti. Eventuellt finns det även en i den gamla Tellus pizzerian/kiosken men jag vågar inte ta gift på att den finns kvar

I vilket fall skulle det underlätta mitt liv att hämta mina paket vid en sån här maskin istället för de ovanstående förbutikerna.

Visa signatur

Kunskapens rot är bitter men dess frukter söta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

ja jo allt är olika beroende på vart man bor tydligen är glad att jag bor i Västmanland så många paket jag fått senaste året =o

Jo absolut. Olika ställen att bo har förstås olika för- och nackdelar.

Sedan några månader tillbaka har jag Instabox i den lilla servicebutiken i huset och för ett par veckor sedan installerade de Budbee eller något liknande skåp också. Postnord däremot får jag gå lite längre för, men jag har åtminstone fem utlämningsställen inom några minuters promenadavstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Påtal om att använda Bank-ID för att hämta ut paketet.

Har en handfull med gånger prövat att identifiera mig med Bank-ID i appen innan jag hämtar paketet, för att just slippa ta med körkort/ID kort, men har under alla dessa gånger ändå blivit ombedd att visa mitt körkort/ID kort.

Har varit med om att personalen börjat fråga om ID någon gång men direkt ändrat sig, antar att det står på deras skärm att man identifierat sig redan med BankID.
Så nästa gång bör du säga att du inte ska behöva det och be att de kollar.

Permalänk
Medlem

Låter som en bra idé, det är en perfekt sak att automatisera, och de som jobbar i förbutiken på lokala Ica skulle bli VÄLDIGT lyckliga om de fick en sån här installerad. De har varit tvungna att bygga ut sitt paketrum två gånger, och under högsäsong (särskilt jul) har de så många paket att man rent tycker synd om dem, då brukar det stå fulla paketvagnar även ute i butiken.

Men visst, det blir ju inte bättre om paketroboten tar lika mycket eller mer plats totalt förstås, så det förutsätter ju lagringsutrymmesoptimering.

Skrivet av Rouge of Darkness:

och om hemleverans fungerade som den skulle så använde man det nog mer.

men som det är idag när man plötsligt en dag har en avi på sin hemleverans att paketet finns på utlämningsställe att hämta pga att man inte var tillgänglig vid tiden trots att man vet 200% att man va 5m från brevlådan och klippte gräset vid tillfället noterat på avin och borde uppmärksammat att det försökte levereras paket.

Jag och sambon har kört med 100% hemleverans av allt sedan mars 2020 och det funkar bra men absolut inte perfekt. Vid samtliga tillfällen som paket felaktigt har hamnat på utlämningsställe så har man fått leka telefonterrorist, men skönt nog har det inte skett ofta och hittills har det alltid löst sig i slutändan. Vid ett tillfälle fick jag vänta 2 veckor, men oftast tar det 1-2 dagar extra när det strular.

Man blir lite låst dock, för hemleverans mellan 17 och 22 (standard Postnord) är ju inte direkt specifikt, och vissa leverantörer säger bara vilken dag (och ibland stämmer det inte ens). Sitta hemma och stirra bara för att vänta på paketleverans är inte det roligaste som finns.

Visa signatur

5950X, 3090