Nvidia Geforce RTX 3080 Ti – ett dyrt och fullkomligt onödigt grafikkort

Permalänk
Medlem

*försök att få sitt vansinniga köp bekräftat*

Ok, men Komplett har ett par modeller som just nu ser ut att komma gå för runt 15k. Om man kollar vad 3080 ligger på i genomsnitt på Prisjakt (ca 13k) så känns inte det heeelt orimligt? Right??

Helt galet. Mitt 1070 som jag köpte för 4 600 kr när det begav sig är den dyraste datorkomponenten jag någonsin köpt. Har å andra sidan aldrig haft råd med mer än så, men det har alltid känts som en lagom nivå. (670 innan dess) Hade siktat in mig på att äntligen uppgradera hela datorn den här generationen (Zen 3 + RTX 3000), och fick tag på en 5800X under Sweclockers Live. Hade intalat migsjälv att så länge de hamnade under 15k så skulle jag seriöst överväga det. Men då kanske jag hade förväntat mig aningen högre prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Birkus:

Kan ni möjligen luska lite mer i vad planen är för FE (generellt) i Europa? När shoppen försvann skulle de "återkomma med en bättre lösning", men tiden bara går och går och det är dåligt med uppdateringar. Har de släppt planerna på det helt och hållet?

Bad dem försöka kolla upp det men fick ett vagt svar om att de ska försöka luska fram ett svar ”i framtiden”.

Svaret just nu var bara att de inte ska säljas här.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Har sweclockersredaktionen surat ihop rejält över dåliga tillgången? Kortet både kostar och presterar som förväntat? Det ligger NÄSTAN på samma prestanda som 3090 och 3080 är NÄSTAN samma som 3080 Ti, är ju precis som det alltid brukar vara? Eller vad fasen hade ni förväntat er? Nvidia är ju inte så trög att dem gör ett kort som ska vara snabbare än 3090 i alla fall.

"Fullkomligt onödigt", aldrig sett att dem skrivit liknande om andra GPU-releaser som i min mening är MÅNGEN onödigare. Här behövdes det faktiskt ett kort mellan 3080 och 3090, men ja den dåliga tillgången gör det förargligt. Upp med hakan

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Det hade du visst rätt i... så här står det på komplett
"I skrivande stund har vi ännu inte fått de slutgiltiga priserna från tillverkarna. Priserna kan komma att ändras fram till lansering. Observera att du erbjuds att köpa grafikkortet till det pris som gäller vid lansering. "

kan man hoppas att priserna sänks ?

De lär ha fått slutgiltiga priser nu. (tror jag?)
#19105518

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

De lär ha fått slutgiltiga priser nu. (tror jag?)
#19105518

ok då är det så illa... tack för den infon
då får jag hoppa över denna gång
aldrig att jag lägger 20k på ett grafikkort

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

*försök att få sitt vansinniga köp bekräftat*

Ok, men Komplett har ett par modeller som just nu ser ut att komma gå för runt 15k. Om man kollar vad 3080 ligger på i genomsnitt på Prisjakt (ca 13k) så känns inte det heeelt orimligt? Right??

Helt galet. Mitt 1070 som jag köpte för 4 600 kr när det begav sig är den dyraste datorkomponenten jag någonsin köpt. Har å andra sidan aldrig haft råd med mer än så, men det har alltid känts som en lagom nivå. (670 innan dess) Hade siktat in mig på att äntligen uppgradera hela datorn den här generationen (Zen 3 + RTX 3000), och fick tag på en 5800X under Sweclockers Live. Hade intalatär migsjälv att så länge de hamnade under 15k så skulle jag seriöst överväga det. Men då kanske jag hade förväntat mig aningen högre prestanda.

3080 priset på prisjakt är väl egentligen helt off, det är gamla poster på kort som inte går att köpa. Marknadspriset verkar ligga på 15.5-16k om man tar en snabb kolla på sweclockers marknaden.

Enda 3080 i faktiskt lager i butik verkar ligga på 35-40k, lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Bad dem försöka kolla upp det men fick ett vagt svar om att de ska försöka luska fram ett svar ”i framtiden”.

Svaret just nu var bara att de inte ska säljas här.

Ah, tråkigt men inte så förvånande. Ni får fortsätta ligga på!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Avstängd

Katastrof

Permalänk
Medlem

+12k, inte en chans. 77% högre riktpris (MSRP) än ett 3080 och mindre än 10% bättre prestanda. Nvidia kan suga sig själva en stund, de säger sig bry sig om gamers men ger oss den där skiten.

Man önskar mer och mer att Intel faktiskt ska kunna konkurera och leverera (tveksamt det) ett kort som faktiskt kan stå sig emot AMD och Nvidia i något segment.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av jnilssonn:

Har sweclockersredaktionen surat ihop rejält över dåliga tillgången? Kortet både kostar och presterar som förväntat? Det ligger NÄSTAN på samma prestanda som 3090 och 3080 är NÄSTAN samma som 3080 Ti, är ju precis som det alltid brukar vara? Eller vad fasen hade ni förväntat er? Nvidia är ju inte så trög att dem gör ett kort som ska vara snabbare än 3090 i alla fall.

"Fullkomligt onödigt", aldrig sett att dem skrivit liknande om andra GPU-releaser som i min mening är MÅNGEN onödigare. Här behövdes det faktiskt ett kort mellan 3080 och 3090, men ja den dåliga tillgången gör det förargligt. Upp med hakan

RTX 3080 Ti presterade precis som vi förväntade oss. Tycker det är tämligen menlöst att klämma in ett kort mellan RTX 3080 och RTX 3090 sett till hur liten prestandaskillnaden är mellan de korten. Tycker jag förklarar mitt resonemang ganska bra i sammanfattningen till den här recensionen.

Permalänk
Medlem

I brist på både konkurrens och kort att sälja så konkurerar man helt enkelt ut sig själva. eller nått sånt???

Permalänk
Medlem

Börjar bli som biltidningar. Testar nya Ferarri/Lamborghini/whatever som typ 5 pers som läser tidningen har råd att skaffa.

Snart kan man kanske köpa aktivitetspaket där man får provspela 4-värstinggrafikkort under en dag. Lite som man kan göra med superbilar.

Permalänk

Tycker ändå priserna är rätt bra sett relativt till nuvarande marknad. Om man ser det som ett 3090 med mindre minne som ändå inte gör skillnad i gaming, så är ju priser på typ 15k nästan rimligt jämfört mot 3090 vid lansering (Var typ 16k uppåt vad jag kommer ihåg). Med en liten chans att få tag i ett jämfört med helt dött på vanliga 3090/80 marknaden just nu.

Permalänk
Skrivet av NutCracker:

Jag föreslår att ni slutar med att presentera nya grafikkort i den situation som nu är. Finns ju inget gott med att få läsa om produkter som ändå inte går att köpa, man blir bara förbannad! Om alla slutade, då skulle vi nog få se en reaktion, i bästa fall att proppen gick ur och priserna normaliserades. Dessutom så föreslår jag att SweC avkräver tillverkare uppgift om beräknad tillgänglighet på svenska marknaden. Artiklar men ffa tester av produkter som ändå inte kommer finnas tillgängliga i nämnvärd mängd är ju fullkomligt obefogade.

Edit: @JonasT / @UndaC: Lägg hellre tid och kraft på att tipsa och lära ut trimning av befintligt (Moderkort/bios, CPU- & GPU-er), det rimmar ju bättre med namnet (SweClockers), så där borde väl ert fokus ligga i första hand.

Men det är ju inte Nvidia/AMD som inte VILL producera kort, får dom inte kretsar från TSMC så KAN dom inte tillverka mer kort. Så en bojkott hade inte drabbar rätt företag direkt, dom lider nog redan med tanke på hur mycke vinst dom går miste om med tanke på hur mycker dom borde kunna sälja som nu inte går.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Det här är så sjukt ointressant som det kan bli för DIY, enda sättet att inte betala massivt överpris är att köpa en färdig OEM-dator med valfritt kort i. Men jag misstänker att dom också har börjat scalpas vid det här laget.

Tråkigt att AMD som åtminstone har enstaka 6700XT och 6900XT till salu scalpas av butikerna själva, 6800/6800XT har inte synts till på länge.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Det här är så sjukt ointressant som det kan bli för DIY, enda sättet att inte betala massivt överpris är att köpa en färdig OEM-dator med valfritt kort i. Men jag misstänker att dom också har börjat scalpas vid det här laget.

Japp, kolla den här t.ex

https://www.komplett.se/product/1187771/dator-surfplatta/komp...

40k är ändå ett rätt grovt överpris, övriga bitar är ca 12k på den datorn?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Loddgrimner:

Japp, kolla den här t.ex

https://www.komplett.se/product/1187771/dator-surfplatta/komp...

40k är ändå ett rätt grovt överpris, övriga bitar är ca 12k på den datorn?

C:a 18k får jag det till för övriga delarna, baserat på deras egna länkar (samt 1400 för chassi, 6090 för CPU och 400 för kylare som inte funkade). Plus hopbyggnad och garanti osv.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jompa79:

Varför ens göra en recension på ett kort som inte släpps i Sverige?
Kommer ni inte få några tredjepartskort att testa?

Vad har det för betydelse? Kan väl vara intressant oavsett

Permalänk
Medlem

Typiskt Nvidia att släppa så många olika modeller som möjligt bara för att täcka upp alla prisklasser så kunden kan hitta en produkt som kostar maximalt av vad de kan tänka sig betala... Det behövs bara ett låg, ett mellan, ett entusiast och sedan ett overkill, xx60, xx70, xx80, xx90...

Permalänk
Medlem

Faktiskt tämligen svårt att bestämma vilket två av mina barn jag måste nu sälja

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Jag är då glad att jag skaffade ett 3080. Knappt 8% bättre prestanda i 1440P för en sån mycket högre kostnad. Helt galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Jag är då glad att jag skaffade ett 3080. Knappt 8% bättre prestanda i 1440P för en sån mycket högre kostnad. Helt galet.

Inte bara pengar och prestanda. Du har också fått ha det i 8 (?) månader extra jämfört med dom som lyckas skaffa ett 3080Ti.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

"Grafikminnet hängde med upp till en hastighet om 21 000 MHz, men då det gav negativ prestandaskalning skalade vi tillbaka nivån till 20 000 MHz."

3000-serien har ju error correction för minnen, så man kan inte bara testa den högsta "stabila" frekvensen, utan man måste benchmarka faktisk prestanda på dessa istället för failure/instabilitet, och stegvis gå upp eller ned tills man hittat optimal frekvens.

Jag har överklockat några stycken 3080-kort nu, och mellan tummen och pekfingret klarade alla +3-500 på minne och fick högre prestanda av det.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tar't.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Tesla CEO Elon Musk says the auto chip shortage is like the toilet paper frenzy last year, only worse

https://www.businessinsider.com/elon-musk-says-chip-shortage-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

*försök att få sitt vansinniga köp bekräftat*

Ok, men Komplett har ett par modeller som just nu ser ut att komma gå för runt 15k. Om man kollar vad 3080 ligger på i genomsnitt på Prisjakt (ca 13k) så känns inte det heeelt orimligt? Right??

Helt galet. Mitt 1070 som jag köpte för 4 600 kr när det begav sig är den dyraste datorkomponenten jag någonsin köpt. Har å andra sidan aldrig haft råd med mer än så, men det har alltid känts som en lagom nivå. (670 innan dess) Hade siktat in mig på att äntligen uppgradera hela datorn den här generationen (Zen 3 + RTX 3000), och fick tag på en 5800X under Sweclockers Live. Hade intalat migsjälv att så länge de hamnade under 15k så skulle jag seriöst överväga det. Men då kanske jag hade förväntat mig aningen högre prestanda.

Ok, ett argument baserat på egen erfarenhet. Jag har två datorer, en Linux och en Windows. Windows blev uppgraderad rejält senaste halvåret med 5950X och nu senast med RTX 3070. Fine, men RTX 3070 köptes av händelse pga försenad 3080 som var beställd, men inte levererad efter ca sex (6) månader. Linux får köra med 1950X, vilket har varit helt underbart i över tre år med ett 1070 Ti.

Men, häromdagen fick jag beskedet att min usprungliga beställning av ett 3080 kommit, typ tre veckor efter jag köpt ett 3070... Då hade jag väntat sedan november 2020 och nu är det juni 2021. Okej ... vad gör jag?! Nja, den med Linux har ju ett Asus 1070 Ti som gör det mesta bra. Okej, jag tar tjuren vid hornen och slår till även för 3080.

F**k!!! Temperaturen på min cpu sjunker med 30 grader Celsius med RTX 3080 som gpu!!!

Visserligen, det kan bero på ett 3 mm lager av damm över cpu-kylaren, som nu är borta. Men, jag tror mer på min nya, glänsande 3080 som en genuin "avlastare", vilken därmed är ett mycket väl motiverat köp!

Emellertid, finns det samlade siffror här på Sweclockers om hur mycket temperatur påverkas av olika kombinationer av cpu + gpu, helst i ett alla-mot-alla-scenario?! Det är tycker jag mycket relevant inför sommaren! Därför cc:ar jag med ett minimum av namedroppings i all välmening - @JonasT, @UndaC

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Det blåser milt i västlig riktning på grafikkortsmarknaden när Nvidia senaste värstingmodell Geforce RTX 3080 Ti tar plats i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Hej Sweclockers! Fler och fler använder nvidias kort för "kreativa" program. Många renderingsprogram etc, är det inte dags att ta med den biten också i jämförelserna?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Jag får lite framtidsvisioner ala Steve Jobs att arkadhallarna gör stor entre igen. Butikena slår igen pga ehandel, tomma lokaler och ingen har råd att köpa hårdvara längre. Enda sättet att få igen sin investering är att låta folk mata maskinerna med femmor... förlåt swisha 15kr per spel. Utrullningen blir efter alla har fått sin fjärde covidspruta och är semivaccinerade och bara vill uppleva hur det är att få den ultimata Ullaredsupplevelsen igen genom att trängas med främlingar, fast KUL! Kom inte ihåg vart ni läste det först! 😬😁

Ser ännu mer nu hur det blir nått form av koperativ där man köper sin hårdvara och riggar upp den på arkadhallen och låter folk spela tillbaka investeringen. Sen spelar man själv på den hemifrån via 5g vid låg belastning och även hyr ut den på det sättet. Gud va framtiden är vacker! 😄 Nej jag brukar inga droger ifall du undrar.

Permalänk
Medlem

Det jag upplever som märkligt med det här kortet, är att varför Nvidia egentligen valde att döpa det till ett "TI"? Den förtjänar inte den titeln med tanke på prestandan mot ett vanligt 3080 kort. Kortet känns mer som ett hårdare överklockat 3080.

Kollar man tillbaka på kort som 980 Ti och 1080 Ti så fick man betydligt mer prestanda jämfört mot standard korten.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av peterholm1:

Hej Sweclockers! Fler och fler använder nvidias kort för "kreativa" program. Många renderingsprogram etc, är det inte dags att ta med den biten också i jämförelserna?

Det vore lite intressant! T ex Blender är ju alltid med i CPU-testerna, men har man ett Nvidia-kort (ffa RTX) så vill man inte gärna rendera med CPU.
Testade nu med en scen jag gjorde i Blender förut, med Cycles som rendermotor: 66 sekunder med Optix-renderaren på 3080, 368 sekunder med CPU (Ryzen 5800X). Det tog emot att sitta 6 minuter och låta den bli klar...

Threadripper 3990X (43 000 kr) verkar slå RTX 3070 med viss marginal vad gäller Cycles-rendering, men ingen CPU har en chans mot 3080 eller 3090.
3060 Ti spöar alla CPUer utom just 3990X, så 32-kärniga 3970X får alltså rätt gott med stryk.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200