Permalänk

AiMesh system

Hej på er!

Köpte ett https://www.inet.se/produkt/5410341/asus-rt-ax92u-aimesh-ax61..., för ett tag sen men funkar så där. Tappar koppling hela tiden och börjar bli trött på det. Undrar ifall om dessa
https://www.webhallen.com/se/product/320647-Asus-ZenWiFi-AX18... Skulle göra susen? Kommer dom två systemen att funka tsm? För att få bra täckning dvs?

Mvh

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk

Om du tappar kopplingen hela tiden så lär det ju va nått fel med setupen ?
Är dem uppdaterade med senaste firmware ?

Hur stort hus har du riktigt om du behöver 4 APs för täckning ?
Kör själv en ac88u och en ac66 som räcker mer änn väl till 200m2 stenhus, i 2 våningar.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Nitro (i5-12450H,RTX 4060, 16Gb DDR5)

Permalänk
Medlem

Känns inte som att det är rätt sätt att tackla problemet på om ditt hus inte är stort. Fungerar det bra med kabel? Om du är nära routern/accesspunkten? Från olika enheter?

Permalänk

Hej jag har ett ca 150 kvm stort hus. Där jag har själva huvud noden på första plan i "kontoret" där själva fibrer kommer in igen. Och sen har jag nod nr 2 uppe på 2:a plan där jag har tryckt in mitt ps5 och min tv på lan 1 och lan 2 via kabel. Men kollar man via appen eller via nätet på själva enheterna står det alltid " signal svag" och ibland (rätt ofta) så hittar huvudnoden (den nere i kontoret ) inte den andra noden som är på plan 2. Okej det är en vägg ut i hallen och sen skall signalen upp så att säga för att kunna nås men man tycker ändå det borde funka.

Jag har inte kollat firmware men skall kolla upp detta nu med en gång. men en fråga; kan det ha med att själva kablarna jag använder är för gamla eller inte håller måttet. Jag tror inte jag har någon cat6 eller cat 5 heller för den delen?

Tänker bara om jag skall investera i cat6 kablar istället. ?

Visa signatur

Permalänk

så här ser det

Så här ser det ut ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du kopplat ihop noderna med kabel? Låter inte så med tanke på att den säger svag signal.
Vad har du för väggar i huset? Murstock ivägen?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Har du kopplat ihop noderna med kabel? Låter inte så med tanke på att den säger svag signal.

Hej, nej jag har inte kopplat ihop noderna med kabel. Alltså det går ingen kabel mellan dom, Men i själva huvudnoden nere i plan 1 där själva fiberlinan kommer in där har jag kopplat in i Wan. Sen har jag dator osv som jag använder i "kontoret"

Sen på plan 2 där har jag bara kopplat in mitt ps5 och min tv i den andra noden på lan 1 och lan 2. dvs det finns ingen kabel mellan noderna.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Nu håller jag på att uppdatera firmware till senaste. Vi får väl hoppas det funkar bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ställer samma fråga som @jocke92, det är ingen murstock mellan noderna ?
( Murstock och wifi är inga bra kompisar )

Permalänk
Skrivet av TechWolf:

Ställer samma fråga som @jocke92, det är ingen murstock mellan noderna ?
( Murstock och wifi är inga bra kompisar )

Hej! Nej det är ingen murstock mellan noderna. Det är en vanlig trä vägg och noderna är ca 10 m från varandra.

Visa signatur

Permalänk

Man ska väl inte behöva ha noderna i samma rum för att få bra täckning eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Man ska väl inte behöva ha noderna i samma rum för att få bra täckning eller?

En trävägg och 10m är inga problem. Vad får du för hastighet från den andra noden?

Tror inte dina korta kablar ställer till det. Men du kan ju flytta runt dem för att se om problemet flyttar sig. Om ingen kabel ser skadad ut eller kraftigt böjd.

Upplever du problemet från alla enheter?

Permalänk
Medlem

Om du kopplar ur den andra noden och kör ett speedtest med telefonen där den noden sitter får du ut OK hastighet över wifi då?

Det ger lite av en sanity check att noderna har bra chans att kommunicera med varandra.

Har ditt system ett backhaul 5ghz nät som noderna använder (och är det limiterat till endast noderna)? Har du många trådlösa enheter och noderna måste använda samma band som resten så kan det bli trögt till slut.

Visa signatur

AMD | NVIDIA