Permalänk
Medlem

Hoppa mellan konsultbolag?

Tjena! Jobbat några år som utvecklare nu och nyligen bytt till konsultbolag från produktbolag. Väldigt nöjd med bytet, härligt att kunna hoppa runt lite i projekt och kunder och inte fastna i samma gamla vanor som på ett ställe.

Men om jag ska tänka lite karriärmässigt, vad är smartast att göra? Tänker just konsultbolag har ju inte mycket hållhake, du har ju inga specifika produktkunskaper mot din domän t ex och du har ju lättare att säga hej då till kolleger då man knappt träffar dom ändå.

Är det smart att byta konsultbolag var 2-3 år och bara hoppa mellan de olika tills man når lönetaket?

Kollat en hel del löner och de verkar som 60-65 är taket för de flesta senior utvecklingsjobb.

Vad tänker ni? All hjälp uppskattas

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Ja byt ofta om du är ute efter högre lön. Bygg upp ett kontaktnät och fixa lite rekryteringsbonusar också

Permalänk
Medlem

Är du bra på det du gör, hoppa mellan konsultjobb en stund, sen välj ett företag med stort plånbok, typ bank eller försäkringsbolag.
Det var så jag fick upp min lön nästan 27%.
Skulle önska jag var bättre på att utveckla software

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Du har konsultbolag som driver utveckling inhouse också. Där får du mer av "riktiga kollegor" om du inte bara vill tjäna pengar utan ha något mer socialt.

När du har ordentligt med tekniker, kontakter och erfarenhet i bagaget kan du satsa på frilans. Beroende på bakgrund och geografi kan du tjäna betydligt bättre på årsbasis. Lägre månadslön av skattetekniska skäl men utdelning utöver det.
Håller man sig inom "låg skatt"-området landar det på dryga 50k/mån netto utslaget (beroende på kommunal-/regionalskatt). Finns det pengar över i bolaget är det bara att se över förmånsbil och konferensresa till silicon valley.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Är du bra på det du gör, hoppa mellan konsultjobb en stund

Är man bra på det man gör och driven (som man är om man tänker byta jobb på det sättet med mål att få upp lön) och har kunskaper som är eftertraktade/bristvara på marknaden så är det egen man ska bli. (om målet är att maximera sina intäkter)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat som systemutvecklare under lite mer än 15 år, jag hoppade runt mycket (bytte jobb varje 1-1,5år) mellan olika konsultbolag.

Personligen har jag aldrig riktigt tyckt om konsultverksamheten, oftast har man lite att säga till om även hur duktig man än är (visst finns det undantag) vilket, i alla fall för mig, skapade en hel del frustration. Så jag kastade in handduken och började jobba med produktutveckling.

Och det har gjort mig till en mycket mer harmonisk person, mindre stress, mindre tjaffs och man har möjligheten att helhjärtat lägga ned glädje i sina uppgifter.

För mig är konsultverksamheten ett vridande på varje krona och öre och produkutveckling ger en möjlighet att jobba med något man brinner för.