Bärbara speldatorer får kvalitetsstämpeln AMD Advantage

Permalänk
Melding Plague

Bärbara speldatorer får kvalitetsstämpeln AMD Advantage

En AMD-signerad märkning ska garantera schysst skärm och spelprestanda med Radeon och Ryzen under skalet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en lärdom från hur AMD freesync fungerade.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

1080p med ”maxade” inställningar? Undrar om AMD Advantage-datorerna klarar Crysis..?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Verkar vara en lärdom från hur AMD freesync fungerade.

Ja man var tvungen att vara påläst när man köpte sig en Freesync 1-skärm. Det blev lättare när de tog fram Freesync 2, Pro och Premoium. Så det är en ganska bra kompromiss. "Här är en massa stuff ni kan använda hur ni vill, men vill ni har vår kvalitetsstämpel måste leva upp till dom här kraven."

Permalänk
Keeper of the Bamse

Dom reviews som ligger ute på youtube nu verkar lovande. Fina CPUer, och deras mobilchip till GPUer presterar ju som 3080 vid samma effektförbrukning. Den Asus G15 jag såg hade en 360hz AMD freesync-skärm också.

Synd att det bara är 1080p, kanske vore kul med 1440p och 120-nånting hz.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket bra AMD! Det är detta som behövs när man gör en comeback. Man måste hävda och ta för sig.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ, pinsamt namn. Skulle inte ha några problem med att fråga efter en "ultrabook" eller en "intel evo" i en butik (om jag hade tillhört kundgruppen som frågar i butik), men "amd advantage" känns svårt att använda seriöst.

Permalänk
Medlem

"Up to 3x faster" .
De kunde lika gärna ha skrivit "Up to 40000x times faster" eftersom de inte skriver vad det är som är 3x snabbare

..men att de kräver nvme-diskar är bra, med tanke på att det mer och mer kommer fastlödda emmc-minnen på laptops nu förtiden.
Då kanske tillverkarna slänger i riktiga nvme som vi kan byta ut själva.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av CubaCola:

"Up to 3x faster" .
De kunde lika gärna ha skrivit "Up to 40000x times faster" eftersom de inte skriver vad det är som är 3x snabbare

..men att de kräver nvme-diskar är bra, med tanke på att det mer och mer kommer fastlödda emmc-minnen på laptops nu förtiden.
Då kanske tillverkarna slänger i riktiga nvme som vi kan byta ut själva.

Haha På den fjärde bilden i det bildspelet anger de vad det ska jämföras mot: SATA III-SSD:er. Som du säger är väl NVME-stämpeln en ganska bra garant, även för att det ska gå snabbare. Känns som att det är svårt att hitta NVME-lagring som inte klarar den läs- och skrivhastighet som de specificerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Haha På den fjärde bilden i det bildspelet anger de vad det ska jämföras mot: SATA III-SSD:er. Som du säger är väl NVME-stämpeln en ganska bra garant, även för att det ska gå snabbare. Känns som att det är svårt att hitta NVME-lagring som inte klarar den läs- och skrivhastighet som de specificerar

Ah, tackar för headsup. Ärligt talat så vet jag inte hur många gånger jag missar att det är ett bildspel i sweclockers artiklar

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ajp_anton:

Bra initiativ, pinsamt namn. Skulle inte ha några problem med att fråga efter en "ultrabook" eller en "intel evo" i en butik (om jag hade tillhört kundgruppen som frågar i butik), men "amd advantage" känns svårt att använda seriöst.

Och personalen ser frågande ut och plockar fram senaste modellerna Samsung EVO-lagring.

Få kommer fråga efter något av Intels marknadsföringsnamn specifikt utan kommer fråga efter det de vill ha. Min XPS 13 tillhör också Evo, enligt den dekal som tyvärr sitter på den, men skulle aldrig säga till någon att det är en Intel Evo utan att det är en Dell XPS, ultraportabel, 13" eler vad annars så personen jag pratar med förstår vad jag menar.

Lite kluven till AMDs val men är nog bra att få ut marknadsföringsnamn och begrepp när de idag är med i bra laptops. Tycker dock att de nog kan fila lite till på det.

Permalänk
Medlem

Ingen som tänker "AST Advantage"

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Nu har ju Strix g15 advantage släppts i övriga världen med väldigt positiva omdömen, någon som vet när de kommer till Sverige?

Visa signatur

5800x3d, 32 GB G.SKILL Trident Z RGB @ 3800 MHz CL16, X570i Strix, RX 6900 XT Waterforce, Samsung 990 2TB, CM V850w, EK Magnitude CPU block, 240+120 PE rad, 2x240 PE extern radiator, stadig ström av kaffe (till mig, inte datorn...)