Permalänk
Medlem

Är inte hyran rätt så hög för att vara en lägenhet som inte är renoverad sista 100 åren och som saknar grundläggande funktioner? Om er hyra nu är 9000 kr mer per månad än övriga lägenheter så låter det som mycket pengar för något man bara nyttjar några veckor på sommaren.

Permalänk
Avstängd

Kan det vara så att värden vill ha någon annan där? Att höja hyran för bara er låter ju lite märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är inte hyran rätt så hög för att vara en lägenhet som inte är renoverad sista 100 åren och som saknar grundläggande funktioner? Om er hyra nu är 9000 kr mer per månad än övriga lägenheter så låter det som mycket pengar för något man bara nyttjar några veckor på sommaren.

Jämför man det med vad det kostar att hyra en lägenhet så är det dyrt.
Jämför man med vad det kostar att hyra en stuga / fritidshus en vecka så är det jättebilligt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är inte hyran rätt så hög för att vara en lägenhet som inte är renoverad sista 100 åren och som saknar grundläggande funktioner? Om er hyra nu är 9000 kr mer per månad än övriga lägenheter så låter det som mycket pengar för något man bara nyttjar några veckor på sommaren.

Hyreshöjningen måste vara 9000kr per år och inte månad. Hyran ligger antagligen på ca 1500kr per månad efter höjningen.
Nyttjandet är helt upp till TS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jämför man med vad det kostar att hyra en stuga / fritidshus en vecka så är det jättebilligt.

Men nu hyr ju TS på årsbasis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Men nu hyr ju TS på årsbasis.

Vet inte om det spelar någon roll?
Hyr ts detta per år för 50000kr (får jag det till) så är det vad en stuga i uppland kostar att hyra i 5 veckor.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vet inte om det spelar någon roll?
Hyr ts detta per år för 50000kr (får jag det till) så är det vad en stuga i uppland kostar att hyra i 5 veckor.

En höjning med 9000/månad bör väl innebära en ökning med 108000:- på ett år utöver vad den nuvarande hyran är.

Permalänk
Medlem

Det relevanta i dagsläget är ifall hyreshöjningen är skälig. Alltså, hur billigt har huset hyrts ut tidigare. Och varför höjs inte hyran på övriga. Skälig hyra ska ju vara sett till liknande bostäder på samma ort och standard. Besittningsrätt eller ej är väl inte relevant då det inte pratas om att bli av med huset?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vet inte om det spelar någon roll?
Hyr ts detta per år för 50000kr (får jag det till) så är det vad en stuga i uppland kostar att hyra i 5 veckor.

Hur kom du fram till 50 000 kr? Bara höjningen är ju över 100 000 kr.

Permalänk
Medlem

Jag tror, utan att vara säker, att hyran går upp med 9000 om året till en summa av 27300.- totalt (om året).
Har svårt att se att man betalar närmare 200k om året för en lägenhet av medeltidsstandard.

Men detta kan ju bara TS svara på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Hur kom du fram till 50 000 kr? Bara höjningen är ju över 100 000 kr.

9000 kr per år var höjningen. Står i början.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

9000 kr per år var höjningen. Står i början.

det gör det inte.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

Hej

Någon som har lite koll på vad en hyresvärd för ett fritidshus får höja hyran med?

Förutsättning.
Det vi hyr är egentligen är det en lgh i ett ett hus med 4 lgh. Men det är ett fritidsboende som vi hyrt i generationer. Senaste bytet på kontraktet är att min far tog över från min farmor för ca 9 år sedan. Så samma person har stått på kontraktet i 9 år.

Vi har också haft ett muntligt kontrakt, tills nu. Nu vill han ha ett skrivet kontrakt samt att han vill höja hyran med 9000:- vilket blir en ca 56% hyreshöjning från ett år till ett annat. Finns sommarvatten, finns ingen värme, dock finns ju el, så är bara beboligt sommarmånader. Elen står vi för.

I mina ögon har han inte rätt till en sådan höjning.
Dessutom så blir då våran lgh mint 9000:- dyrare än de två lgh som ligger på övervåningen.

I kontraktet så står han heller inte för någonting egentligen, vitvaror mm ska vi stå för, vilket vi alltid har gjort.

Det jag lyckas läsa mig till är att en skälig hyra skalla motsvara kostnaderna som hyresvärden har. i min värd så är hans kostnader minimala. Ingen renovering har gjorts någonsin i ett hus från säker tidigt 1900 talet, det som gjort är av av oss.
Vist han kanske har målat om huset någon gång, men det är inte mycket. Vi har tex gjort alla fönster.
Anledningen är ju just att hyran varit låg, men nu vill han höja den samt inte stå för något.

Tror han skulle få väldigt svårt i en hyresnämnd? Men vore kul att höra någon som har lite erfarenhet och kan ge mig bra råd.
Vad har jag eller han rätt till?
Någon som kan länka till någon bra text som som visar vad man har rätt till. har försökt att googla mer svårt att få tydliga svar. Därför jag frågar här.

Rekommenderar dig att ta kontakt med en faktisk jurist, inte skriva här på SweC då det är fel forum.

Vill du prompt skriva på ett forum så är det bättre med lawline.se än swec.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Nej, det är lite svårt att tolka om TS menar per år eller månad. Säger enbart att han hyr per år och höjningen ska bli 9000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jtok:

Nej, det är lite svårt att tolka om TS menar per år eller månad. Säger enbart att han hyr per år och höjningen ska bli 9000:-

nej det gör han inte.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Håller med som en tidigare skrev, konstigt att det bara är ni som begärs på höjd hyra. Antagligen vill värden att ni säger upp och att han har en bekant som tar över den direkt?

OM han nu höjer hyran och ni skriver ett avtal osv så får ni ser till att i alla fall ställa mer krav, t.ex. värme osv. Hyr ni på årsbasis så bör ni ju rimligtvis kunna utnyttja det herla året också. Väldigt lustigt att ävens tälla in egna vitvaror och fixa till fönster på en fastighet man hyr och inte äger. Men det sista ska jag inte uttrycka mig så mycket om då det verkar som att ni har ett speciellt avtal.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Detta måste ju handla om år, det är helt orimligt att man hyr en stuga på årsbasis med en månadshyra på 16000kr, som sen ska höjas till 25000kr/mån. Priserna må vara rimliga men ingen skulle hyra på det sättet.
Så det som troligtvis hänt är att han vill höja hyran från 1340kr/mån till 2090kr/mån. Vilket inte låter orimligt eftersom hyra en stuga annars brukar kosta mellan 5-20000kr/vecka.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Hej

Ja 9000 mer per år.
Han har uttryckligen sagt att han ser gärna att vi hyr.

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

Hej

Ja 9000 mer per år.
Han har uttryckligen sagt att han ser gärna att vi hyr.

Så en ökning på 750/månad.. Utan att veta exakt vad ni betalar nu så är det ju svårt att uttala sig om ocker men det är inte en galen hyreshöjning, speciellt inte då priset varit detsamma i flera år.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

Hej

Ja 9000 mer per år.
Han har uttryckligen sagt att han ser gärna att vi hyr.

Det som jag tycker gör det lite komplicerat är ju att ni själva har fått stå för renovering och inköp av vitvaror osv.
Men om ni har haft samma hyra i en massa år och gillar stället så är det kanske en bra idé att skriva ett avtal och tänka att ni har fått det "väldigt billigt" i många år och nu är det mer i balans mellan er och hyres-ägaren.
Då kan ni även påtala att det behövs nya vitvaror, renovera osv. Eller att hen drar av kostnaden mot att ni gör det själva.

Permalänk

Om jag inte räknat helt åt pipan så ligger er årshyra efter höjningen på 16100kr. Jag kan inte påstå att jag anser att det är oskäligt för ett semesterboende som man kan nyttja när man vill, inte minst de varma månaderna. Att ni innan hade en hyra på 7100kr per år är ju helt otroligt billigt.

Har inte hyran höjts på länge så förstår jag om ägaren vill göra en höjning till skälig kostnad. Man kan givetvis begära en motivering dock.

Om du tycker att det är dyrt så kan du försöka hitta ett billigare att motivera med.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Om jag inte räknat helt åt pipan så ligger er årshyra efter höjningen på 16100kr. Jag kan inte påstå att jag anser att det är oskäligt för ett semesterboende som man kan nyttja när man vill, inte minst de varma månaderna. Att ni innan hade en hyra på 7100kr per år är ju helt otroligt billigt.

Har inte hyran höjts på länge så förstår jag om ägaren vill göra en höjning till skälig kostnad. Man kan givetvis begära en motivering dock.

Om du tycker att det är dyrt så kan du försöka hitta ett billigare att motivera med.

Du har räknat fel.
Hyran var 16100kr och är nu 25100kr. (om jag räknat rätt ;D)
Men i övrigt håller jag med dig.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Det som jag tycker gör det lite komplicerat är ju att ni själva har fått stå för renovering och inköp av vitvaror osv.
Men om ni har haft samma hyra i en massa år och gillar stället så är det kanske en bra idé att skriva ett avtal och tänka att ni har fått det "väldigt billigt" i många år och nu är det mer i balans mellan er och hyres-ägaren.
Då kan ni även påtala att det behövs nya vitvaror, renovera osv. Eller att hen drar av kostnaden mot att ni gör det själva.

tja vitvarorna om de bestämmer sig för att sluta hyra äger han ju så de går ju sälja på blocket/facebook då hyresvärden inte har någon rätt att beslagta något som han inte äger.

tyckte jag läste längre upp 1500:-/månad nu i hyra och är väl i mina ögon väldigt lågt så en ökning på 750:-/mån tror jag inte är direkt överpris.

de lägenheter jag bott i (permanent boende) har oftast haft en hyra på 4000-6000/mån för ca 60kvm (66-100:-/kvm) utan el som ingår, visserligen med värme då så dra av 50% eller något för det men med standard från 60-70tal och stadig ökning varje år på 100-200:-/mån utan någon direkt standardökning på lägenheterna.

så 750:-/mån ökning på 9 år är dessutom lägre än vad jag fått ge i ökning per år för ett permanent boende.

så 2000-3000:- tror jag är en relativt rimlig hyra om den är i liknande storlek eller om man ska översätta det till kr/kvm 33-50:-/kvm.

en polare bodde permanent i en lägenhet med kallhyra ända uppvärmning var var en kakelugn har för mig han gav runt 2000:-/mån eller nått sånt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Besittningsrätten hänger inte ihop med om hyreshöjningen är skälig. Däremot så bör ni väl ha koll på om ni har besittningsrätt innan ni börjar bråka med värden.

Om hyran är skälig (dvs motsvarar liknande fritidsbostäder) så är det svårt att påverka. Däremot om bara ni får höjd hyra och inte era grannar, så är hyran det plötsligt ganska lätt att argumentera att hyran inte är skälig. Svårt för oss här att avgöra om det är skäligt eller ej, utan att veta om det är 10kvm i skogen eller en herrgård i stockholms skärgård.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Om jag inte räknat helt åt pipan så ligger er årshyra efter höjningen på 16100kr. Jag kan inte påstå att jag anser att det är oskäligt för ett semesterboende som man kan nyttja när man vill, inte minst de varma månaderna. Att ni innan hade en hyra på 7100kr per år är ju helt otroligt billigt.

Har inte hyran höjts på länge så förstår jag om ägaren vill göra en höjning till skälig kostnad. Man kan givetvis begära en motivering dock.

Om du tycker att det är dyrt så kan du försöka hitta ett billigare att motivera med.

Tur att man inte behöver kunna räkna procent för att ge bra tips i övrigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tja vitvarorna om de bestämmer sig för att sluta hyra äger han ju så de går ju sälja på blocket/facebook då hyresvärden inte har någon rätt att beslagta något som han inte äger.

tyckte jag läste längre upp 1500:-/månad nu i hyra och är väl i mina ögon väldigt lågt så en ökning på 750:-/mån tror jag inte är direkt överpris.

de lägenheter jag bott i (permanent boende) har oftast haft en hyra på 4000-6000/mån för ca 60kvm (66-100:-/kvm) utan el som ingår, visserligen med värme då så dra av 50% eller något för det men med standard från 60-70tal och stadig ökning varje år på 100-200:-/mån utan någon direkt standardökning på lägenheterna.

så 750:-/mån ökning på 9 år är dessutom lägre än vad jag fått ge i ökning per år för ett permanent boende.

så 2000-3000:- tror jag är en relativt rimlig hyra om den är i liknande storlek eller om man ska översätta det till kr/kvm 33-50:-/kvm.

en polare bodde permanent i en lägenhet med kallhyra ända uppvärmning var var en kakelugn har för mig han gav runt 2000:-/mån eller nått sånt.

Tänkte mer på att om de får göra allting själva och köpa in vitvaror osv så är kanske inte höjningen berättigad. Hyresvärden kan ju ha sparat en del pengar på att låta sina hyresgäster lösa det själva.

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Tänkte mer på att om de får göra allting själva och köpa in vitvaror osv så är kanske inte höjningen berättigad. Hyresvärden kan ju ha sparat en del pengar på att låta sina hyresgäster lösa det själva.

antar att det de gjort med renovering varit good will och inget hyresvärden begärt då man inte brukar äns få renovera i hyresrätter utan tillstånd från hyresvärden och ska då finansieras av hyresvärden.

men är ju bara att sluta med det då sålänge inget i kontraktet säger att det är hyresgästen som står för ev renoveringar men samtidigt så tror jag han nog kan glömma att någon kommer någonsin göra några renoveringar om han tar för mycket betalt då det fort skenar iväg i pris på renovering.

och samtidigt tror jag inte man faktiskt någonsin skulle vilja skriva in något sådant i kontraktet då det i princip berättigar hyresgästen till att måla väggar, golv, och tak limegrönt då han i princip öppnar upp för fri vilja att göra med lägenheten som den vill.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

Hej

Ja 9000 mer per år.
Han har uttryckligen sagt att han ser gärna att vi hyr.

Tänker att detta är en utmärkt utgångspunkt till förhandling. Ni vill hyra av honom och han vill hyra ut till er.

Ska ni diskutera hur detta ska se ut i framtiden så skriv ett kontrakt. Ett kontrakt i sig behöver inte vara så avancerat, men ni kanske kan avtala in någon form av "besittningsskydd" i avtalet. Alltså i princip då under vilka omständigheter han kan höja hyran och säga upp er och självklart hur långt i förväg ni måste säga till för att säga upper er del av avtalet. Hurvida kyl och frys och annat ni har stått för bör också nämnas. Texten i ett avtal behöver inte vara skriven av en jurist, man ska bara försöka uttrycka sig så tydligt som möjligt så båda parter kommer ihåg vad man är överens om. Sannolikt är detta inget man vill ta till domstol ändå, eftersom det i princip bara kommer kosta pengar och troligen inte sluta i att man är överens och fortsätter ha en sommarstuga. Men står det på ett papper så brukar de flesta förhålla sig till det som står och göra så.

Förhandla, och sannolikt acceptera en procentuellt hög hyreshöjning. Kanske inte hela beloppet men ganska nära. Men det ni kan se till att få är ett skriftligt kontrakt där ni har lite avtalat lite om förutsättningarna för framtiden så ni kan vara överens även i framtiden.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

Vi betalar i förskott per år för hela året. Vi har därför tillgång till boendet hela året. Vi har eget möblemang och rubbet.

Som sagt då låter det som jag har besittningsrätt och därför borde hyresvärd ej kunna höja hyran med 56% från ett år till ett annat?

Betalar ni samma hyra (den som ska höjas med 9000kr/mån) för samtliga månader i året eller betalar ni bara för sommarmånaderna och behåller nyckeln till nästa år ni ska åka dit för smidighetens skull?

Tror hur som helst att du fastnat lite i besittningsrätten, vilken inte har så stor betydelse här. Det innebär bara att hyresvärden inte kan säga upp er hur som helst.

En hyreshöjning har hyresvärden fortfarande rätt att göra, dock ska den vara rimlig. Hur stor lägenheten är, hur standarden och läget är och vad kostar liknande lägenheter i området är det som styr. Kostar de lika mycket som er efter hyreshöjningen på årsbasis så är det nog rimligt och ni har betalat för lite innan. Om det blir betydligt dyrare efter höjningen än vad andra (det vill säga inte bara ni och de andra hyresgästerna i ert hus) i området betalar för liknande så kan det anses orimligt.

Kan du inte komma överens med hyresvärden så finns det hjälp att få av hyresgästföreningen om man är medlem där och eventuella tvister kan lösas i hyresnämnden.

Det är så det fungerar med vanliga hyresrätter i alla fall, och det kan ju eventuellt skilja när det gäller fritidsboende men som lawline och andra här påpekat så verkar det kanske vara samma regler. Detta i motsats till vad andra påpekat tidigare i tråden. Rekommenderar hur som helst ett medlemskap i Hyresgästföreningen för att få gratis rådgivning i liknande frågor.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Du har räknat fel.
Hyran var 16100kr och är nu 25100kr. (om jag räknat rätt ;D)
Men i övrigt håller jag med dig.

Så sant! Satan! Tur jag friskrev mig där! xD

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ljunki:

Vi betalar i förskott per år för hela året.

Om ni inte har kommit överens så har du rimligen inte betalt årets hyra ännu. Vad jag kan se har du då inget hyresavtal alls.

Bakåt har ni muntliga avtal som då visserligen gäller men, som man brukar säga, det är bara är så förtvivlat svårt att läsa sig till vad kontraktet egentligen säger. För värden är det inget problem, han får ju pengarna i förskott. Om du skickar summor till folk utan ha något skriftligt så är det ditt problem.

Höjningen och att vilja ha skriftligt hänger kanske ihop. Förut låg värden under gränsen för skattefritt. Med höjningen kommer han över gränsen, måste deklarera och då måste han ha skriftligt. Kanske låg han tidigare rätt lågt just för att slippa deklarera, jobbet var inte värt pengarna men nu håller inte det tankesättet längre. Bara en möjlig förklaring från min sida och kan givetvis vara fel. Jag vill bara säga att han kanske inte gör det för att vara ogin, det kanske är mest du som uppfattar det så.