Microsoft avslöjar nästa version av Windows den 24 juni

Permalänk
Melding Plague

Microsoft avslöjar nästa version av Windows den 24 juni

Enligt Microsofts VD Satya Nadella blir nästa version av Windows den mest betydelsefulla det senaste decenniet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mer windows store, mer subscriptions och microtransactions, mer reklam i utforskaren, i startmenyn å lite här å där, än mer försämrad kontrollpanel och dölja/gömma inställningar för användare, mer tracking av vad du gör var, mer bloatware.

Å så kanske någon enstaka grej eller två som är något bra som man vill ha.

Permalänk
Inaktiv

Microsoft pratar om nästa generation av Windows, inte nästa version. Hade dom sagt nästa version så hade det antytt en stegning från Windows 10 till Windows 11 men det gör dom alltså inte. Så som jag tolkar Microsofts språkbruk så är det är en alldeles vanlig uppdatering det handlar om, inte en uppgradering.

Vilket ju spelar roll, vad jag förstår, om den är frivillig eller inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon214822:

Microsoft pratar om nästa generation av Windows, inte nästa version. Hade dom sagt nästa version så hade det antytt en stegning från Windows 10 till Windows 11 men det gör dom alltså inte. Så som jag tolkar Microsofts språkbruk så är det är en alldeles vanlig uppdatering det handlar om, inte en uppgradering.

Vilket ju spelar roll, vad jag förstår, om den är frivillig eller inte.

Dom pratar ju också om att det blir största förändringen sedan Windows 8, tidsmässigt.

Permalänk
Medlem

Jag tror fortfarande att det är för utvecklarna till MS Store som har gjorts om så att Store blir mer central i Windows. Tror inte det är mycket nytt för oss vanliga användare, tror snarare att det kan bli till det sämre.

Kan någon visa i klartext visa för mig att det är nya funktioner de menar och inte något som har med utveckling av Store, m.m. Jag är inte superduktig på engelska så kan ha misstolkat det hela.

Bara reklam för ett "nytt" Windows som i grunden är likadan som innan?

Jag hoppas jag har fel och de har arbetat om nya bra funktioner som Minimerat antalet bakgrundsprogram, GUI-förbättringar, Kontrollpanelen, DPI-skalningen och nya funktioner som i stil med Powertoys-utils, Clipboard-historiken, m.m. (listan kan bli hur lång som helst där)

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

* Vi kommer ha totalkoll på allt du gör, vart, du är, vilka som är dina vänner Hur du mår, hur du röstar, dina indressen och så vidare. Allt säljer vi vidare till alla möjliga bolag och regeringar och andra organisationer.
* Det mest välfyllda OS med Skräppogram och saker ingen vill ha.

Den mest betydelsefulla uppdateringen av Windows under det senaste decenniet = översätt till (trumvirvel) mer av allt ovan så att vi kan tjäna ännu mer på idioterna.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Mer windows store, mer subscriptions och microtransactions, mer reklam i utforskaren, i startmenyn å lite här å där, än mer försämrad kontrollpanel och dölja/gömma inställningar för användare, mer tracking av vad du gör var, mer bloatware.

Å så kanske någon enstaka grej eller två som är något bra som man vill ha.

Detta + gratisversion.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Vendor lock-in is the future! Storsatsning på deras App Store är en självklar kassako.
Nå det jag skulle vilja ha.
NTFS har sett sina dagar, ReFS kanske? En bra filhanterare hör till.
Remote Desktop protokollet måste förbättras. Väldigt många så är det just typ enbart Remote Desktop anslutningar som man använder sin klient till. Denna borde göras opensource och att den även fungera bra "från allt"
Inbyggd lösenordshanterare hade känts självklart, det tycker dock inte de som har såna som nu skulle förlora försäljning. (konkurrensverken kan hindra)
Just detta är med att ej lägga in saker är intressant. Windows var supertrög med att införa både program för att packa upp filer och mountra isofiler. Orsaken var garanterat all bråk de redan innan har haft med konkurrensmyndigheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Microsoft pratar om nästa generation av Windows, inte nästa version. Hade dom sagt nästa version så hade det antytt en stegning från Windows 10 till Windows 11 men det gör dom alltså inte. Så som jag tolkar Microsofts språkbruk så är det är en alldeles vanlig uppdatering det handlar om, inte en uppgradering.

Vilket ju spelar roll, vad jag förstår, om den är frivillig eller inte.

Har svårt för att tolka "generation" som mindre betydelsefullt än "version".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Efter alla spekulationer kring en övergång till Linux-kärna kanske Microsoft fintar upp alla på läktaren och går över till MacOS? Den nya versionen kommer heta Windows 10 OS X.

Minst sagt en högoddsare men det vore episkt.

Permalänk
Medlem

Kan bli sämre, och kan bli mycket bättre. Oavsett är jag inte nöjd med vad vi har i dagsläget, så jag ser fram emot detta avslöjande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Måtte den gamla startmenyn komma tillbaka då jag inte kan arbeta med denna som är sedan Windows 8.
Man får bara söka på allt hela tiden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Modellören:

* Vi kommer ha totalkoll på allt du gör, vart, du är, vilka som är dina vänner Hur du mår, hur du röstar, dina indressen och så vidare. Allt säljer vi vidare till alla möjliga bolag och regeringar och andra organisationer.
* Det mest välfyllda OS med Skräppogram och saker ingen vill ha.

Den mest betydelsefulla uppdateringen av Windows under det senaste decenniet = översätt till (trumvirvel) mer av allt ovan så att vi kan tjäna ännu mer på idioterna.

Tycker mer det låter som att du pratar om mobiletelefoner än windows här ;).
Min stationära dator har inge vidare bra koll på hur jag rör mig på stan, mitt kontaktnät passerar inte via windowsdatorn heller.

Mobilerna däremot! De har koll på allt det där. Och mer därtill.

Eftersom vi inte har med windows i fickan till vardags, gör transationer via apple pay, samsung pay (and such), har de sociala nätverken i mobilen samt telefonsamtalen görs där så kommer mobilen vara den stora källan till allt sådant.
Operativsystemet till datorn är way behind och rimligen en lättviktare i sammanhanget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DasIch:

Efter alla spekulationer kring en övergång till Linux-kärna kanske Microsoft fintar upp alla på läktaren och går över till MacOS? Den nya versionen kommer Windows 10 OS X.

Minst sagt en högoddsare men det vore episkt.

Tja, kärnan till MacOS/iOS är faktiskt öppen källkod och det skulle ge Windows en rejäl knuff framåt vad det gäller stödet för modern CPU-design!

Å andra sidan får man också de vinsterna med en Linux-kärna.

Tyvärr lär inget av de hända. Men Windows är faktiskt en riktigt bra Linux-distro. Under Build förra veckan presenteras stöd i WSL2 för grafiska Linux applikationer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tror media har blåst upp det här till nåt det inte är. Verkar ju bara vara en större förändring av Windows 10 och inte en helt ny version. Men vi får väl se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Microsoft pratar om nästa generation av Windows, inte nästa version. Hade dom sagt nästa version så hade det antytt en stegning från Windows 10 till Windows 11 men det gör dom alltså inte. Så som jag tolkar Microsofts språkbruk så är det är en alldeles vanlig uppdatering det handlar om, inte en uppgradering.

Vilket ju spelar roll, vad jag förstår, om den är frivillig eller inte.

Dom har ju länge sagt att operativsystem är en tjänst och att 10 blir deras sista windows. Min tolkning är att det kommer bli mer som OSX med stora och mindre uppdateringar över tid. Den kommande kommer noga vara lite större än vanligt, men inte en helt ny version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tja, kärnan till MacOS/iOS är faktiskt öppen källkod och det skulle ge Windows en rejäl knuff framåt vad det gäller stödet för modern CPU-design!

Å andra sidan får man också de vinsterna med en Linux-kärna.

Tyvärr lär inget av de hända. Men Windows är faktiskt en riktigt bra Linux-distro. Under Build förra veckan presenteras stöd i WSL2 för grafiska Linux applikationer.

https://youtu.be/f8_nvJzuaSU

Dom gick väl ut förra året med att de skulle byta kärnan till linux och bygga windows-apier ovanpå detta?

Permalänk
Medlem

Spelar väl ingen roll vad de kallar sitt OS, Windows 10, version 20H2 bla bla eller byter till 11. Det som betyder något är ju vad mjukvaran ger oss användare.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant om de övergick till en Linux-kärna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Jag är försiktigt positiv i alla fall. Vad jag förstår är det rätt mycket ändringar i gränssnittet, då de flyttade över det mesta från Windows X till vanliga Windows, vilket säkert blir bra. Några av de nya ikonerna tycker jag är rätt fula men det är en petitess i sammanhanget. Det verkar också som de kommer att göra en större uppdatering av butiken vilket behövs minst sagt, idag är den inte bra i gränssnitt eller användarvänlighet. Utbudet är också riktigt dåligt men det ryktas ju om att de ska öppna butiken för alla typer av program, och att de kommer att minska hur stor del av pengarna MS tar.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom gör så att man kan modifiera skrivbordet mer. Om det var Windows Vista som hade lite funktioner man kunde ha på skrivbordet. kommer inte ihåg vad det kallades, men det fungerade sådär. Däremot vill jag se en utveckling av den tanken.

Många har knappt något på skrivbordet. Onödigt tomt fält som kan utnyttjas till bättre.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vendor lock-in is the future! Storsatsning på deras App Store är en självklar kassako.
Nå det jag skulle vilja ha.
NTFS har sett sina dagar, ReFS kanske? En bra filhanterare hör till.
Remote Desktop protokollet måste förbättras. Väldigt många så är det just typ enbart Remote Desktop anslutningar som man använder sin klient till. Denna borde göras opensource och att den även fungera bra "från allt"
Inbyggd lösenordshanterare hade känts självklart, det tycker dock inte de som har såna som nu skulle förlora försäljning. (konkurrensverken kan hindra)
Just detta är med att ej lägga in saker är intressant. Windows var supertrög med att införa både program för att packa upp filer och mountra isofiler. Orsaken var garanterat all bråk de redan innan har haft med konkurrensmyndigheterna.

Har en ReFS-volym på min dator som jag inte kan göra något med då de efter ett år tog bort stödet för min version Win Pro. Nu finns den ju bara för win pro enterprise eller vad det nu heter. Det roliga är att det enda skälet jag köpte win pro för var just ReFS. Volymen ligger kvar, men kan inte lägga till diskar i volymen.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Det som antagligen kommer hända är väl att de först tar bort "10" och bara kallar det för Windows. Sedan blir det mer och mer knutet till tjänster så att de kan transformera hela Windows till ett Windows as a Service där hälften av funktionerna är knutna till Azure/o365 och sedan införa prenumerationssystem för det liknande vad Adobe har för Creative Cloud. Begränsa det mer och mer efter vad du aktivt betalar. Samtidigt så trycker de på mer betafunktioner här och där (då Microsofts QA-team är sparkat för länge sen) och låta alla betatesta konstant förändrade saker. Så de fortsätter som idag med 21h2 osv och vi ser OSet sakta transformeras till en webbtjänst.

Microsoft tjänar ju inte speciellt mycket pengar längre på Windows, och de lär ju inte ge bort det gratis som Apple gör utan de kommer försöka knyta det till tjänster där de stora pengarna dras in idag. Sakta men säkert så klämmer de åt din plånbok mer och mer för att kräma ut den där sista kronan. Vill du ha backup-stöd? $5/mån. DirectX 12 Super? $5. Köra fler än 5 samtidiga program? $10. Vill du tillåta att andra lokala datorer ansluter till din dator? $5. Family Pack för hela familjen, absolut, skriv på ett årsabbonnemang här...

:).

Permalänk
Medlem

Windows 20 eftersom att det är 2020-talet nu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Måtte den gamla startmenyn komma tillbaka då jag inte kan arbeta med denna som är sedan Windows 8.
Man får bara söka på allt hela tiden

Varför arbetar du med startmenyn?

Permalänk
Lego Master

Med tanke på hela "bättre ekonomiska förutsättningar för kreatörer och utvecklare", så sitter jag blickstilla i båten tills jag vet mer.
Vägrar bli exalterad innan jag vet exakt vad det är frågan om, och ifall det är frivilligt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Måtte den gamla startmenyn komma tillbaka då jag inte kan arbeta med denna som är sedan Windows 8.
Man får bara söka på allt hela tiden

Det går ju ändå snabbare att söka än att bläddra i menyer. Har inte använt startmenyn för att klicka runt särskilt mycket sedan vista eller när det var de la till en smidig sökfunktion där.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolflakes:

Hoppas dom gör så att man kan modifiera skrivbordet mer. Om det var Windows Vista som hade lite funktioner man kunde ha på skrivbordet. kommer inte ihåg vad det kallades, men det fungerade sådär. Däremot vill jag se en utveckling av den tanken.

Många har knappt något på skrivbordet. Onödigt tomt fält som kan utnyttjas till bättre.

Samtidigt kan man ju se det som att skrivbordet bara är liksom botten på alla applikationer man har igång. Ärligt talat så ser jag i princip aldrig skrivbordet längre förutom när jag kopplar in skärmar förstås. Widget-funktionaliteten (eller det hette väl gadgets) från Vista har väl liksom flyttats över till startmenyn och dess tiles. Sen fanns det väl ett tag någon funktionalitet där man kunde ha en webbsida som bakgrund på skrivbordet men det tror jag var långt före Vista, men jag minns inte vad de kallade det så det är svårt att hitta.

Permalänk
Medlem

Vissa av systemfönstren finns ju i två versioner, dels den gamla (funktionella!) och dels den nya app-utformingen som ju bara är skit. I många fall där man ska göra något specifikt så får man ändå droppa till den gamla varianten. Det där måste dom ju integrera ihop så det blir *ett* gränssnitt, där man når allt. Exempel Kontrollpanelen, nätverksinställningar, ljudinställningar. Suck...

På just den fronten var gamla Windows 7 bättre, där hade dom inte hunnit stöka till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tja, kärnan till MacOS/iOS är faktiskt öppen källkod och det skulle ge Windows en rejäl knuff framåt vad det gäller stödet för modern CPU-design!

Å andra sidan får man också de vinsterna med en Linux-kärna.

Tyvärr lär inget av de hända. Men Windows är faktiskt en riktigt bra Linux-distro. Under Build förra veckan presenteras stöd i WSL2 för grafiska Linux applikationer.

https://youtu.be/f8_nvJzuaSU

Det där ser riktigt intressant ut. Jag vill prova det nu.