Använda ISPs DNS i PiHole och exkl. en ip?

Permalänk
Medlem

Använda ISPs DNS i PiHole och exkl. en ip?

Hej,

jag undrar hur jag går tillväga för att använda min ISPs DNS som Upstream DNS server i PiHole och även hur jag exkluderar en IP från att gå via PiHole:en? (gissar på att det senare görs i routern, AC88U)?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Hur du exkluderar är enkelt du använder inte PIhole som DNS.
Du kan troligen ta fram din ISPs dns genom routerns interface på något sätt.
vill minnas att det finns någon form av systemlog där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Hur du exkluderar är enkelt du använder inte PIhole som DNS.
Du kan troligen ta fram din ISPs dns genom routerns interface på något sätt.
vill minnas att det finns någon form av systemlog där.

Som jag har det idag så är det PiHole som är DNS-server (ställt in i routern, som dock är DHCP-server). Så alla enheter får automatiskt PiHole som DNS-server. Jag ser att jag, om jag ger en ip en statisk route så kan jag även välja en särskild DNS-adress, och det är den jag är ute efter. Är inte helt med på hur DNS-adresser funkar, om jag slår in routerns IP-adress (xxx1.1) får jag då routerns DNS (som den får av fiberleverantören)?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av db1:

Hej,

jag undrar hur jag går tillväga för att använda min ISPs DNS som Upstream DNS server i PiHole och även hur jag exkluderar en IP från att gå via PiHole:en? (gissar på att det senare görs i routern, AC88U)?

Tack på förhand

Det enklaste är ju att ange dns serverns adress manuellt i datorn eller fungerar inte det för det du vill göra ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Som jag har det idag så är det PiHole som är DNS-server (ställt in i routern, som dock är DHCP-server). Så alla enheter får automatiskt PiHole som DNS-server. Jag ser att jag, om jag ger en ip en statisk route så kan jag även välja en särskild DNS-adress, och det är den jag är ute efter. Är inte helt med på hur DNS-adresser funkar, om jag slår in routerns IP-adress (xxx1.1) får jag då routerns DNS (som den får av fiberleverantören)?

Inte helt hundra på hur du menar, men vill du köra ISP:ns DNS på alla enheter är det väl bara att ange den IP-adressen som DNS provider i PiHole. Vill du sedan exkludera en enhet så är väl det lättaste att bara ställa in valfri DNS manuellt på den enheten.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att du kan låta client kringå pihole genom att skapa en grupp under Group management -> Groups, deaktivera gruppen (disable) och sedan under Group management -> Clients lägga till IP/macadress till den gruppen.

I mitt snabba test så kom reklamen tillbaka för den använaren jag la till i den deaktiverade gruppen, mer än så testade jag inte...

Permalänk
Medlem

Tycker din fråga är lite konstig, du pratar om två olika saker upstream dns och att kringgå pi-hole för vissa enheter.

Att sätta din ISPs DNS som "upstream" DNS under pi-hole är inte svårt, det gör du i pi-hole under Settings > DNS och Upstream DNS Servers.

Men din fråga låter som att du också vill ha en enhet som inte går via pi-hole, då kan du statiskt sätta DNS servrar på den/de enheten/enheterna alternativt kan du i din router sätta en statistk mappning emot MAC-adressen på enheten/enheterna och ange vilken DNS dessa ska använda.