AMD Fidelity FX Super Resolution till Radeon och Geforce den 22 juni

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

är det inte lite meningslös att jämför stillbilder. denna tekniken används ju på bilder i rörelse.

https://www.amd.com/en/technologies/radeon-software-fidelityf...

Hoppas det är tillräckligt bra för att vara användbart. Nu kommer jag väl inte använda det eftersom jag inte har 4k skärm....än.
Detta är ju första generationen så man får nog inte ha hysteriskt höga förväntningar.
AMD kör verkligen hårt nu och jag är glad att jag hoppade på det tåget denna generationen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, jäkla Nvidia som inte uppfunnit tidsmaskinen så att de kan åka tillbaka och stoppa in RTX i GTX-korten.

Hur tänker du att DLSS som utgår från en specifik hårdvara ska backportas? Du kan ju kolla upp prestandan när man kör raytracing på ett 10-serien (jo, det går) för att få en uppfattning om hur DLSS skulle fungera.

AMD behövde uppenbarligen ingen tidsmaskin för att ge Pascal och andra äldre generationer lite kärlek 💋

All this has happend before and all this will happen again. G-sync 🧭⏱️🕰️⏳

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

DX12 ger utvecklare ett tunnare lager av abstraktion, men det i sin tur behöver inte betyda att man pratar om helt hårdvaruspecifika implementationer. ...

Efter noggrannare koll inser jag att det är en missuppfattning från min sida.
Det är i alla fall tveksamt om vi ännu sett så mycket av de "upp till 40% bättre prestanda" som utlovades...

Skrivet av Sveklockarn:

Det var få spel som undantagslöst krävde DX12 när antalet Windows 10-användare passerade Windows 7 i december 2018, ...

... och det gäller fortfarande.

Jämför gärna med DX10. När det släpptes officiellt var det bara de senaste grafikkorten som gav fullt stöd och de flesta skulle även behöva uppgradera operativsystemet från Windows XP till Vista. Inte många valde den transitionen trots att XP hade flera år på nacken. Inte heller släpptes många program som ens hade stöd för DX10, än mindre några som krävde det.
När DX11 sedan släpptes med Windows 7 blev det strömhopp till det nya operativsystemet.
En större andel av grafikkorten som redan var i drift kunde stödja de nya funktionerna och det kom ganska snabbt ett antal spel med stöd för både DX11 och DX9.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Olle P:

Efter noggrannare koll inser jag att det är en missuppfattning från min sida.
Det är i alla fall tveksamt om vi ännu sett så mycket av de "upp till 40% bättre prestanda" som utlovades...

Ja, jag är tämligen säker på att det de syftade på där är det jag nämnde tidigare om optimeringen av stora mängder draw calls. Och asynchronous compute var också en stor faktor i fallet med just det spelet.

Jag vet inte alls om de uppnådde sina påstådda 40%: i vilka scenarion, om det var best case, snitt etc. spelet släpptes ju aldrig officiellt. Men jag har inte heller något belägg för att de inte nådde det.

Men "40% i en enskild" titel uttalat av Lionhead är ju inte samma sak som att "DX12 boostar alla spel med 40%" uttalat av Microsoft.

Visa signatur

240p är livet