Nortons antivirus får inbyggd brytning av kryptovalutan Ethereum

Permalänk
Medlem

Har ju tre gånger så många kärnor på mina servrar så det kanske hade funkat på de burkarna, men då måste jag ha server versionen av programvaran som inte finns?

Visa signatur
Permalänk

På tal om skatter menar du väl.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta mynnar ut i en skandal som skadar tilliten till kryprovalutor för all framtid. Någon jävla nytta ska väl detta skitföretag göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ni som säger att Windows Defender funkar minst lika bra har aldrig åkt på ett ransomware verkar det som..

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Känner att dessa 3:de-part "Antivirusprogram" har gjort sitt, Windows Security (fd. Windows Defender Security) är minst lika bra enligt många underöskningar.

Vad kan man kalla dessa program för nuförtiden? bloatware?

Som hemanvändare kan det vara mer skit samma då den ev ekonomiska förlusten är försumbar men få bolag skulle förlita sig på en sådan otroligt simpel lösning.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Som hemanvändare kan det vara mer skit samma då den ev ekonomiska förlusten är försumbar men få bolag skulle förlita sig på en sådan otroligt simpel lösning.

Ja och nej, som systemadministratör på ett företag så överväger vi starkt att använda Microsoft Defender + ATP efter att vårat nuvarande antivirus har löpts ut.
Microsoft har verkligen lyckats bra med att integrera sina tjänster i hela azure miljön, och med dom nya MS365 licenserna så får du mycket med i den licensen vi ändå hade skaffat för att använda office programmen, då får vi Windows, CAL och massa annat.
Plus att kunna hantera alla enheter via Intune är grymt kraftfullt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dblade:

Självklart försökte någon utvecklare på Norton smyga in Keccak algorithmen och köra den i bakgrunden när man ändå scannar efter virus. Jag gissar att det blev upptäckt och då kläcktes den här idéen.

Antar att du menar Ether(eum)-mining? Keccak är en hashalgoritm som SHA-256 och gamla MD5 och är i sig inget negativt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det stora hela i detta är att antivirus inte är som det varit, nu ska de optimera datorn, ha vpn, lösenordhanterare och nu även kryptovalutor.

Jag hade Avira Antivirus Pro många år och fungerade riktigt bra, sedan körde jag lite blandat gratis i 6 mån. t.ex. Bitdefender. men tyckte inte om att de skapade ett cert, (man-in-the-middle) (När routern inte hade t.ex.), så tänkte att nu ska jag köpa Avira igen. Nu efter ca 1 månad harAvira kört igång sitt VPN och sagt med stor blaffa att jag inte är säkrad. Jag har inte installerat Avira VPN alls, men det ligger i programmet självt. Börjar bli trött på att anti-virus inte bara kan vara en sak... Så sista gången jag köper ett anti-virus.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd

Mina ögon har knapp öppnat sig, men vem vill ha ett antivirusskydd som har inbyggt sånt här, folk kommer tänka vad fan vad seg dator är håller antivirusprogrammet på med att söka igenom massa filer igen....

Själv kör jag med symantec endpoint protection som jag har gjort sen jag kom till.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Nästa steg är att integrera betalning av ransomware direkt in i Norton's mjukvara. "Do you want to unlock your files with the coins in your wallet?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Det stora hela i detta är att antivirus inte är som det varit, nu ska de optimera datorn, ha vpn, lösenordhanterare och nu även kryptovalutor.

Jag hade Avira Antivirus Pro många år och fungerade riktigt bra, sedan körde jag lite blandat gratis i 6 mån. t.ex. Bitdefender. men tyckte inte om att de skapade ett cert, (man-in-the-middle) (När routern inte hade t.ex.), så tänkte att nu ska jag köpa Avira igen. Nu efter ca 1 månad harAvira kört igång sitt VPN och sagt med stor blaffa att jag inte är säkrad. Jag har inte installerat Avira VPN alls, men det ligger i programmet självt. Börjar bli trött på att anti-virus inte bara kan vara en sak... Så sista gången jag köper ett anti-virus.

Då ska du välja den som jag skriv, den är helt ren utan några skit.

Håller med dig har vart skitjobbigt när man ska hjälpa sina vänner, och typ alla antivirusprogram har någon from av optimera eller annat skit, så bliv sur och drog in symantec endpoint protection helt ren från skiten och bättre nöjd kan man inte blir.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hoppas detta mynnar ut i en skandal som skadar tilliten till kryprovalutor för all framtid. Någon jävla nytta ska väl detta skitföretag göra.

Yeees! Embrace the dark side of the force... Darth Ozzed! (Jävla fint Sith-namn det blev. Darth Heatm funkar inte alls. Är lite avis!)

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Ser att många sågar detta. Tycker det skulle kunna vara intressant på riktigt. Idag om man extraknäcker som gruvarbetare så får man ju inget längre, om fler gårihop och delar på vinsten så kanske det blir lite bättre resultat

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Känner att dessa 3:de-part "Antivirusprogram" har gjort sitt, Windows Security (fd. Windows Defender Security) är minst lika bra enligt många underöskningar.

Vad kan man kalla dessa program för nuförtiden? bloatware?

Bloatware är ju sådant som man inte kan välja bort.

*HOST*Windows Defender*HOST*

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Ytterst nödvändigt - Dom måste fan skämta!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Bloatware är ju sådant som man inte kan välja bort.

*HOST*Windows Defender*HOST*

Nah, bloatware är ju t.ex. saker em OEM packar med en dator som man aktivt måste ta bort

Citat:

* unwanted software included on a new computer or mobile device by the manufacturer.
"users must initially contend with the usual bevy of bloatware (unnecessary toolbars, games of questionable value)"

Det är skillnad på t.ex. "bloatware" och "software bloat"

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Brillmongot:

Klargörs det någonstans hur stor del de tar själva? Om inte så spelar de ett jävligt farligt spel med FTC.

Jag letade en lång stund efter just detta, men hittade verkligen inget vettigt. Varken kring om de tar något, och hur mycket, eller om de inte gör det.

Det känns logiskt rent affärsmässigt att ta någon andel, eller transaktionsavgift av något slag. Men de kanske litar på att det här ska bli så populärt för gemene användare att de ska dra in pengarna genom Norton 360-licensen.

Permalänk

Där tänkte de till på Norton.
Konkurrera med bättre produkt?
Nej, gör alla kunder till miners och ta x antal procent av intjänade coins. Easy money!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Då ska du välja den som jag skriv, den är helt ren utan några skit.

Håller med dig har vart skitjobbigt när man ska hjälpa sina vänner, och typ alla antivirusprogram har någon from av optimera eller annat skit, så bliv sur och drog in symantec endpoint protection helt ren från skiten och bättre nöjd kan man inte blir.

Sökte på symantec endpoint protection men är väl bara till företag? Ser inte att man bara kan ladda ner till en klient och köra som på de andra. men annars kör jag windows egna till slut om det ska fortsätta såhär.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Ni som säger att Windows Defender funkar minst lika bra har aldrig åkt på ett ransomware verkar det som..

Proving our point..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Antar att du menar Ether(eum)-mining? Keccak är en hashalgoritm som SHA-256 och gamla MD5 och är i sig inget negativt.

Yes. DaggerHashimoto känns mer bekant.

Permalänk
Medlem

En sak är säker, kryptovalutor är här för att stanna.
Just nu utreds hur, inte om, Sverige skall kunna gå över till en egen kryptovaluta, E-kronan.

Problemet är att kryptovalutor skapades för att slippa statlig styrning, påhittade avgifter, reglering och värdering. Att bankerna skor sig enormt på våra tjänade slantar är ju ingen hemlighet precis och de väljer att frysa ut sånt de inte har fullständig kontroll och styrning över. Därför har de flesta Svenska banker spärrat överföringar till kryptobörser.

Det vill säga att en BTC skall ha samma värde i hela världen helt oberoende på vad landets valuta/ banker och politiker håller på med. Ungefär som guld.

Jag tycker detta tilltaget är bra. När vårt land förstår att "if you cant beat them, join them" genom att införa en egen kryptovaluta kanske lösningen kommer.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Det vore ju intressant om någon som Steam tillät folk att bryta krypto för att betala för spel.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Ni som säger att Windows Defender funkar minst lika bra har aldrig åkt på ett ransomware verkar det som..

Nope, aldrig ransomware. Kanske på grund av skyddet från Windows Defender? (å en smula sunt förnuft.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Sökte på symantec endpoint protection men är väl bara till företag? Ser inte att man bara kan ladda ner till en klient och köra som på de andra. men annars kör jag windows egna till slut om det ska fortsätta såhär.

Jag har företag version, så antar det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av gonace:

Känner att dessa 3:de-part "Antivirusprogram" har gjort sitt, Windows Security (fd. Windows Defender Security) är minst lika bra enligt många underöskningar.

Vad kan man kalla dessa program för nuförtiden? bloatware?

De tillhandahåller ej enbart antivirus. På företagssidan har Symantec även tjänster för säker kryptering och annat skoj.
I Outlook används Symantec som skydd för spamfiltret.
Defender må ha blivit bättre. De andra stora drakarna är fortfarande bättre på att ge en helhetslösning åt till exempel företag. Privat konsument där är det upp till var och en att avgöra vad man anser fungera bäst för ens egna behov.
Själv tuffar jag vidare med ESET.

Permalänk
Medlem

Det värsta exemplet av feature-creep jag sätt på länge.

Permalänk
Avstängd

Inte använt Norton på 15 år. Ska bli lite smått roligt att se prestandan på miningfunktionen. Antar att dom har gjort en egen miner.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Känner att dessa 3:de-part "Antivirusprogram" har gjort sitt, Windows Security (fd. Windows Defender Security) är minst lika bra enligt många underöskningar.

Vad kan man kalla dessa program för nuförtiden? bloatware?

Jag tycker de är Scareware. De gapar och skriker konstant om olika hot, prenumerationen håller på att gå ut, man måste köpa Extra Premium Deluxe-versionen för att vara 100% skyddad o.s.v.

Samtidigt håller sig Windows Defender i bakgrunden så man knappt märker av det om det inte verkligen är något problem.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Skulle förvåna mig om det inte blir så att kunden minear crypto åt Norton, som sedan kan betala ut pengar till kunden men inte ger ut några coins.