SRAM är ju mindre men till stor del kompatibelt med Shimano vilket är bra för oss konsumenter. Inget fel på SRAM. Shimano var "snälla" och släppte in SRAM på marknaden för ett par decennier sen. Shimano är större.
Testar quota så som du skrev nu haha
Jaha men är de billigare då? Men var det inte ett bakslag mot Shimano att SRAM kom med 12s medan alla väntar på att Shimano ska införa deras nya 12s?
Ja, skillanden på en endurance racer och en gravel bike är inte jättestor. Det är lite skillnad på drevens storlek och bakväxelns arm (lång arm = stor kassett baktill).
Clutch är från MTB-världen och till för att spänna undersidan av kedjan så att den in svajar eller hoppar av när man hoppar över bråte i skogen.
Okej, bara så att jag förstår korrekt. Cykeldreven är alltså cassetten? Eller är det crank?
Ah! Smart! Så om jag förstår det korrekt att ifall man bygger en gravel bike så är det mer värt att ha GRX och det torde inte spela någon roll ifall man har en grx på en lvg cykel?
Vill man vara snabbast så...
För mig är det ju helt skitsamma då jag som sagt bör tappa lite midjeomfång innan jag bråkar om dyrare komponenter. För andra är det ju den enskilt lättaste grejen att förbättra på ur viktsynpunkt.
Hahah det är samma här, jag är nog också lite för knubbig för att jaga gram när man själv väger 10kg för mycket haha! Men det ger en motivation iaf, thats for sure!
V brake = fälgbroms.
Ramarna för skivbroms har ofta något starkare stag och har infästningar så att det går att fästa bromsoken.
Okej tack! Det ska jag kolla!
Står det att framgaffeln/ramen stödjer 40-650CC däck eller 32-700CC så är det ju vad ramen stödjer. Ramen i sig kan vara en för fälgbroms eller diskbroms.
Exakt det står "Maximum tyre size: 700*32Cfor Flat mount disc brake" så då borde det gå att stoppa in 32mm däck tänker jag mig
Går att spänna upp hur långt bakväxeln får föra sig ner på kassetten med stoppskruven. TLDR, du får välja en växel och cykla hem på med hjälp av en skruvmejsel.
Jaha då var det inte så farligt! Men går det inte att kontrollera batteriet via mobilen innan man åker iväg? Tänker om det ändå ska vara så högteknologiskt?
[/quote]
Jag har använt cyklar med rostfria fälgar, blanka och fina var de för det mesta, supersläta bromsytor som glänser vackert.... Speciellt vackert glänser de när de är fuktiga och de bromsar proportionerligt dåligt mot hur blanka de är, det tar typ 3-4 hjulvarv (10m) innan man torkat fälgen så pass satt de ens börjar bromsa
Hahaha alright jag är övertygad om att skivbromsar är det som gäller haha!
Nej man vill (åtminstone normalt sett) inte ha en maximalt styv cykel, de är faktiskt hemska att åka på om man ska åka på vägar, man vill ha en cykel som är styv på visa men flexibel på andra ställen så att den inte vibrerar för mycket, bättre ramar har börjat bygga in "fjädring utan fjädring" eller vad man nu ska kalla det, cyklar som generellt var väldigt styva var de första aluminiumcyklarna innan man började hydropressa ramrören, de tidiga alu cyklarna var ofta sämre och "långsammare" än stålramar fastän de var lättare eller hade samma vikt just för att de var för styva på alla ställen.
Tillverkarna försöker numera hitta "rätt flex" snarare än att göra allt maximalt stumt, att slippa vibrationerna gör det mycket behagligare, mindre tröttande och gör att det går snabbare, tittar man specifikt på däcken så ger det bättre fäste om de är mjukare.
En rätt rolig test nedan
https://www.youtube.com/watch?v=QvO74sZxVs4
Vibrationerna ändrar uppenbarligen känslan väldigt mycket och mjuk rull och lägre effektanvändning gör att det känns långsamt, nu åker man visserligen inte på kullersten hela tiden men för att peka på de principiella skillnaderna är det de gör intressant, rätt flex är viktigast.
Jaha? Intressant! Men jag misstänker att lvg tenderar kanske att vara lite styvare medan gravel/endurance bikes är mindre styva?
Ska kolla på den!
Står gärna till tjänst om jag kan.
PM
Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)
Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE