Hur tar jag reda på vilken drivrutin som strular?

Permalänk
Medlem

Hur tar jag reda på vilken drivrutin som strular?

Har Win 8.1. Får blåskärm lite då och då, tror det är extra mycket när jag använder Photoshop eller PremierPro, men kan inte säga det egentligen.

Får DRIVER_POWER_STATE_FAILURE. Kan man ta reda på vilken drivrutin/hårdvara som strular?
Kan inte referera till något nytt som jag installerat eller sånt. Googlat mig fram till att det kan bero på nåt nytt.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Har Win 8.1. Får blåskärm lite då och då, tror det är extra mycket när jag använder Photoshop eller PremierPro, men kan inte säga det egentligen.

Får DRIVER_POWER_STATE_FAILURE. Kan man ta reda på vilken drivrutin/hårdvara som strular?
Kan inte referera till något nytt som jag installerat eller sånt. Googlat mig fram till att det kan bero på nåt nytt.

Brukar väl framgå om man hinner se blåskärmen, men annars är ju t.ex. https://www.resplendence.com/whocrashed användbart om det skapats en dump

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Du kan även kolla i datorhanteraren på loggar

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MalZon:

Har Win 8.1. Får blåskärm lite då och då, tror det är extra mycket när jag använder Photoshop eller PremierPro, men kan inte säga det egentligen.

Får DRIVER_POWER_STATE_FAILURE. Kan man ta reda på vilken drivrutin/hårdvara som strular?
Kan inte referera till något nytt som jag installerat eller sånt. Googlat mig fram till att det kan bero på nåt nytt.

Jag har tidigare använt mig av bluescreen-view för att få ut lite mer information från blåskärmsdumparna.
Mer underlag om vad som hänt - bättre felkoder som sedan gått att googla vidare på.

Och som Ferrat nämnt ovan - event viewern i windwos.

Om du har OS på engelska kan du söka efter event viewer från startmenyn.
Windows logs - kanske i general logs, kanske i application logs eller system logs. Det är väl främsta gissningarna.

Räkna med att det finns mängder med loggar på fel däri. Det finns det alltid. Det behöver inte vara problematiskt. Det du är intresserad av är vad som hänt precis innan och under tillfället när du fick bluescreens. Här kan det finnas mer info helt enkelt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Brukar väl framgå om man hinner se blåskärmen, men annars är ju t.ex. https://www.resplendence.com/whocrashed användbart om det skapats en dump

Står inte mer än att Datorn måste startas om, och ledsen gubbe. Den då det jag skrev.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

Man kan inte ladda upp bilder här på Forat?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

Nu fick jag blåskärm igen, står inget mer än detta. Återigen nu när jag hade PS igång.
Ska pröva att öppna upp och blåsa rent den. Kan ju vara så enkelt?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått fram lite mer...
Har gjort en CHKDSK, stannade länge på 17% men efter nån halvtimme så sket de te så vart den klar. Även gjort Windows minnestest och skulle komma upp en PopUp när jag loggade in i Windows men det dök aldrig upp nåt?

Funderar på att göra uppdateringar av Windows. Är det någon uppdatering jag absolut inte ska göra?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Är det någon uppdatering jag absolut inte ska göra?

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Ok. Så ingen uppdatering innehåller Windows 10 eller något sådant?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk

Loggen du delade säger ju inte mer än att windowskärnan krashar vilke kan bero på i princip vad som hälst från hårdvarufel till mjukvara.

Tror en ren installation av samtliga drivare är på sin plats för att helgardera ev mjukvara.

Fortsätter det ändå är det troligt ett hårdvarufel som orsakar att drivare krashar och i sin tur att kärnan krashar. Alternativ korrupta filer till operativaystemet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Ok. Så ingen uppdatering innehåller Windows 10 eller något sådant?

Missade att du körde 8.1, såg bara blåskärmen som är likadan som i Windows 10. Jag tror inte att de uppdaterar gratis till 10 längre så du borde nog inte få det. Tyvärr, säger jag, för Windows 8.1 är ju på alla tänkbara sätt sämre än Windows 10 om du frågar mig. Speciellt om det nu är så att du har någon drivrutin som inte riktigt fungerar som tänkt eftersom troligtvis noll mjukvaruutvecklare lägger något krut på att patcha saker till Windows 8 eftersom i princip ingen använder det (på förekommen anledning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Ok. Så ingen uppdatering innehåller Windows 10 eller något sådant?

Uppdatera till Windows 10 det är inte bra och sitta på gamla operativsystem som nästan håller på att gå ut Windows 10 är dessutom bra mycket bättre än Windows 8 var och sitta kvar på Windows 8 kommer inte minska dina problem i takt med att Adobe program utvecklas och anpassas till Windows 10 tillslut kanske de inte fungerar överhuvudtaget du verkar nästan vara på en sådan punkt nu!

Permalänk
Medlem

Ok, men ALLT jag har på datorn kommer att funka i Windows 10?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Ok, men ALLT jag har på datorn kommer att funka i Windows 10?

Vi vet inte allt du har på datorn har du några äldre program du behöver eftersom du undrar? För att svara på den frågan måste vi veta vilka program du har installerat du kan givetvis kolla upp varje programvara också om du känner dig osäker.

Permalänk

Generellt sett så funkar allt med stöd för vista och frammåt i 10 även mycket xp generation funkar utan problem.

Finns såklar specialprogramvaror osv som ev inte fungerar men generellt så är allt med vista stöd eller nyare kompatibelt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Vi vet inte allt du har på datorn har du några äldre program du behöver eftersom du undrar? För att svara på den frågan måste vi veta vilka program du har installerat du kan givetvis kolla upp varje programvara också om du känner dig osäker.

Nä såklart...
Vet inte om jag kan få fram en lista på vilka program jag har?
Har lite äldre version ar Photoshop, Lightroom och PremierPro, CC 2015 heter de. Spelar mycket Urban Terror och Quake 3 o 4.
Har iofs inte så mycket egentligen nu när jag tänker efter. Redigerar mycket film och bilder så vill inte äventyra det framför allt.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk

Ingen av de du nämnde där ska va något problem att köra under win 10.

T.om. Photoshop cs2 funkar under 10an och de tappa suporten för säkert minst 10 år sen eller nått.

Så har du kunnat köra det i win 8 så kan du högst troligt köra det i 10an.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Nä såklart...
Vet inte om jag kan få fram en lista på vilka program jag har?
Har lite äldre version ar Photoshop, Lightroom och PremierPro, CC 2015 heter de. Spelar mycket Urban Terror och Quake 3 o 4.
Har iofs inte så mycket egentligen nu när jag tänker efter. Redigerar mycket film och bilder så vill inte äventyra det framför allt.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Ingen av de du nämnde där ska va något problem att köra under win 10.

T.om. Photoshop cs2 funkar under 10an och de tappa suporten för säkert minst 10 år sen eller nått.

Så har du kunnat köra det i win 8 så kan du högst troligt köra det i 10an.

Håller med Rouge of Darkness sen har du abonnemang på CC paketet kan du uppgradera till senaste versionen där varje år så länge du har prenumerationen levande och betalar den.

Permalänk
Medlem

Nä, har inte prenumerationen kvar, därav den gamla versionen.
Har en garagedator som jag ska rädda med lite mer Ramminne och en annan HDD, lägga in Win 10 på den och orientera mig lite innan jag vågar ta steget på rätta datorn.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Nä, har inte prenumerationen kvar, därav den gamla versionen.
Har en garagedator som jag ska rädda med lite mer Ramminne och en annan HDD, lägga in Win 10 på den och orientera mig lite innan jag vågar ta steget på rätta datorn.

Okej ta en backup på alla viktiga filer också innan du tar steget på rätta datorn givetvis så förlorar du inga filer ifall något skulle gå fel men det hade du kanske tänkt själv ville bara poängtera det för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Okej ta en backup på alla viktiga filer också innan du tar steget på rätta datorn givetvis så förlorar du inga filer ifall något skulle gå fel men det hade du kanske tänkt själv ville bara poängtera det för dig!

På den andra dator ska jag blåsa den helt ren. Men den jag har nu vill jag ju ha kvar allt lixom.
Hur funkar det, blir det bara ett Windows 10 skin över mitt Win 8 eller tas Win 8 helt enkelt bort och Win 10 installeras?
Är tanken att allt ska finnas kvar som innan, men OP är bytt? Är det bara utseendet som man kommer att märka skillnad på så att säga?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

På den andra dator ska jag blåsa den helt ren. Men den jag har nu vill jag ju ha kvar allt lixom.
Hur funkar det, blir det bara ett Windows 10 skin över mitt Win 8 eller tas Win 8 helt enkelt bort och Win 10 installeras?
Är tanken att allt ska finnas kvar som innan, men OP är bytt? Är det bara utseendet som man kommer att märka skillnad på så att säga?

själva uppgradering installera w10 parallellt med w8, startar om, och "avinstallerar" w8. Men själva stegen är inget som du som användare ser.

Har du W8 eller W8.1?
Om W8, så måste du uppgradera till 8.1 innan du kan uppgradera till 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

själva uppgradering installera w10 parallellt med w8, startar om, och "avinstallerar" w8. Men själva stegen är inget som du som användare ser.

Har du W8 eller W8.1?
Om W8, så måste du uppgradera till 8.1 innan du kan uppgradera till 10

Det är 8.1 jag har. Men som sagt, är mest utseendet jag kommer att märka av? Alla annat ska lixom bara funka efteråt som vanligt?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

Har som för mig att du inte ska behöva installera om program, men kan inte svära på det.
Kan komma behöva installera nya drivrutiner, men i övrigt ska det bara vara att tuta och köra.

MEN gör alltid en backup av viktiga filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Det är 8.1 jag har. Men som sagt, är mest utseendet jag kommer att märka av? Alla annat ska lixom bara funka efteråt som vanligt?

Utseendet och positioner där saker finns kommer du givetvis märka av eftersom det är ett nytt UI beronde på prestanda på din maskin kan det givetvis påverka lite också givetvis även om din ambition är och behålla allt vilket jag förstår hade jag ändå gjort en backup bara för att om ifall att något går fel så förlorar du inga filer åtminstone. Förutom UI och eventuell förändring i prestanda kommer du märka att du har den nya webbläsaren Edge istället för Internet Explorer som Microsoft inbyggda.

Det här är de grundläggande kraven för Windows 10

Processor:
1 gigahertz (GHz) eller snabbare processor eller System on a Chip (SoC)
RAM:
1 gigabyte (GB) för 32-bitars eller 2 GB för 64-bitars
Hårddiskutrymme:
16 GB för 32-bitars OS eller 32 GB för 64-bitars OS
Grafikkort:
DirectX 9 eller senare med WDDM 1.0-drivrutin
Bildskärm:
800 × 600
Internetanslutning:
Internetanslutning krävs för att utföra uppdateringar, för att ladda ner och använda vissa av funktionerna. Windows 10 Pro i S-läge, Windows 10 Pro Education i S-läge, Windows 10 Education i S-läge och Windows 10 Enterprise i S-läge kräver en Internetanslutning under den initiala enhetskonfigurationen (OOBE) liksom antingen ett Microsoft-konto (MSA) eller ett Azure Activity Directory-konto (AAD). Internetanslutning krävs också för att ställa om en enhet från Windows 10 i S-läge. Läs mer om S-läge här.

Du kan läsa mer här!

https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-specificat...

Permalänk
Medlem

Jag har inte lusläst tråden, men vill flagga för att om du har en dator med misstänkt hårdvarustrul (chkdsk som låser sig, blåskärmar osv) så kan det vara en dum ide att installera nytt OS precis just nu. Burken kan jävlas under installationen och så har du ingen fast grund att stå på... Nog bättre om du kan få nån känsla för grundorsaken först?
(om det är drivrutiner eller liknande som sannolikt är boven, då kan passa på och byta OS)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MalZon:

Ok, men ALLT jag har på datorn kommer att funka i Windows 10?

Ett hett tips innan du tänker tanken på att uppgradera till windows 10
Skaffa en SSD disk till datorn.. Behåll den du har i datorn nu intakt, då den har en recoverypartition.. denna recoverypartitionen kan du inte använda igen om du installerar 10an... Denna recoverypartitionen kan vara kul att ha kvar den dagen datorn blir för gammal och seg att använda online o med senaste mjukvaran.. då kan duu återställa den till Original o ha som retrodator eller sälja/sjänka till någon som gillar retrodatorer.
Jag har inte sett en enda OEM dator som haft kvar recoverypartitionen.. Om det är slarv av folk under installation eller om det är win10 som rensar den.. Det vet jag inte då jag aldrig graderat upp en dator till 10 på en win7 eller win8.1 OEM disk på uppgraderings stegen.. samt det kan strula mer än vad det är värt vid uppgradering.. så ren installation är alltid bättre.

Det du gör är att du hämtar ut produktnyckeln ur din win8.1 installation, sedan gör du en ren win10 installation på nya SSD disken. När du ska regga 10an skriver du in din win8.1 nyckel och du får en gratis uppgradering.

Du har i den produktnyckeln i bios.. har du riktigt tur känner win10 av den nyckeln när du installerar så sköter det sig själv... Om den känner av bios nyckeln, så kommer den hoppa över steget där man ska skriva in produktnyckeln.

Samt din dator kommer bli rappare med en SSD disk

La till lite mer info :o)
Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag har inte lusläst tråden, men vill flagga för att om du har en dator med misstänkt hårdvarustrul (chkdsk som låser sig, blåskärmar osv) så kan det vara en dum ide att installera nytt OS precis just nu. Burken kan jävlas under installationen och så har du ingen fast grund att stå på... Nog bättre om du kan få nån känsla för grundorsaken först?
(om det är drivrutiner eller liknande som sannolikt är boven, då kan passa på och byta OS)

Absolut det var därför jag skrev att han skulle backup alla filer som han brydde sig om ifall något blev fel under installationen av Windows 10 så han inte skulle förlora värdefull information men det skadar som sagt inte om han gör detta parallellt som han kan förbereda en installation av Windows 10 och lära sig operativsystemet på den andra datorn men ett så gammalt operativsystem kan också vara orsaken till problemet!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sorten:

Absolut det var därför jag skrev att han skulle backup alla filer som han brydde sig om ifall något blev fel under installationen av Windows 10 så han inte skulle förlora värdefull information men det skadar som sagt inte om han gör detta parallellt som han kan förbereda en installation av Windows 10 och lära sig operativsystemet på den andra datorn men ett så gammalt operativsystem kan också vara orsaken till problemet!

ja och nej det kan vara att den behöver en ominstallation/factory recovery
Men att OSet är för gammalt.. njae det har ju support till 2023 så det är säkert att använda.

Bättre att satsa på SSD disk till den där datorn.. hårdvaran har ju ettpar år o har 99% HDD om den inte är utbytt.