Asrock håller låg profil med experimentellt Mini ITX-moderkort till AMD Ryzen

Permalänk
Melding Plague

Asrock håller låg profil med experimentellt Mini ITX-moderkort till AMD Ryzen

Med målet att minimera höjden smyger Asrock ut ett kompakt Mini ITX-moderkort för Ryzen-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är sugen på att bygga en AIO dator i en skärm så denna hade passat perfekt.
Dock hade det varit ännu bättre om de skulle komma ut med en version som stödjer nästa generationers APUer.

Permalänk
Inaktiv

Precis den här riktningen som jag är intresserad av när det kommer till framtida byggen! Riktigt kraftfulla ITX-byggen som tar minimalt med plats på skrivbordet.

Trist med så begränsad TDP samt dåligt stöd för processorer/PCI platser. En PCI-extender med en proprietär lågprofils-koppling hade varit intressant. Och vem vill öht. ha SATA i den formfaktorn? Släng bort det och lägg sparat utrymme på VRM (eller vad som nu begränsar TDP).

Riktigt smart med SODIMM dock!

Permalänk
Medlem

Det intressanta med thin itx är 19v extern nätdel.

Siktar man på tyngre cpuer så är asrocks Deep itx intressantare, något bredare itx med 4 minnesplatser. Passar nog i många itx lådor.
https://smallformfactor.net/forum/threads/new-ryzen-deep-itx-...

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt om det var vad artikeln försökte säga, men Thin Mini-ITX är inte något som Asrock hittat på själva utan en gammal Intel-standard som många tillverkare använt genom åren. Det är inte ens ASRocks första Ryzen-moderkort för formfaktorn, de har redan A320TM-ITX. Men kul att de håller liv i formfaktorn, det finns säkert en hel del som har nytta av den.

En kul detalj är att kylarfästena på moderkorten är för Intels kylare även fast de har AM4-sockel.

Permalänk
Medlem

Är det en HDMI jag ser bredvid sata porten ???

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av perost:

Jag vet inte riktigt om det var vad artikeln försökte säga, men Thin Mini-ITX är inte något som Asrock hittat på själva utan en gammal Intel-standard som många tillverkare använt genom åren. Det är inte ens ASRocks första Ryzen-moderkort för formfaktorn, de har redan A320TM-ITX. Men kul att de håller liv i formfaktorn, det finns säkert en hel del som har nytta av den.

En kul detalj är att kylarfästena på moderkorten är för Intels kylare även fast de har AM4-sockel.

Tack för påpekandet, det hade helt gått mig förbi. Artikeln är nu uppdaterad och Intel-kylardetaljen tillagd, kul men udda För att vi ska uppmärksamma eventuella felaktigheter snabbare får du gärna skicka in en rättelse nästa gång

Permalänk
Medlem

"I kommunikation med SweClockers förklarar Asrock dock att de kommande Ryzen 5000G "Cezanne" inte kommer att stödjas när de släpps i augusti, trots att både Ryzen 7 5700G och 5 5600G har sockel AM4 och TDP-värden om 65 watt. "

Varför är det så?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Lite sent att de släpper detta nu , jag har letat i säkert 2år efter ett AMD Thin Mini Itx moderkort att uppgradera min gamla passiva Intel HTPC med Thin mini-ITX. Tröttnade i våras så blev en Asrock X300 barebone vilket funkar upperligt
men jag måste nog ändå kolla på detta moderkortet

Permalänk
Medlem

Jag tycker mig ofta läsa att folk "hatar" ASRock-moderkort av ett eller annat skäl. Personligen har jag köpt ett flertal genom åren som fungerat förträffligt och under lång tid, och bolaget i sig brukar ofta ta intressanta produkter till marknaden som dessutom ofta har bonusen att de är prisvärda.

En annan najs grej är att de oftast inte har dränkt moderkorten i meningslösa finesser för ett flertal hundra extra, som mitt nuvarande Asus-moderkort som har en jäkla RGB-spegel på kåpan som täcker I/O-panelens baksida.

Permalänk
Medlem

Vad är poängen, vad är det jag missar? Processorns kylare kommer ju sticka ut längre än ram och expansionsportarna skulle gjort ändå... platt ram för luftflöde och AM4 till ITX är bra idéer, men färre i/o och låg profil där hjälper väl inte så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är poängen, vad är det jag missar? Processorns kylare kommer ju sticka ut längre än ram och expansionsportarna skulle gjort ändå... platt ram för luftflöde och AM4 till ITX är bra idéer, men färre i/o och låg profil där hjälper väl inte så mycket?

Thin-ITX standarden innehåller också specifikationer på en kylare där hela kylningen sker vid sidan om moderkortet, med en kylare som är lika platt som moderkortet. Titta i denna tråden så ser du hur den ser ut: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1222647-flightline

Sedan har ju även Akasa t.ex. passivt kylda chassin om man har riktigt energisnåla processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Thin-ITX standarden innehåller också specifikationer på en kylare där hela kylningen sker vid sidan om moderkortet, med en kylare som är lika platt som moderkortet. Titta i denna tråden så ser du hur den ser ut: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1222647-flightline

Sedan har ju även Akasa t.ex. passivt kylda chassin om man har riktigt energisnåla processorer.

Tack! Det kändes som att något var galet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

Är sugen på att bygga en AIO dator i en skärm så denna hade passat perfekt.
Dock hade det varit ännu bättre om de skulle komma ut med en version som stödjer nästa generationers APUer.

Såg GNs video om denna och de sa samma sak men påpekade att nästa gen inte var annonserad än när denna kom så kan vara därför det inte står, men att de faktiskt stödjer den.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Stoppklossen:

Såg GNs video om denna och de sa samma sak men påpekade att nästa gen inte var annonserad än när denna kom så kan vara därför det inte står, men att de faktiskt stödjer den.

Lite oklart vad den bakomliggande anledningen är, men det svar jag fick skickades efter Ryzen 5000G-avtäckandet och lyder som följer: "Regarding the CPU, Cezanne will not be supported on the AMD 300 series nor in August."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Asrock håller låg profil med experimentellt Mini ITX-moderkort till AMD Ryzen

I see what you did there

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Lite oklart vad den bakomliggande anledningen är, men det svar jag fick skickades efter Ryzen 5000G-avtäckandet och lyder som följer: "Regarding the CPU, Cezanne will not be supported on the AMD 300 series nor in August."

Dock så är ju X300 lite annorlunda, då detta moderkortet är kompatibelt med Ryzen 4XXXG serien av APUer medans ASrocks Thin-ITX moderkortet med A320 inte är det.
Samma om man tittar på deras Deskmini seria, X300 versionen stödjer 4XXXG serien medans A300 inte gör det.
Så vem vet, ASrock själva kanske kodar in support. Annars får man väl hoppas att det kommer en A520 variant av detta moderkortet.

Skrivet av medbor:

Tack! Det kändes som att något var galet

Är väl också en av anledningarna att de har Intels kylningsmontering på detta moderkortet, för att just vara kompatibelt med kylarlösningen.