Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag vet inte om någon har gnällt på det här tidigare men det är ju bedrövligt att vi har haft dammsugare i hemmen i snart 100 år och ingen har konstruerat en som kan ta sig över mattor utan att styra den framför sig i en stor knöl.

Fråga folket som har "smarta hem" hur de gör, Finns ju en tråd om "smarta hem", fråga där. Läste just om ngn som har hela hemmet dammsuget varje dag då hen kommer från jobbet. Hos mig är det inget problem, städar bara när det är panik och det är det, tack och lov, ytterst sällan.
Kanske har "smarta hem"-folket bara projektorer som visar en bild på en matta på golvet, eller så har de inte mattor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Dagens gubbgnäll (om dagens internet):

Många sidor på nätet har numera autospelande videoannonser som fäller ihop sig och hänger med då man rullar sidan (jag trodde reklammakarna fattat vid det här laget att ingen gillar skit som med flit lägger sig ovanpå sånt man försöker läsa, men icket tydligen), så man absolut inte kan bli av med dem. Detta är såklart ett oskick bortom alla proportioner, men vad värre är är att på vissa sidor händer precis samma sak med helt vanliga youtube-videor!

Blir helt tokig på sånt, varför då?! Om jag vill titta på videon så gör jag ju faktiskt det, om jag inte vill så låt mig då slippa det för tusan hakar! Finns inget sätt att ställa in i youtubes videospelare så den slutar upp med detta otyg heller, borde kolla i någon annan väbbläsare om samma sak händer eller om det är ett uppträdande som endast inträffar i google chrome. Är dock för lat, och den enda andra läsare jag har installerat är microfjopps evigt förbannade edge vilken jag innerligt hatar att använda, ännu mer än de här anti-rullande videorna...

Ja, de är en förbannelse. Får hitta på ngt tillägg som stoppar eländet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Varför envisas större bagerier med vallmofrön? Finns det någon som tycker de smakar gott? De har inte särskilt mycket smak, däremot brukar de nästan alltid ha en hint av mögel, alla uppskattar väl lite mögelsmak på sitt nybakade bröd eller?

Skrivet av kundun:

Och sushi, helt plötsligt ska alla japanska rätter dränkas i sesamfrö. WTF! #ingenPuristMen

Vallmofrallor är bästa frallorna! Inte smakar det mögel inte,

Och

Lagom mängd sesamfrön är enligt mig gott till många rätter, sushi inkluderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Och

Lagom är ju nyckelordet här, och inte på allt. Ett tag fick man en näve sesamfrö på allt man beställde; sushi, nigiri, yakisoba, calirolls, etc... Enda som var besparat från sesamfrö var misusoppan

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon132576:

Installera uBlockOrigin och NoScript och lär dig använda de två verktygen. Tillvaron på nätet förbättras väsentligt.

Permalänk
Avstängd

Vet inte varför jag sitter och läser massa trådar och inlägg i över en timme, när jag borde sova istället.

Skrivet av anon132576:

Många sidor på nätet har numera autospelande videoannonser som fäller ihop sig och hänger med då man rullar sidan (jag trodde reklammakarna fattat vid det här laget att ingen gillar skit som med flit lägger sig ovanpå sånt man försöker läsa, men icket tydligen), så man absolut inte kan bli av med dem. Detta är såklart ett oskick bortom alla proportioner, men vad värre är är att på vissa sidor händer precis samma sak med helt vanliga youtube-videor!

Blir helt tokig på sånt, varför då?! Om jag vill titta på videon så gör jag ju faktiskt det, om jag inte vill så låt mig då slippa det för tusan hakar! Finns inget sätt att ställa in i youtubes videospelare så den slutar upp med detta otyg heller, borde kolla i någon annan väbbläsare om samma sak händer eller om det är ett uppträdande som endast inträffar i google chrome. Är dock för lat, och den enda andra läsare jag har installerat är microfjopps evigt förbannade edge vilken jag innerligt hatar att använda, ännu mer än de här anti-rullande videorna...

Jag har ett tillägg som stoppar all autospelande, så när man sitter och deggar lite på fb så är det ingen som börja spelas utan man måste trycka en gång för att den ska spela.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kundun:

Och sushi, helt plötsligt ska alla japanska rätter dränkas i sesamfrö. WTF! #ingenPuristMen

Jo det är ofta det går till överdrift, men sesamfrön är i alla fall gott (i lagom mängd).

En observation jag gjort är att det har blivit en trend med en massa såser på sushin vilket också lätt går för långt. Första gången jag fick lite senapssås eller så på några specifika bitar av sushin jag köpt så kändes det ganska nice och liksom lite speciellt, men nu är ofta alla bitarna typ täckta av någon majonnäs eller så och det döljer ju effektivt smaken av riset och pålägget.

Skrivet av serafim:

Det är vanligt i Japan att det finns lite sesamfrön på sushin men dränkas i? Inte bra! Lagom är bäst även om japaner inte har något ord för lagom. Framförallt är det visuella intrycket av maten när den serveras otroligt viktigt. Då ska intrycket inte vara sesamfrön med något under utan snarare att man förhöjt intrycket av maten med lite sesamfrön.

Jo. Jag har en japansk kollega som kom hit för 1-2 år sedan och han var ganska besviken på vår sushi av diverse anledningar. Delvis har det nog att göra med att han inte har stött på några sushiställen där det jobbar japaner utan det är bara koreaner överallt. Men maten i sig är ju inte vad han är ute efter heller liksom, även om det finns undantag.

Men så är det väl med alla olika typer av restauranger, man anpassar sig efter marknaden och smakerna som funkar där liksom. Har man tur kan man hitta mer autentiska ställen, vilket ofta är väldigt trevligt och så men samtidigt kanske det inte är det man liksom längtar efter varje gång. Till exempel älskar jag "mexikansk" mat, men i realiteten handlar det ju egentligen om mexiko-inspirerad streetfood som mer kommer från LA än från Mexiko. Det finns en autentisk mexikansk restaurang här och jag gillar den verkligen, men det är ju något helt annat än vad taco-barer och liknande serverar så det är liksom inte dit jag vänder mig för att käka tacos.

Skrivet av Ostbullen:

Trasmattor är en förbannelse!

Eller om vi snackar om robotdammsugare, är det ingen som jobbar på irobot eller liknande med trösklar över 1,5cm? Tyvärr är det allt för ofta man får en notis i telefonen med "Yvonne har fastnat, och behöver din hjälp"..

Men trasmattor skiljer ju sig en del från många andra typer av mattor, de ligger ju inte särskilt fast på golvet så man flyttar ju på dem när man städar. En stor vardagsrumsmatta exempelvis, oavsett om den är arabisk, orientalisk eller så, dammsuger man utan att flytta på den i alla fall för det mesta, men man kan liksom inte dammsuga en trasmatta. Så det kanske helt enkelt är så att robotdammsugare inte går ihop med trasmattor.

Skrivet av Trunk:

Och

Jag tycker i alla fall det är tydligt att i princip allt bröd med vallmofrön har en liten hint av mögel medan andra bröd aldrig har det, om de inte har börjat mögla förstås. Det är ingen katastrof, jag köper ibland ett snoddas ändå liksom (inte ofta dock men det har mer att göra med brödet i sig än med fröna), men jag hade ju föredragit det utan frön. Men det finns ju många problem med det fabriksbakta bröd de har på Ica och liknande som resulterar i att de inte är särskilt goda. "Mitt" bageri innebär ju att jag slipper det för det mesta, men tyvärr stänger de för semester minst sex veckor på sommaren och typ tre veckor över jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Har väl hänt något liknande för mig med. Bitit mig i läppen för min dumhet men vad göra, typ.

Själscannar också. Såååå smidigt. Om man som jag efter ett antal år och godkända minikontroller emellanåt glömde av i stress en dag att scanna in två paket ägg = kontroll varenda gång efter det. Mitt fel självklart men f-n så irriterande.

Jag absolut vägrar självscanna och väntar hellre några minuter i kassakön. Hade jag velat jobba i kassan, så hade jag gjort det. Dessutom råkar du ha energidrink eller något annat åldersbegränsat, så får du ändå vänta på personal som ska godkänna detta. Och allt detta så Ica ägaren ska tjäna ännu mer pengar genom att dra ner på personal..tänk hur mycket man redan har som man ska tänka på..betala räkningar, köra ungar till träning, läsa i skolappen vad de har för läxor, köra bilen till service, osv. Ska jag behöva dessutom själv skriva ut streckkoder på frukt å grönt?
Nä, varsågod och väg mina f**ing bananer och äpplen..de gör de ändå på en bråkdel av tiden jag behöver för att välja rätt sort, väga, trycka ut lappen och klistra på påsen. Dessutom så slipper man skriva ut etiketterna helt och hållet, om kassörskan gör det i kassan och på så sätt så blir det miljövänligare;)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Jag absolut vägrar självscanna och väntar hellre några minuter i kassakön. Hade jag velat jobba i kassan, så hade jag gjort det. Dessutom råkar du ha energidrink eller något annat åldersbegränsat, så får du ändå vänta på personal som ska godkänna detta. Och allt detta så Ica ägaren ska tjäna ännu mer pengar genom att dra ner på personal..tänk hur mycket man redan har som man ska tänka på..betala räkningar, köra ungar till träning, läsa i skolappen vad de har för läxor, köra bilen till service, osv. Ska jag behöva dessutom själv skriva ut streckkoder på frukt å grönt?
Nä, varsågod och väg mina f**ing bananer och äpplen..de gör de ändå på en bråkdel av tiden jag behöver för att välja rätt sort, väga, trycka ut lappen och klistra på påsen. Dessutom så slipper man skriva ut etiketterna helt och hållet, om kassörskan gör det i kassan och på så sätt så blir det miljövänligare;)

Jag håller med om att det, i min mening, har varit lite förvånande att man inte - från handlarnas sida - har försökt uppmuntra till självscanning genom faktiskt förändrade villkor för de personer som gör det ("0.25% rabatt om du självscannar" eller dylikt).

Som den luttrade gubbe som jag är leder denna avsaknad av ändrade villkor till att jag också vägrar att självscanna. Göra jobbet åt dem och inget få? Förutom lite tidsbesparing eller dylikt. Nä, jag står med glädje i kassakön och packar upp varorna med streckkoden vänd emot mig. Har man tur är det dessutom inte en Blendrökande Agda i kassan, utan snarare en yngre förmåga med ett leende på läpparna; då kan även en luttrad gubbe smälta lite in the heat of the moment...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Skrivet av oggan:

Jag håller med om att det, i min mening, har varit lite förvånande att man inte - från handlarnas sida - har försökt uppmuntra till självscanning genom faktiskt förändrade villkor för de personer som gör det ("0.25% rabatt om du självscannar" eller dylikt).

Som den luttrade gubbe som jag är leder denna avsaknad av ändrade villkor till att jag också vägrar att självscanna. Göra jobbet åt dem och inget få? Förutom lite tidsbesparing eller dylikt. Nä, jag står med glädje i kassakön och packar upp varorna med streckkoden vänd emot mig. Har man tur är det dessutom inte en Blendrökande Agda i kassan, utan snarare en yngre förmåga med ett leende på läpparna; då kan även en luttrad gubbe smälta lite in the heat of the moment...

Håller med i mångt och mycket av vad ni säger. Ändå så är jag fast i att självscanna numer. Att få packa kylväska och kassar "på gång", betala och gå. *mig gilla*

Men visst skulle det sitta fint att kanske få en liten "belöning" för att man gör jobbet åt dem men så är det ju överallt nu. Banker t.ex. Där gör man ju allt själv numer.

Ikea som har börjat med självscanning till och med i restaurangen, där är jag inte överdrivet förtjust i att stå och lyfta brickor fram och tillbaks. Nu har de till och med per automatik lagt in att man betalar för dricka. Lyckades inte trycka iväg det, dricker alltid vatten bara. Om de nu inte tar betalt för vatten med.

"Övervakaren" skulle hjälpa mig att ta bort dricka från betalningen men blev fel ändå såg jag sen på kvittot.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Själv behöver jag inte någon bonus för att blippa. Tiden jag spar är belöning nog. Att kunna se vad varorna kostar och att slippa kassapersonalen är även det en liten bonus.

Däremot hade jag gärna sett ett litet tröstbris ifall det blir avstämning. Fick en snickers efter en lyckad avstämning en gång, det var trevligt. En annan gång fick jag en sån där stor påse som kan användas flera gånger. Ganska ok det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Förnekar du alltså den data och forskning som finns på koldioxidutsläpp och mängden som finns i atmosfären? Såg du grafen från NOAA? Är du blind?

Ja flyget står för stora utsläpp, vad har det med saken att göra? De släpper ut gaser högt upp, vilket även det fullkomligt saknar relevans. Det hamnar där ändå. Indien och Kina har sina enorma utsläppsproblem, det hör inte heller hit. De står för sina utsläpp och vi för våra. Bara för att nån annan är värre kan man inte lägga sig ned på marken och gråta och ge upp. Alla har sitt ansvar och någon måste vara gott exempel.

Givetvis skulle den globala miljön vara bättre om Indien, Kina, USA med flera skulle bättra sig. Det tar fortfarande inte bort Sveriges ansvar när det kommer till miljöförstöring.

Och på fråga om världen skulle bli en bättre plats om de levde som oss, om du tror det så måste du verkligen ta dig ur din bubbla.

Hur tråkigt det än är så har både Indien och Kina har betydligt lägre ekologiskt fotavtryck än Sverige. Hållbart leverne är bra mycket mer än koldioxidutsläpp. Källa

Men boomers fortsätter förneka det.

Ja det är därför vi nu måste lägga 100-500 miljoner för att sanera Viskan som är förstörd efter textilindustrins miljöförstöringar. 240 000 kubikmeter förorenade bottnar behöver åtgärdas. Källa

Måste vara därför det i Västernorrland finns så mycket arsenik efter skogsindustrin att man behövt spärra av områden helt. I nuläget finns det runt 200 förorenande områden i Västernorrland som hör till riskklass 1 och 2, vilket innebär att de är så pass förorenade att risken är stor att de kan skada människor eller miljö. Källa

Sala gruva, sanering för 150 miljoner. Kul. Källa

100 miljoner dit, 100 miljoner hit. Källa

200 miljoner, sanering igen. Källa

Om vi nu är så rena, varför lägger vi miljontals efter miljontals med kronor på sanering av förstörd natur? Det är bara en liten del av all förorenad mark som saneras i Sverige. Man ska nog inte sitta på höga hästen och kasta sten i glashus.

Lägg märke till varifrån dina exempel kommer - det är industriell miljöförstöring. Det är OK, därför att det genererar inkomster. Politiker ägnar sig bara åt det som har synlighet för väljarna. Förr trodde jag att det berodde på populism eller okunnighet om industriella processer från politikerhåll, nu upplever jag det snarare som att det är medveten vilseledning.

Illusionistens ”lyssna på min svada, titta på min vänsterhand!” gör att högerhanden kan göra sitt i fred.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo. Jag har en japansk kollega som kom hit för 1-2 år sedan och han var ganska besviken på vår sushi av diverse anledningar. Delvis har det nog att göra med att han inte har stött på några sushiställen där det jobbar japaner utan det är bara koreaner överallt. Men maten i sig är ju inte vad han är ute efter heller liksom, även om det finns undantag.

Men så är det väl med alla olika typer av restauranger, man anpassar sig efter marknaden och smakerna som funkar där liksom. Har man tur kan man hitta mer autentiska ställen, vilket ofta är väldigt trevligt och så men samtidigt kanske det inte är det man liksom längtar efter varje gång. Till exempel älskar jag "mexikansk" mat, men i realiteten handlar det ju egentligen om mexiko-inspirerad streetfood som mer kommer från LA än från Mexiko. Det finns en autentisk mexikansk restaurang här och jag gillar den verkligen, men det är ju något helt annat än vad taco-barer och liknande serverar så det är liksom inte dit jag vänder mig för att käka tacos.

Japaner är lite speciella när det gäller mat. En av mina kompisar (som bor i Japan) slutade äta sushi när han flyttade till Tokyo från en mindre ort på landsbygden därför att han inte tyckte att fisken var tillräckligt färsk. När jag ville gå på 回転寿司 (kaitenzushi = rullbands-sushi-restaurang), där shushibitarna åker runt på ett rullband och man plockar åt sig det man vill äta när det passerar förbi, så tyckte han att jag var knasig eftersom det säkert var värre än vanliga sushirestauranger.

Liten trevlig(?) anekdot från en förort till Tokyo:
Skulle gå på en rullbands-sushi-restaurang med frun och med oss hade vi vår son som låg och sov i sin barnvagn. Vi tog med oss barnvagnen in men ägarinnan sa till oss att barnvagnen måste vi lämna utanför. En av gästerna påpekade då att det låg eett sovande barn i vagnen men ägarinnan svarade att det bara fanns plats för ätande gäster. Det tyckte kunderna inne i restaurangen var så oförskämt att alla reste sig, betalade och gick därifrån. Då sade ägarinnan att det kanske kunde gå att ordna plats för vagnen (det fanns gott om plats) men en av gästerna sa till henne att det var för sent, hon hade förolämpat en gäst. Alla gick därifrån, vi också. Det fanns ju flera restauranger och på nästa ställe vi kom till ordnade de plats för vagnen utan minsta problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EntropyQ3:

Lägg märke till varifrån dina exempel kommer - det är industriell miljöförstöring. Det är OK, därför att det genererar inkomster. Politiker ägnar sig bara åt det som har synlighet för väljarna. Förr trodde jag att det berodde på populism eller okunnighet om industriella processer från politikerhåll, nu upplever jag det snarare som att det är medveten vilseledning.

Illusionistens ”lyssna på min svada, titta på min vänsterhand!” gör att högerhanden kan göra sitt i fred.

Du snackar en hel del gojja, Sveriges miljöförstöring har oftast ingenting med politik att göra utan snarare okunskap från förr. Det finns stora områden i tex Sjuhäradsbygden som är förgiftad av textilindustrin från förr. Vi snackar industrier för 100 år sedan. Man visste inte bättre då, man pumpade ut gifter utan att veta vad det gjorde med naturen. Tankesättet var att naturen tar hand om det.

Ditt politikerförakt verkar ha tagit så stor kontroll i ditt liv att du blivit lite konspiratorisk. Givetvis sysslar inte alla politiker med vilseledning det går emot sin egen logik. Givetvis finns även modern miljöförstöring av Sverige vilket snarare är vårt ekonomiska system fel, än politikers.

Permalänk
Medlem

Var är det med folk och påfart till motorväg? Vad är så svårt att anpassa hastigheten till motorvägsfart?
Komma i lägre hastighet och sen tror bilisten att bilen den möter vid första körfältet ska flytta sig/ge plats? Ser detta dagligen och förstår inte hur dessa personer har lyckats klara körprovet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trackmaster:

Var är det med folk och påfart till motorväg? Vad är så svårt att anpassa hastigheten till motorvägsfart?
Komma i lägre hastighet och sen tror bilisten att bilen den möter vid första körfältet ska flytta sig/ge plats? Ser detta dagligen och förstår inte hur dessa personer har lyckats klara körprovet.

Ibland undrar jag om det kanske är så att folk inte tror att de får köra snabbare än 70 vid påfart.

Permalänk

Gnäll: Är jag ensam om att tycka att det är uppåt väggarna att säga att något är tredubblat när dom menar att det ska vara tre gånger så mycket?

Feedback:

Skrivet av Icetec:

Folk som korsar högerfilen i en tvåfilig rondell när de ska köra ut.

Skrivet av e1m1:

Men ja, finns rondeller som är explicit designade för att funka på både sätten, antingen med guidelinjer från vänster fil direkt ut vid utfart, eller med guidelinjer från vänster till höger fil precis efter varje avfart, så är uppenbart att de som gör markeringen har olika teorier om vad som funkar bäst i olika fall. Det beror på rondellens utforming. Är där ingen markering (eller om det är en rondell man inte är bekant med, dvs. man inte vet om den har guidelinjer eller ej) får man göra samma avvägning själv istället.

Kan vi komma överens om att det heter cirkulationsplats? Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bromspedal:

Feedback:

Nej, det heter rondell. Vill gnälla lite på språkpoliser, sålänge det inte är en formell text så är får man använda talspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Nej, det heter rondell. Vill gnälla lite på språkpoliser, sålänge det inte är en formell text så är får man använda talspråk.

Tack. Samma när folk ska rätta en när man säger semla - ”nä, det heter faktiskt fastlagsbulle ”
Ännu värre , ”nä det heter inte orange, det heter brandgul” Man bara typ STFU..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kundun:

Lagom är ju nyckelordet här, och inte på allt. Ett tag fick man en näve sesamfrö på allt man beställde; sushi, nigiri, yakisoba, calirolls, etc... Enda som var besparat från sesamfrö var misusoppan

Minns ni ruccola? Jag var och åkte skidor i Bydalen för en massa år sedan och vi kostade på oss en pizza och samtliga pizzor hade ruccola på sig, och det var inte lite ruccola heller. Det var 2005/2006 tror jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Var upp i Tierp (oj, vilken metropol i norduppland ni missar som inte varit där ) för vaccination igår.

Jag gick gymnasiet i två år i Tierp och är ett ställe jag försöker hålla mig från sen dess, ruskig håla. Ca 25 år sen.

Där jag kom ifrån så sas det i kråkorna flyger upp och ner när de flyger över Tierp bara för att slippa se skräpet😂😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Jag absolut vägrar självscanna och väntar hellre några minuter i kassakön. Hade jag velat jobba i kassan, så hade jag gjort det. Dessutom råkar du ha energidrink eller något annat åldersbegränsat, så får du ändå vänta på personal som ska godkänna detta. Och allt detta så Ica ägaren ska tjäna ännu mer pengar genom att dra ner på personal..

Gubbgnäll på de som gnäller på självscanning...
Nu har jag mest erfarenhet av "min" Ica Kvantum men har man köpt något som kräver ID-kontroll tar det max 30 sekunder extra. Personalen som bemannar området kollar bara på dig och godkänner på distans och sedan är det bara att fortsätta. Detta förutsätter dock att du inte ser ut som 17 år men det lär väl vara lugnt i denna tråd?

Och att ägaren drar ner på personal? Tror inte de dragit ner men kanske låtit bli att anställa några till. Dessutom tror jag ingen i personalen klagar över att få färre timmar i den manuella kassan - att arbete som inte sällan ger förslitningsskador.

Sedan måste jag säga att jag är djupt imponerad av deras avstämningsalgoritm. Efter flera års prickfritt scannande skulle min bror låna mitt Ica-kort och handla åt mig och min familj när vi hade Covid. (Varför handlade vi inte på nätet? Vissa varor som vi vill ha finns inte upplagda på Ica Kvantum och Mathem kör inte ut till oss på landet.) Han är inte van vid att scanna och rättade dessutom sitt handlande en del, det blev en avstämning och han hade dessutom missat en artikel. Tack och hej till snabbt handlande, tänkte jag. Men sedan dess, vecka 8, har jag bara haft en delavstämning. En gång tycks vara ingen gång om man skött sig under lång tid dessföre.

Mer gnäll, hur svårt kan det vara att fortsätta hålla distans till folk ett tag till? Och typ inte stå i gången på ett köpcentrum och småprata med grannen eller vem du nu träffat på så att folk som vill passera inte kan göra det på ett vettigt sätt? Visst, jag har haft Covid men jag ser gärna att andra slipper så vårdpersonalen kan få lite lugn o ro snart...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bromspedal:

Gnäll: Är jag ensam om att tycka att det är uppåt väggarna att säga att något är tredubblat när dom menar att det ska vara tre gånger så mycket?

Feedback:

Nej tyvärr på fråga två då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Ska vi vara korrekta så är ju rondellen delen i mitten, innanför vägbanan, där man nog bör undvika att köra i de flesta fall.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bromspedal:

Fast det betyder tre gånger (ungefär) större enligt Svenska Akademin https://svenska.se/so/?sok=tredubbla&pz=6
Så om en investering gått från 10 tkr till ~30 tkr har den tredubblats.

Lite roligt, hittade https://www.sweclockers.com/forum/trad/967229-om-jag-tredubbl... via google på första sidan av sökresultat, vet inte om det är för att man hänger här eller för att frågan inte kommer upp så ofta för andra svenskar

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Fast det betyder tre gånger (ungefär) större enligt Svenska Akademin https://svenska.se/so/?sok=tredubbla&pz=6
Så om en investering gått från 10 tkr till ~30 tkr har den tredubblats.

Lite roligt, hittade https://www.sweclockers.com/forum/trad/967229-om-jag-tredubbl... via google på första sidan av sökresultat, vet inte om det är för att man hänger här eller för att frågan inte kommer upp så ofta för andra svenskar

Tredubbla borde vara dubbla tre gånger dvs 10 > 20 > 40 > 80.
Tre gånger borde vara, och är, 10 × 3 = 30
Ologiskt...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ska vi vara korrekta så är ju rondellen delen i mitten, innanför vägbanan, där man nog bör undvika att köra i de flesta fall.

"Eau rogue är kurvan precis innan, du tänker på Raidillon"

Permalänk
Medlem

Måste få gnälla av mig lite efter gårdagens incident..

Var ute med familjen på väg till utflykt när bilen framför kör på en navkapsel så att den skjuts iväg mot min bil och repar ena framskärmen och även tar i fälgen på samma sida. Blev rätt omfattande skador och det förstörde hela min helg även om jag lyckades hålla god min inför familjen sen efter det.

Folk med navkapslar borde ha ett större ansvar att se till att dessa sitter ordentligt! Gaaah.. Utbytte uppgifter med den andra föraren och gjorde en skadeanmälan men nu lär man väl säkert åka på självrisk på 3 000 kr bara för att, pengar som var avsedda för semesterkassan.

Må personen som tappade navkapseln få sina hårddiskar kraschade (ni som fattar, fattar 😁)

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Japaner är lite speciella när det gäller mat. En av mina kompisar (som bor i Japan) slutade äta sushi när han flyttade till Tokyo från en mindre ort på landsbygden därför att han inte tyckte att fisken var tillräckligt färsk. När jag ville gå på 回転寿司 (kaitenzushi = rullbands-sushi-restaurang), där shushibitarna åker runt på ett rullband och man plockar åt sig det man vill äta när det passerar förbi, så tyckte han att jag var knasig eftersom det säkert var värre än vanliga sushirestauranger.

Jag tror det är så att det finns mycket myter kring sushi helt enkelt, inte bara bland oss här i "väst" utan även i Japan. Jag ar stött på de som påstår att fisken ska vara så färsk den bara kan vara medan andra påstår att det som gör Japansk ("äkta") sushi speciell är att de låter fisken liksom mogna eller utveckla smak på olika sätt beroende på typ av fisk. Att aminosyrorna behöver tid på sig för att skapa smak eller så.

En sak som jag har tänkt på är att recept på hemgjord sushi bland svenska mattidningar och så gärna fokuserar på att fisken ska vara färsk men de missar ju att den måste frysas för att ta död på parasiter och liknande. Att det inte har blivit någon "skandal" av det tyder på att det nog inte är så många som faktiskt lagar recepten.

Citat:

Liten trevlig(?) anekdot från en förort till Tokyo:
Skulle gå på en rullbands-sushi-restaurang med frun och med oss hade vi vår son som låg och sov i sin barnvagn. Vi tog med oss barnvagnen in men ägarinnan sa till oss att barnvagnen måste vi lämna utanför. En av gästerna påpekade då att det låg eett sovande barn i vagnen men ägarinnan svarade att det bara fanns plats för ätande gäster. Det tyckte kunderna inne i restaurangen var så oförskämt att alla reste sig, betalade och gick därifrån. Då sade ägarinnan att det kanske kunde gå att ordna plats för vagnen (det fanns gott om plats) men en av gästerna sa till henne att det var för sent, hon hade förolämpat en gäst. Alla gick därifrån, vi också. Det fanns ju flera restauranger och på nästa ställe vi kom till ordnade de plats för vagnen utan minsta problem.

Det låter väldigt trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Måste ju flika in med att jag har släkt uppe i Söderfors, så har varit i Tierp ett par gången! Folk vet verkligen inte vad de missar

Och fasen vad irriterande. Har själv varit par gånger, och det blir ju bara mer irriterande när man måste köra en bit först bara för att inse att det bara var slöseri med tid

Skrivet av Stefflo:

Jag gick gymnasiet i två år i Tierp och är ett ställe jag försöker hålla mig från sen dess, ruskig håla. Ca 25 år sen.

Där jag kom ifrån så sas det i kråkorna flyger upp och ner när de flyger över Tierp bara för att slippa se skräpet😂😂

Tierp är hålan gud glömde eller behagade skämta med mänskligheten om. Det där med kråkorna, "bästa" är att man är som stolt över det.

Iofs börjar det byggas runtom i Tierp så lite annorlunda är det numer men kärnan i stan, hålan, är som alltid förr........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk