Asus ger sina Z370- och Z390-moderkort stöd för Resizable BAR

Permalänk
Medlem

Jag blev först glad eftersom jag har ett Z370! Och sedan ledsen eftersom inga spel jag spelar har stöd för Resizable BAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast plattformen i sig är ju stendöd? Det kommer inga nya processorer, och flera viktiga interface har gått vidare till nya revisioner. Jag kan väl förstå det om det krävdes för att fortsätta använda prylarna rent generellt, men nu handlar det om att kanske få 5% prestanda i någon spel som har stöd för tekniken.

Den är inte stendöd. Det säljs fortfarande både processorer samt moderkort ur Gen.9 för att tömma lager.
Z390 är fortfarande aktuell ur det avseendet.
Och självklart vill man ha / ge kunderna de 5% om det är möjligt att få dem?
Det är av den anledningen MSI, ASRock och Gigabyte var snabba på bollen. Fler spel kommer stödja det framöver.
En i9 9900k kommer inte behöva bytas ut för gaming inom de närmsta 3-5 åren oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast plattformen i sig är ju stendöd? Det kommer inga nya processorer, och flera viktiga interface har gått vidare till nya revisioner. Jag kan väl förstå det om det krävdes för att fortsätta använda prylarna rent generellt, men nu handlar det om att kanske få 5% prestanda i någon spel som har stöd för tekniken.

Ja alltså det är förstås en bedömningssport i slutändan. Om den kom för 2,5 år sedan så kom väl ersättaren för typ 1,5 år sedan? Jag minns inte riktigt men jag antar det. Jag tycker det är skäligt att, om inte annat som ren kundvård, fortsätta att aktivt supporta plattformen efter så kort tid. Men det är inte så att jag kan bevisa att det är skäligt, det är rent tyckande.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Entusiast

Fan vad grymt, känns som att min 9900K ännu har lite att ge

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att det kommer nu. Mitt moderkort släpptes okt 2018 (första bios kom september). Även om de slutat med support för äldre varianter så är ju detta en ganska stor och populär feature och många sitter fortfarande med z3xx kort.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast plattformen i sig är ju stendöd? Det kommer inga nya processorer, och flera viktiga interface har gått vidare till nya revisioner. Jag kan väl förstå det om det krävdes för att fortsätta använda prylarna rent generellt, men nu handlar det om att kanske få 5% prestanda i någon spel som har stöd för tekniken.

Att plattformen är stendöd känns inte så relevant i sammanhanget då det kommer nya plattformar hela tiden. Vad jag skulle se som relevant är att det finns många användare och hårdvaran fortfarande står sig väl. De senaste åren har det inte hänt så vansinnigt mycket heller.
Hur stor skillnaden blir är lite tidigt att säga. Hittills har vi bara tester från 17 titlar där det finns officiellt stöd (med prestandavinst på 0-10%). Det är möjligt att det finns spel som får större vinst men som inte testats och vi vet inte heller vad det ger i kommande titlar.

Permalänk

Jag gick just igenom hela processen med uppdatering av BIOS och vBIOS.
Z390 Aorus Master + 3090 TUF OC

Det tog lite onödigt lång tid innan det funkade för jag missade att man behövde deaktivera CSM i BIOS.
Fick en svart skärm när jag försökte boota med CSM på och Resizable bar aktiverat.

Också lite jävligt att behöva göra om allt jobb med överklockning, men jag hade åtminstone sparat i en fil vilka timings m.m. jag använde för mitt RAM. Är inte helt klar med CPUn, ska undervolta den en aning igen och sen är jag klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Det tog lite onödigt lång tid innan det funkade för jag missade att man behövde deaktivera CSM i BIOS.
Fick en svart skärm när jag försökte boota med CSM på och Resizable bar aktiverat.

Körde du med CSM aktiverat på Windows 10, och hur fixade du att boota efter att du deaktiverade CSM?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Körde du med CSM aktiverat på Windows 10, och hur fixade du att boota efter att du deaktiverade CSM?

CSM aktiverat i BIOS behövs bara om partitionen med Windows är strukturerat enligt Master Boot Record (MBR). Min Windows-partition har struktur enligt GUID Partition Table (GPT), det dubbelkollade jag innan jag deaktiverade CSM.
Så det va bara att boota som vanligt. Faktum är att jag tycker det går snabbare nu med CSM deaktiverat, alltså det går fortare från att jag slår på / startar om datorn till att jag ser BIOS Splash Screen (eller vad det nu heter).

Apropå ingenting: jag testade Cyberpunk med Cinematic RTX-inställningen, 2560x1440 och olika nivåer av DLSS.
Det va rätt imponerande förbättring, men så jämför jag ju med innan patch 1.2 också. Oavsett är det på det stora hela med patch 1.2 och resizable bar mycket mer gångbart att spela med så höga grafikinställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

CSM aktiverat i BIOS behövs bara om partitionen med Windows är strukturerat enligt Master Boot Record (MBR). Min Windows-partition har struktur enligt GUID Partition Table (GPT), det dubbelkollade jag innan jag deaktiverade CSM.
Så det va bara att boota som vanligt. Faktum är att jag tycker det går snabbare nu med CSM deaktiverat, alltså det går fortare från att jag slår på / startar om datorn till att jag ser BIOS Splash Screen (eller vad det nu heter).

Ja, UEFI bör vara snabbare. Jag trodde inte det gick att boota till GPT alls med CSM aktiverat, men nu var det längesen jag kom i kontakt med det. Köpte ju ny dator synkat med Windows 10-releasen 2015, och det var väl typ någon gång där jag kom i kontakt med det sist.

Permalänk
Medlem

Väntar med

Sitter med ett ASUS TUF Z390M-PRO Gaming (Wi-Fi) med ett ASUS TUF RTX 3080 OC och en Intel Core-i9 9900K. Spelar allt i 4K och hade också hoppats på ReBAR-stöd. Ett förväntat boost på 3-4 % tackar man inte nej till.

Visa signatur

Intel Core i9-9900K @ 4.7 GHz // ASUS TUF 3080 OC

Permalänk

Fantastiskt. Kommer alltså kunna kräma ut mer ur min i9 9900K ett tag framöver.

Permalänk

Jag var en av personerna som slängde iväg supportärenden kring detta i samma veva som tråden på forumet började få lite bränsle. Jäkligt kul att se att det faktiskt hjälpte. Jag blev smått hoppful när jag såg ASUS forumadmin svara och säga att det är på g till z370 och 390 i slutet av april/början på maj. Men jag hade ändå rätt stora tvivel. Men nu när SweC säger sig ha blivit kontaktade av ASUS direkt så blir man ju genast mycket mer till ro

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

För information så har nu ASUS släppt BIOS-versioner med Resizable BAR till Z390 korten.
Z370 bör vara runt hörnet. Gå till deras webbplats för att ladda ner nytt BIOS.
De står som beta, men fungerar utan problem.

När jag testade både Cyberpunk 2077 och Horizon Zero Dawn visades klart märkbara lyft i flytet.
i9 9900k med MSI 3080 Suprim X, 144hz skärm och 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

För information så har nu ASUS släppt BIOS-versioner med Resizable BAR till Z390 korten.
Z370 bör vara runt hörnet. Gå till deras webbplats för att ladda ner nytt BIOS.
De står som beta, men fungerar utan problem.

Tack för info! Inväntar 370 för egen del. Hittat något spel med försämring i?

Nvidia säger att dom deaktiverar funktionen i dom fallen men det är nog ett pågående arbete.

Permalänk
Medlem

Jag fick BAR stöd på mitt AMD system ASUS X470-F Gaming. Antar att det bara gäller om man har 3700X och nyare? Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Flashade mitt BIOS och drog igång Resizable BAR på mitt Asus ROG Strix Z390-F Gaming idag! Det svåraste var att hitta knappen för att aktivera det i BIOS... den var ju mitt framför näsan uppe i högerhörnet. Letade igenom alla inställningar flera gånger innan jag hittade den.

Jag har bara RDR2 med stöd för ReBAR, och där gjorde det ingen skillnad för mig. Testade även att maxa grafikinställningarna till Ultra och fick samma FPS, så jag är tyvärr CPU-cappad med min i7-8086K i den enda titeln jag äger som har stöd.

Det här är också ett exempel på varför det är bortkastat att aktivera det på gamla plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Tack för info! Inväntar 370 för egen del. Hittat något spel med försämring i?

Nvidia säger att dom deaktiverar funktionen i dom fallen men det är nog ett pågående arbete.

Har inte testat några andra spel ännu. Dock skall det inte vara någon titel som försämras i och med det du säger.
Nvidia aktiverar bara funktionen i de titlar som tjänar prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Flashade mitt BIOS och drog igång Resizable BAR på mitt Asus ROG Strix Z390-F Gaming idag! Det svåraste var att hitta knappen för att aktivera det i BIOS... den var ju mitt framför näsan uppe i högerhörnet. Letade igenom alla inställningar flera gånger innan jag hittade den.

Jag har bara RDR2 med stöd för ReBAR, och där gjorde det ingen skillnad för mig. Testade även att maxa grafikinställningarna till Ultra och fick samma FPS, så jag är tyvärr CPU-cappad med min i7-8086K i den enda titeln jag äger som har stöd.

Det här är också ett exempel på varför det är bortkastat att aktivera det på gamla plattformar.

Inte bortkastat på en i9 9900k i alla fall. Märker klar skillnad i de titlar jag testat.
Välkommen funktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Inte bortkastat på en i9 9900k i alla fall. Märker klar skillnad i de titlar jag testat.
Välkommen funktion

Vilka titlar är det du kört, och vad är "en klar skillnad" uttryckt som FPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vilka titlar är det du kört, och vad är "en klar skillnad" uttryckt som FPS?

Ca 5-10 fps gain generellt i Cyberpunk 2077 allt på max. Horizon Zero Dawn allt på max märktes det jättetydligt då jag ligger på stadigare frames över 144hz, vilket ger skillnad på det "lena flytet" som är mer konstant nu än tidigare. Svårt att förklara känslan, men du kanske förstår. Har inte kollat fps-skillnaden i Horizon.
Kör i 1080p.

Notera att du märker skillnaden mest på lägre upplösning. Så kör du i 4k så tjänar du inte alls lika mycket som i 1080p tex.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Asus har börjat rulla ut BIOS med Resizable BAR nu till Z390. @Ragnarok har skapat en tråd här med en länklista. Verkar även vara en del Z370-brädor som fått uppdateringen, så fyll gärna på i den inlänkade tråden om ert moderkort är bland de lyckliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Asus har börjat rulla ut BIOS med Resizable BAR nu till Z390. @Ragnarok har skapat en tråd här med en länklista. Verkar även vara en del Z370-brädor som fått uppdateringen, så fyll gärna på i den inlänkade tråden om ert moderkort är bland de lyckliga.

Den informationen ligger ju här ovanför redan i tråden sedan igår morse

Citerar mig själv:
"För information så har nu ASUS släppt BIOS-versioner med Resizable BAR till Z390 korten.
Z370 bör vara runt hörnet. Gå till deras webbplats för att ladda ner nytt BIOS.
De står som beta, men fungerar utan problem.

När jag testade både Cyberpunk 2077 och Horizon Zero Dawn visades klart märkbara lyft i flytet.
i9 9900k med MSI 3080 Suprim X, 144hz skärm och 1080p."

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av wibbe44:

Den informationen ligger ju här ovanför redan i tråden sedan igår morse

Citerar mig själv:
"För information så har nu ASUS släppt BIOS-versioner med Resizable BAR till Z390 korten.
Z370 bör vara runt hörnet. Gå till deras webbplats för att ladda ner nytt BIOS.
De står som beta, men fungerar utan problem.

När jag testade både Cyberpunk 2077 och Horizon Zero Dawn visades klart märkbara lyft i flytet.
i9 9900k med MSI 3080 Suprim X, 144hz skärm och 1080p."

Bra att man läser de nya inläggen och så, skämskepsen på här!

Kul att det verkar fungera i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

När jag testade både Cyberpunk 2077 och Horizon Zero Dawn visades klart märkbara lyft i flytet.
i9 9900k med MSI 3080 Suprim X, 144hz skärm och 1080p.

Ja det är ju najs. Min egen RDR2-upplevelse har varit lite blandad. Det går kanske eventuellt något bättre men jag verkar ha fått problem med ojämn prestanda där FPSen t.ex. droppar ner till <50 FPS på vissa ställen istället t.ex. i ens camp i Online. Jag har inte felsökt det, men det var det första jag noterade efter att jag kom in.

Testat drivrutinsuppgradering till 466.11 samt nollställa alla 3D-inställningar i GeForce kontrollpanel, men inget av dem verkar ha gjort någon skillnad.

Edit: Testade precis att stänga av ReBAR i BIOS, noterar då att det bara är en av två options som disablas när jag får bekräftelsen på mina ändringar vid Save & Exit. Nu när det är deaktiverat så har jag plötsligt över 90 FPS och inget lagg i camp. Tror jag behöver hitta någon mer konsekvent testmetod, men just RDR2 "går bättre" utan ReBAR aktiverat just nu åtminstone.

Verifierade även att jag hade samma grafikinställningar i RDR2 före och efter.

Permalänk
Medlem

Någon som sett nån update på detta? Mitt bios står fortfarande som BETA, släppt i mitten av april, har för mig det senaste jag läste var att det skulle vara klart i maj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Någon som sett nån update på detta? Mitt bios står fortfarande som BETA, släppt i mitten av april, har för mig det senaste jag läste var att det skulle vara klart i maj?

Kollade precis mitt ROG Strix Z390-F, men är fortfarande Beta 1901 som jag uppdaterade till 14/4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Någon som sett nån update på detta? Mitt bios står fortfarande som BETA, släppt i mitten av april, har för mig det senaste jag läste var att det skulle vara klart i maj?

Z370-I Gaming. Fortfarande Beta.

Hoppas att dom inte gör en fuling och struntar i slut tester nu när stormen lagt sig.

Permalänk
Medlem

var hittar jag hur jag ska göra för att få till det på korrekt sätt?
har laddat hem nytt bios till mitt z370 mb och sitter med ett 3090-kort.

tia

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Skrivet av d3rrty:

var hittar jag hur jag ska göra för att få till det på korrekt sätt?
har laddat hem nytt bios till mitt z370 mb och sitter med ett 3090-kort.

tia

Youtube brukar funka, du behöver ladda hem senaste bios från mobo tillverkarens hemsida. Glöm inte att du även behöver uppdatera vbios för ditt grafikkort. När det är gjort enablar du det i mobo bios. Ladda hem GPU-Z för att kontrollera så det är aktiverat.

Någon med asus z390-f gaming som kör beta versionen och det rullar på fint?

Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless