Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Planerar att göra något liknande med min. Vart har du köpt den extra slangen ifrån och hur ser det ut bakifrån enheten?

Biltema har sån där slang också. Eller en billigare slappare i vitt. Sikta på den på 150mm så du får tillräcklig diameter. Sök på ventilationsslang.

Skrivet av Perrablerra:

Smart modd, ännu enklare än min. Jag satte en kartong mellan först. Men det där räcker ju också. Den är 150mm va? Min är på 150mm. Tänk om dom kunde sälja vit såndär styv slang.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Biltema har sån där slang också. Eller en billigare slappare i vitt. Sikta på den på 150mm så du får tillräcklig diameter. Sök på ventilationsslang.

Smart modd, ännu enklare än min. Jag satte en kartong mellan först. Men det där räcker ju också. Den är 150mm va? Min är på 150mm. Tänk om dom kunde sälja vit såndär styv slang.

Ingen aning men 150 kan det nog vara. Har tejpat fast en plastburk som jag trädde slangen på och drog ett gäng varv vävtejp. Verkar sitta bra.

Edit. Måste rätta mig själv här. Den var bara 100mm. Får hoppas det inte spelar så stor roll.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Det här med att modda själv är en baggis. Jag har nu moddat min andra mindre enhet till sovrummet. En låda i kartong i valfri storlek skärs till. Sen gör man et fyrkantigt hål på ena sidan och ett runt hål på andra sidan. Sen är det bara att ta fram gaffatejpen och tejpa fast slangen på lådan och sen på acn. Jag själv har gjort en skiva som är lika stor som fönstret. Borrat hål och satt fast med gaffa.

Ni som behöver billig slang kan köpa på Biltema. Sök på ventilationsslang. Antingen den billigare mer sladdriga i vitt eller den lite dyrare styva som är aluminiumfärgad.

Och ni som undrar om det är värt att modda så säger jag bara, tveklöst ja! Och då menar jag inte lite, det är så sjukt mycket mer effektivt så det är som att ha en ny ac. Den kyler snabbare och kylan stannar kvar mycket längre tack vare att det inte blir något undertryck. Tidigare fick den lilla kylare jobba för fullt för att ens kyla det lilla sovrummet, nu kan jag öppna dörren och även kyla ner hall och kök med samma lilla maskin. Den andra som sitter i mitt kontor kyler ett till sovrum och även vardagsrummet lite. Tidigare klarade båda endast av att kyla ett rum var, och då fick dom stå och gå hela tiden.

Om man själv sätter sig in i hur det fungerar med undertryck och också tänker logiskt så förstår man att en enslangslösning är rent utav idiotiskt. Du kan ha en hur bra maskin som helst, undertrycket handikappar den i alla fall. Ju högre kapacitet desto värre blir undertrycket. Ju mer luft som flyttas, desto mer kall luft blåses ut och lika mycket varm luft sugs in utifrån.

Kanske en dum fråga men spelar det någon roll hur nära insuget och utblåset sitter varandra? Mina ligger i princip mot varandra.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Snart får någon börja sälja dessa på https://www.sweclockers.com/marknad för respektive modell .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:
Skrivet av Perrablerra:

Ska ev förlänga slangarna så jag får ut burken i vardagsrummet. Nu har jag en golvfläkt som blåser ut luften från köket till övriga lägenheten. Den har bara rullat ca 30 minuter men tycker det verkar bli lite svalare så det blir nog kalas som det är.

Tack för bilden, blir nog en liknande konfiguration.

Angående förlängning så kan det vara bra att tänka på att du tappar effekt desto längre slang du har, då mer värme läcker tillbaka in i rummet. Vet nu inte hur långt du har från fönstret till vardagsrummet, men det kan vara bra att tänka på iallafall. Planerar dock själv att möjligtvis även förlänga min med någon meter, men jag ska dock endast kyla ett sovrum på 16 kvadrat, så behöver ändå inte super hög effekt.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Mediamarkt har REA på många ACs denna helgen.

Tänkte hämta en "WHIRLPOOL PACW29COL" imorrn, någon som provat den?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Mediamarkt har REA på många ACs denna helgen.

Tänkte hämta en "WHIRLPOOL PACW29COL" imorrn, någon som provat den?

Ingen aning om den varianten faktiskt, men om du bestämmer dig för den så är ett tips att använda dig av prisjakt. Den finns billigare hos både elgiganten och proshop.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Kanske en dum fråga men spelar det någon roll hur nära insuget och utblåset sitter varandra? Mina ligger i princip mot varandra.

Det spelar ingen roll.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Loxus:

Du mäter omkretsen på fönstret. Här var det 420 cm IIRC :/ Men hittade 500 cm på amazon som ska sättas upp snart. Återkommer om hur bra det blir 😅

Det blev alldeles utmärkt 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Du vill helst inte att den varma utluften kommer in i insuget igen, det minskar effektiviteten på ACn. Eventuellt vinkla dom åt olika håll eller liknande så blir det kanske lite bättre utan nämnvärd insats...

När ni skaffar ny slang så är det bättre att sätta aluminiumslang på utblåset som är varmare. Aluminium strålar mycket mindre energi jämfört med plast så det minskar värmen i lägenheten ytterligare lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det blev alldeles utmärkt 👍

Jag gillade också det kittet 👍

Permalänk
Medlem

Om man tar bort vädringsfönstret (det lilla till höger), tror ni denna skulle kunna funka om man skär ut hål till slangarna? Eller finns det något bättre?

https://www.byggmax.se/cellplast-xps300-p16474

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perrablerra:

Om man tar bort vädringsfönstret (det lilla till höger), tror ni denna skulle kunna funka om man skär ut hål till slangarna? Eller finns det något bättre?

https://www.byggmax.se/cellplast-xps300-p16474

http://minabilder.online/albums/userpics/10001/11/PXL_20210606_151740054.jpg

Jag skulle nog välja något mer hållbart material.

Isolerad durkplåt har jag i ett fönster nu. Det är lite väl överambitiöst kan man ju säga, men jag fick det tillskuret av en bekant som arbetar med plåt. 😁

En enkel plyfaskiva är ett billigt och bra alternativ. Kan vara bra att lacka den lite för att väderskydda den.

Permalänk
Medlem

Ok. Dock har jag lite ont om verktyg så hade gärna sett något som var enkelt att kapa till och fixa hål i. Men kanske finns bättre än denna. Ska ju bara sitta typ två månader så måste ju inte vara superkvalitet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inhandlade en Sandström AC och gjorde den till trippel slang. Det medföljande fönsterkittet var förvånansvärt bra och enkelt att montera. https://imgur.com/a/fHU2ma4

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Inaktiv

Vad är trippelslang bra för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vad är trippelslang bra för?

Hittade ingen bra slang så jag tog 2 mindre för att få tillräcklig med kapacitet på insuget.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Coca:

Hittade ingen bra slang så jag tog 2 mindre för att få tillräcklig med kapacitet på insuget.

Jaha, då fattar jag 😁

Permalänk
Medlem

Hur tycker ni man ska tänka kring effekt, är det större = bättre som gäller? Bor på 75 kvadrat med fönster åt nästan alla håll. Är det nån som har erfarenhet av flera modeller och vet om ljudnivån skiljer sig signifikant? Några modeller har ju wifi, jag tänker att det är praktiskt då man kan starta dem ett tag innan man kommer hem och optimera användningen av den när man är borta, nån som har testat?

Jag har kolla på den här, men kollar man på artikelnumret verkar den namnet till trots inte ha Wifi?

Permalänk
Medlem

Kört min nyinköpta nu i någon timme, gör ju sitt jobb men "suger" in rejält mycket varmluft från fönsterspringan så det tar ju lång tid att kyla ner lägenheten.

Skrivet av Coca:

Inhandlade en Sandström AC och gjorde den till trippel slang. Det medföljande fönsterkittet var förvånansvärt bra och enkelt att montera. https://imgur.com/a/fHU2ma4

Gjorde det nån större skillnad? ser ut som du stryper insuget med när kartongen är rakt på filtret? Funderat på göra samma men lite rädd för man överhettar kompressorn.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

Usch.
2 somrar nu har jag bott i ett hyrt hus, med riktig AC.
Flyttade till lägenhet igen i November, och nu är sommarfan här igen med råge.

26-27c har jag haft som lägsta senaste 1 1/2 dygnen.

Man vet ju det är 3 månader rent helvete per år där man inte kan sova, tänkt, knappt existera.

Sitter och funderar på en portabel AC nu, lite jobbigt bara då man vill ha den i sovrum + vardagsrum helst.
Men även att isolera för fönsterna, det är extremt stora fönster här, så tror det blir svårt att hitta något som passar.

Verkligen helt omöjligt att få ner temperaturen i lägenheten. Trots det är 11-13c på natten sjunker det typ max 1-2c inomhus sen kommer värmen igen och gassar upp allt.

Extremt tjocka betongväggar här, vilket ger en grym ljudisolering. Men håller också värmen något satans tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Usch.

Man vet ju det är 3 månader rent helvete per år där man inte kan sova, tänkt, knappt existera.

Sitter och funderar på en portabel AC nu, lite jobbigt bara då man vill ha den i sovrum + vardagsrum helst.
Men även att isolera för fönsterna, det är extremt stora fönster här, så tror det blir svårt att hitta något som passar.

Verkligen helt omöjligt att få ner temperaturen i lägenheten. Trots det är 11-13c på natten sjunker det typ max 1-2c inomhus sen kommer värmen igen och gassar upp allt.

Extremt tjocka betongväggar här, vilket ger en grym ljudisolering. Men håller också värmen något satans tydligen.

Det jag gjorde när jag använde portabel AC var att tejpa fast plast mellan fönsterkarmen och insidan av fönsterkanten som jag satte fast den där plattan man kunde knäppa fast AC slangen på. Så att det blev helt lufttätt kring fönstret, sen så kan man koppla loss slangen och låta plasten hänga på insidan när man stänger fönstret. Lättare är väl om man köper ett fönsterkit men jag orkade inte få tag på ett men jag hadde byggplast hemma och det blir helt lufttätt.

Tjocka betongväggar är för övrigt bra när man kör AC, kör man ACn hela dagarna i en vecka så har man kylt ner dem, då hålls sovrummet rätt svalt hela natten även om man stänger av ACn innan man går och lägger sig. Så kan man få det både lugnt och svalt när man sover.

Permalänk
Medlem

Sommaren är här och iår tänkte jag ge mig på o konvertera min Electrolux EXP26U338HW till en tvåslangslösning då jag inte känner att den räckt tidigare år... Är det någon som har lite bra tips för en riktig n00b på detta område? Bilder vore nice också. Kollat tillbaka några sidor i tråden men inte helt förstått hur folk har fått det att sitta snyggt.

samt extra fråga. såg att det verkar gå printa någon 3d bit för o göra detta https://www.thingiverse.com/thing:4519681 Går den att köpa någonstans? Inte hittat när jag sökt.

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Synd att man inte har fönster som man drar upp och ner men kanske funkar med plywood skiva på ena dubbla fönstret. Men tyvärr out of stock: https://www.amazon.com/Midea-Inverter-Conditioner-Flexibility...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Synd att man inte har fönster som man drar upp och ner men kanske funkar med plywood skiva på ena dubbla fönstret. Men tyvärr out of stock: https://www.amazon.com/Midea-Inverter-Conditioner-Flexibility...

https://youtu.be/M-pa_vUNGl4

Jag kollade på videon dem hade på amazon. Det där skriker amerikansk TV-reklam så in i helvete. Började ju skratta / cringe nästan direkt.
Däremot så är såna där fönsterlösningar rätt vanliga. Dock så har man ju sett sin sköra del av dem som ramlat ut ur fönstet på video också..

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag kollade på videon dem hade på amazon. Det där skriker amerikansk TV-reklam så in i helvete. Började ju skratta / cringe nästan direkt.
Däremot så är såna där fönsterlösningar rätt vanliga. Dock så har man ju sett sin sköra del av dem som ramlat ut ur fönstet på video också..

Jag är lite avundsjuk på Amerikanska fönster dock när det gäller AC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Usch.

Jo så var det när vi bodde i lägenhet också. Kanske inte så ljudisolerat ändå, men det berodde väl mest på luftventilerna vid fönstren.

Betongen är bra på att magasinera värme. Sedan så kommer ju värme från omkringliggande lägenheter också.

Vi körde AC:n några timmar innan läggdags för att bara kyla ned några grader. Men så fort man stängde av den så dröjde det ju inte så länge innan det var varmt igen. Gjorde inte mycket skillnad om man hade kört den hela dagen. Så det var mest slöseri med pengar, även om det nu inte var så extremt dyrt förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Jo så var det när vi bodde i lägenhet också. Kanske inte så ljudisolerat ändå, men det berodde väl mest på luftventilerna vid fönstren.

Betongen är bra på att magasinera värme. Sedan så kommer ju värme från omkringliggande lägenheter också.

Vi körde AC:n några timmar innan läggdags för att bara kyla ned några grader. Men så fort man stängde av den så dröjde det ju inte så länge innan det var varmt igen. Gjorde inte mycket skillnad om man hade kört den hela dagen. Så det var mest slöseri med pengar, även om det nu inte var så extremt dyrt förstås.

Bra info, tackar.
Lite så jag funderar också, speciellt då jag i nuläget inte har så gott om pengar. Man får ju ändå räkna med en 5-7000: iaf för en "vettig" portabel AC + extra saker som tätning osv. Samt att jag tror det kommer bli svårt att få till tätningen då det är enorma fönster med dålig öppning för lyckas täta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Fast det där stämmer ju inte om man har tjocka betongväggar, du kan lagra kyla lika bra i väggarna som du kan lagra värme. Så du behöver helt enkelt köra den tillräckligt mycket för att kyla väggarna tillräckligt under dagen. Första året vi skaffade våran så var det i början av juli och det tog 2 veckor med den igång 14 timmar om dagen innan vi fick full effekt av den, det var helt enkelt så lång tid det tog för att få väggarna riktigt kylda under dagen trots att solen lyste.

Att värmen kommer snabbt efter man stängt av den är ju en indikation på att man inte kylt väggar och möbler tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast det där stämmer ju inte om man har tjocka betongväggar, du kan lagra kyla lika bra i väggarna som du kan lagra värme. Så du behöver helt enkelt köra den tillräckligt mycket för att kyla väggarna tillräckligt under dagen. Första året vi skaffade våran så var det i början av juli och det tog 2 veckor med den igång 14 timmar om dagen innan vi fick full effekt av den, det var helt enkelt så lång tid det tog för att få väggarna riktigt kylda under dagen trots att solen lyste.

Att värmen kommer snabbt efter man stängt av den är ju en indikation på att man inte kylt väggar och möbler tillräckligt.

Kostar den inte väldigt mycket el när man har igång den i princip hela dygnets vakna timmar, undrar ny ägare av AC?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical