Testpilot: LG Ultragear 27GP850-B – en skärm med guldkant

Permalänk
Medlem

Har en 27GL83 och jag ser verkligen noll anledning till att byta till denna. Känns som att LG har en märklig produktportfölj här

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manboy:

Jag har Alienware skärmen. Otroligt nöjd med den. Snygg e den också

Jag letar efter en ersättare till min Asus PG279Q, och den Alienware-skärmen verkar vara en av få som är någon uppgradering och dessutom har riktig G-Sync. Specsen verkar riktigt najs, men det verkar som att den har en medioker local dimming-funktion:

Problemet är alltså om man använder HDR och t.ex. undertexter dyker upp på en svart bakgrund, att man får synliga "strålkastare" upp från kanten på skärmen. Är det något du kan kommentera?

Permalänk
Medlem

Är det nån bra hdr spel skärm? Gillar inte lg nano ips känns inte naturligt. Självklart man kan ändra på inställningarna.

Köpte mig en iPad pro 12.9 2021 som var helt förälskad i skärmen. Men allt annat var för mkt för mig att behålla.

Vänta och hoppas asus 240hz ips kommer levererar kvalite och framför allt kvalite kontrollerna.

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag letar efter en ersättare till min Asus PG279Q, och den Alienware-skärmen verkar vara en av få som är någon uppgradering och dessutom har riktig G-Sync. Specsen verkar riktigt najs, men det verkar som att den har en medioker local dimming-funktion:
https://i.imgur.com/ZVFyoxw.jpg
Problemet är alltså om man använder HDR och t.ex. undertexter dyker upp på en svart bakgrund, att man får synliga "strålkastare" upp från kanten på skärmen. Är det något du kan kommentera?

Tyvärr inget jag har testat. Just nu är skärmen nerpackad då jag bytt setup å skärm. När jag körde HDR i spel var det inget jag lade märket till, det var inget som var uppenbart som på din bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Bra test, men...
Så LG släpper en tredje inkarnation av "samma skärm", till ett pris som är mycket högre för väldigt lite mervärde?

27GP850 @ 165Hz
@ 5900 kr just nu bara hos Inet

27GL850 144 Hz
@ ca 4500 kr på kampanj till och från

27GL83 144Hz utan 2 st USB
@ 3800 kr hos allas favoritbutik Amazon.se - brukar dyka upp lite då och då i dagens fynd.

De två sistnämda "have very similar overall performance"
https://www.rtings.com/monitor/tools/compare/lg-27gl850-b-vs-...

Jo, jag förstår inte varför jag skulle köpa den här skärmen istället för min 27GL850 om skillnaden "bara" är en högre uppdateringsfrekvens. Märkte en stor skillnad när jag gick från 60Hz (LG W2600) till 144HZ (LG 27GL850) men har svårt att tänka mig att jag kommer märka någon skillnad mellan 144, 166 eller 180Hz uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manboy:

Tyvärr inget jag har testat. Just nu är skärmen nerpackad då jag bytt setup å skärm. När jag körde HDR i spel var det inget jag lade märket till, det var inget som var uppenbart som på din bild.

Ok, nä jag misstänkte att det kunde vara ett icke-problem när något faktiskt visas på helskärm.

Min nuvarande Asus-skärm ser inte så rolig ut fotograferad i mörker, med backlight bleeding i hörnen och IPS-glow, men inget av dem är något jag ser när jag använder skärmen med signal.

Det är lurigt med recensioner av skärmar eftersom vissa tyckte Asus-skärmen var fullständigt kass, mer eller mindre. Känns lite som folk som sitter och letar efter problem genom att använda benchmarks, eftersom de inte kan upptäcka dem annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, nä jag misstänkte att det kunde vara ett icke-problem när något faktiskt visas på helskärm.

Min nuvarande Asus-skärm ser inte så rolig ut fotograferad i mörker, med backlight bleeding i hörnen och IPS-glow, men inget av dem är något jag ser när jag använder skärmen med signal.
https://i.imgur.com/8c6B66X.jpg
Det är lurigt med recensioner av skärmar eftersom vissa tyckte Asus-skärmen var fullständigt kass, mer eller mindre. Känns lite som folk som sitter och letar efter problem genom att använda benchmarks, eftersom de inte kan upptäcka dem annars.

HDR är inget som jag direkt ansåg viktigt när jag valde Alienware skärmen, för min del var det 240hz ihop med ips och såklart designen Just nu använder jag denna skärm: xg27aq och måste säga att den e riktigt jäkla bra! Dock är Alienware skärmen med sina 240hz ändå min favorit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manboy:

HDR är inget som jag direkt ansåg viktigt när jag valde Alienware skärmen, för min del var det 240hz ihop med ips och såklart designen

Nä det är ingen dealbreaker för mig heller, och local dimming går tydligen att stänga av när man kör SDR.

Skrivet av Manboy:

Just nu använder jag denna skärm: xg27aq och måste säga att den e riktigt jäkla bra! Dock är Alienware skärmen med sina 240hz ändå min favorit!

Tyvärr ingen G-Sync-modul på XG27AQ, så den är inte ett alternativ för mig.

Jag är inte förvånad över att skärmtillverkarna ser en chans att tjäna en slant extra på att skippa modulen och bara köra FreeSync/G-Sync Compatible istället, men tycker inte riktigt det hör hemma i den prisklassen.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn
Nu har jag bytt tillbaka till Alienware skärmen. Om det är något du vill att jag ska testa så är det bara att säga

Permalänk
Inaktiv