Hur vet jag om ett nätagg felar?

Permalänk
Medlem

Hur vet jag om ett nätagg felar?

Tjena!

Kort backstory: En polares dator började krascha och det visade sig att grafikkortet troligen var boven i dramat. Medan han väntade på sin nya dator så körde han på denna i ett par veckor på iGPUn och då var det inga problem. Hade det enbart varit grafikkortet som strulat hade jag nog nöjt mig här, men saken är den att när grafikkortet satt i hade datorn även andra konstiga saker för sig, problem att hitta diskar och annat. Det får mig att tänka att något annat kan vara boven. Med tanke på att allt fungerade bra när man inte använde ett grafikkort så funderar jag på ifall det kan tänka sig vara nätagget som strular när man belastar de linorna som går till grafikkortet. ¨

Jag fick hans gamla delar (- gpu) för att jag tänkte göra iordning datorn och skänka till någon behövande. Många barn och ungdomar där man sitter inne mycket nu under covid och där familjen kanske inte har pengar till en gaming dator.

Min tanke är följande:
1: Antingen var det GPUn som strulade och fick allt att spöka. Case solved
2: Nätagget rostade grafikkortet och skapade alla problem. Anledningen att den fungerar utan gpu är att man inte belastar de linorna.

Hur går man tillväga för att testa detta på ett bra sätt. Jag är inte helt sugen på att få tag på ett grafikkort och stoppa in det och att det rostar pga överspänning eller dyl. Samtidigt så har jag ungefär 0 i budget, så att köpa ett nytt nätagg är tyvärr inget alternativ.

Nätagget är ett EVGA supernova G2, så det är ju ett riktigt bra nätagg som jag tror har 10 års garanti, vilket talkar emot att det skulle vara det som strular.

Uppskattar tankar/feedback

Permalänk

Vad heter grafikkortsmodellen?
Sett till vilka olika fel som förekommit så är det inte alls säkert att nätagget har påverkat detta.
Jag tycker absolut att du ska testköra med ditt EVGA-agg men resterande delar ska vara 100% funktionstestade.

Du behöver Gpuz för kontrol av sensorer och frekvenser , 3Dmark och Furmark för stabilitetstest.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

1) Köp nytt nätagg - funkar det inte - lämna tbx.
Enklaste testet!

Jag hade problem med GPU som från och till fick bluescreens, pågick i flera månader. Till slut bytte jag nätagg och problemen försvann. Var ett Corsair HX1000 (också ett bra nätagg) på cirka 4 år.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Vad heter grafikkortsmodellen?
Sett till vilka olika fel som förekommit så är det inte alls säkert att nätagget har påverkat detta.
Jag tycker absolut att du ska testköra med ditt EVGA-agg men resterande delar ska vara 100% funktionstestade.

Du behöver Gpuz för kontrol av sensorer och frekvenser , 3Dmark och Furmark för stabilitetstest.

Grafikkortet är på tippen, men tror det var ett GTX970.

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Grafikkortet är på tippen, men tror det var ett GTX970.

Jaså, ja jag såg nu att du skrev -gpu

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Om det inte är några avvikande spänningar så känns det inte så troligt att det är nätagget. Moderkortet mäter spänningarna själv och det går att se dem med t.ex. HWMonitor. De får enligt ATX-standarden avvika ± 5% från sina nominella värden, enligt denna tabell:

+3.3V, min. +3.135V, max. +3.465V
+5V, min. +4.750V, max. +5.250V
+12V, min. +11.400V, max. +12.600V

Permalänk
Medlem

@sveklockarn Hmm intressant, det borde ju gå ganska smidigt att mäta isf. Antar att jag måste slänga in ett grafikkort för att kunna testa 12V dock? Då börjar jag i änden att försöka få tag på ett billigt grafikkort istället så kan jag testa det efteråt!

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Att de uppmätta spänningarna ligger inom ATX-intervallen garanterar inte att nätagget fungerar felfritt dock. Ripple/noise går inte att se i mjukvara, och likaså skulle det kunna finnas korta spänningsfall (eller spikar) som inte heller syns i mätningar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

När jag hade problem med mitt nätagg så var det mycket som talade för att det var grafikkortet som det var fel på, ingen rolig felsökning kan jag säga. Enda sättet att felsöka (efter att ha uteslutit alla andra problem) var att spela något krävande spel, vilket fick någon spänning att droppa lite och orsaka de kryptiska problemen. Antar att en längre benchmark skulle kunna ha en liknande effekt? Om problemen dyker upp så vill du förmodligen koppla in ett annat nätagg i datorn, för att konstatera att det inte dyker upp igen.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

@sveklockarn Hmm intressant, det borde ju gå ganska smidigt att mäta isf. Antar att jag måste slänga in ett grafikkort för att kunna testa 12V dock?

Nädå, 12V används även av moderkortet och resten av datorn så det går få en grundkoll ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Att de uppmätta spänningarna ligger inom ATX-intervallen garanterar inte att nätagget fungerar felfritt dock. Ripple/noise går inte att se i mjukvara, och likaså skulle det kunna finnas korta spänningsfall (eller spikar) som inte heller syns i mätningar.

Visst är det så, men innan man plockar fram oscilloskopet så kan man ju iaf göra de enklaste testerna som inte kostar något.

Permalänk
Medlem

Självfallet hade det ju varit gött om man hade möjligheten att trycka in nätagget i en testare och se ripple och allt annat. Tyvärr är det ju inte riktigt maskiner som jag har tillgång till. Blir att försöka få tag på ett äldre grafikkort och köra lite mjukvaru/belastningstester och se ifall det håller ihop eller ej tror jag.

Tack för alla råd/tankar!