Skyddsjord... kan någon förklara?

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Testa att koppla en multimeter (inställd på att mäta spänning, och med sladdarna kopplade korrekt, så det inte blir kortslutning) mellan pluspolen på ett batteri och minuspolen på ett annat och se vad den visar.
Min visar omkring 0.0006 volt lite fladdrande, så det är alltså ingen potentialskillnad mellan de två.

Hur kan det vara så? Och hur kan det då bli dubbla spänningen när man seriekopplar två batterier?

Visa signatur
Permalänk

Okej, en ny tagning på problemet. När man använder en testmejsel så lyser den ju bara när man rör vid metallblecket i änden, eftersom kretsen då är sluten mot jord via kroppen, inte sant? Om jag tar i metallblecket så lyser mejseln oavsett om jag står på plastunderlag eller inte. Men om jag lägger mejseln mot kabelisoleringen så händer ingenting. Hur?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Är inte hela grejen med allt elarbete att du alltid arbetar med händerna och inte fötterna? Då kan strömmen gå genom ena handen och ut via andra och snabbaste vägen emellan tenderar att vara där hjärtat ligger vilket gör det hela problematiskt.

Möjligen är det mer okej att få ström genom ena foten och ut genom andra och möjligen pajas ens könsorgan? Ja, detta arbetssätt kommer aldrig att äga rum men är en rolig teoretisk tanke om just varför elarbete innebär de risker de innebär.

Eller innebär skyddsjord och liknande skyddsbegrepp inom elarbete att man försöker få strömmen att gå från ena handen men ut någon annanstans från kroppen där den inte kommer i kontakt med hjärtat och/eller hjärnan?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av Marsupilami:

Okej, en ny tagning på problemet. När man använder en testmejsel så lyser den ju bara när man rör vid metallblecket i änden, eftersom kretsen då är sluten mot jord via kroppen, inte sant? Om jag tar i metallblecket så lyser mejseln oavsett om jag står på plastunderlag eller inte. Men om jag lägger mejseln mot kabelisoleringen så händer ingenting. Hur?

Som en tidigare har varit inne på så har din kropp en kapacitans till jord.
Här är en video som behandlar lite om det :

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Skrivet av AltUnderCtrl:

Som en tidigare har varit inne på så har din kropp en kapacitans till jord.
Här är en video som behandlar lite om det : https://youtu.be/D2ekBjrHzYo?t=270

Det var mycket grekiska. Vad innebär det i praktiken att jag har kapacitans mot jord? Att strömmen "fastnar" i min kropp på vägen mot jord (som jag inte har galvanisk kontakt med...)?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Hur kan det vara så? Och hur kan det då bli dubbla spänningen när man seriekopplar två batterier?

Enkelt förklarat så är spänning (volt) bara en skillnad mellan två punkter i ett system, är det två separata system utan koppling så har de ingen gemensam referens. Det är först när du ger dem det som du får en skillnad.

Du kan tänka det lite som att mäta höjd på två olika berg utan att ha en referenspunkt, det blir ganska intetsägande, vilket berg är högst? Det måste vara relativt till något, för berg på jorden använder vi exempelvis meter över havet vilket vi har som en typ gemensam referens på höjden 0m.

EDIT:
Batterierna i serie har egna referenser internt, när du sätter dem en efter en så blir resultatet att ena batteriet har sin lägsta punkt på samma ställe som det andra har sin högsta. Därav dubblas det när du mäter över båda.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ferrat:

Enkelt förklarat så är spänning (volt) bara en skillnad mellan två punkter i ett system, är det två separata system utan koppling så har de ingen gemensam referens. Det är först när du ger dem det som du får en skillnad.

Du kan tänka det lite som att mäta höjd på två olika berg utan att ha en referenspunkt, det blir ganska intetsägande, vilket berg är högst? Det måste vara relativt till något, för berg på jorden använder vi exempelvis meter över havet vilket vi har som en typ gemensam referens på höjden 0m.

EDIT:
Batterierna i serie har egna referenser internt, när du sätter dem en efter en så blir resultatet att ena batteriet har sin lägsta punkt på samma ställe som det andra har sin högsta. Därav dubblas det när du mäter över båda.

En bättre analogi:

Jag är 178 cm lång. Det är när man mäter från fötterna till huvudet och gäller oavsett var jag är (om vi ignorerar svarta hål, extremt höga hastigheter, och liknande). Men beroende på om jag är vid stranden eller på fjällen så är ju mitt huvud olika många meter över havet.

Min längd är som en spänning, medan hur många meter över havet jag är är mer som en elektrisk potential. Potentialer, precis som "höjd över havet" har ju alltid någon slags referenspunkt, och det är bara att själv välja vilken referenspunkt man vill ha så länge man är konsekvent.

Angående seriekoppling, om har en kompis som är precis lika lång som jag här, och han ställer sig på mitt huvud, så är vi tillsammans 2*178 cm = 356 cm långa.

På exakt samma sätt så vår du 3 V i spänning totalt när du seriekopplar 2 celler med 1,5 volt var.

Om han istället ställer sig bredvid varandra så kan vi istället tillsammans lyfta dubbelt så tungt lyft än om bara jag själv. Analogt med parallellkoppling. Om man parallellkopplar 2 batterier så kan de trycka ut dubbelt så mycket ström, men spänningen är fortfarnande 1,5 volt, på samma sätt som jag inte blir längre av att stå bredvid min kompis.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av infigo:

Kablar blir varma och skapar förluster vid högre ström, därför man kör riktigt hög spänning när man färdar ström, för det ger lägre värme förluster. AC vs DC beter sig också annorlunda över längre sträckor, därför vi kör DC i mycket långdistans skickande av ström.

Edit: vi kör över 220 000 Volt likström (DC) i våra stamnät i sverige...1000 gånger högre än i väguttaget samt att det är likström (DC) och inte växelström (AC) som vi kör hemma.

Nej det mesta distribueras via 3 fas ac men vi har DC länkar på ett par ställen och dc kan nog bli vanligare i framtiden för det går åt färre ledare, 1 i stället för 3 och det överförs bara aktiv effekt eftersom det är dc, förlusterna vid modern dc distribution blir lite lägre än när man ska överföra samma effekt med ac, dessutom är det enklare att synkronisera olika elnäts frekvenser/fas, Japan har ett spännande elnät om man vill se på hur man inte bör göra om man vill göra det lätt för sig...

Skrivet av snajk:

Nu kanske mina bristande elkunskaper framstår på ett tydligt sätt, men om man inte kopplar in kabeln i något så drar den väl ingen ström oavsett hur lång den är? Sen att man inte lär få ut någon ström om eller när man kopplar in något är förstås sant men också en helt annan sak, eller?

Skrivet av infigo:

Nä, sitter det inget i andra ändan så ska det inte dra något.

Jo om det är en "vanligt" uppbyggd kabel så får den som sagt kapacitans och det kommer då att uppstå läckström eftersom elnätet använder växelström, "Kabelkondensatorn" belastar alltså.

Skrivet av AplAy:

Är inte hela grejen med allt elarbete att du alltid arbetar med händerna och inte fötterna? Då kan strömmen gå genom ena handen och ut via andra och snabbaste vägen emellan tenderar att vara där hjärtat ligger vilket gör det hela problematiskt.

Möjligen är det mer okej att få ström genom ena foten och ut genom andra och möjligen pajas ens könsorgan? Ja, detta arbetssätt kommer aldrig att äga rum men är en rolig teoretisk tanke om just varför elarbete innebär de risker de innebär.

Eller innebär skyddsjord och liknande skyddsbegrepp inom elarbete att man försöker få strömmen att gå från ena handen men ut någon annanstans från kroppen där den inte kommer i kontakt med hjärtat och/eller hjärnan?

Om du har ett ledande hölje på apparaten och det är skyddsjordat så kommer du inte i kontakt med annat än jord när du rör höljet, ingen ström kommer då att passera genom kroppen, det är själva principen för skyddsjord.
Än bättre skydd blir det om man har jordfelsbrytare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En bättre analogi:

Jag är 178 cm lång. Det är när man mäter från fötterna till huvudet och gäller oavsett var jag är (om vi ignorerar svarta hål, extremt höga hastigheter, och liknande). Men beroende på om jag är vid stranden eller på fjällen så är ju mitt huvud olika många meter över havet.

Min längd är som en spänning, medan hur många meter över havet jag är är mer som en elektrisk potential. Potentialer, precis som "höjd över havet" har ju alltid någon slags referenspunkt, och det är bara att själv välja vilken referenspunkt man vill ha så länge man är konsekvent.

Angående seriekoppling, om har en kompis som är precis lika lång som jag här, och han ställer sig på mitt huvud, så är vi tillsammans 2*178 cm = 356 cm långa.

På exakt samma sätt så vår du 3 V i spänning totalt när du seriekopplar 2 celler med 1,5 volt var.

Om han istället ställer sig bredvid varandra så kan vi istället tillsammans lyfta dubbelt så tungt lyft än om bara jag själv. Analogt med parallellkoppling. Om man parallellkopplar 2 batterier så kan de trycka ut dubbelt så mycket ström, men spänningen är fortfarnande 1,5 volt, på samma sätt som jag inte blir längre av att stå bredvid min kompis.

Jo det var en smidigare variant

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Marsupilami:

Det var mycket grekiska. Vad innebär det i praktiken att jag har kapacitans mot jord? Att strömmen "fastnar" i min kropp på vägen mot jord (som jag inte har galvanisk kontakt med...)?

Det innebär att växelström kan åka genom kroppen även om du har en isolator mellan dig och jord. En enkel elektriskmodell av människokroppen är en kondensator parallellkopplat med ett motstånd, där också motståndet är frekvensberoende. Står du på ett isolerande material eller inte har direkt kontakt med jord så kommer motståndet vara väldigt stort. Men eftersom kroppen har en kapacitans kan det fortfarande gå en ström genom kroppen till jord. Strömmen "fastnar" inte i kroppen utan tar vägen genom kroppen till jord.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k