Permalänk
Medlem

Beundrar ditt tålamod. Du har gjort mer än tillräckligt.
Enda jag hade gjort efter detta är att rekommendera honom till något företag som kan hjälpa honom vidare mot faktura.

Permalänk
Medlem

Funderar på hur många reklamationer återförsäljarna får varje år just på grund av sådana här kunder
Köper prylar de inte ens vet hur de funkar, skyller sen allting på den och returnerar inom 14 dagar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på skärmen. Kanske bör du hänvisa köparen till forumtråden Haha. Vem vet, han kanske till och med får support här med DDU?

Permalänk

Jag har kollat på klippet från Youtube. Släpp frågan. Det är inget fel på den skärmen.

Permalänk
Medlem

Du har gjort mer än tillräckligt. Att man ska vara sjysst och ha viljan att köparen blir nöjd ser jag dock som en självklarhet.

Man har inget garantiåtagande som privatperson, allt är goodwill.
Man ska däremot ha riktigt bra koll på vad man säljer och vara ärlig med det.

Det hade räckt med: skärmen funkade utmärkt när du fick den, jag tror du har något problem med drivrutiner, grafikkort.

Men om nån köpt en blå stol och ville ha en grön i stället så är det inte en privatsäljares problem.
Man får helt enkelt sälja vidare denna. Man får som köpare veta vad man köper eller vara medveten att man får chansa.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Kan det vara så att personen köpte skärmen från dig för denne trodde att hans tidigare skärm var problemet och hoppades på att en ny skärm skulle lösa problemet? I bästa fall löser det sig om personen installerar om operativsystemet och drivrutinerna för grafikkortet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

PEBKAC. Det är någon som ska hålla sig till konsoler.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

PEBKAC. Det är någon som ska hålla sig till konsoler.

haha, var tvungen att googla ja verkligen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Kan det vara så att personen köpte skärmen från dig för denne trodde att hans tidigare skärm var problemet och hoppades på att en ny skärm skulle lösa problemet? I bästa fall löser det sig om personen installerar om operativsystemet och drivrutinerna för grafikkortet.

Det framgick inte i början men han använde hans gamla skärm som argument för att saker och ting fungerade fint innan, först efter att han anslutit den nya skärmen.

Permalänk
Medlem

Nät är fel min broder.

Japp så rätt han har, något är fel på HANS dator.
En skärm tar bara emot en signal.
Om Youtube hänger sig och blir svart så är felet i hans dator.

Dags för en omformatering på den för att rensa ut den.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Det finns ju en liten möjlighet att han har båda skärmar ikopplade och när/om han flyttar fönster från en skärm till den andra kanske det inte gillas av spelet/programet?
Och då kanske det vara två fel.
1, Spelet/programet gillar ej att flytta till annan skärm?
2, Skärmarna kanske körs i olika upplösning och/heller hz och spelet/programet inte gillar att flyttas då?

Men det absolut mest troliga så är ju problemet mellan skärm och stol!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av grizzly666:

Det finns ju en liten möjlighet att han har båda skärmar ikopplade och när/om han flyttar fönster från en skärm till den andra kanske det inte gillas av spelet/programet?
Och då kanske det vara två fel.
1, Spelet/programet gillar ej att flytta till annan skärm?
2, Skärmarna kanske körs i olika upplösning och/heller hz och spelet/programet inte gillar att flyttas då?

Men det absolut mest troliga så är ju problemet mellan skärm och stol!

Spelarfönster kan definitivt slockna när man spelar upp DRM material (olika filmtjänster typ Netflix och Amazon) och har flera skärmar eller försöker byta skärm men YT brukar inte göra så men det är ju mycket annat som kan gå fel men felet uppstår absolut inte i skärmen för den kan ju inte släcka ett specifikt fönster på det sättet som sker i videon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag sålde en processor på Blocket för ett antal år sedan. Korrespondens vid köpet var jag tydlig med att köparen skulle höra av om processorn inte fungerade. Tyvärr var det fel på den (den fungerade u a för mig ). Just processor är känslig både för frakt och installation. I detta fall kan ju jag vara orsaken (när man tar ut processor eller packa den ), eller posten eller köparen. Sa jag skickade tillbaka halva summan han betalade för processorn. Köparen var väldigt nöjd med uppgörelsen.

Permalänk
Medlem

Att du redan lagt flera timmar på att hjälpa honom felsöka ett fel som inte beror på produkten du sålt är ju redan "above and beyond". Som andra säkert redan skrivit så är det där inte ett fel på skärmen utan i hans OS eller GPU.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Spelarfönster kan definitivt slockna när man spelar upp DRM material (olika filmtjänster typ Netflix och Amazon) och har flera skärmar eller försöker byta skärm men YT brukar inte göra så men det är ju mycket annat som kan gå fel men felet uppstår absolut inte i skärmen för den kan ju inte släcka ett specifikt fönster på det sättet som sker i videon.

Det var en av argumenten jag förde till köparen men fick ett god dag yxskaft till svar, nämligen att hans gode vän med många IT år på nacken ansåg något annat. Där och då insåg jag vart det var på väg och blev lite mer obstinat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Det var en av argumenten jag förde till köparen men fick ett god dag yxskaft till svar, nämligen att hans gode vän med många IT år på nacken ansåg något annat. Där och då insåg jag vart det var på väg och blev lite mer obstinat.

Med tanke på att killen låter som att han försöker vara tuff och cool i videon, så är jag övertygad om att hans polare med många år i "IT branschen" är snarare någon slemmig säljare som kränger "gamer" datorer till föräldrar till Fortnite generationen på Mediamarkt.

edit: Jag länkade videon till ett par polare, samtliga har garvat åt det här puckot. Han minimerar Chrome nån sekund och då ser det normalt ut så HUR fan är det fel på skärmen? Jävla mupp.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Ett bra tips till köparen är ju att skapa en tråd på Swec om varför hans dator visar svart bild i just Chrome.
Finns massa sköna lirare här som säkert kan komma på vad det är för något fel
Är ju helt omöjligt fel på skärmen där måste vara 100% mjukvaru-relaterat.

Permalänk
Inaktiv

Han kan väl koppla in en annan dator om något för att se att det är han som har fel, men redan att du skulle rekommendera detta känns onödigt och absolut inget du som säljare behöver bry dig om utan då mer i "good will" (Vilket han kanske inte längre förtjänar om han uppför sig på det här viset)

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst hela tråden. Men såg videon med "Jag tog bara upp youtube". Är inte det ett klassiskt HDCP-problem? Dvs Kabeln/Grafikkortet ej lirar med skärmen?

Föreslår en total nollställning av skärmen (factory default), samt blåsning av drivrutiner samt byte av kabel.

Permalänk
Medlem

~690 st har sett "beviset" på youtube.
Hoppas han får nys om den här tråden och lär sig något

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

snarare fel på hans grafikkort, eller fel på drivers knappast skärmen som verkar fungera fan vilken funtad kille. nej som sagt du har inga skyldigheter o betala tillbaka hans pengar.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ridder:

Jag har inte läst hela tråden. Men såg videon med "Jag tog bara upp youtube". Är inte det ett klassiskt HDCP-problem? Dvs Kabeln/Grafikkortet ej lirar med skärmen?

Föreslår en total nollställning av skärmen (factory default), samt blåsning av drivrutiner samt byte av kabel.

DRM kan kanske eventuellt vara inblandat (men det borde inte slå ut just YT på det sättet) men inte kabeln, den kan inte på egen hand stänga av bilden i ett fönster.
Men det lär vara ett mjukvaruproblem av någon sort när ett specifikt fönster svartnar och bilden i övrigt verkar normal för vore det kabeln eller skärmen skulle det handla om hela bilden för det är bara datorn som kan "skilja ut" ett fönster.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jaha nu fattade jag, han klagar på att Chrome blir svart? Jag satt och funderade på vad ränderna som kom upp i det svarta var för något. Spegelbild av något då förmodligen. Men att Chrome blir svart.. ja du vad ska man säga.. Undrar ibland hur folk tror att saker fungerar.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Om han fortsätter att vara dryg så tycker jag att du kan ta och blocka honom med gott samvete.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

OT - hur får man aktivitetsfältet att bli transparent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

OT - hur får man aktivitetsfältet att bli transparent?

Högerklicka på aktivitetsfältet, inställningar. Sen har du valet där

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av LURKOVIC:

Högerklicka på aktivitetsfältet, inställningar. Sen har du valet där

Hittar inget lämpligt under Inställningar / Aktivitetsfältet.
Det enda relaterade jag hittar är under Färger / Genomskinlighetseffekter, men den är redan på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

Hittar inget lämpligt under Inställningar / Aktivitetsfältet.
Det enda relaterade jag hittar är under Färger / Genomskinlighetseffekter, men den är redan på.

Dölj aktivitetsfältet i surfplatteläge står det. Bör väl finnas i alla versioner av Windows tycker jag.

https://softwarekeep.com/help-center/how-to-make-the-taskbar-...

Insåg att du bad om transparant Taskbar, finns där i guiden hur man gör.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Det var en av argumenten jag förde till köparen men fick ett god dag yxskaft till svar, nämligen att hans gode vän med många IT år på nacken ansåg något annat. Där och då insåg jag vart det var på väg och blev lite mer obstinat.

Säker att han sa gode vän och inte god man?

Permalänk
Medlem

Har får väl helt enkelt sälja den vidare