Apple lanserar Siri till tredjepartsenheter

Permalänk
Melding Plague

Apple lanserar Siri till tredjepartsenheter

Den tidigare Apple-exklusiva röstassistenten får ett utökat stöd genom tredjepartsprodukter kompatibla med Homekit.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är ju Siri rätt värdelös i min erfarenhet gentemot både Alexa och Google. De var först ut men har nästan stannat i utvecklingen sedan dess medans de andra har gått med stormsteg. Önskar det däremot fanns ett bra alternativ som respekterade min integritet vilket ingen av de större alternativen gör enligt mig.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av philipborg:

Tyvärr är ju Siri rätt värdelös i min erfarenhet gentemot både Alexa och Google. De var först ut men har nästan stannat i utvecklingen sedan dess medans de andra har gått med stormsteg. Önskar det däremot fanns ett bra alternativ som respekterade min integritet vilket ingen av de större alternativen gör enligt mig.

Synd att höra! Jag har inte haft någon renodlat Apple-enhet sedan Iphone 4S, och på den tiden var det ju lite annorlunda. Jag fördjupade mig lite i konversationella röstgränssnitt under mitt sista år av studier och det är sjukt intressant, så det vore ju roligt med fler aktörer som utmanar utvecklingen i det fältet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Tyvärr är ju Siri rätt värdelös i min erfarenhet gentemot både Alexa och Google. De var först ut men har nästan stannat i utvecklingen sedan dess medans de andra har gått med stormsteg. Önskar det däremot fanns ett bra alternativ som respekterade min integritet vilket ingen av de större alternativen gör enligt mig.

Det finns open-source-varianter som inte skickar data till tredjepart, vet dock inte hur bra det är. Men kanske värt att titta närmare på.

Permalänk

Det är ett gott tecken! Men det lär ikte stödja svenska precis som med Homepod.

Skrivet av philipborg:

Tyvärr är ju Siri rätt värdelös i min erfarenhet gentemot både Alexa och Google. De var först ut men har nästan stannat i utvecklingen sedan dess medans de andra har gått med stormsteg. Önskar det däremot fanns ett bra alternativ som respekterade min integritet vilket ingen av de större alternativen gör enligt mig.

Det är på grund av just integriteten som Siri har hamnat efter. Siri tillåts inte veta lika mycket om dig och anpassar sig därför inte på ett lika bra sett. Jag tycker dock Siri fungerar bra till det jag har den till.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Tyvärr är ju Siri rätt värdelös i min erfarenhet gentemot både Alexa och Google. De var först ut men har nästan stannat i utvecklingen sedan dess medans de andra har gått med stormsteg. Önskar det däremot fanns ett bra alternativ som respekterade min integritet vilket ingen av de större alternativen gör enligt mig.

Hur många gånger har man inte ställt en fråga till Siri och fått svaret "jag hittar inte *det man just frågade om* i dina kontakter"? Google Assistenten ligger så långt framför Siri att det blir pinsamt att försöka använda Siri.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Tolkar det här som att man kan ha exempelvis knappar som går till Siri istället för till en Hue bridge eller vad det kan vara. Och det kan ju vara bra, men ingen stor grej. Rent allmänt vill jag att Homekit skall stödjer en massa mer grejer. Det finns exempelvis prylar som skickar IR-signaler till saker som en AC som gärna hade integrerat med Homekit men inte får, p.g.a Apples regler. Den typen av saker hade jag velat ha stöd för.

Skrivet av philipborg:

Tyvärr är ju Siri rätt värdelös i min erfarenhet gentemot både Alexa och Google. De var först ut men har nästan stannat i utvecklingen sedan dess medans de andra har gått med stormsteg. Önskar det däremot fanns ett bra alternativ som respekterade min integritet vilket ingen av de större alternativen gör enligt mig.

Siri var först och ganska kass, och det hände inte mycket. Sedan lämnade två av grundarna till ett bolag som hette Viiv, detta såldes till Samsung och de grundarna verkar ha lämnat igen för att grunda ett nytt bolag att sälja. Apple rekryterade istället över AI-chefen från Google, och då började det så sakta hända saker. Idag använder jag det ibland, främst för uppenbara grejer som att sätta en timer och tända/släcka lampor med Homekit, och det fungerar helt OK. Det är bara långsamt om man har taskigt nätverk, men om de nu flyttar över röstigenkänningen lokalt så kan ju det ordna sig också.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Google assistenten på telefon är ju dock rätt jävla värdelös. Funkar inte väcka telefonen med röst (vilket borde vara huvudsakliga uppgiften) utan man måste trycka upp assistenten först. Workaround att vänja engelska som primär språk och svenska som sekundär. Problemet är att assistenten ofta missuppfattar och efter ett tags användande blir sämre och uppfattar hej google skit dåligt. Har blivit sämre med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Synd att höra! Jag har inte haft någon renodlat Apple-enhet sedan Iphone 4S, och på den tiden var det ju lite annorlunda. Jag fördjupade mig lite i konversationella röstgränssnitt under mitt sista år av studier och det är sjukt intressant, så det vore ju roligt med fler aktörer som utmanar utvecklingen i det fältet.

Jag har inte haft så många apple produkter men med min f.d. arbetsgivare hade jag en iPhone 8+ som arbetstelefon i 3.5 år tills en månad sedan. Så min erfarenhet med Siri från 2010-2017 är inte super detaljerad, men min uppfattning är att funktionsmässigt är det idag inte långt ifrån vad som fanns 2010-2012.

Skrivet av dlq84:

Det finns open-source-varianter som inte skickar data till tredjepart, vet dock inte hur bra det är. Men kanske värt att titta närmare på.

Jag borde titta närmare på vettiga alternativ. Problemet är att de saknar hårdvarustöd, men kanske värt med DIY lösningar.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det är på grund av just integriteten som Siri har hamnat efter. Siri tillåts inte veta lika mycket om dig och anpassar sig därför inte på ett lika bra sett. Jag tycker dock Siri fungerar bra till det jag har den till.

Nja. De är inte bra på personligt anpassade svar iom att de inte bearbetar lika mycket personlig data för svar. Det är däremot inte alls samma sak som att värna om integritet. Men de är också ganska värdelösa på icke-personliga svar. Så det är ju snarare bara allmänt dåligt gentemot konkurrensen. Höjdpunkten vad Siri kunde tillförlitligt göra för mig var att sätta timer och göra samtal. Vilket funktionsmässigt är närmare röststyrningen jag hade på knapptelefoner än exempelvis Googles Assistent som verkligen är ljusår före. Siri är mer ett kommando interface med förprogrammerade kommandon och AI parsning gentemot Google Assistent och Alexa som tydligt även använder AI för svaren. Även röstigenkänningen hos Siri är ganska kass, försök skicka ett SMS med den så får man lätt underhållande text. Kontrasten blir stor om man använder både Siri och Google Assistent parallellt som jag gjorde en längre period.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det är på grund av just integriteten som Siri har hamnat efter. Siri tillåts inte veta lika mycket om dig och anpassar sig därför inte på ett lika bra sett. Jag tycker dock Siri fungerar bra till det jag har den till.

Nej, det där är bara deras PR-svar. Siri är betydligt sämre även på saker som inte kräver någon detaljerad vetskap om dig som användare.

På samma sätt marknadsför de sin kostnadsbesparing gällande laddare som något de gör av miljöskäl, trots att vi via diverse läckor vet att den primära anledningen är att kompensera för den högre kostnaden för telefonens 5G-modem.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nej, det där är bara deras PR-svar. Siri är betydligt sämre även på saker som inte kräver någon detaljerad vetskap om dig som användare.

På samma sätt marknadsför de sin kostnadsbesparing gällande laddare som något de gör av miljöskäl, trots att vi via diverse läckor vet att den primära anledningen är att kompensera för den högre kostnaden för telefonens 5G-modem.

Integritetsbiten påverkar i att de inte får i lika mycket data att träna systemet med.

Vad gäller laddaren handlar det framförallt om att själva paketet med iPhone blir mycket mindre, så man får plats med fler på en pall eller i en container. Det behövdes när logistiksystemet är så trasigt som det är, och framförallt var i höstas. Sen är det naturligtvis så att de sparar pengar på det, men det är effektivare för alla om du köper telefonen utan laddare och köper en laddare på typ IKEA.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Integritetsbiten påverkar i att de inte får i lika mycket data att träna systemet med.

Vad gäller laddaren handlar det framförallt om att själva paketet med iPhone blir mycket mindre, så man får plats med fler på en pall eller i en container. Det behövdes när logistiksystemet är så trasigt som det är, och framförallt var i höstas. Sen är det naturligtvis så att de sparar pengar på det, men det är effektivare för alla om du köper telefonen utan laddare och köper en laddare på typ IKEA.

Nej, det där stämmer inte. Apple samlade in inspelningar och analyserade, precis som alla de andra. De är bara sämre på AI och ML. Visst, att de potentiellt har mindre data om användaren gör det svårare att svara på vissa mer personliga frågor användaren ställer. Siri har saknat mycket mer grundläggande funktionalitet länge dock, saker som inte kräver något utöver vad de redan samlat in sedan länge. Det faktum att Siri får en del sådana förbättringar i iOS 15 är ju ett ganska tydligt bevis för att avsaknaden av data alltid bara varit ett svepskäl.

Det var fortfarande främst en kostnadsbesparing. Visst får det lite positiva miljöeffekter på grund av smidigare logistik också, men det var nästan garanterat högst sekundärt. På Apple låter det ju dock som att den enda anledningen är deras fantastiska miljötänk, samtidigt som de gladeligen genererar extra e-waste genom att göra sina telefoner medvetet svåra att reparera.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q