Microsoft avslöjar nästa version av Windows den 24 juni

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Inte om man kör Windows på svenska vilket min jobbdator gör

Du kan skriva in det engelska namnet också på ett Windows med svenska som systemspråk. Iallafall kan jag göra det. Jag kan skriva kalk på svenska på mitt engelska system och den kommer upp med samma förslag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Kanske stöd för Android-appar. Nåja, den som lever får se. Jag använder f.ö startmeny ganska ofta - hur söker man efter program som man vet att man har - men inte vet vad de heter?

Ldplayer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det går ju ändå snabbare att söka än att bläddra i menyer. Har inte använt startmenyn för att klicka runt särskilt mycket sedan vista eller när det var de la till en smidig sökfunktion där.

Sökningar är absolut smidigt i många fall, dock inte hela tiden. Vissa appar använder man inte så ofta och då kan det bli svårt med sökningar om man inte kommer ihåg dess namn tex, inte heller är det lätt att veta vad som finns installerat på datorer som inte är ens egna rakt upp och ner. Vissa administrationsappar för windows och framförallt för vissa drivrutiner kan också vara svåra att hitta.
Så nog tycker jag att det skulle vara skönt att se allt i kataloger också men det är ju jag det.

Skrivet av Paul50:

Nåt som heter: Skapa en genväg.

Vilket inte är samma sak.

Skrivet av Oneirogen:

Windows classic shell, you're welcome.

http://www.classicshell.net/

Helt klart medveten om att det finns en rad med 3e-parts appar som jag inte har någon lust att installera.

Permalänk
Avstängd

Massa gnäll

Nä nu kan jag inte hålla mig. Nu får ni lägga av och gnälla. Tummen på Windows Knappen. Genvägen ligger där färdig att trycka/Starta. Tror nog att det går inte göra snabbare. När man söker för man ju skriva något. Man får upp olika saker och då får sitta och lägga tid på det med innan man trycker på programmet. Sen den. trycka tre gånger oooooooooooooo vad jobbigt.
Det nya de har i dag gällande start meny är HUR bra som helst.....................

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Det nya de har i dag gällande start meny är HUR bra som helst.....................

Den nya startmenyn som jag tror kom redan med Windows 8 är fullkomligt oanvändbar. Det går fortare numera att söka efter programmet med "förstoringsglaset" om man bara vet vad det heter.

Den klassiska startmenyn som Windows 7 har är i alla fall överblickbar. Och OpenShell är det alternativ jag valt för att få tillbaka det i Windows 10.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Den nya startmenyn som jag tror kom redan med Windows 8 är fullkomligt oanvändbar. Det går fortare numera att söka efter programmet med "förstoringsglaset" om man bara vet vad det heter.

Den klassiska startmenyn som Windows 7 har är i alla fall överblickbar. Och OpenShell är det alternativ jag valt för att få tillbaka det i Windows 10.

Men vad är den stora skillnaden egentligen? Du har ju alla program i en scrollbar lista i bokstavsordning, med kataloger om programmet behöver fler än en ikon. Den stora skillnaden som jag ser det är att man inte kan organisera denna lista själv, istället har man ytan till höger om listan som man helt kan styra över. Listan är som app-listan på Android, det till höger är typ som hemskärmen med fri placering av det man vill inklusive "widgets". Båda ger dock möjlighet att avinstallera ett program genom högerklick, vilket är en uppskattad funktion för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men vad är den stora skillnaden egentligen? Du har ju alla program i en scrollbar lista i bokstavsordning, med kataloger om programmet behöver fler än en ikon. Den stora skillnaden som jag ser det är att man inte kan organisera denna lista själv, istället har man ytan till höger om listan som man helt kan styra över. Listan är som app-listan på Android, det till höger är typ som hemskärmen med fri placering av det man vill inklusive "widgets". Båda ger dock möjlighet att avinstallera ett program genom högerklick, vilket är en uppskattad funktion för mig i alla fall.

Tror en del av missnöjet ligger i att man inte ser hela listan med appar/mappar och man istället måste scrolla för att se allting...

Sen kan man ju fundera över varför "datanördar" ser så mycket problem, när det finns så mycket lösningar på allehanda "problem", men dessa tankar kanske man inte ska dryfta öppet. 😶‍🌫️

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men vad är den stora skillnaden egentligen? Du har ju alla program i en scrollbar lista i bokstavsordning, med kataloger om programmet behöver fler än en ikon. Den stora skillnaden som jag ser det är att man inte kan organisera denna lista själv, istället har man ytan till höger om listan som man helt kan styra över. Listan är som app-listan på Android, det till höger är typ som hemskärmen med fri placering av det man vill inklusive "widgets". Båda ger dock möjlighet att avinstallera ett program genom högerklick, vilket är en uppskattad funktion för mig i alla fall.

Just detta att behöva scrolla är huvudproblemet. I Windows 7 så valde jag små ikoner för att kunna få en vettig överblick.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Men vad är den stora skillnaden egentligen? Du har ju alla program i en scrollbar lista i bokstavsordning, med kataloger om programmet behöver fler än en ikon. Den stora skillnaden som jag ser det är att man inte kan organisera denna lista själv, istället har man ytan till höger om listan som man helt kan styra över. Listan är som app-listan på Android, det till höger är typ som hemskärmen med fri placering av det man vill inklusive "widgets". Båda ger dock möjlighet att avinstallera ett program genom högerklick, vilket är en uppskattad funktion för mig i alla fall.

Bara en liten fråga..
Varför ska man behöva kunna avinstallera program med högerklick i startmenyn?
Man installerar ju bara program på datorn man använder.. så funktionen blir lite onödig.. eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Bara en liten fråga..
Varför ska man behöva kunna avinstallera program med högerklick i startmenyn?
Man installerar ju bara program på datorn man använder.. så funktionen blir lite onödig.. eller?

Om man är en person som testar kanske tiotals applikationer hela tiden och har som uppgift i sitt yrke att testa applikationer och när man väl har skrivit det man ska om den och vill avsluta det hela snabbt avinstallera det för att man inte har behov av den längre yrken generellt där man laddar ner testar appar för att sen avinstallera det!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sorten:

Om man är en person som testar kanske tiotals applikationer hela tiden och har som uppgift i sitt yrke att testa applikationer och när man väl har skrivit det man ska om den och vill avsluta det hela snabbt avinstallera det för att man inte har behov av den längre yrken generellt där man laddar ner testar appar för att sen avinstallera det!

ahaa.... Du menar undantaget som bekräftar regeln asså
Joo jag har labbdator för att just testa o utvärdera saker, så jag förstår den biten.. Då är man ingen normal användare utan datorn är ett arbetsverktyg.
Jag trodde du skrev det som normalanvändare... så därför var jag nyfiken o fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

ahaa.... Du menar undantaget som bekräftar regeln asså
Joo jag har labbdator för att just testa o utvärdera saker, så jag förstår den biten.. Då är man ingen normal användare utan datorn är ett arbetsverktyg.
Jag trodde du skrev det som normalanvändare... så därför var jag nyfiken o fråga

Tycker ”datorn är ett arbetsverktyg” typ alltid, oavsett vad man gör…

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Bara en liten fråga..
Varför ska man behöva kunna avinstallera program med högerklick i startmenyn?
Man installerar ju bara program på datorn man använder.. så funktionen blir lite onödig.. eller?

Ett enkelt sätt att ta bort program kan väl aldrig vara onödigt eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sysop:

Tycker ”datorn är ett arbetsverktyg” typ alltid, oavsett vad man gör…

För mig är datorn ett verktyg... Men det är ju många som har datorn som hobby.. då är det ju inte ett verktyg utan en annan grej lixom

Skrivet av Novdid:

Ett enkelt sätt att ta bort program kan väl aldrig vara onödigt eller?

Ju mer skit man stoppar in, ju mer strul kan bli.
Jag föredrar enkelheten i winXP och anser 7an är okej... efter det blev windows blotware o skräpigt... 8an är inte ens vettigt på en stationär dator med klassisk skärm o tangentbord... det är mer avsett för touchsscreens osv... 10an är bara skräp med sin rullande release grej... Stukar man om windows10 så home/pro versionerna blir som en enterprise så blir det sabbat efter en versionsupprullning.
Så jag gick över till Linux när win7 hade EOL och jag sitter o väntar på att det ska komma en ny vettig windowsversion.
Historiken har ju tidigare varit att windows här en skräp version o sedan en bra efteråt.. som med ME, vista och 8.. dock blev jag blåst på konfekten med att bara hoppa över i vänta på nästa version denna gången.. då 10an inte var bättre..

Så jag håller tummarna för 24:e juni att det kommer en fast LTS version av windows igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

ahaa.... Du menar undantaget som bekräftar regeln asså
Joo jag har labbdator för att just testa o utvärdera saker, så jag förstår den biten.. Då är man ingen normal användare utan datorn är ett arbetsverktyg.
Jag trodde du skrev det som normalanvändare... så därför var jag nyfiken o fråga

Jag är inte samma person som du pratade med förrut så jag vet inte hur den andra personen tänkte jag bara skrev hur det skulle kunna vara användbart sen hur den andra personen tänker det får han svara på givetvis.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sorten:

Jag är inte samma person som du pratade med förrut så jag vet inte hur den andra personen tänkte jag bara skrev hur det skulle kunna vara användbart sen hur den andra personen tänker det får han svara på givetvis.

Jag klickade på citera då du besvara mitt mess, så besvarade jag bara dig.
Jag sitter med för många saker just nu, så jag skulle inte bli minsta lilla förvånad om jag blandar ihop lite. hihihi